Ολα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δημοτικοί σύμβουλοι

Το Υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε με την εγκύκλιο 86 έναν Σύντομο Οδηγό νεοεκλεγέντος δημοτικού συμβούλου.
Από τον οδηγό κρατάμε ότι «η διάρθρωση, οι αρμοδιότητες και το προσωπικό αποτυπώνονται στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) κάθε δήμου. Ορισμένες από τις αρμοδιότητες του δεν ασκούνται από τις υπηρεσίες του αλλά από τα νομικά του πρόσωπα (δημοσίου δικαίου ή επιχειρήσεις), τα οποία έχουν διακριτές διοικήσεις. Ο δημοτικός σύμβουλος θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζει τόσο τον ΟΕΥ όσο και το πλαίσιο λειτουργίας των νομικών προσώπων του δήμου του (καταστατικά και κανονισμούς λειτουργίας.

Το δημοτικό συμβούλιο είναι το κυρίαρχο (ανώτατο) όργανο του δήμου και έχει γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για όλα τα θέματα που τον αφορούν και δεν ανήκουν στις αρμοδιότητες των άλλων οργάνων (δημάρχου, εκτελεστικής επιτροπής, οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής).
Εδώ τονίζουμε όπως έχει ειπωθεί χαρακτηριστικά ότι ο Δήμαρχος και η Οικονομική Επιτροπή δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε μία καρφίτσα, καθώς όλες οι δαπάνες πρέπει πρώτα από όλα να ενταχθούν στον Προϋπολογισμό που εγκρίνεται αποκλειστικά και μόνο από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Επίσης σημειώνουμε από τον Οδηγό κάποιες σημαντικές υποχρεώσεις:
Ο Δημοτικός Σύμβουλος: Δεν μπορεί να απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ή να μην εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τους τρεις (3) συνεχείς μήνες μέσα στο έτος, χωρίς την άδεια του Συμβουλίου.
Δημοτικός σύμβουλος που είναι Αντιδήμαρχος δεν επιτρέπεται να απουσιάσει περισσότερο από τριάντα (30) ημέρες συνολικά κάθε χρόνο, χωρίς άδεια του Δημοτικού Συμβουλίου. Η απουσία αυτή μπορεί να παρατείνεται για εξαιρετικούς λόγους έως τρεις (3) μήνες, με άδεια του συμβουλίου.
Δημοτικός Σύμβολυος δεν μπορεί να μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος ή στην κατάρτιση αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου εφόσον ο ίδιος, ο/η σύζυγός του ή συγγενής του έως το δεύτερο βαθμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας ή πρόσωπο προς το οποίο διατηρεί στενό δεσμό, έχει υλικό ή ηθικό συμφέρον.

Βασικά νομοθετικά κείμενα που πρέπει συνεχώς να συμβουλεύεται ένας δημοτικός σύμβουλος.
Αρμοδιότητες των δήμων Ν.3463/2006 «Κύρωση Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», άρθρο 75
Ν.3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», άρθρο 94
Σύστημα διοίκησης των δήμων
Ν.3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» άρθρα 58 έως 78 (όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, με τον ν. 4555/2018 «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι και τον ν. 4623/2019)

Τι λέει το ΣΥΝΤΑΓΜΑ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
MEPOΣ TPITO – Oργάνωση και λειτουργίες της Πολιτείας > TMHMA ΣT΄ – Διοίκηση > KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Oργάνωση της διοίκησης

Αρθρο 102: (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

  1. Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους.
  2. Oι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Oι αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία, όπως νόμος ορίζει.
  3. Με νόμο μπορεί να προβλέπονται για την εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών ή την άσκηση αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης αναγκαστικοί ή εκούσιοι σύνδεσμοι οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης που διοικούνται από αιρετά όργανα.
  4. Το Κράτος ασκεί στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους. O έλεγχος νομιμότητας ασκείται, όπως νόμος ορίζει. Πειθαρχικές ποινές στα αιρετά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκτός από τις περιπτώσεις που συνεπάγονται αυτοδικαίως έκπτωση ή αργία, επιβάλλονται μόνο ύστερα από σύμφωνη γνώμη συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από τακτικούς δικαστές, όπως νόμος ορίζει.
  5. Το Κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την απόδοση και κατανομή, μεταξύ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των φόρων ή τελών που καθορίζονται υπέρ αυτών και εισπράττονται από το Κράτος. Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τον καθορισμό και την είσπραξη τοπικών εσόδων απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.
    https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/article-106/

Τέλος ένας Δημοτικός Σύμβουλος θα πρέπει όπωσδήποτε να γνωρίζει καλά
ΠΩΣ ΚΑΤΑΡΤΙΖΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ και
τον ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ.