Τι προσφέρουν οι δήμοι για την κρίση του κορονοϊού;

Με 50 εκατομμύρια ευρώ ακόμη ενίσχυσε το Υπουργείο Εσωτερικών τους δήμους για τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν για την τοπική αντιμετώπιση του κορονοϊού. Ταυτόχρονα η ΚΕΔΕ κάλεσε τους δήμους να στείλουν φωτογραφικό υλικό από τις δράσεις τους για να δημιουργήσει ένα συγκεντρωμένο αρχείο με τις δράσεις και την συμβολή της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

Τι κάνουν όμως οι δήμοι για την πανδημία; Το myota.gr πραγματοποίησε μεγάλη έρευνα για τις δράσεις των δήμων που όμως άλλες είναι τυπικές και άλλες ουσιαστικές. Βλέπουμε τίτλους από δελτία τύπου αλλά αυτό δεν σημαίνει πάντα ότι υπάρχει και ουσία από πίσω.

Η πιο συνηθισμένη στρέβλωση της εικόνας είναι τα δελτία τύπου που ξεκινούμε φράσεις τύπου «με πρωτοβουλία του δημάρχου…» ή «ο Δήμος δείχνοντας την ευαισθησία του …» και στην συνέχεια καταγράφονται όλες οι απαλλαγές που επιβάλει ο νόμος για τις ευπαθείς ομάδες, τις επιχειρήσεις κλπ.

  • Απαλλαγή καταβολής ανταποδοτικών τελών (τέλη καθαριότητας & φωτισμού και φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων)
  • Απαλλαγή καταβολής των τελών κατάληψης κοινοχρήστων χώρων
  • Απαλλαγή καταβολής των τελών διαμονής παρεπιδημούντων
  • Απαλλαγή καταβολής των τελών επί των ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων
  • Απαλλαγή καταβολής των τελών επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης
  • Αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, και βεβαιωμένων οφειλών
    -Παράταση των εγκριτικών αποφάσεων των προγραμμάτων Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και Επίδομα Στέγασης
  • Απαλλαγές τροφείων από τους παιδικούς σταθμούς κλπ

Υπάρχουν δήμοι που έχουν προχωρήσει σε πρόσθετες ελαφρύνσεις όπως μείωση ή και απαλλαγή δημοτικών τελών και άλλοι που δεν έχουν θέσει ακόμη σε εφαρμογή ούτε αυτά που επιβάλει ο νόμος. Πάντως το γενικό κόστος στα ταμεία των δήμων για την υγειονομική και οικονομική στήριξη της κοινωνίας εν μέσω πανδημίας είναι τεράστιο και υπερβαίνει κατά πολύ τα 200 εκατομμύρια που υπολογίζει να δώσει η κυβέρνηση.

Δεύτερη καθολική πρωτοβουλία της Αυτοδιοίκησης είναι η επέκταση του «Βοήθεια στο Σπίτι» και για τις ευπαθείς ομάδες και για όλους του ηλικιωμένους και τα μοναχικά άτομα. Εδώ η διαφοροποίηση είναι ότι άλλοι δήμοι έχουν στελεχώσει τις υπηρεσίες τους γενναία με το προσωπικό των ΚΑΠΗ και των Παιδικών Σταθμών που έκλεισαν και άλλοί δεν το έχουν κάνει. Κάποιο προχώρησαν και σε επέκταση του ωραρίου μέχρι αργά το βράδυ. Η υπηρεσία υποστηρίζεται στους περισσότερους δήμους από τηλεφωνική γραμμή (σε κάποιους με ξεχωριστό νούμερο σε άλλους με αυτά που ήδη υπήρχαν και εξυπηρετούν κάθε υπηρεσία).
Κάποιοι δήμοι έχουν τοποθετήσει εξειδικευμένο προσωπικό όπου με ένα απλό τηλεφώνημα αξιολογούνται τα αίτημα και δίνονται λύσεις σε θέματα, όπως αγορά και παράδοση φαρμάκων, τροφίμων, επείγουσες συνδιαλλαγές με το δημόσιο κ.α. και δίνονται και συμβουλές.
Κάποιοι δήμοι έχουν εκπαιδεύσει και εθελοντικές ομάδες για την συγκεκριμένη υπηρεσία. Στους περισσότερους δήμους συνεχίζει απλά να λειτουργεί το τηλεφωνικό κέντρο που παραπέμπει στην αρμόδια υπηρεσία.

