Η ΚΕΔΕ 3 Ιουνίου καβαλάει το ποδήλατο

Την μεγάλη σημασία και αναγκαιότητα της προώθησης των εναλλακτικών μετακινήσεων και τους ποδηλάτου για να γίνουν οι πόλεις μας ομορφότερες, πιο ασφαλείς και λειτουργικές αποφάσισε ομόφωνα να αναδείξει η ΚΕΔΕ.

Ο κ. Παπαστεργίου πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικαίων γνωστός λάτρης του ποδηλάτου (μετακινείται και στην Αθήνα με ηλεκτροκίνητο ποδήλατο) αλλά και γνωστός για τις τολμηρές παρεμβάσεις και υποδομές που έχει εφαρμόσει για την Βιώσιμη Κινητικότητα στα Τρίκαλα, επεσήμανε ότι η κρίση του κορονοϊού αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία καθώς μια μεγάλη ομάδα πολιτών υιοθέτησε τις εναλλακτικές μετακινήσεις χωρίς Ι.Χ. αλλά και λόγω της τροπολογίας του Υπ. Περιβάλλοντος με την οποία επεκτείνει ακόμη περισσότερη το βαθμό ελευθερίας που έχουν οι δήμοι για να μεγαλώσουν κοινόχρηστους χώρους πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους και πρότεινε η ΚΕΔΕ να αναπτύξει πρωτοβουλίες και να δει οργανωμένα την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας. «Είναι μοναδική ευκαιρία είπε, να κρατήσουμε για το ποδήλατο και τους πεζούς, τους χώρους που κερδίσαμε με τον κορονοϊό».

Ο Δήμαρχος Κατερίνης και Πρόεδρος της Επιτροπής Χωροταξίας Υποδομών και Δικτύων εισηγήθηκε εν’ όψη της Παγκόσμιας Ημέρας του Ποδηλάτου στις 3 Ιουνίου, η ΚΕΔΕ να αναλάβει κεντρική δράση στην Αθήνα και να παρακινήσει και όλες τις δημοτικές αρχές να κάνουν το ίδιο παρακινώντας και αυτές τους πολίτες, να ανέβουν στο ποδήλατο.

Όπως σημείωσε ο κ. Κουκοδήμος το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών έχει στείλει εγκύκλιο που παροτρύνει τους δήμους να συμπεριλάβουν στις δράσεις τους με την ευκαιρία της ημέρας, την προώθηση και ενθάρρυνσης των πολιτών για το ποδήλατο. Ο Δήμαρχος Κατερίνης κάλεσε και αυτός με την σειρά του, τους δημάρχους να διοργανώσουν εκδηλώσεις που όπως σημείωσε θα πρέπει να είναι σύμφωνες με τις οδηγίες και τα μέτρα πρόληψης και αποφυγής του κορονοιού.

Ο κ. Κουκοδήμος πρότεινε να οργανώσει η ΚΕΔΕ στην Αθήνα μια συμβολική δράση, εκφράζοντας το σύνολο των δημάρχων με τον Δήμαρχο Αθηναίων κ. Μπακογιάννη, τον Υπουργό και άλλους δημάρχους που θα κάνουν μια διαδρομή στη Αθήνα με τα ποδήλατα.
Τι ίδιο πρότεινε και για τους υπόλοιπους «συναδέλφους» σε όλη την Ελλάδα, την ημέρα εκείνη με τους δημοτικούς τους συμβούλους να καβαλήσουν τα ποδήλατα να καλέσουν τα ΜΜΜ για να προωθήσουν ακόμη περισσότερο αυτήν την δράση.

Με αφορμή την ημέρα του Ποδηλάτου κατέθεσε δύο προτάσεις της Επιτροπής:
Η πρώτη αφορά την μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις από 50 χιλιόμετρα στα 30 σε όλους τους μικρούς δρόμους και σε περιοχές κατοικίας. Η πολιτική αυτή όπως είπε, έχει προωθηθεί και εφαρμόζεται σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και ήρθε η ώρα να το κάνουμε και στην Ελλάδα.
Οπως ανέφερε ο κ. Κουκοδήμος οι συγκοινωνιολόγοι λένε ότι η μέση ωριαία ταχύτητα μετακίνησης μέσα στις πόλεις είναι τα 30 χιλιόμετρα, οπότε δεν θα επηρεάσει την ταχύτητα των συγκοινωνιών όπως πολλοί φοβούνται, αντίθετα θα δώσει το μήνυμα και στους κατοίκους που μένουν εκεί ότι είναι ασφαλείς και στους διερχόμενους ότι θα πρέπει να οδηγούν προσεκτικότερα.

