Εναν μόνο νεκρό από τροχαίο είχε το Οσλο το 2019

Παγκόσμια είδηση σε όλον τον διεθνή τύπο έγινε το γεγονός ότι στην πόλη του Οσλό είχαν σε όλο το 2019 μόνο έναν νεκρό από τροχαίο ατύχημα. Το Οσλο έχει εκπονήσει από το 2015 ειδικό πρόγραμμα με προδιαγραφές για ασφαλείς δρόμους. Βασικά μέτρα που λαμβάνει είναι η μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας στα 30 χιλίομετρα την ώρα στους περισσότερους δρόμους και η δημιουργία ασφαλών πεζοδιαδρομών και ποδηλατοδρόμων.
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης στην Ελλάδα μόνο το α΄εξάμηνο του 2019 είχαμε 313 νεκρούς από τροχαίο ατύχημα εκ των οποίων στα 76 αφορούσαν παράσυρση πεζού. Από τα 313 αυτά θανατηφόρα ατυχήματα του α’ εξαμήνου τα 110 συνέβησαν σε αστικά κέντρα.

Το Οσλο καταγράφει την μεγαλύτερη πληθυσμιακή αύξηση από όλες τις πόλεις της Ευρώπης. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έφτασαν σε σημείο κορεσμού και η κυκλοφοριακή συμφόρηση επιδεινωνόταν κάθε χρόνο.
Για να εξυπηρετήσει λοιπόν την πληθυσμιακή ανάπτυξη και να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, η πόλη ξεκίνησε να δημιουργεί χώρο για τα ποδήλατα. Συγκεκριμένα, ελπίζει να διπλασιάσει το μερίδιο της μετακίνησης με ποδήλατο σε τουλάχιστον 16% του συνόλου των μετακινήσεων έως το 2025.

Παράλληλα το 2015, το Όσλο έγινε και πάλι παγκόσμιο πρωτοσέλιδο καθώς ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που ανακοίνωσε τα σχέδια της για μια ολοκληρωμένη και μόνιμη απαγόρευση των αυτοκινήτων στο κέντρο της έως το 2019. Για να επιτύχει αυτό το στόχο, η πόλη αντικατέστησε εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης με χιλιόμετρα νέων και βελτιωμένων ποδηλατοδρόμων και μικρών πάρκων. Η είσοδος και η στάθμευση μέσα και γύρω από τον πυρήνα του Όσλο έχουν γίνει πολύ ακριβότερες κατά τις ώρες αιχμής και αυτό φαίνεται να λειτουργεί. Η κυκλοφορία των εποχούμενων έχει μειωθεί δραματικά και οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της πόλης πέφτουν. Οι αλλαγές έχουν σχεδιαστεί ώστε να καταλήγουν σε μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα, με ποδήλατα και πεζοδιαδρομές σε μια έκταση 1,3 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Αυτές οι νέες λωρίδες συμμορφώνονται με το «πρότυπο του Όσλο», ένα πλαίσιο που θεσπίστηκε το 2016 για την κατασκευή προδιαγραφών ποδηλατοδρόμων ώστε να ανταποκρίνεται στους στόχους της πόλης και στις ανάγκες ασφάλειας των πολιτών. Τα εθνικά τεχνικά πρότυπα της Νορβηγίας για την οδική ασφάλεια και τον σχεδιασμό λωρίδων χρονολογούνται από τα μέσα του 20ού αιώνα και δεν επαρκούν για την επίτευξη του υψηλού μεριδίου που επιθυμεί το Όσλο, δηλώνει κ. Henrik Andersen, ο αντιδήμαρχος του Όσλο. Η βασική διαφορά είναι στο πλάτος: Το εθνικό πρότυπο θέτει μια λωρίδα ποδηλάτου όχι μεγαλύτερη από 1,8 μέτρα. Οι νέοι κανόνες του Όσλο ορίζουν το πλάτος ων λωρίδων στα 2,5 μέτρων. Οι προδιαγραφές ορίζουν επίσης σωστή σήμανση, ζωγραφισμένες διαδρομές με έντονο χρώμα και όπου είναι δυνατόν, πλήρως διαχωρισμένες από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων.