9 εκατομμύρια σε 150 δήμους για τη Βιώσιμη Κινητικότητα

Οπως είχε προαναγγείλει το myota.gr από τις αρχές Νοεμβρίου  με το ποσό των περίπου 9 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν 150 Δήμοι της χώρας, για την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Τη σχετική απόφαση έλαβε το Πράσινο Ταμείο, φορέας που εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
 
Στην τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου αποφασίσθηκε να ενταχθούν οι 150 Δήμοι, ως δικαιούχοι χρηματοδότησης συνολικού προϋπολογισμού 8.991.000 €, στον άξονα προτεραιότητας  4 «Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα» του  Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Λοιπές δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου 2016».
 
Τα ΣΒΑΚ αποσκοπούν στην προώθηση ισόρροπης ανάπτυξης και την καλύτερη ενοποίηση των διαφόρων τρόπων αστικής κινητικότητας. Δίνουν έμφαση στον πολίτη και στην προώθηση αλλαγών στη συμπεριφορά μετακίνησης. Εξετάζουν συνολικά τον τρόπο λειτουργίας μιας αστικής περιοχής και προτείνουν την ενσωμάτωση των δράσεων για την αστική κινητικότητα σε μια ευρύτερη, βιώσιμη αστική και εδαφική στρατηγική. Καταρτίζονται λαμβάνοντας υπόψη διάφορα πεδία χάραξης πολιτικής και τομείς, όπως, οι μεταφορές, οι χρήσεις γης και η χωροταξία, το περιβάλλον, η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, η οδική ασφάλεια, κλπ. Παρέχουν στην τοπική αυτοδιοίκηση συγκεκριμένες προτάσεις για τον τρόπο εφαρμογής στρατηγικών αστικής κινητικότητας.
 
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για την ένταξη των Δήμων στο πρόγραμμα βασίστηκε σε αντικειμενικά κριτήρια (πληθυσμός, πυκνότητα πληθυσμού, περιφερειακή κατάταξη, ύπαρξη τερματικών σταθμών, σταθερή τουριστική έλξη – εποχική πληθυσμιακή αύξηση), καθώς και στο βαθμό ωριμότητας κάθε Δήμου, δηλαδή, στην ύπαρξη ή μη κυκλοφοριακών μελετών και πρόσφατων κυκλοφοριακών και πολεοδομικών δεδομένων. Το Πράσινο Ταμείο συνεργάσθηκε για την εφαρμογή της μεθοδολογίας με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών  του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης.

Για το ποιοι δήμοι χρηματοδοτούναι και με ποιά ποσά πατήστε εδώ.

Σύμφωνα τον κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη
Δρ. Πολεοδόμο – Συγκοινωνιολόγο Μηχανικό της  Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας 
του Ε.Μ.Π
η ύπαρξη  Σχεδίων Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την χρηματοδότηση όλων των παρεμβάσεων αστικής κινητικότητας που θα χρηματοδοτηθούν τη νέα προγραμματική περίοδο. Η  προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας αποτελεί πολιτική προτεραιότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για τη χώρα μας, εξαιτίας της υστέρησής της, η σημασία της βιώσιμης κινητικότητας είναι ακόμη πιο μεγάλη. Υπάρχουν μεγάλες εκκρεμότητες σε κρίσιμους τομείς όπως: η προστασία του περιβάλλοντος, η βελτίωση της ποιότητας ζωής, ο περιορισμός της ρύπανσης του αέρα και του θορύβου. Έχουμε μπροστά μας ένα μεγάλο στοίχημα για την αναβάθμιση της ελληνικής πόλης, την απελευθέρωση δημόσιων χώρων από το αυτοκίνητο, τη διαμόρφωση συνθηκών άνεσης και ασφάλειας, την ενίσχυση της ελκυστικότητάς της για κάτοικους και επισκέπτες. Η δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα και το ποδήλατο είναι κλειδιά για αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, για υγιέστερες πόλεις, για οικονομική ανάπτυξη.
 
