Να πως εξελίσσεται η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

Μια άκρως κατατοπιστική ομιλία απηύθυνε στο συνέδριο για το managment στη δημόσια διοίκηση που διοργάνωσε ο Τομέας Μανατζμεντ της Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων, ο Γενικός Γραμματέας κ. Ταφύλλης. Ο κ. Ταφύλλης είπε ότι από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση περνάμε στην εποχή της Διασύνδεσης και ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να συνδέσουμε τις λειτουργίες με cloud και να μην  αναλώσουμε δυνάμεις στην δημιουργία υποδομών σε κάθε δήμο.

Στην αρχή ανάφερε είχαμε την αναλογική διακυβέρνηση που βασιζότανε στην ανταλλαγή χαρτιών με εσωστρέφεια πιο πολύ με χαρακτήρα να λειτουργεί το δημόσιο μόνο του παρά ως οργανώσιμος που να εξυπηρετεί πολίτες και επιχειρήσεις.
Στο μεταξύ εμφανίστηκαν οι κατανεμημένες εφαρμογές και στη συνέχεια το διαδίκτυο που προκάλεσε δραστικές αλλαγές και την ανάπτυξη ενός μοντέλου που ονομάζεται Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση.
Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια και το δημόσιο πλέον προσδιορίζεται ως ένας φορέας που θα πρέπει να παρέχει υπηρεσίες προς του πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ο στόχος για την περίοδο αυτή είναι το πόσο ολοκληρωμένες υπηρεσίες παρέχομε προς τους πολίτες.
Στο μεταξύ, έχουμε νέες τεχνολογίες που εξελίσσονται των κινητών, το cloud, οι τεχνολογίες του data analytics και τέλος τα Social Media που προκάλεσαν επανάσταση στο μοντέλο Διακυβέρνησης.

Οι προηγμένες χώρες προσανατολίζονται σε έναν καινούργιο κύκλο διακυβέρνησης όπου έξω από τον κύκλο λειτουργίας τoυ δημοσίου σχηματίζεται ένας νέος κύκλος με την κοινωνία και αποκτάει την σχέση της διασύνδεσης και δημιουργείται ένα διαδραστικό πλαίσιο όπου οι πολίτες και οι επιχειρήσεις συμμετέχουν και στην διαδικασία.

Σήμερα οι προωθημένες χώρες στην διακυβέρνηση υιοθετούν δύο μοντέλα. Το πρώτο μοντέλο είναι της Κλιμακούμενης Ωριμότητας, τα οποία αξιολογούνται με το πόσο εξωστρεφείς και ώριμες είναι οι υπηρεσίες που παρέχονται προς τους πολίτες.
Αυτό το μοντέλο αναπτύσσεται σε 6 επίπεδα: Πρωτογενής Παρουσία, Ενισχυμένη, διαδραστική σχέση με τους πολίτες, και τέλος Ενοποιημένη Ολοκληρωμένη Παρουσία.

Το δεύτερο μοντέλο είναι το μοντέλο των δομικών στοιχείων. Ενα  μοντέλο που εμπλέκει ανθρώπους, υπηρεσίες τεχνολογίες και δεδομένα. Ενα καλάθι από δομικά στοιχεία που αλληλεπριδρούν για να μας δώσουν το επιθυμητό μοντέλο διακυβέρνησης.  Στις μη εξελιγμένες χώρες τα δεδομένα είναι διασκορπισμένα, η τεχνολογία περιορίζεται στον προγραμματισμό, και οι υπηρεσίες στην υποστήριξη, το άνθρωπο τον βλέπουμε ως χρήστη και η διακυβέρνηση είναι επιβλητική.


Στις εξελιγμένες χώρες τα δεδομένα είναι εναρμονισμένα, η τεχνολογία λειτουργεί σε πλατφόρμες, οι υπηρεσίες είναι εναρμονισμένες και ολοκληρωμένες, ο πολίτης είναι συμμέτοχος και η διακυβέρνηση γίνεται συμμετοχική.

Σήμερα λοιπόν δεν βλέπουμε πια την ψηφιακή διακυβέρνηση ως ένα όχημα παροχής υπηρεσιών, αλλά ένα όχημα επίλυσης προβλημάτων, εστιασμένων στο άτομο στην κοινωνία, στη χώρα και στις διακρατικές σχέσεις π.χ. η ανεργία και η υγεία.

Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση μας έδωσε την δυνατότητα να συγκεντρώσουμε πάρα πολλά δεδομένα. Τα data analytics μας βοηθούν να βρούμε διαδρομές που λύνουν προβλήματα.

Η Ελλάδα έχει ακόμη πολλά στοιχεία της Αναλογικής Διακυβέρνησης και βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω και από τα ολοκληρωμένα μοντέλα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
 

Το ζήτημα είναι πια μέθοδο πρέπει να ακολουθήσουμε και μας το δείχνει η ίδια η επιστήμη της πληροφορικής που εξελίσσεται και έχει συλλέξει τα δεδομένα και έχει βγάλει τα συμπεράσματα.

Δείτε το 1ο μέρος της παρουσίασης:

 

2ο ΜΕΡΟΣ

Πολλές χώρες που προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το θέμα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καταλήξανε σε κάποια εργαλεία που ονομάζονται “Αρχιτεκτoνικές Πλαίσιο για τον Δημόσιο Τομέα» με χαρακτηριστικό παράδειγμα το site του Λευκού Οίκου όπου εκεί έχουν εγκαταστήσει το «Federal Enterprise Framewark Architecture”

Είναι μια σύγχρονη μεθοδολογία και ένα σύνολο από εργαλεία για την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και την ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στη Δημόσια Διοίκηση.

Εαν θα επιχειρούσαμε να κάνουμε μεταρρύθμιση με το μοντέλο αυτό είναι διαδικασία κάποιων βημάτων
1ο βήμα οι υπηρεσίες με συγκεκριμένους στόχους όπως απλούστευση, μείωση του χρόνου. Παράδειγμα η Παγκόσμια Τράπεζα που απλουστεύει τις υπηρεσίες της με one stop shop
Στο 2o βήμα θα πρέπει να δούμε ποιές αλλαγές θα πρέπει να υπάρξουν στο μοντέλο των διαδικασιών
Στο 3ο βήμα ποιές αλλαγές απαιτούνται στο επίπεδο των δεδομένων – μητρώων
Και τέλος ποιες αλλαγές χρειαζόμαστε στα δίκτυα και στις υποδομές

Αρα υπάρχει μια διαδικασία που ξεκινάει από τις υποδομές και συνεχίζει πειθαρχημένα και οργανωμένα

Τι πρέπει να κάνουμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που είναι ένα οριοθετημένο πεδίο με σαφείς τομείς άσκησης της πολιτικής;
Θα πρέπει να κάνουμε μια πολύ φρέσκια μεταρρύθμιση με τον τρόπο που είπαμε προηγούμενα, βασισμένη σε μια αρχιτεκτονική πλαίσιο.
Ετσι θα έχουμε έναν κατάλογο μοντελοποιημένων ψηφιακών υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Μετά πρέπει να γίνει αξιοποίηση των στοιχείων
Πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι δήμοι είναι διοικητικοί μηχανισμοί σε ένα ποσοστό 20%. Το μεγαλύτερο κομμάτι τους είναι παραγωγικό.
Διαχείριση πρασίνου, εργοτάξια συντήρηση αυτοκινήτων, σχολικά κτήρια κλπ αλλά δεν έχουμε ψηφιακές υποδομές για αυτά.
Με αφορμή το cloud που θα λειτουργήσει στο δημόσιο, θα πρέπει να κάτσουμε να κάνουμε έναν σχεδιασμό και μια εφαρμογή και να μην μπλέξουμε τους δήμους με υπολογιστές και προγράμματα και να λύσουμε άπαξ τα προβλήματα αυτοματοποίησης σε όλους τους δήμους.

Αυτές οι υπηρεσίες θα πρέπει να ενισχύσουν την διαφάνεια, την συμμετοχή το λεγόμενο crowd sourcing.

Ο κ. Ταφύλλης σημείωσε ότι το μεγάλο πρόγραμμα ψηφιακής ενίσχυσης των δήμων απέτυχε, διότι οι δήμοι δεν έχουν λύσει το εσωτερικό τους πρόβλημα και δεν έχουν τις τεχνολογίες και τους προγραμματισμούς για να υποδεχθούν και να επεξεργαστούν τα δεδομένα.

Αρα πρέπει να φτιάξουμε ένα έξυπνο σύστημα που να λειτουργήσει ως πλατφόρμα με όλους τους φορείς αφήνοντας την καινοτομία και από τον ιδιωτικό τομέα να λειτουργήσει.

Δείτε και το δεύτερο μέρος της παρουσίασης: