Ξηλώνεται ο Μεγάλος Περίπατος;

Ίσως να μην μπορεί να σκεφτεί κανείς πιο δυσφημισμένο έργο στην Ελλάδα από τον μεγάλο περίπατο της Αθήνας. Ένα έργο σε λάθος timing, με λάθος εργαλεία και λάθος επικοινωνιακή μέθοδο.
Ξηλώνετε ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας; Όχι προς το παρόν δεν ξηλώνεται, αλλά είναι τόση μεγάλη η καταιγίδα της παραπληροφόρησης και των αρνητικών σχολίων που ίσως τελικά να ξηλωθεί.
Ο ίδιος ο Δήμαρχος της Αθήνας Κώστας Μπακογιάννης παραδέχθηκε ότι είναι ένα έργο που «βγήκε και δεν βγήκε» και συμπλήρωσε «Ξεχάστε την Πανεπιστημίου όπως την ξέρατε. Πάμε για κάτι καινούριο».
Το έργο έδωσε και ένα βαρύγδουπο μήνυμα σε όσες δημοτικές αρχές σκεφτόντουσαν να τολμήσουν κάτι ριζοσπαστικό για την πόλη τους. “Μην τολμήσετε”!
Το πρώτο μεγάλο λάθος βέβαια ήταν το επικοινωνιακό. Το έργο δεν βγήκε σε διαβούλευση. Και δεν εννοούμε αυτό που έρχονται πέντε έξι φορείς και λένε τη γνώμη τους. Εννοούμε διαβούλευση όπου συμμετέχουν όλοι αυτοί οι πολίτες και οι φορείς που στην συνέχεια αντέδρασαν. Και η διαβούλευση δεν έχει σκοπό να συμμετάσχει ένας γιατρός ή ένας υδραυλικός με παρατηρήσεις επί συγκοινωνιακών και πολεοδομικών ζητημάτων. Η διαβούλευση έχει σκοπό να εκτεθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα ενός έργου και οι πολίτες να διαλέξουν επ’ αυτών. Διότι τα επιχειρήματα υπέρ της Βιώσιμης Κινητικότητας είναι ατράνταχτα και τα ιυοθετέι κάθε λογικός άνθρωπος, αρκεί να τα γνωρίζει.
Ο Δήμος της Αθήνας εφάρμοσε την λανθασμένη πολιτική που εφαρμόζουν όλοι οι δήμοι που ετοιμάζονται να κάνουν ΣΒΑΚ και τελικά δεν κάνουν τίποτα μπροστά στην κοινωνική αντίδραση.
Δεύτερο μεγάλο λάθος ήταν το χαρακτηριστικό κλειστού τύπου έργο και μάλιστα την εποχή του κορονοϊού όπου οι ποδηλάτες της Αττικής δεν είχαν κανένα τρόπο να φτάσουν εκεί. Ούτε το Μετρό μπορούσαν να πάρουν, ούτε κάποιον ασφαλής οδικό άξονα για να φτάσουν στην περιβόητη κυκλική διαδρομή. Η πρώτη μεγάλη κρτική που δέχτηκε το έργο είναι ότι παραχωρήθηκε ένα μεγάλο μέρος του οδοστρώματος σε ελάχιστους ποδηλάτες.
Τρίτο μεγάλο λάθος το κόστος. Την στιγμή που όλοι οι επιστημονικοί φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν καταλήξει ότι η Βιώσιμη Κινητικότητα πρέπει να εφαρμοστεί με πολύ χαμηλού κόστους υποδομές, το συγκεκριμένο έργο έσπασε τα ταμεία, προκαλώντας την κοινή γνώμη και δίνοντας ακαταμάχητα επιχειρήματα στους επικριτές του.
Ο κ. Μπακογιάννης ανακοίνωσε ότι εντός του 2021 θα ξεκινήσουν νέα έργα για μία μόνιμη, μεγάλης κλίμακας, ανάπλαση της κεντρικής οδικής αρτηρίας της πρωτεύουσας, σε όλο το μήκος της, μέχρι την Ομόνοια. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ξεκινάει με αρνητικό πρόσημο και με μείον 2 εκατομμύρια στα ταμεία.
Αξιοσημείωτο είναι το ρεπορτάζ από τα Social Media και τον δημόσιο διάλογο που αναπτύχθηκε εκεί μεταξύ των πολιτών. Ποδηλάτες, ποδηλατικές οργανώσεις, οικολόγοι, περιπατητές κανείς δεν μπόρεσε να υποστηρίξει την σημασία του έργου. Η ηγεσία του δήμου της Αθήνας με τους χειρισμούς της είχε δώσει τόσα ακαταμάχητα επιχειρήματα στους αντιδρώντες στην Βιώσιμη Κινητικότητα, που κάθε αντιπαράθεση ήταν εκ προοιμίου, μια ακόμη χαμένη μάχη.