Kάποια στιγμή, «με το πιστόλι στον κρόταφο» θα οδηγηθούμε στην καύση

poeotamat2

Aναβλήθηκε για μια εβδομάδα, μια ακόμη επεισοδιακή συνεδρίαση του διαβαθμίσου οργάνου Ε.Δ.Σ.Ν.Α. που έγινε με την παρουσία των ΜΑΤ και με την ασφυκτική πίεση που άσκησαν οι εργαζόμενοι στην ΠΟΕ ΟΤΑ.
Για πρώτη φορά υπήρξε μεγάλη συμμετοχή των 100 μελών αλλά όπως φάνηκε υπήρξε και περισυλλογή από αυτά και εκφράστηκε η επιθυμία για «περισσότερο διάβασμα»
Η ΠΟΕ ΟΤΑ κατηγόρησε και πάλι τον κ. Σγουρό ότι  προτείνει μία λύση «χαρά των Εθνικών εργολάβων» και των κάθε λογής «μνημονιακών επενδυτών» όταν εισηγείται
α. Την κατασκευή 4 εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων.
β. Το έργο να γίνει με σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.),
γ. Να εκχωρηθεί η λειτουργία τους για 23-27 χρόνια και
δ. Ο διαγωνισμός να γίνει με τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου».
Η ΠΟΕ ΟΤΑ όμως παρατηρεί ότι:
1.    Ότι η πρότασή του δεν αποτελεί εγκεκριμένο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης των Απορριμμάτων της Αττικής (ΠΕ.Σ.Δ.Α.), αλλά μια αμφίβολης σοβαρότητας «χαρτοκοπτική» που έγινε το 2006-2008 από τον τότε Περιφερειάρχη Αττικής κ. Χ. Μανιάτη με πολιτικούς, μελετητικούς και εργολαβικούς παράγοντες.
2.    Ότι οι 4 διαγωνισμοί με διαδικασία «ανταγωνιστικής διαβούλευσης» αποτελούν μια παγκόσμια πρωτοτυπία, και ελέγχονται σε ότι αφορά τη διαφάνειά τους και την καθαρή σχέση αναθέτοντος και αναδόχου.
3.    Ότι ο «ανταγωνιστικός διάλογος» αποτελεί μια πρωτοτυπία, καθώς διαμορφώνει ένα «ρευστό» σκηνικό που καθοδηγεί τους επιθυμητούς  αναδόχους στον απόλυτο έλεγχο του συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων μέσω συγκεκριμένων λύσεων, αντί να τους ζητά οικονομικές προσφορές σε συγκεκριμένες απαιτήσεις.
4.    Ότι η «προδημοσίευση» στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Γ. Σγουρός στερείται νομιμότητας, καθώς έγινε με αποκλειστική την υπογραφή του, χωρίς απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ακόμη, ότι η ημερίδα στις 16-11-2011 που διοργάνωσε ο ίδιος με το Υ.ΠΕ.Κ.Α. ήταν «κλειστή» και είχαν κληθεί αποκλειστικά και μόνο οι εργολάβοι και  οι μελετητές!
5.    Ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της ύφεσης, τα σκουπίδια της Αττικής έχουν μειωθεί κατά πολύ, ώστε πλέον οι προτεινόμενες μονάδες είναι υπερβολικές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από το 2010 ως το 2011 τα σκουπίδια του Δήμου Αθηναίων μειώθηκαν κατά 28% !
6.    Ότι οι στόχοι τους οποίους πρέπει να επιτύχουμε (μείωση των βιοαποδομήσιμων υλικών, αύξηση της ανακύκλωσης, κ.λπ.) για τα έτη 2013 έως 2020 δεν επιτυγχάνονται με τις «μεγάλες επενδύσεις», οι οποίες απαιτούν 1-2 χρόνια για το διαγωνισμό, 2-3 χρόνια για την ωρίμανση του Σ.Δ.Ι.Τ. και 3-5 χρόνια για την κατασκευή των εργοστασίων (εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις ή άλλες εμπλοκές).
7.    Ότι η Περιφέρεια Αττικής ουδέποτε συζήτησε τα ζητήματα αυτά κι ότι όταν ο κ. Γ. Σγουρός αναφέρεται στην Περιφέρεια Αττικής αναφέρεται σε προσωπικές του πρωτοβουλίες ή αποφάσεις. Ωστόσο, τις αποφάσεις, σύμφωνα με την Ελληνική νομοθεσία τις λαμβάνει το Περιφερειακό Συμβούλιο.
8.    Ότι ο «επικείμενος κορεσμός των υπαρχόντων διατιθέμενων χώρων υγειονομικής ταφής» δεν είναι και τόσο επικείμενος όσο μας παρουσιάζουν τα τελευταία 4 χρόνια όλοι οι υποστηρικτές των «μεγάλων επενδύσεων»,
9.    Ότι το κόστος της διαχείρισης των απορριμμάτων γίνεται υπερβολικό με τις προτεινόμενες επενδύσεις και σ΄αυτό το κόστος δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν οι πολίτες και κατ΄επέκταση οι Δήμοι. Ενδεικτικά, πέραν των 45,00 ευρώ/τόνο που καταβάλλουν σήμερα οι Δήμοι θα υπάρξει επιβάρυνση επιπλέον περίπου 90,00 ευρώ/τόνο για την επεξεργασία και ενός ποσού (περί τα 60,00 ευρώ/τόνο) για να «ξεπληρώσουμε» στους εργολάβους τα ίδια κεφάλαια που υποτίθεται ότι θα βάλουν (αλλά ωστόσο δεν βάζουν). Ώστε κάθε τόνος σκουπιδιού θα μας κοστίσει περισσότερο από 200,00 ευρώ, και μάλιστα σε μέρες μεγάλης οικονομικής ένδειας που περνάμε.
10.    Ότι οι αντιλήψεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων απαιτούν πιο φιλική συμπεριφορά στο περιβάλλον και απαιτούν τη Διαλογή στην Πηγή, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση.
Ξέχασε, λέει η ΠΟΕ ΟΤΑ, στην εισήγησή του, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γ. Σγουρός να μας πει:
•    Ότι δεν έχει γίνει η οφειλόμενη στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση με Δημόσια διαβούλευση και συμμετοχή του κοινού, αλλά γίνεται διαβούλευση μόνο με τους επενδυτές. Ότι δεν είναι ούτε «καθαρός» ούτε «διαφανής τρόπος» το να μην προσδιοριστεί στο διαγωνισμό η τεχνολογία επεξεργασίας. Ότι ο «υγιής ανταγωνισμός» δεν μπορεί να λάβει αποφάσεις για λογαριασμό της κοινωνίας και των θεσμικών οργάνων που εκπροσωπούν τους πολίτες. Εάν επιθυμεί ελεύθερη επιλογή τεχνολογιών γιατί ζητά αυτές να είναι δοκιμασμένες εντός της Ε.Ε.; Δηλαδή στις Η.Π.Α., για παράδειγμα δεν μπορεί να είναι δοκιμασμένες δόκιμες τεχνολογίες;
•    Ότι τα Σ.Δ.Ι.Τ. αποτελούν ιδιωτικοποίηση, και μάλιστα η μακροχρόνια παραχώρηση της εκμετάλλευσης, αποτελεί μακροχρόνια υποθήκη ενός σημαντικού τομέα της οικονομίας σε εργολάβους.
•    Ποιο είναι το κόστος των επενδύσεων; Και ποιο είναι το 30-40% που θα χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους;
•    Ποιο είναι το χρηματοδοτικό σχήμα των «μεγάλων επενδύσεων»; Απ΄ όσο ξέρουμε, στα Σ.Δ.Ι.Τ. το κράτος δίνει ένα ποσό (το οποίο δεν αναφέρει) και το υπόλοιπο το εξασφαλίζει ο εργολάβος. Γιατί λοιπό ασχολείται ο κ. Γ. Σγουρός με «την ΕΤΕπ για τραπεζική χρηματοδότηση», γιατί συζητά με το Υπουργείο Ανάπτυξης «ώστε να αξιοποιηθούν χρηματοδοτικές δομές, όπως το σχεδιαζόμενο Ταμείο Χρηματοδότησης Έργων, το Jessica», γιατί ψάχνει να βρει και δάνεια για τους εργολάβους; Αυτοί τι θα βάλουν;
Κι ενώ δεν υπάρχει καμιά συγκεκριμένη και δεσμευτική πρόταση για την ανακύκλωση-κομποστοποίηση, (η παραγωγή εδαφοβελτιωτικού υλικού -compost αναφέρεται ως «πιθανή» κι όχι σίγουρη) αναφέρεται με σαφήνεια για την «ενεργειακή αξιοποίηση τυχόν παραγόμενων δευτερογενών καυσίμων».
Καθόλου περίεργο δεν είναι λοιπόν, που δεν «βγαίνουν» στον ίδιο διαγωνισμό τα τρία (3) εργοστάσια κομποστοποίησης, τα οποία τουλάχιστον περιλαμβάνονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό.
Αυτό που υποκρύπτουν τελικά όλοι οι «dealers» των μεγάλων επενδύσεων είναι ότι σαμποτάρουν συστηματικά την ανακύκλωση, και εφευρίσκουν τρόπους και μεθοδολογίες για να καθυστερήσουν την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, ώστε κάποια στιγμή, «με το πιστόλι στον κρόταφο» να οδηγηθούμε στην καύση.