Σήμερα πληρώνουμε, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, τα λάθη πολλών δεκαετιών. Πληρώνει και η ελληνική πόλη, η οποία ελάχιστα επωφελήθηκε από την εποχή που θα μπορούσαν πολλά να είχαν γίνει για αυτήν, έτσι εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται σήμερα από μεγάλη υστέρηση σε σχέση με τη μέση ευρωπαϊκή. Πληρώνει γιατί οι διοικητικοί μηχανισμοί έχουν παραλύσει, οι χρηματοδοτήσεις είναι ελάχιστες, ενώ συγχρόνως η οικονομική δραστηριότητα καταρρέει, οι επιχειρήσεις κλείνουν και οι δαπάνες για συντήρηση των κτηρίων έχουν ελαχιστοποιηθεί. Τα συνεπαγόμενα κοινωνικά προβλήματα είναι μεγάλα και παρενέργειά τους είναι οι βανδαλισμοί και οι κλοπές στους δημόσιους χώρους, οι οποίοι αποκτούν προοδευτικά εικόνα που δεν μας τιμά. Τα περιβαλλοντικά προβλήματα αυξάνουν κατακόρυφα και, ειδικά ως προς τη ρύπανση, η κατάσταση καθίσταται δραματική λόγω της καύσης για θέρμανση ακατάλληλων υλικών, της ελλιπούς συντήρησης των καυστήρων αλλά και της μη ανανέωσης του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Η κυκλοφορία των ιδιωτικών αυτοκινήτων έχει μειωθεί ακολουθώντας την ύφεση της οικονομίας, ωστόσο η δημόσια συγκοινωνία δεν μπόρεσε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία, να αναλάβει ένα σημαντικότερο ρόλο και να οδηγήσει την ελληνική πόλη προς την κατεύθυνση μιας πιο βιώσιμης προοπτικής.
 
Από τις συνθήκες στους δρόμους κατοικίας θα εξαρτηθεί το πώς θα μεγαλώνουν τα παιδιά, το με πόση αξιοπρέπεια θα κλείσουν τη ζωή τους οι ηλικιωμένοι, το αν οι ανάπηροι θα ενσωματωθούν ή θα εκτοπιστούν στο περιθώριο της ζωής της πόλης. Στην Ευρώπη οι περιοχές κατοικίας (που καλύπτουν το 70-80% της αστικής επιφάνειας) μετατρέπονται συστηματικά, με μικρές παρεμβάσεις φυσικού σχεδιασμού και αισθητικής βελτίωσης, σε περιοχές ήπιας κυκλοφορίας (ζώνες μέγιστης ταχύτητας 30 χλμ/ώρα). Εκεί το περπάτημα και το ποδήλατο αναδεικνύονται σε πραγματικά ελεύθερες και ευχάριστες εκδηλώσεις κοινωνικότητας.
 
Στη σελίδα της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ www.smu.gr μπορείτε να βρείτε δεκάδες άρθρα, μελέτες και ερευνητικά προγράμματα σχετικά με τα ζητήματα αυτά, που θα σας βοηθήσουν να εκπονήσετε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.  Η ομάδα μας είναι δίπλα σας για να σας στηρίξει σε ότι χρειαστείτε για να μην χαθεί αυτή η μοναδική ευκαιρία για το Δήμο σας.
 
Επίσης οδηγίες για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας καθώς και τι ακριβώς είναι αυτή και πώς αυτή καθορίζεται έχει αναρτήσεις το myota.gr με αναλυτικό άρθρο του κ. Μπακογιάννη στη διεύθυνση  
http://www.myota.gr/index.php/podilato/8867-2016-06-30-05-23-56
Για πληροφορίες και λεπτομέρειες μπορείτε να απευθυνθείτε στον ίδιο στο τηλέφωνο 693 7010033