Hμερίδα Σχολείο με Προσωπικότητα

Περισσότεροι από 1.000 εκπαιδευτικοί, γονείς και φοιτητές κατέκλυσαν την αίθουσα του αμφιθεάτρου στο Ίδρυμα Ευγενίδου την Κυριακή 9 Απριλίου για να παρακολουθήσουν την  ημερίδα «Ανοίγοντας τους Ορίζοντες της Εκπαίδευσης: Σχολείο με Προσωπικότητα», με κεντρικό ομιλητή τον αγαπημένο συγγραφέα παιδικών παραμυθιών Ευγένιο Τριβιζά, την οποία διοργάνωσε η μη κερδοσκοπική εταιρία Χαρισμάθεια.
Η εταιρία Χαρισμάθεια, ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2015, μετά από τη δημιουργία των πρώτων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για Χαρισματικά παιδιά στην Ελλάδα το 2012 και τον εμπλουτισμό της ύλης για παιδιά δημοτικού. Μέχρι τότε η έννοια της Χαρισματικότητας παρέμενε άγνωστη στην ελληνική κοινωνία. Η Χαρισμάθεια είναι το επιστέγασμα των προσπαθειών για μια εκπαίδευση που να απευθύνεται στις ανάγκες του σήμερα και αποτελεί σημείο αναφοράς για όσους θέλουν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σχολείου με προσωπικότητα.
Ο συγγραφέας κ. Ευγένιος Τριβιζάς στην ομιλία του τόνισε ότι:  «η εκπαίδευση θα κερδίσει πολλά αν μπολιαστεί με τρία ουσιώδη χαρακτηριστικά, χιούμορ, περιπέτεια, φαντασία τα οποία δυστυχώς απουσιάζουν από τα ελληνικά σχολεία. Η γνώση στην εποχή του διαδικτύου είναι πλέον εύκολα προσβάσιμη και γι’ αυτό ο στόχος πρέπει να είναι πλέον η δημιουργία κινήτρων για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας του παιδιού, ώστε να προβεί σε πρωτοποριακή εκμετάλλευση αυτών των γνώσεων». Επίσης αναφερόμενος στη ραγδαία αύξηση του ενδιαφέροντος των παιδιών για την εκμάθηση της Λατινικής γλώσσας, η οποία παρατηρήθηκε στην Αγγλία με αφορμή ένα ποντίκι τον Μinimus, που είναι ο ήρωας ενός παιδικού βιβλίου, όπως και λόγω των λατινικών λέξεων που υπάρχουν στα βιβλία του πολυαγαπημένου ήρωα Harry Potter, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι: «όταν εφτάχρονα παιδιά δεν βλέπουν την ώρα να κάνουν το επόμενο μάθημα λατινικών, καταλαβαίνει κανείς τι τεράστια περιθώρια υπάρχουν για να ανανεωθούν ριζικά οι τρόποι διδασκαλίας, ώστε να γίνει διασκεδαστική και συναρπαστική η εκπαίδευση». Επίσης κλείνοντας την ομιλία του έθεσε το ερώτημα γιατί να μην μπορεί να γίνει κάτι παρόμοιο και για την αναγέννηση των σπουδών των αρχαίων ελληνικών που φθίνουν και ατροφούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο πρόεδρος της Χαρισμάθεια και διδάκτωρ τεχνητής νοημοσύνης στο Εθνικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», Αλέξανδρος Παπανδρέου στον χαιρετισμό του είπε ότι ονειρεύεται ένα σχολείο με προσωπικότητα που θα επικεντρώνει στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, στην ανάδειξη της δημιουργικότητας και στη χρήση της τεχνολογίας. «Θέλουμε μια εκπαίδευση που να απευθύνεται σε κάθε παιδί ξεχωριστά, που να βοηθάει τα παιδιά να βρουν την προσωπική τους ματιά, που να κάνει βήματα μακριά από την αποστήθιση και να δίνει το πολύτιμο εφόδιο της προσαρμοστικότητας σε μια εποχή που όλα αλλάζουν γιατί αυτοί είναι οι ρυθμοί της πληροφορίας».
Με αφετηρία μια αντίστοιχη ημερίδα το 2012, με κεντρικό ομιλητή τον κ. Νανόπουλο δημιουργήθηκαν τα πρώτα προγράμματα για Χαρισματικά παιδιά στην Ελλάδα. «Από τότε έχουμε αναπτύξει 6 προγράμματα που τρέχουν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο και απευθύνονται στις ανάγκες των παιδιών, των γονέων και των εκπαιδευτικών και έχουμε συνεργασίες με το Ίδρυμα Ωνάση, με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και με αρκετά Σχολεία ανά την Ελλάδα», είπε ο κ. Παπανδρέου.
Στη συνέχεια ανακοίνωσε την Ίδρυση του Κέντρου Έρευνας και Εκπαίδευσης της Χαρισμάθεια και την έναρξη λειτουργίας του από το νέο  ακαδημαϊκό έτος.  Στόχος του Κέντρου θα είναι η έρευνα επάνω στα χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας, η κατάρτιση αναλυτικών προγραμμάτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας που να είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Υπουργείου, η δημιουργία πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού και η έρευνα επάνω στη χρήση της Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση. Επίσης είπε ότι με το νέο ακαδημαϊκό έτος θα γίνει και  η επιλογή των εκπαιδευτικών που θα πλαισιώσουν τους ανθρώπους της Χαρισμάθεια, έτσι ώστε όλοι μαζί να σχεδιάσουν το σχολείο των ονείρων τους.
Το πρόγραμμα της ημερίδας συμπεριλάμβανε μεταξύ άλλων ομιλίες από ακαδημαϊκούς και εκπαιδευτικούς που μοιράζονται το ίδιο όραμα για μια αλλαγή στην εκπαίδευση και ένα σχολείο που να απευθύνεται σε κάθε παιδί ξεχωριστά. Στο τέλος της ημερίδας πραγματοποιήθηκαν τρία workshops με εξειδικευμένη θεματολογία για εκπαιδευτικούς, για γονείς αλλά και για παιδιά. Αξίζει να αναφερθεί ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης υπήρχε μετάφραση στη νοηματική γλώσσα από εθελόντριες διερμηνείς.
Στις 7 και 8 Απριλίου, τις δύο ημέρες πριν από την ημερίδα,  εκπρόσωποι από 10 διαφορετικούς φορείς σχεδίασαν από κοινού τους άξονες και έβαλαν τα θεμέλια για μία εκπαίδευση που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα. Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης πρόκειται να βγει σε δημόσια διαβούλευση για να μπορούν όσοι θέλουν να στηρίξουν το όραμα των ανθρώπων της Χαρισμάθεια που δεν είναι άλλο από την αλλαγή της σημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα.

Όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά. Ένας κηπουρός μπορεί να φροντίζει όλα τα λουλούδια με τον ίδιο τρόπο; Υπάρχουν συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν να ευδοκιμήσουν όλα τα φυτά; Μπορεί να ευδοκιμήσει ένα τροπικό φυτό σε μεσογειακό κλίμα; Γι’αυτό είναι απαραίτητη η προσαρμοσμένη εκπαίδευση στην ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού.