Ecoelastika: Για το περιβάλλον και τον άνθρωπο

Τα  τελευταία χρόνια έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση παραπροϊόντων και αποβλήτων στην κατασκευή, στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης.Οι μηχανικοί προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά υλικά που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των διαφόρων έργων τόσο από άποψη οικονομίας, όσο και από χαρακτηριστικών, τα οποία να είναι συγκρίσιμα με τα αντίστοιχα άλλων πρωτογενών υλικών. Μια κατηγορία τέτοιων εναλλακτικών υλικών αποτελούν τα φθαρμένα ελαστικά οχημάτων. Οι υφιστάμενοι σωροί φθαρμένων ελαστικών εκτιμώνται σε τρία δις περίπου εντός της Ε.Ε . ενώ στη χώρα μας η ετήσια απόσυρση φθαρμένων ελαστικών ανέρχεται σε περισσότερους από 42.000 τόνους. Η διαρκώς αυξανόμενη χρήση οχημάτων έχει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση μεγάλων όγκων αποθέσεων φθαρμένων ελαστικών, οι οποίες συχνά απορρίπτονται ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού γίνονται προσπάθειες ώστε τα φθαρμένα ελαστικά, έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία να αξιοποιούνται σε διάφορες εφαρμογές.Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ένταξη των προϊόντων ανακύκλωσης μεταχειρισμένων ελαστικών σε εφαρμογές πολιτικού μηχανικού, όπως είναι η τροποποίηση ασφάλτου με τρίμμα ελαστικού, αποφέρει διπλό καλό.Συμβάλλει στην αύξηση του ποσοστού αξιοποίησης των αποβλήτων, ενώ συγχρόνως αποδίδει στους δρόμους σημαντικά πλεονεκτήματα    όπως:
•    Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του οδοστρώματος
•    Μεγαλύτερη αντοχή σε υψηλές θερμοκρασίες    (μείωση αυλακώσεων)
•    Μεγαλύτερη αντοχή σε χαμηλές θερμοκρασίες (μείωση ρηγματώσεων)
•    Μείωση του θορύβου από την κίνηση των οχημάτων
•    Μείωση του πιτσιλίσματος «spraying» από την κίνηση των οχημάτων σε βρεγμένο οδόστρωμα.Λόγω του ότι η διάρκεια ζωής του οδοστρώματος επιμηκύνεται κατά πολύ, το μακροπρόθεσμο οικονομικό όφελος από την χρήση τροποποιημένης ασφάλτου είναι μεγάλο.Από την ποσότητα των φθαρμένων ελαστικών που συλλέγεται σήμερα στη χώρα μας το 50% αξιοποιείται θερμικά ενώ το υπόλοιπο 50% χρησιμοποιείται ως τρίμμα ελαστικού σε εφαρμογές ανακύκλωσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.Αποστολή της Ecoelastika  είναι η διαχείριση των άχρηστων ελαστικών που απορρίπτονται στον Ελλαδικό χώρο με χρήση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών, λαμβανομένων υπόψη πρώτιστα περιβαλλοντικών και οικονομικών κριτηρίων.Η ανακύκλωση των ελαστικών τέλους κύκλου ζωής είναι «περιβαλλοντικά» μονόδρομος.Κάθε χρόνο εκατομμύρια ελαστικά αυτοκινήτων πρέπει να οδηγηθούν για ανακύκλωση, διαφορετικά η επιβάρυνση στο περιβάλλον είναι τεράστια μιας και χρειάζονται μέχρι και 300 χρόνια για να αποσυντεθούν.
Η Ecoelastika έχει αναλάβει τον συντονισμό ενός σημαντικού έργου (https://rap-elt.ecoelastika.gr που έχει σκοπό να μελετήσει την δυνατότητα αύξησης του ποσοστού ανακύκλωσης της ασφάλτου μέσω της τροποποίησής της με τρίμμα ελαστικού προκειμένου να βελτιωθούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και η διάρκεια ζωής της.Μετά την πρόκριση του βέλτιστου μίγματος, θα γίνει πιλοτική διάστρωση δρόμου στον Δήμο Ασπροπύργου και συγκριτική μελέτη τμήματος της οδού κατασκευασμένο από συμβατική άσφαλτο με τμήμα κατασκευασμένο από τροποποιημένη άσφαλτο. Τα αποτελέσματα θα αξιολογηθούν τόσο περιβαλλοντικά όσο και τεχνο-οικονομικά και τελικός σκοπός του έργου είναι η εισήγηση για την εισαγωγή εθνικών προδιαγραφών ως προς την αξιοποίηση τρίμματος ελαστικού για τροποποίηση ασφάλτου.Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το site της Εcoelastika στο : www.ecoelastika.gr