Νικολόπουλος:”Υπερβολικά τα κόστη συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων σε συγκεκριμένους δήμους”

nikolopoulos

Ερώτηση για το υπερβολικό κόστος ανά ποδήλατο υπέβαλε προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο βουλευτής Αχαϊας κ. Νίκος Νικολόπουλος με αφορμή τα δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για τρεις δήμους Αιγιαλείας, Αρχαίας Ολυμπίας, και Ζακύνθου, όπου ανέθεσαν το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων με κόστος 3.867 ευρώ ανά ποδήλατο τη στιγμή μάλιστα που στoν διαγωνισμό συμμετείχε μία μόνο εταιρεία.

Η προμήθεια ποδηλάτων αξίας μερικών χιλιάδων ευρώ το καθένα από διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχει παραδόξως μία (!) εταιρία και βρίσκεται πίσω από τη δράση του “Αυτοματοποιημένου Συστήματος Κοινοχρήστων Ποδηλάτων” σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο γίνεται σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης και αιματηρών περικοπών και είναι προκλητικό να δίδονται 174.000 ευρώ για αγορά 45 ποδηλάτων ήτοι 3.867 ευρώ το κάθε ποδήλατο, ενώ στην χώρα μας ξέρουμε ότι ένα απλό ποδήλατο περιπάτου κοστίζει το πολύ μέχρι 500 ευρώ.

Το πρόγραμμα με τα ποδήλατα, που περιλαμβάνει αυτοματοποιημένο σύστημα χρήσης και σταθμούς στάθμευσης, εντάσσεται στην «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» του Πράσινου Ταμείου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

 Κατόπιν των ανωτέρω αναφέρει στην ερώτησή του ο κ. Νικολόπουλος ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:Ποιο το κόστος κάθε ποδηλάτου για το συγκεκριμένο πρόγραμμα; Ποιες και πόσες ήταν οι προσφορές για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό και ποια η οικονομικότερη; Να κατατεθούν όλες αναλυτικά.

Για ποιους λόγους στους διαγωνισμούς των τριών δήμων προκρίθηκε παραδόξως μία (!) συγκεκριμένη εταιρία η «AMCO ABBE»;Είχε αναρτηθεί η σχετική προκήρυξη στο «Διαύγεια»; Ποιές οι επιτροπές αξιολόγησης των προσφορών του διαγωνισμού και των τεχνικών προδιαγραφών για την προμήθεια των ποδηλάτων ανά δήμο και από ποιους αποτελούνταν; Να κατατεθούν σχετικά παραστατικά και κατάλογος με ονοματεπώνυμο καθώς επίσης έκθεση αξιολόγησης και εισηγήσεις.    Υπάρχουν αποφάσεις έγκρισης των οικονομικών επιτροπών ανά δήμο; Να κατατεθούν οι σχετικές αποφάσεις. Έπρεπε αυτή η απόφαση να περάσει από το ελεγκτικό συνέδριο; Εάν ναι ποιος ενέκρινε αυτή την απόφαση; καταλήγει ο κ. Νικολόπουλος.

 Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται τρεις εταιρείες που υποστηρίζουν το σύστημα bike sharing. Ο λόγος που δεν συμμετείχαν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό οι δύο άλλες εταιρείες είναι οι προδιαγραφές.

Οι διαγωνισμοί αυτοί, υποστηρίζουν οι ειδικοί και οι μελέτες του Πολυτεχνείου, πρέπει να έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, για τα ποδήλατα, την ασφάλεια, την συντήρηση κα το λογισμικό. Με αυτήν την έννοια, όταν αυτές οι προδιαγραφές λείπουν, οι ειδικοί εκτιμούν ότι το κόστος ανά ποδήλατο, είναι υπερβολικό. Ενα λογικό κόστος χωρίς αυτές τις προδιαγραφές που εφαρμόζονται στην Ευρώπη, μπορεί να ξεκινάει από 1.200 ευρώ ανά ποδήλατο. Τα ποδήλατα αυτά δεν κυκλοφορούν στο εμπόριο καθώς είναι φτιαγμένα για δημόσια χρήση. Δεν έχουν αποσπώμενα εξαρτήματα, έχουν εσωτερικές ταχύτητες και δυναμό και άλλα χαρακτηριστικά που τα κάνουν ιδιαιτέρως ανθεκτικά στη δημόσια χρήση. Επίσης υπάρxει και το λογισμικό, το σύστημα πληρωμής, τα αντικλεπτικά, οι προδιαγραφές των σταθμών κλπ.

Στο Λονδίνο το συνολικό κόστος ανά ποδήλατο φτάνει τα 17.000 ευρώ. Αρα πρέπει κανείς να συνυπολογίσει τις προδιαγραφές για να αποφανθεί αν τα ποδήλατα είναι φτηνά ή ακριβά.

 Να σημειώσουμε επίσης ότι το κόστος συντήρησης όλου του συστήματος των κοινόχρηστων ποδηλάτων ανέρχεται στα  35 ευρώ ανα μήνα ανα ποδήλατο