Συνέχεια κόντρας Αγοραστού Πατούλη

Με φόντο το μοίρασμα των αρμοδιοτήτων και των πόρων που θα προβλέπει ο νέος νόμος για την Αναθεώρηση του Καλλικράτη συνεχίστηκε η ανταλλαγή  δηλώσεων μεταξύ του προέδρου της ΕΝΠΕ κ. Αγοραστού και του Προέδρου της ΚΕΔΕ κ. Πατούλη.

 Σε δηλώσεις του ο Κ. Αγοραστός στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Μαρία Δεληθανάση ανέφερε ότι οι Περιφέρειες έχουν εντάξει δράση στο στρατηγικό σχεδιασμό τους, πολύ πριν τις πυρκαγιές, προκειμένου το Πυροσβεστικό Σώμα με πόρους του ΕΣΠΑ να εκσυγχρονίσει τον εξοπλισμό του και τόνισε σε συνέχεια της προηγούμενης κόντρας με τον κ. Πατούλη αναφέροντας ότι «Στις Περιφέρειες διαχειριζόμαστε το 30% περίπου του ΕΣΠΑ και το χρησιμοποιούμε για να γίνονται έργα κυρίως στους δήμους» και πρόσθεσε: «Αν και το 60% από τα έσοδα των λαϊκών αγορών πρέπει οι Δήμοι να το αποδίδουν στην Περιφέρεια, πολλές Περιφέρειες δεν τα λαμβάνουν προκειμένου να στηρίξουμε τους Δήμους»
 
Όπως αποσαφηνίζει ο κ. Αγοραστός σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των πυρκαγιών, την ευθύνη έχει αποκλειστικά η Πυροσβεστική Υπηρεσία και οι Περιφέρειες λειτουργούν επικουρικά. Δηλαδή, συνδράμουν ανάλογα με τις ανάγκες που έχει η Πυροσβεστική Υπηρεσία, δίνοντας γκρέιντερ, χωματουργικά, υδροφόρες κ.α..
Οι Περιφέρεις διαχειρίζονται το 30% περίπου του ΕΣΠΑ προς όφελος κυρίως των δήμων
Σε ό,τι αφορά τις αλλεπάλληλες ανακοινώσεις στις οποίες προχώρησε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης και την απάντηση της ΕΝΠΕ, ο κ. Αγοραστός μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αποσαφηνίζει: «Καταρχήν οι δήμοι δεν λογοδοτούν στις Περιφέρειες. Εμείς δεν ελέγχουμε τους δήμους. Εμείς διαχειριζόμαστε το 30% περίπου του ΕΣΠΑ και το χρησιμοποιούμε για να γίνονται έργα κυρίως στους δήμους. Μέσω του ΕΣΠΑ γίνονται έργα υποδομής, όπως δρόμοι και κοινόχρηστοι χώροι, σχολεία και βρεφονηπιακοί σταθμοί, Κέντρα Υγείας, εκσυγχρονίζονται νοσοκομεία -τόσο κτιριακά, όσο και με εξοπλισμό. Δίνουμε χρήματα για τις υποδομές των πανεπιστημίων, για αναστηλώσεις εκκλησιών, για έργα στο αγροτικού τομέα όπως άρδευση και ύδρευση, για τη διαχείριση των υγρών και στερεών αποβλήτων. Ακόμη, με χρήματα του ΕΣΠΑ γίνονται στους δήμους δράσεις για ΑμεΑ, στηρίζονται οικογένειες που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας».
Το ΕΣΠΑ έχει δώσει ταχύτητα στις Περιφέρειες, αλλά το ΕΣΠΑ έχει κανόνες
«Έχουμε αυξήσει την απορροφητικότητα» τονίζει ο κ. Αγοραστός. «Δεν αφήνουμε ημιτελή έργα. Τα έργα πληρώνονται. Το ΕΣΠΑ έχει δώσει ταχύτητα στις Περιφέρειες. Όμως το ΕΣΠΑ έχει κανόνες. Έχει διαδικασίες, δείκτες μέτρησης και αποτελεσματικότητας σε όλους τους άξονες».
«Εμείς μιλάμε με έργα. Διότι μόνον τα έργα λένε πάντα την αλήθεια. Όχι τα λόγια» απαντά ο κ. Αγοραστός στις αλλεπάλληλες ανακοινώσεις. «Οι Περιφέρειες δεν χρωστούν σε κανέναν. Οι Περιφέρειες δεν έχουν χρέη. Δεν δημιουργούν στρεβλώσεις στην τοπική οικονομία. Δεν έχουν κάνει προσλήψεις που δεν μπορούν να πληρώσουν. Ούτε παίζουν στο όριο της νομιμότητας. Ούτε έχουν ζητήσει ρυθμίσεις χρεών. Κάνουν πολιτική με στρατηγική διαθέσιμων πόρων και δεν υποθηκεύουν το μέλλον».
Και καταλήγει: «Η επιστροφή στην κανονικότητα προϋποθέτει οικονομική ανεξαρτησία. Εμείς έχουμε οικονομική ανεξαρτησία και είμαστε πολύ συνεργατικοί. Και το αποδεικνύουμε. Για παράδειγμα, αν και το 60% από τα έσοδα των λαϊκών αγορών πρέπει οι Δήμοι να το αποδίδουν στην Περιφέρεια, πολλές Περιφέρειες -όπως η δική μας- δεν τα παίρνει προκειμένου να στηρίξει τους Δήμους».

Απαντώντας στις δηλώσεις Αγοραστού ο κ. Πατούλης επεσήμανε ότι  οι Δήμοι μπορούν και μόνοι τους να διαχειριστούν τους πόρους του ΕΣΠΑ προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, με μεγαλύτερη διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και χωρίς ενδιάμεσους

Συγκεκριμένα με αφορμή τις νέες δηλώσεις του Προέδρου της ΕΝΠΕ κ. Κ. Αγοραστού στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με τη διαχείριση του ΕΣΠΑ από τις Περιφέρειες, προς όφελος των Δήμων, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Καταρχήν επικροτούμε τη δημόσια δέσμευση του Προέδρου της ΕΝΠΕ, ότι οι Περιφέρειες θα δώσουν χρήματα από τους πόρους τους, για την ενίσχυση των μέσων και του εξοπλισμού του Πυροσβεστικού Σώματος, παρά το γεγονός ότι η ενίσχυση αυτή, αποτελεί ευθύνη του Κεντρικού Κράτους. Θα ήταν κατά την άποψη μας χρήσιμο τα χρήματα αυτά, ή μέρος τους, να δοθούν στους Δήμους, για την ενίσχυση του εξοπλισμού τους στον τομέα της πυροπροστασίας. Πάντως σε κάθε περίπτωση, είναι καλύτερα να δίνονται χρήματα για αγορά πυροσβεστικών οχημάτων, παρά για αγορά νερού και σάντουιτς, όπως διαφήμιζε με δελτία τύπου κάποια Περιφερειάρχης.
Επίσης, θεωρούμε επιβεβλημένο να τονίσουμε πως οι Δήμοι μπορούν και μόνοι τους να διαχειριστούν τους πόρους του ΕΣΠΑ, χωρίς τη μεσολάβηση των Περιφερειών, για να γίνονται έργα στις πόλεις μας, για να κτιστούν σχολεία, παιδικοί σταθμοί, να εκτελεστούν έργα ύδρευσης, αντιπλημμυρικής προστασίας και αποχέτευσης. Οι Δήμοι με το προσωπικό τους και μέσα από τις κοινωνικές τους δομές και υποδομές βρίσκονται στην “πρώτη γραμμή” της μάχης για την καταπολέμηση της φτώχειας. Δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί χρειαζόμαστε τον ενδιάμεσο ρόλο των Περιφερειών στη διαχείριση των πόρων του ΕΣΠΑ, όταν εμείς μπορούμε να τα καταφέρουμε καλύτερα, με μεγαλύτερη διαφάνεια, ταχύτητα και κυρίως αποτελεσματικότητα. ‘Εχουμε και τη γνώση και την εμπειρία αλλά και το κατάλληλο προσωπικό για να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των συμπολιτών μας, ρόλο που δεν μπορεί να παίξει καμία Περιφέρεια σήμερα, με την υπάρχουσα διάρθρωση του κρατικού μηχανισμού.
Όσον αφορά το σχόλιο του κ. Κ. Αγοραστού ότι οι Περιφέρειες δεν έχουν χρέη, δεν δημιουργούν στρεβλώσεις στην τοπική οικονομία και ούτε παίζουν στα όρια της νομιμότητας, φανταζόμαστε ότι αναφέρεται στην πλειοψηφία, και όχι στο σύνολο των Περιφερειών. Γιατί εμείς γνωρίζουμε Περιφέρειες που παίρνουν παράνομες αποφάσεις για την ανάθεση έργων, που στη συνέχεια καλούνται να ανακαλέσουν. Έχουμε παραδείγματα Περιφερειαρχών που μοιράζουν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και εντάσσουν στους προϋπολογισμούς τους έργα σε Δήμους αποκλειστικά με κομματικά κριτήρια, αφήνοντας απέξω άλλους Δήμους, που διαθέτουν ολοκληρωμένες μελέτες για έργα.
Είναι εύλογο να μην έχουν χρέη οι Περιφέρειες καθώς δεν έχουν ανελαστικές δαπάνες, με δεδομένο ότι η μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολούν καλύπτεται από τον  κρατικό προϋπολογισμό, ενώ παράλληλα πρόκειται για ένα θεσμό σχετικά καινούριο, σε αντίθεση με τους Δήμους που μετράνε χρόνια λειτουργίας.  
Είναι δύσκολο επίσης να έχει χρέη ένας οργανισμός που ουσιαστικά λειτουργεί ως ενδιάμεσος στη διαχείριση των χρημάτων κι όχι ως πάροχος δημόσιων και κοινωφελών υπηρεσιών, όπως είναι οι Δήμοι μας. Πως είναι δυνατόν να έχει χρέη ένας θεσμός που ούτε δομές διαθέτει, αλλά ούτε και προσωπικό σε μέγεθος αντίστοιχο των Δήμων;
Τέλος, θυμίζουμε ότι με αποφάσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης έχουν τα τελευταία χρόνια αφαιρεθεί πόροι των Δήμων, που έχουν αποδοθεί στις Περιφέρειες, όπως είναι π.χ. το τέλος για τους βοσκοτόπους. Δεν θυμόμαστε να έχει φέρει ποτέ αντίρρηση η ΕΝΠΕ σε αυτές τις αποφάσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης, στο πλαίσιο πάντοτε της ειλικρινούς συνεργασίας μεταξύ του Α’  και Β’ Βαθμού Αυτοδιοίκησης.
Σε κάθε περίπτωση,  δηλώνουμε ως Κ.Ε.Δ.Ε. την αδιαπραγμάτευτη θέση μας ότι είναι ανάγκη ενωμένη η Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού να δώσουμε τον αγώνα, για να γίνει πράξη μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους, που θα αναδεικνύει τον ουσιαστικό και πρωταγωνιστικό μας ρόλο στην εθνική προσπάθεια για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της Πατρίδας μας.