Μεγάλη διαφοροποίηση παρουσιάζεται στα site των δήμων. Από το Δήμο Λαρισαίων που ανέβασε ειδική ιστοσελίδα για την αντιμετώπιση της πανδημίας με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και την ενημέρωση του κοινού μέχρι τους δήμους που έχουν περιοριστεί στις απολύτως απαραίτητες ανακοινώσεις στην κανονική ροή τους.
Επίσης κάποιοι δήμοι έχουν φτιάξει και ενημερωτικά σποτάκια – οδηγίες ή έχουν αναρτήσει σε κεντρικό σημείο όλες τις πληροφορίες και το υλικό που δημιουργούν η Πολιτική Προστασία και ο ΕΟΔΥ.
Να σημειώσουμε εδώ ότι το Υπουργείο Εσωτερικών έδωσε ιδιαίτερη έμφαση με παράκληση στους δήμους να ευαισθητοποιούν και να ενημερώνουν τον κόσμο. Αλλοι το έπραξαν στο ακέραιο και με πρόσθετο δικό τους υλικό και σε καθημερινή βάση αξιοποιώντας και τα Social Media, άλλοι το έκαναν τυπικά με μια δύο αναρτήσεις στα site τους και άλλοι δεν έχουν κάνει τίποτα ακόμη και δέκα μήνες μετά.

Επίσης κάποιο δήμοι αναρτούσαν συνεχώς πληροφοριακό υλικό για τις επιχορηγήσεις και τα επιδόματα που δικαιούντο οι διάφορες κατηγορίες δημοτών όπως άνεργοι, επιχειρηματίες, αγρότες, ευπαθείς ομάδες εργαζομένων κα. όπως και παρέπεμπαν σε σελίδες αρμόδιων οργανισμών ή παρείχαν φόρμες αιτήσεων.

Μεγάλη επέκταση έγινε και στο θέμα της ψυχολογικής υποστήριξης σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει εκδώσει ο ΕΟΔΥ.
Σε κάποιες περιπτώσεις πραγματοποιούνται ακόμη και συνεδρίες ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής για γονείς, καθώς και συνεδρίες ψυχολογικής υποστήριξης παιδιών και εφήβων, οι οποίες γίνονται εξ αποστάσεως με τηλεδιάσκεψη ή μέσω τηλεφώνου.

Κάποιοι δήμοι έχουν προσαρμόσει και τα Κέντρα Κοινότητας στην μάχη του Κορονοϊού με ειδικά πενταψήφια νούμερα και εκπαιδευμένο προσωπικό.

Ο Δήμος Χαλανδρίου έχει ενεργοποιήσει και το Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών καθώς όπως έχει διαπιστωθεί παγκοσμίως τα lockdown έχουν αυξήσει την ενδοοικογενειακή βία σε μέγιστο βαθμό.

Αρκετοί δήμοι έχουν ενισχύσει κατά πολύ την λειτουργία των δημοτικών ιατρείων και τις δραστηριότητες προληπτικής ιατρικής και έχουν ξεκινήσει ήδη και τις ενημερώσεις για τους εμβολιασμούς που δεν αφορούν μόνο την προετοιμασία για το εμβόλιο του κορονοϊού, αλλά και των άλλων μεταδοτικών ασθενειών.
Ο Δήμος Νεάπολης – Συκεών διαθέτει και διαγνωστικά κέντρα έτσι πρόσφερε σημαντικά και στην αποκέντρωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που είναι βασικό ζητούμενο για το ΕΣΥ.

