«Ανακριβείς απεικονίσεις, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στη διαχρονική και αληθή κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή μας, περιέχουν οι δασικοί χάρτες που αναρτήθηκαν προσφάτως για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και για τους οποίους ζητείται από τους πολίτες που έχουν αντιρρήσεις, μέσα σε δύο μόλις μήνες, να υποβάλλουν πληρώνοντας μάλιστα υψηλό αντίτιμο, τις σχετικές αντιρρήσεις τους» επισημαίνει με ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Το μείζον αυτό θέμα απασχολεί από την πρώτη στιγμή την Περιφερειακή Αρχή και για αυτό εισάγεται προς συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας, για την οποία αποστέλλεται σήμερα η σχετική πρόσκληση.
Η συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου και ώρα 3 το μεσημέρι στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου (Ν.Ε.Ο. Πατρών Αθηνών 32, ισόγειο) και τη σχετική εισήγηση θα κάνει ο Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών Παναγιώτης Μπράμος, ενώ ειδικός αγορητής θα είναι ο Περιφερειακός Σύμβουλος Σάββας Αυγέρης.
Στόχος της συζήτησης είναι να καταλήξουνε στις τελικές προτάσεις που θα αποτελέσουν το κεντρικό κείμενο που θα αποσταλεί στην κυβέρνηση, ώστε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση σε σχέση με τα προβλήματα που ανέκυψαν με την ανάρτηση των δασικών χαρτών.
Ο προβληματισμός εντοπίζεται κυρίως στα εξής σημεία:
– Η κατάρτιση των δασικών χαρτών εδράζεται στη χρήση και αντιπαραβολή φωτογραφικών/φωτογραμμετρικών αποτυπώσεων από το 1945, μιας περιόδου που ήταν μετά την έξοδο της χώρας από την κατοχή, καθώς και το 2007. Κάτι που σημαίνει πως δεν μπορεί να επιλέγεται να επανέλθουμε σήμερα στην τότε εποχή.
– Είναι προβληματικός ο χαρακτηρισμός εκτάσεων που εμφαίνονται ως δασικές και υπάρχει ασυμφωνία με τις αποτυπώσεις των αεροφωτογραφιών. Ενδεικτικός είναι ο χαρακτηρισμός εκτάσεων ιδιαίτερα μεγάλης επιφάνειας ως αναδασωτέων, εκ των οποίων οι περισσότερες εμφανίζουν αγροτική μορφή και στις δύο αεροφωτογραφίες.
– Στις περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος παρατηρούνται αρκετές ανακρίβειες και παραλείψεις αναφορικά με την αποτύπωση της μορφής και της χρήσης σημαντικών εκτάσεων γης. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση της Ηλείας από συνολική έκταση 2,6 εκατομμυρίων στρεμμάτων έκταση περίπου 720.000 στρεμμάτων έχει κηρυχθεί ως αναδασωτέα από την πυρκαγιά του 2007.
– Είναι ιδιαίτερα πιεστική η μόλις δίμηνη προθεσμία που προβλέπεται για την υποβολή αντιρρήσεων κατά των αναρτημένων δασικών χαρτών
– Ο χαρακτήρας του μέτρου φέρεται να είναι εισπρακτικός, αφού υπάρχει υποχρεωτική δαπάνη για την υποβολή αντιρρήσεων.
– Χρήζει ιδιαίτερης επισήμανσης ο κίνδυνος από τη μεταβολή του χαρακτηρισμού μιας ήδη χρησιμοποιούμενης ως αγροτικής έκτασης σε δασική, για απώλεια χορηγούμενων ή χορηγηθεισών επιδοτήσεων και ενισχύσεων. Είναι προφανές ότι μια τέτοια εξέλιξη θα επέφερε καταστροφικές συνέπειες για την αγροτική οικονομία και παραγωγή.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παρεμβαίνει με συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες θέτει στην κρίση του ανώτατου συλλογικού οργάνου της Περιφέρειάς μας, του Περιφερειακού Συμβουλίου, καθώς και των φορέων που θα προσκληθούν να συμμετάσχουν στη συζήτηση αυτή, ώστε να υπάρξει ένα τελικό κείμενο που θα εισηγηθούμε προς την κυβέρνηση για την αποκατάσταση των αδικιών και τις θέσεις μας για τα τέλη υποβολής αντιρρήσεων, όσο και για τη διαδικασία αυτή.
«Δεν μπορεί οι τοπικές κοινωνίες να αναστατώνονται ξαφνικά και να υποχρεώνονται μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και με υπέρογκες δαπάνες να δουν τι συμβαίνει με τις ιδιοκτησίες τους. Εμείς ως Περιφερειακή Αρχή αφουγκραζόμαστε την αναταραχή των πολιτών και συζητάμε το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, προκειμένου η φωνή και οι ανησυχίες τους να φθάσουν και να εισακουστούν από την κυβέρνηση» υπογραμμίζει ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.
Και καταλήγει: «Είμαστε σίγουροι ότι με τον τρόπο που διαχειριζόμαστε το θέμα, θέτοντας πάνω στο τραπέζι συγκεκριμένες προτάσεις, η κυβέρνηση δε θα αρνηθεί να μας εισακούσει. Με μεγάλη ευθύνη θα συνεχίζουμε να μαχόμαστε για το δίκιο των πολιτών μας και να επεξεργαζόμαστε λύσεις για το καλύτερο δυνατό».