Η δεύτερη πρόταση που κατέθεσε ο κ. Κουκοδήμος αφορά τις πολιτικές των δήμων σε ότι αφορά το ποδήλατο. Μετά από συνεργασίες που είχε όπως ανέφερε ο κ. Κουκοδήμος και με τον Καθηγητή του τμήματος Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ κ. Θάνο Βλαστό και με άλλους συγκοινωνιολόγους διαπίστωσε ότι υπάρχει μια σειρά ενεργειών που πρέπει να γίνουν ώστε να έχει επιτυχία η πρωτοβουλία και να εξασφαλιστεί και η συμμετοχή των πολιτών και να εφαρμοστούν καινοτόμες πολιτικές όπως:

Ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των δήμων.
Θεσμοθέτηση στους δήμους γραφείου ποδηλάτου για την αλληλεπίδραση με το κοινό και με τους ποδηλάτες.
Προετοιμασία για την συμμετοχή των δήμων σε σχετικά ευρωπαϊκά δίκτυα με εμπειρία και τεχνογνωσία. Για την προετοιμασία μιας ολοκληρωμένη πολιτικής θα πρέπει να συνδεθεί η ΚΕΔΕ τους αρμόδιους φορείς της Ε.Ε.
Αναζήτηση ευκαιριών μέσω της πολεοδομικής οργάνωσης με θέσπιση προνομίων για το ποδήλατο, πχ. να επιδοτούνται.
Οργάνωση και συστηματική συντήρηση του δικτύου ποδηλάτου και κυρίως της οριζόντιας διαγράμμισης.
Ελεγχος των προβλημάτων των δικτύων και των διακοπών και ενδιάμεσων κενών που παρουσιάζονται στα δίκτυα.
Ασκηση πολιτικών για την συνδυαστική μετακίνηση που αφορά το ποδήλατο και την δημόσια συγκοινωνία.
Αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης ή της κλοπής ποδηλάτων.
Εκπαίδευση στα σχολεία.
Δημιουργία σε κάθε δήμο δικτύου σήμανσης και πληροφόρησης ποδηλάτων.
Τέλος ο κ. Κουκοδήμος επεσήμανε την αναγκαιότητα να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου στους πολίτες.

Ο κ. Λυμπέρης δήμαρχος Ήλιδας σημείωσε ότι οι τροπολογίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος με τις διαδικασίες fast track που δίνουν το δικαίωμα στους δήμους να δημιουργήσουν πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους είναι οι μόνες που επικροτεί.
Είναι ευκαιρία είπε να πάρουμε αποφάσεις που θα φανούν αρχικά σε κάποιους δυσάρεστες, αλλά στην συνέχεια θα δώσουν μια άλλη μορφή στις πόλεις. Τόνισε δε ότι το γεγονός ότι αυτές τις ημέρες περιορίστηκαν οι κινήσεις με ΙΧ είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να υπάρξει συνέχεια.

Ο κ Καλογγιάνης Δήμαρχος Λάρισας τόνισε ότι η Βιώσιμη Κινητικότητα είναι η
απάντηση σε μια κακή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στις πόλεις στο παρελθόν, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Δήλωσε ότι συμφωνεί απόλυτα με τις πρωτοβουλίες και τις εισηγήσεις του προέδρου και του κ. Κουκοδήμου, όμως σημείωσε ότι δεν αρκούν τα ευχολόγια και οι επέτειοι αν δεν γίνουν έργα με υποδομές, αναπλάσεις ήπιας κυκλοφορίας και ποδηλατόδρομους.
Ο κ. Καλογιάννης που έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό παρεμβάσεις βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη τους κατέθεσε την εμπειρία του λέγοντας ότι τα εμπόδια της πολιτείας είναι τεράστια, ότι δεν υπάρχουν προδιαγραφές και ότι ο ίδιος έχει υποστεί μια τεράστια ταλαιπωρία και έχει αντιμετωπίσει τεράστια προβλήματα. Επεσήμανε ότι υπάρχει ένα νομικό πλαίσιο που πρέπει να διευκολύνει.
Ο κ. Καλογιάννης έβαλε όμως και μια δεύτερη παράμετρο που αφορά την χρηματοδότηση που πρέπει να εξασφαλιστεί και σημείωσε ότι δεν καταλαβαίνει γιατί η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη να ανήκει στην Περιφέρεια στις χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ και να μην περάσει στον Α’ Βαθμό για να μπορούν άμεσα να υλοποιούνται τέτοιες δράσεις.

Ο κ. Σακούτης δημοτικός σύμβουλος Πετρούπολης σημείωσε την αναγκαιότητα να συναντηθεί και να συνομιλήσει η ΚΕΔΕ με τους συλλόγους ποδηλατιστών που όπως είπε είναι πια αρκετά οργανωμένοι και να ακούσει και να προωθήσει τα αιτήματα τους.

Ο πρώην Δήμαρχος Αιγάλεω κ. Δ. Μπίρμπας ανέδειξε το θέμα του ότι ακόμη δεν έχουν δοθεί οι οδηγίες για τα ΣΒΑΚ και υπάρχει εδώ και τρία χρόνια εκκρεμότητα από το Υπουργείο Υποδομών έτσι ώστε οι ΣΒΑΚ να ολοκληρωθούν για να γίνουν σωστά.

Ο Αντιδήμαρχος Βριλησσίων κ. Αλέξης Μαυραγάνης σημείωσε ότι δεν θα μπορέσει να πετύχει το οποιοδήποτε εγχείρημα αν δεν υπάρξει μια γενναία επένδυση στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στα μέσα σταθερής τροχιάς και αν δεν συνδεθούν οι γειτονιές με αυτά.

Τέλος ο κ. Χρήστος Τεντόμας πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας που όπως δήλωσε το project «Περίπατος στην Αθήνα» ξεκινάει τον Ιούλιο πρότεινε την διοργάνωση εκδηλώσεων από τον «Οργανισμό Πόλης για το Ποδήλατο» με τρεις δράσεις για την ημέρα εκείνη με τετράωρη διάρκεια που είναι οι εξής:
«Ανακαλύψτε τα ποδήλατα» για να δοκιμάσουν οι πολίτες να ξεκινήσουν να κάνουν ποδήλατο, «Η ΚΕΔΕ στηρίζει τους ποδηλάτες» με δωρεάν έλεγχο και ρυθμίσεις για τα ποδήλατα και το «Πως επιλέγω ένα ποδήλατο» με παρουσίαση των ειδών των ποδηλάτων. Ο κ. Τεντόμας πρότεινε να γίνει το ένα στην Αθήνα και τα υπόλοιπα στις υπόλοιπες ΠΕΔ.

Αφού οι προτάσεις της Επιτροπής Χωροταξία Υποδομών και Υποδομών έλαβαν ομόφωνη έγκριση, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κλείνοντας ενημέρωσε ότι έχει αναπτύξει συνεργασία με τον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Ευθύμη τον Μπακογιάνη που έχει κοινές ανησυχίες και οράματα όπως είπε και αγαπάει το ποδήλατο, για το πως μπορούν οι δημοτικές αρχές με τις τροπολογίες να εκμεταλλευτούν την συγκυρία και να βγει η ΚΕΔΕ έξω δυνατά μέσω της Επιτροπής.
Ο κ. Παπαστεργίου πρότεινε το σύνθημα «6 για έξω» καθώς το 6 ήταν το νούμερο του sms που έστελνε ο κόσμος για να βγει για άσκηση. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ πρότεινε, να προτείνει κάθε δήμος 6 δρόμους της πόλης που να μπορούν να πεζοδρομηθούν και να φτιάξει η ΚΕΔΕ μια πλατφόρμα που να μπορεί να ψηφίσει ο κόσμος ποιον δρόμο θα ήθελε να δει διαφορετικό στην πόλη του.
Επίσης ο κ. Παπαστεργίου τόνισε ότι οι δημοτικές αρχές πρέπει να εκμεταλλευτούν την συγκυρία και το νέο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση που περιλαμβάνει και το ποδήλατο και το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης που χρηματοδοτεί την Αστική Αναζωογόνηση.

Σημειώνουμε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος ετοιμάζει το Σχέδιο για την Ανάπτυξη του Ποδηλάτου στην Ελλάδα το οποίο σε λίγο θα βγει σε δημόσια διαβούλευση. Δείτε εδώ την παρουσίαση του σχεδίου.
https://www.myota.gr/2019/12/01/διαδικασίες-και-προτεραιότητες-της-ε/