Αρκετοί δήμοι επίσης έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία των δωρεάν rapid test σε συνεργασία των δημοτικών ιατρείων και κινητών μονάδων του ΕΟΔΥ ή κρατικών νοσοκομείων. Κάποιοι έχουν εξασφαλίσει μειωμένες τιμές και σε διαγνωστικά κέντρα.
Κάποιοι δήμοι μετέτρεψαν δημοτικούς χώρους σε μικρά κέντρα διαγνωστικών RAPID TESTS αντιγόνου με ρινοφαρυγγικό επίχρισμα προκειμένου να υπάρχει ο απαραίτητος χώρος για να τηρηθούν τα πρωτόκολλα.
Κάποιοι δήμοι πάντα σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ πραγματοποίησαν και δειγματοληπτικούς ελέγχους στα σχολεία σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Αλλοι δήμοι εφάρμοσαν την μέθοδο rapid test με την μέθοδο drive through. Πρόκειται για τον ορισμό ενός μεγάλους χώρου (γήπεδο, πάρκινγκ κλπ) όπου οι πολίτες καταφθάνουν με το όχημά τους έτσι ώστε να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους και να κρατάνε και τις αποστάσεις για την ασφάλεια του προσωπικού και με πολύ γρήγορη διαδικασία πραγματοποιούν το rapid test.

Κάποιοι δήμοι πραγματοποίησαν και δωρεάν rapid test στους παραγωγούς που πωλούσαν τα προϊόντα τους στις λαϊκές αγορές και σε όποιους από τους επισκέπτες το επιθυμούσαν.

Άλλη μια μεγάλη διαφοροποίηση που παρατηρείται στους δήμους είναι η τήρηση των πρωτοκόλλων. Κάποιοι δήμοι πραγματοποιούν συνεχή δωρεάν τεστ στους υπαλλήλους, ενώ τους έχουν εξοπλίσει πλήρως με ειδικές στολές, απολυμαντικά και τηρούν μέχρι και 90% την εξ’ αποστάσεως εργασία και κάποιοι άλλοι δυστυχώς δεν τηρούν ούτε τα βασικά μέτρα που ορίζει ο νόμος.
Ο Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης προχώρησε σε ένα δικό τους σύστημα βαρδιών όπου χωρίς τα τμήματα σε ημέρες και όχι σε ωράρια. Ετσι συγκεκριμένες ομάδες υπαλλήλων από την ίδια υπηρεσία όπως στην καθαριότητα δεν έρχονται ποτέ σε επαφή μεταξύ τους.

Σε αρκετούς δήμους είδαμε να συστήνονται Επιτροπές για τον κορονοϊό. Κάποιοι ενεργοποίησαν την πολιτική προστασία αλλά οι περισσότεροι δεν το συνέδεσαν μέχρι να αναθέσει ο Πρωθυπουργός την υπόθεση στον κ. Χαρδαλιά. Κάποιοι δήμοι εκπόνησαν σχέδια. Σύστησαν επιτροπές με τοπικούς γιατρούς, με τους γιατρούς των δημοτικών Ιατρείων και τους προϊστάμενους και με τους Ιατρούς Εργασίας. Κάποιοι γιατροί εργασίας εξειδίκευσαν σε τοπικό επίπεδο και προσάρμοσαν στις τοπικές ανάγκες την μελέτη που εκπόνησε και παρέδωσε σε όλους τους δήμους η ΠΟΕ ΟΤΑ.
Σε κάποιους δήμους συγκλήθηκε συμβούλιο των επικεφαλής με τακτικές συνεδριάσεις για τον συντονισμό των δράσεων και την λήψη ειδικών μέτρων.
Κάποιοι δήμοι οργάνωσαν και σεμινάρια εκπαίδευσης του προσωπικού για την λήψη των μέτρων.

Επίσης κάποιοι πραγματοποιούν συνεχείς, σχεδόν καθημερινά απολυμάνσεις, σε όλα τα δημοτικά κτήρια, στα πεζοδρόμια, στις πλατείες και στα πάρκα, στα αμαξοστάσια, στις δημόσιες υπηρεσίες, στα πολυσύχναστα μαγαζιά, τα φαρμακεία και στα οχήματα και κάποιοι άλλοι σχεδόν καθόλου ή το έχουν κάνει μια φορά για την φωτογράφιση.

Ιδιαίτερη έμφαση και καμπάνιες κάνουν και κάποιοι δήμοι στο δικαίωμα και την εξυπηρέτηση Επανασύνδεσης ρεύματος ΔΕΗ με ειδικά αφιερωμένο προσωπικό λόγο πανδημίας.

Ολοι οι δήμοι υποχρεωτικά και βάση του νόμου έχουν αναστείλει την λειτουργία πολιτιστικών κέντρων, εργαστηρίων, ωδείων και αθλητικών οργανισμών.
Όμως κάποιοι δήμοι δεν έχουν διακόψει τα προγράμματά τους καθώς συνεχίζουν να προσφέρουν όσο γίνεται τις ίδιες υπηρεσίες μέσω τηλεδιάσκεψης. Μεταδίδουν στους δημότες πολιτιστικά προγράμματα και δρώμενα, ειδικές πολιτιστικές εκπομπές, μαθήματα μουσικής, μαθήματα εργαστηρίων τέχνης και μουσικής, προγράμματα γυμναστικής, και μαθήματα ξένων γλωσσών έτσι ώστε τα μέλη των Νομικών Προσώπων να μπορούν να συνεχίσουν κανονικά τα προγράμματά τους από το σπίτι.
Κάποιο δήμοι μεταδίδουν ειδικά προγράμματα με θεατρικές παιδικές παραστάσεις.

Ο Δήμος Νεάπολης Συκεών έχει φτιάξει και τηλεπρόγραμμα για την Δημιουργική Απασχόληση των Παιδιών. Μερικοί δήμοι έχουν φτιάξει και αντίστοιχα προγράμματα on line για τα παιδιά των Παιδικών Σταθμών που μένουνε σπίτι με ανάπτυξη πλήρους προγράμματος και με ασύγχρονη μέθοδο.

Να σημειώσουμε βέβαια εδώ ότι υπήρχε ήδη έντονη διαφοροποίηση στις προνοϊακές δομές των δήμων. Υπάρχουν δήμοι που συνέχισαν διαδικτυακά δομές όπως Σχολή Γονέων, εκμάθησης ξένων γλωσσών, Διαπολιτισμικά Εργαστήρια Εφήβων, Ομάδες Νοητικής Ενδυνάμωσης, Συμβουλευτική Ζεύγους – Οικογένειας , Λογοθεραπείας, Διατροφολογίας, Κέντρα Μελέτης και ενισχυτικής διδασκαλίας και πολλά άλλα.
Οι περισσότεροι δήμοι δεν διαθέτουν τέτοιες δομές κα προφανώς δεν είχαν περιθώρια να τις δημιουργήσουν με την έξαρση της πανδημίας και το lockdown.

Κάποιοι δήμοι υλοποίησαν διαδικτυακές συνοδευτικές πολιτιστικές δραστηριότητες στο πλαίσιο των Συνοδευτικών Μέτρων του Ε.Π. “Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής ΤΕΒΑ/FEAD.

Επίσης οι περισσότεροι δήμοι έκλεισαν τις δημοτικές τους Βιβλιοθήκες. Κάποιο όμως όχι μόνο δεν τις έκλεισαν, αλλά ενίσχυσαν τις λειτουργίες τους αφού οι δημότες έχουν σ΄αυτές ψηφιακή πρόσβαση, ενώ το προσωπικό τους είχε την δυνατότητα να δημιουργήσει ψηφιακά προγράμματα με παρουσιάσεις βιβλίων, εξυπηρέτηση δανεισμού και άλλες εφαρμογές.
Κάποιοι δήμοι έφτιαξαν και παιχνίδια για την πόλη τους.

