Πλήρη ενημέρωση καθώς απάντησαν σε βροχή ερωτήσεων, παρείχαν η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος κα Αλεξάνδρα Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης και ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου κ. Σταθόπουλος, στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ καθώς μετά την ψήφιση του νόμου 4710/20 και την ενεργοποίηση της δράσης «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και του υφυπουργού Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Δημήτρη Οικονόμου οριστικοποιήθηκαν οι τεχνικές οδηγίες για τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), τα οποία οι μεγάλοι και μεσαίοι δήμοι υποχρεούνται να καταρτίσουν έως τις 31 Μαρτίου 2021 (και οι μικροί έως τις 31 Μαρτίου 2022).
Θυμίζουμε ότι κατά την κατάρτιση των ΣΦΗΟ, ο κάθε δήμος (ή σύνδεσμος όμορων δήμων) καλείται να λάβει υπόψη του τα κυκλοφοριακά, χωροταξικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά της περιοχής ευθύνης του, καθώς και τυχόν υφιστάμενα σχέδια, όπως τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Ο κ. Μπακογιάννης μίλησε για τη μεγάλη σημασία των δεδομένων αναφέροντας ότι είναι τεράστια ευκαιρία για τους δήμους με τις μελέτες χωροθέτησης των ΣΦΗΟ να συλλεχθούν γεωχωρικά δεδομένα που θα συνδυαστούν με τα ΣΒΑΚ και με άλλα πολεοδομικά ζητήματα, αλλά κυρίως είναι ευκαιρία να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα της στάθμευσης και να γίνουν και οι πρώτες εφαρμογές ελεγχόμενης στάθμευσης.
Επίσης ο κ. Μπακογιάννης ανέφερε ότι τα δεδομένα μπορούν να βάλουν τους δήμους και σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα μέσω ανταλλαγής πληροφοριών και εμπειριών.
Στην διαδικασία όπως εξήγησε και η κα Σδούκου με βάση της προβλέψεις για τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων σε κάθε δήμο, θα υπολογίζεται ο αναγκαίος αριθμός δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που απαιτούνται για να καλυφθούν οι ανάγκες φόρτισης των κατοίκων και επισκεπτών και θα εκπονούνται εναλλακτικά σενάρια χωροθέτησης αυτών των υποδομών. Σε πρώτο στάδιο, προβλέπεται υποχρεωτικά η χωροθέτηση ενός τουλάχιστον σημείου φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους του δήμου.
Για τη χωροθέτηση των σημείων φόρτισης θα λαμβάνονται υπόψη –μεταξύ άλλων- οι απαιτήσεις σύνδεσης των υποδομών στο δίκτυο του Διαχειριστή Εθνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ). Ο ΔΕΔΔΗΕ θα συνδράμει όσον αφορά τα δεδομένα σχετικά με την κατάσταση του ηλεκτρικού δικτύου και το κόστος σύνδεσης των υποδομών φόρτισης σε αυτό. Αρα χρειάζεται εκεί μια συνεργασία με τους δήμους.
Η κατάρτιση των Σχεδίων Φόρτισης θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Πράσινου Ταμείου. Ο σχετικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου5,5 εκατ. Ευρώ και αφορά την πρώτη ομάδα δήμων (μεγάλοι και μεσαίοι).
Οπως ανέφερε ο κ. Σταθόπουλος η προκήρυξη αναμένεται να εκδοθεί από το Π.Τ. μέχρι τις 4 Οκτωβρίου. Για τους υπόλοιπους δήμους αναζητούνται οι πόροι με τη ελπίδα τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης να φτάσουν εγκαίρως.
Αμέσως μετά την εκπόνηση των ΣΦΗΟ, και έχοντας πλέον πλήρη εικόνα για τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης στις πόλεις, οι Δήμοι θα προχωρήσουν στην υλοποίηση των σχεδίων αυτών, με τη βοήθεια και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας όμως όπως σημειώθηκε τα λεφτά για τις τοποθετήσεις αναμένονται επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης όπου όπως είπε η κα Σδούκου έχει ζητηθεί ένα πολύ μεγάλο ποσό.
Η κα Σδούκου σημείωσε ότι το δίκτυο φορτιστών είναι το μεγάλο μειονέκτημα του σχεδίου της Ηλεκτροκίνησης που έχει εκπονηθεί. «Ευελπιστούμε είπε μέσα στο 2021 να υπάρξει επαρκές δίκτυο» με την αποφασιστική συμβολή των δήμων και για αυτό έχουν εκπονηθεί ήδη οι τεχνικές προδιαγραφές για το που πρέπει να χωροθετηθούν οι ΣΦΗΟ λαμβάνοντας υπόψη χωροταξικά και κυκλοφοριακά δεδομένα, αλλά και την κατάσταση του ηλεκτρικού δικτύου σε κάθε περιοχή.
Η μεγάλη σημασία της χωροθέτησης είναι να μπουν όλα τα σημεία φόρτισης σε έναν χάρτη για να γνωρίζει ο καταναλωτής από το κινητό του, που μπορεί να φορτίσει σε κάθε πόλη.
Η κα Σδούκου τόνισε ότι δεν είναι εύκολη διαδικασία για τους δήμους και γι αυτό έχει δοθεί η δυνατότητα outsourcing και έχουν ετοιμαστεί διαγωνιστικά τεύχη
Σε ερώτηση που έγινε ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε ότι η διαδικασία θα πάει μεν μέσω του 4412 αλλά έχει προβλεφθεί να πάει ως υπηρεσία με απευθείας ανάθεση στα 25.000 ευρώ και η διαδικασία του αναδόχου στις 60.000 ευρώ με συνοπτικό διαγωνισμό. Εδώ ο κ. Μακογιάννης τόνισε ότι οι δήμοι θα πρέπει άμεσα να κάνουν αναμόρφωση των τρεχόντων προϋπολογισμών για να είναι έτοιμοι να προκηρύξουν άμεσα με την πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου τον Οκτώβριο. Επίσης ο κ. Μπακογιάννης είπε ότι εντός των ημερών θα βγουν τεύχη τεχνικών οδηγιών και κατευθύνσεις για τους ΣΦΗΟ που θα πρέπει να εκπονήσουν οι δήμοι.
Ο σύμβουλος επενδύσεων, κ. Νίκος Κασιμάτης, που είναι υπεύθυνος του συγκεκριμένου έργου μίλησε για τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τις Επιχειρήσεις ΟΤΑ και για την πρόσκληση ΑΤ 12 του Αντώνης Τρίτσης που βγήκε πριν από λίγες ημέρες, όσον αφορά και για τους στόλους των οχημάτων που μπορούν να προμηθευτούν οι δήμοι εκτός από τους φορτιστές
Είπε ότι για την αγορά ή μίσθωση στα έξοδα καταχωρείται το κόστος προαυξημένο κατά 50% και στα υβριδικά κατά 30% και για τα νησιά η προσαύξηση είναι 75% Για την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών ισχύ το ίδιο για δημοτική επιχείρηση για τον υπολογισμό εξόδων αυξάνεται σε 50% και για τα νησιά σε 75% και αν η ενέργεια προέρχεται από ΑΠΕ ανεβαίνει στο 90%.
Συμπλήρωσε δε ότι υπάρχει και η αύξηση συντελεστή απόσβεσης για 2 χρόνια.
Σε σχέση με τα οικονομικά οφέλη των δήμων ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε ότι εξετάζεται η μέθοδος του τέλους για τους παραχωρησιούχους σε δημοτικούς χώρους που όπως είπε δεν μπορεί να παραχωρούνται δωρεάν σε ιδιώτες που το κίνητρο τους είναι σημαντικό. Σημείωσε δε ότι αυτό θα αποτελέσει μέρος των προδιαγραφών στην διαγωνιστική διαδικασία.
Επίσης ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε ότι οι ορεινοί και απομακρυσμένοι δήμοι θα πρέπει ίσως να αναλάβουν μόνοι τους την όλη διαδικασία εγκατάστασης φορτιστών καθώς σε αυτούς δεν υπάρχει ιδιωτικό ενδιαφέρον και εκεί θα υπάρξουν χρηματοδοτήσεις καθώς ο στόχος είναι να υπάρξει πλήρες δίκτυο παντού και για τους τουρίστες αλλά και για τις εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα χρησιμοποιούν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.