Αυτοί θα «έχουν κάνει τη δουλειά τους», αλλά εμείς θα έχουμε εκχωρήσει το δικαίωμα να ζήσουν σε ένα ανθρώπινο περιβάλλον τα παιδιά μας αύριο στην Αττική.
Επειδή η εφαρμογή του ΠΕ.Σ.Δ.Α. Αττικής μέσω Σ.Δ.Ι.Τ. και η κατασκευή των τεσσάρων (4) εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων είναι η πρώτη οργανωμένη και συντονισμένη προσπάθεια του συστήματος προκειμένου να εκχωρηθεί η αρμοδιότητα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων σε Ιδιώτες για αυτό και οι εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αναφέρει η ΠΟΕ ΟΤΑ είναι αποφασισμένοι με κάθε τρόπο να αποτρέψουν και να ακυρώσουν και αυτή την παραλλαγή του σχεδίου κατάργησης του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των απολύσεων χιλιάδων εργαζομένων και την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών.
Από τη μεριά του ο κ. Σγουρός μίλησε για τελευταία ευκαιρία επίλυσης του τεράστιου προβλήματος των σκουπιδιών πριν η Αττική μετατραπεί σε “απορριμμάτων τόπο” σχετικά με την υπαγωγή στη μέθοδο Σ.Δ.Ι.Τ. (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα) της κατασκευής τεσσάρων (4) εργοστασίων διαχείρισης και επεξεργασίας των απορριμμάτων της Αττικής.
Τόνισε δε ότι «αν χαθεί κι αυτή η ευκαιρία, μαζί με τα 150 εκατομμύρια του ΕΣΠΑ, οι ευθύνες θα βαρύνουν εκείνους οι οποίοι με την παρελκυστική τακτική που ακολούθησαν και ακολουθούν, μας έχουν φτάσει σ’ αυτό το οριακά κρίσιμο σημείο».
Συγκεκριμένα ο κ. Σγουρός έκανε την ακόλουθη δήλωση.
«Παρ’ ότι μετά από 30 χρόνια αναποτελεσματικής ακινησίας, συνέπεια των προσωπικών στρατηγικών ή και συμφερόντων των εμπλεκομένων και καθώς ο χρόνος λήψης απόφασης πιέζει αφόρητα, αποδέχθηκα την ολιγοήμερη αναβολή που ζήτησαν μέλη του Δ.Σ.
Οφείλω, όμως, να επισημάνω ότι ανέλαβα την Προεδρία του ΕΔΣΝΑ με τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκομένων, για να δρομολογηθεί, επιτέλους, μία ριζική, οριστική, σύννομη και εναρμονισμένη με το κοινοτικό δίκαιο και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα λύση σε ένα χρόνιο και επικίνδυνο για την υγεία των πολιτών ζήτημα.
Καλώ όλους όσοι συμμετέχουν σ’ αυτή τη διαδικασία να αρθούν στο ύψος των κρίσιμων περιστάσεων και να αναλάβουν με θάρρος και παρρησία τις μεγάλες ευθύνες τους, απέναντι στους κατοίκους της Αττικής.
Όσο για τις αβάσιμους και συκοφαντικούς ισχυρισμούς  της ΠΟΕ-ΟΤΑ, ένα έχω να πω: Ευτυχώς, γνωριζόμαστε όλοι καλά στην Αττική.
Θέλω να επισημάνω ότι η πρόσφατη Γενική Συνέλευση των εργαζομένων στον ΕΔΣΝΑ πήρε αποφάσεις που δεν συμφωνούν με την ΠΟΕ-ΟΤΑ. Επιπροσθέτως, στη συνάντηση που είχα πριν από λίγες ημέρες με το Δ.Σ. των εργαζομένων του ΕΔΣΝΑ, τους διαβεβαίωσα ότι ο ρόλος τους στη διαχείριση των απορριμμάτων όχι μόνο θα διατηρηθεί αλλά και θα αναβαθμιστεί.
Κρίνομαι όχι από μια συνδικαλιστική μειοψηφία, αλλά από 5 εκ. πολίτες που απαιτούν από την Περιφέρεια και εμένα προσωπικά, να δράσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά πριν το πρόβλημα των σκουπιδιών πάρει εφιαλτικές διαστάσεις.
Η μόνη δέσμευση που έχω απέναντί τους είναι αυτή που διατύπωσα από την περίοδο των εκλογών.
Δέσμευση για ρεαλιστική λύση, που δεν θα στηρίζεται σε πόρους του κράτους, γιατί απλώς δεν υπάρχουν, λύση ανοιχτή σε όλες τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη, λύση φιλική προς το περιβάλλον, λύση αναπτυξιακή».