Μεγάλη είναι η διαφοροποίηση και στην ψηφιακή εξυπηρέτηση των πολιτών. Υπάρχουν δήμοι που έχουν μπει στο σύστημα ψηφιακού πρωτοκόλλου αυθεντικοποίησης χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα έτσι ώστε οι πολίτες να εξυπηρετούνται πλήρως από τον υπολογιστή τους ή το κινητό τους. Οι περισσότεροι δήμοι απλά παραπέμπουν από το site τους στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ από όπου οι πολίτες μπορούν να λάβουν ψηφιακά μέσω του taxis μια ομάδα περιορισμένων πιστοποιητικών. Σε αρκετές όμως περιπτώσεις οι πολίτες χρειάζεται με ραντεβού να μεταβούν στα δημαρχία. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι αρκετοί δήμοι έχουν αναπτύξει κάποιες εφαρμογές ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης πολιτών, όμως στη ουσία η υπηρεσία αυτή δεν διαφέρει σε τίποτα απολύτως από το να στείλει ο δημότης ένα mail στο δήμο. Το 99% των δήμων δεν έχουν πρόσβαση στα διαπληροφοριακά συστήματα και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν αυτεπάγγελτα έγραφα απαραίτητα για την έκδοση πιστοποιητικών επομένως πρέπει να τα προσκομίσει ο δημότης με ραντεβού.

Να πούμε εδώ ότι 137 δήμοι και 180 ΚΕΠ συμμετέχουν στην πλατφόρμα myKEPlive του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπου οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης χωρίς να χρειάζεται η φυσική παρουσία. Σημειώνουμε ότι για την σύνδεση ενός δήμου με το myKEPlive απαιτείται και εκπαίδευση προσωπικού.

Σε ότι αφορά την ψηφιακή παροχή υπηρεσιών, κάποιοι δήμοι έχουν αναπτύξει την ψηφιακή συνταγογράφηση μέσω των δημοτικών ιατρείων. Ο δημότης πηγαίνει κατ΄ευθείαν στο Φαρμακείο και έρχεται μήνυμα συνταγογράφησης στο φαρμακοποιό. Σε περίπτωση που το άτομο δεν μπορεί να μεταβεί στο φαρμακείο, τότε εξυπηρετείται κατ΄οίκον.

Για την εξυπηρέτηση κατ’ οίκον και για τα ήδη πρώτης ανάγκης κάποιοι δήμοι έχουν οργανώσει delivery. Εδώ βλέπουμε δύο εφαρμογές. Κάποιοι δήμοι έχουν ανεβάσει στην ιστοσελίδα τους όλες τις επιχειρήσεις που διαθέτουν υπηρεσία delivery. Κάπoιοι άλλoι έχουν δημιουργήσει σελίδα e-shop όπου κάθε επιχείρηση μπορεί να ανεβάσει τα προϊόντα της και να ειδοποιηθεί για τις παραγγελίες και ο Δήμος με το δικό του μηχανισμό μεταφέρει τα προϊόντα.

Βάση του νόμου τα ΚΑΠΗ έχουν αναστείλει την λειτουργία τους. Σε κάποιος ελάχιστους δήμους όμως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, καθώς ο αριθμός των μελών των ΚΑΠΗ σχεδόν συμπίπτει με τον πληθυσμό της Τρίτης Ηλικίας του Δήμου. Ετσι τα ΚΑΠΗ λειτουργούν στο μάξιμουμ καθώς παρέχουν 24ωρη εξυπηρέτηση παντός είδους σε όλους τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας είτε τηλεφωνικά, είτε κατ΄οίκον. Ακόμη και με καθημερινά γεύματα.

Ο Δήμος Πεύκης λόγω της αδρανοποίησης των Παιδικών Σταθμών παρέχει δωρεάν σπιτικά γεύματα καθημερινά σε όλες τις ευπαθείς ομάδες.