Θυμίζουμε τα παράβολα επί των αντιρρήσεων
Άρθρο 1
Α. Κάθε αντίρρηση υποβάλλεται για το σύνολο ή μέρος των εκτάσεων δασικού / χορτολιβαδικού χαρακτήρα, που περιλαμβάνονται εντός γεωτεμαχίου / πολυγώνου, επί του οποίου ο ενδιαφερόμενος επικαλείται έννομο συμφέρον. Για κάθε γεωτεμάχιο υποβάλλεται μία αντίρρηση, πλην της περίπτωσης που για τμήμα της αμφισβητούμενης έκτασης προβλέπεται η υποβολή αντίρρησης ατελώς. Το ύψος του ειδικού τέλους άσκησης των αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου αναρτημένου δασικού χάρτη, για κάθε υποβαλλόμενη αντίρρηση και ανάλογα με το εμβαδόν της έκτασης της οποίας αμφισβητείται ο χαρακτήρας με αυτή, καθορίζεται ως εξής:
α) Για εμβαδόν έκτασης έως και 100 τ.μ. των περιπτώσεων της παρ. 3 του άρθρου 2β του ν. 2308/1995, όπως ισχύει, δέκα (10) ευρώ.
β) Για εμβαδόν έκτασης, έως και 1.000 τ.μ., εξαιρουμένων των περιπτώσεων του ως άνω σημείου α), σαράντα (40) ευρώ.
γ) Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 1.000 τ.μ. έως και 5.000 τ.μ., ενενήντα (90) ευρώ.
δ) Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 5.000 τ.μ. έως και 10.000 τ.μ., εκατόν ογδόντα (180) ευρώ.
ε) Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 10.000 τ.μ. έως και 20.000 τριακόσια πενήντα (350) ευρώ.
στ) Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 20.000 τ.μ. έως και 100.000 τ.μ., επτακόσια (700) ευρώ.
ζ) Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 100.000 τ.μ. έως και 300.000 τ.μ., χίλια τετρακόσια (1.400) ευρώ.
η) Για εμβαδόν έκτασης μεγαλύτερης των 300.000 τ.μ., τρεις χιλιάδες τριακόσια (3.300) ευρώ.
Β. Από την καταβολή τού ειδικού τέλους άσκησης αντιρρήσεων εξαιρούνται:
α) αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές που έχουν συμπεριληφθεί στο δασικό χάρτη, λόγω μη αποτύπωσης τού περιγράμματος της παρ. 2 περίπτωση α’ του άρθρου 23 του ν. 3889/2010, όπως ισχύει, καθώς και οι εκτάσεις που εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παρ. 3β του άρθρου 31 του ν. 4280/2014, όπως ισχύει.
β) αντιρρήσεις που αφορούν σε περιοχές που εμφανίζονται ως δασικές στη φωτοερμηνεία της παλαιότερης αεροφωτογράφησης, αλλά περιλαμβάνονται σε διανομές (κληροτεμάχια) τού εποικισμού.
γ) αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές που εμφανίζονται ως χορτολιβαδικές ή βραχώδεις ή πετρώδεις είτε κατά την παλαιότερη είτε κατά την πρόσφατη αεροφωτογράφιση, αλλά περιλαμβάνονται σε περιοχές τού εποικισμού.
δ) αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές για τις οποίες έχουν εκδοθεί τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού κατά τη διαδικασία τού άρθρου 14 ν. 998/1979, οι οποίες δεν απεικονίζονται στους αναρτημένους δασικούς χάρτες.
ε) αντιρρήσεις κατά το τμήμα που αφορούν σε εκκρεμείς αιτήσεις και υποθέσεις στη διαδικασία του άρθρου 14 ν. 998/1979 (άρθρο 28 παρ. 18.α ν. 2664/1998 όπως
ισχύει).
Άρθρο 2
Α. Το ειδικό τέλος άσκησης των αντιρρήσεων κατά του πε- ριεχομένου του αναρτημένου δασικού χάρτη, κατατίθεται σε λογαριασμό της ΕΚΧΑ Α.Ε., που δημιουργείται και τηρείται σε οποιοδήποτε νομίμως λειτουργούν πιστωτικό ίδρυμα, είτε με χρήση πιστωτικής κάρτας είτε με οποιονδήποτε άλλο αναγνωρισμένο στις συναλλαγές ασφαλή τρόπο και τα ποσά από την είσπραξη του ανωτέρω τέλους εγγράφονται στον προϋπολογισμό της εταιρείας στον κωδικό 53.20 και διατίθενται αποκλειστικά για την κάλυψη της δαπάνης κατάρτισης έως και την κύρωση των δασικών χαρτών.
Β. Σε περίπτωση ανάκλησης αντιρρήσεων, ο Υπεύθυνος τού Σημείου Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικού Χάρτη, μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων και εντός 3 μηνών το αργότερο από αυτή, εκδίδει απόφαση για την επιστροφή των καταβληθέντων σχετικών τελών, στις περιπτώσεις που η σχετική αίτηση ανάκλησης έχει υποβληθεί εντός της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων. Ο Υπεύθυνος του Σημείου Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικού Χάρτη αποστέλλει την ως άνω απόφαση στην ΕΚΧΑ Α.Ε., συνοδευόμενη από κατάλογο των δικαιούμενων επιστροφής τέλους, στον οποίο αναγράφονται υποχρεωτικά τα στοιχεία των αιτούντων, το ποσό προς επιστροφή και το ΙΒΑΝ λογαριασμού τους που έχουν
δηλώσει για την επιστροφή.
Γ. Το ποσό που προκύπτει ως διαφορά από την καταβολή τέλους που υπολογίστηκε σύμφωνα με την καταργούμενη κοινή υπουργική απόφαση, σε σχέση με το αντίστοιχο καθοριζόμενο από την παρούσα, για αντίρρηση που έχει υποβληθεί, επιστρέφεται στον δικαιούχο.