Σημαντική ήταν και η προσφορά των δήμων στα σχολεία. Κάποιοι δήμοι τοποθέτησαν θερμικές πύλες όπου με τη διέλευση των μαθητών και των εκπαιδευτικών εντοπίζονται τα άτομα με πυρετό και ειδοποιούνται. Ο Δήμος Μαραθώνα τοποθέτησε και πλεξιγκλάς ανάμεσα στους μαθητές μέσα στις τάξεις για να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους.
Ελάχιστοι δήμοι τοποθέτησαν σύστημα θερμομέτρησης και στην είσοδο των δημοτικών κτιρίων.

Μεγάλη διαφοροποίηση είχαμε και στο θέμα των υπολογιστών και tablet για την τηλεκπαίδευση. Μόνο και μόνο από τις ανακοινώσεις των δήμων μπορεί κάποιος να διαπιστώσει την διαφορά. Δήμοι με τον ίδιο πληθυσμό άλλοι ανακοίνωσαν ότι προμήθευσαν με 10 ή 20 υπολογιστές τα σχολεία και άλλοι με 800 και 1.000. Αλλοι το έκαναν την πρώτη εβδομάδα της τηλεκπαίδευσης τον Μάρτιο και άλλοι ακόμη βρίσκονται στην διαδικασία της προμήθειας (απλά το έχουν ανακοινώσει) ή αρκέστηκαν στη ανεπαρκή προμήθεια του Υπουργείου.

Κάποιοι δήμοι εξασφάλισαν και δωρεάν ευρυζωνικότητα σε όσους την είχαν ανάγκη ή αναβάθμιση σε πολυμελείς οικογένειες με εργαζόμενους και μαθητές.

Την ίδια διαφοροποίηση είδαμε και με τις μάσκες και μετά την αποτυχία του Υπουργείου Υγείας με τις προδιαγραφές. Αρκετοί δήμοι είχαν είδη κάνει δικές τους προμήθειες και είχαν εφοδιάσει όλα τα παιδιά από την πρώτη μέρα και μάλιστα είχαν τυπώσει και το σήμα του δήμου πάνω. Οι περισσότερο πάντως δήμοι δεν έχουν ασχοληθεί με το θέμα και αρκετοί δεν προμηθεύουν ούτε καν αντισηπτικά τα σχολεία. Οι καταγγελίες των συλλόγων γονέων και των εγγράφων των εκπαιδευτικών είναι εκατοντάδες.

Να προσθέσουμε εδώ ότι κάποιο ελάχιστοι δήμοι δραστηριοποιήθηκαν και στον τομέα του Περιβάλλοντος τοποθετώντας εδικούς κάδους για τις μάσκες στα σχολεία καθώς αυτές είναι μη ανακυκλώσιμες και δεν πρέπει να απορρίπτονται στο περιβάλλον.

Η ίδια διαφοροποίηση παρατηρείται και στο θέμα των πρωτοκόλλων καθαριότητας. Ελάχιστοι ήταν οι δήμοι που εξασφάλισαν τελικά επαρκές προσωπικό καθαριότητας για τα σχολεία. Ολες οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για το πρωτόκολλο καθαριότητας των σχολικών χώρων πήγαν στον κάλαθο των αχρήστων. Δεν υπάρχει η έννοια καθαρισμού όλων των χώρων μετά από κάθε διάλειμμα, ελάχιστοι είναι οι δήμοι που απολυμαίνουν και πλένουν τα προαύλια. Δεν χρησιμοποιούνται ειδικά καθαριστικά για τις τουαλέτες, δεν φορούν ειδικές στολές οι καθαρίστριες, ούτε αλλάζουν μετά από καθαρισμό γάντια και βέβαια δεν τηρείται καμία προδιαγραφή για τα καθαριστικά κλπ. Ελάχιστοι είναι οι δήμοι που τηρούν τα πρωτόκολλα και αυτό φαίνεται από τις προκηρύξεις των προμηθειών και υπηρεσιών στην Διαύγεια.

Μείζον είναι και το θέμα των ελέγχων στους δημόσιους χώρους. Αρκετοί δήμοι προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στην προστασία του κοινού. Με συνεχείς και καθημερινούς ελέγχους όχι μόνο είχαν βγάλει από νωρίς την δημοτική αστυνομία αλλά πίεζαν και οργάνωναν και τα αστυνομικά τμήματα. Με την νέα διάταξη έβγαλαν έξω και αρκετό διοικητικό προσωπικό. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσαν ορθώς κάποιοι δήμοι και στο θέμα της ενημέρωσης των επιχειρηματιών από πολύ νωρίς με συνεχείς συναντήσεις και διαβουλεύσεις με τους εμπορικούς συλλόγους και διανομή εντύπων ή αποστολή ενημερωτικών e.mail.
Εχουμε όμως και πολλά αρνητικά παραδείγματα όπου δήμαρχοι αποτέλεσαν και τροχοπέδη των ελέγχων καθώς «έκρυβαν» την δημοτική αστυνομία ή παρενέβαιναν στα αστυνομικά τμήματα για να σβηστούν οι κλήσεις.
Να σημειώσουμε ότι πολλά καφενεία της περιφέρειας δεν έκλεισαν ποτέ ακόμη και σήμερα.
Πολλοί δήμοι ενεργοποιήθηκαν αφού διαπιστώθηκε έξαρση κρουσμάτων στην περιοχή τους και επιβλήθηκε τοπικό lockdown.

Μεγάλη ήταν η συνεισφορά αρκετών δήμων στο θέμα της εθελοντικής αιμοδοσίας, για την αντιμετώπιση των εποχιακών ελλείψεων αίματος, λόγω της πανδημίας COVID-19. Εδώ να πούμε ότι αρκετοί δήμοι πραγματοποιήσαν εκτάκτως 8 και 10 αιμοληψίες και μάλιστα διοργανώνοντας διήμερα και τριήμερα με ραντεβού για την αποφυγή του συνωστισμού. Η έλλειψη αίματος αυτήν τη εποχή είναι τεράστια και η συνεισφορά αυτών των δήμων ανεκτίμητη.

Με την εφαρμογή του πρώτου lockdown παρουσιάστηκε ιδιαίτερα η ανάγκη και η συνήθεια των πολιτών για περίπατο ή μετάβαση στην τοπική αγορά με τα πόδια και έτσι αυξήθηκαν οι απαιτήσεις σε πεζοδιαδρομές για την τήρηση και των αποστάσεων αλλά και για την ασφαλή μετακίνηση. Εξίσου μεγάλη ήταν και η ανάγκη να βγουν τα παιδιά στους δρόμους για να εκτονωθούν έστω και για λίγο ποδήλατο. Ετσι κάποιοι δήμοι προχώρησαν σε πεζοδρομήσεις ή παραχώρηση λωρίδων για πεζούς και ποδηλάτες. Εδώ δεν μιλάμε βέβαια για αναπλάσεις ή πολυδάπανες διαμορφώσεις. Κάποιοι δήμοι απλά έκλειναν κάποιος δρόμους ορισμένες ώρες την ημέρα και κυρίως το απόγευμα. Αλλοι πάλι έκλεισαν λωρίδες απλά με πλαστικούς κώνους κυρίως σε εμπορικούς κεντρικούς δρόμους.

Επίσης κάποιοι δήμοι όπως ο Δήμος Παλλήνης στην προσπάθεια τους να αποτρέψουν τον συνωστισμό ξήλωσαν όλες τις μπασκέτες και άλλα όργανα από ανοιχτούς αθλητικούς χώρους ή τους περιέβαλαν με απαγορευτικές κορδέλες.

Μεγάλες διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν και στο θέμα της διαχείρισης της σίτισης των αδέσποτων ζώων. Εδώ να θυμίσουμε ότι και το Υπουργείο Εσωτερικών και η ΚΕΔΕ έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση με παρότρυνση προς τους δήμους, με ειδικά κονδύλια και οδηγίες όπως και ότι στο δεύτερο lockdown υπήρξε και ειδικός αριθμός για το sms.
Πολλοί δήμοι εξέδωσαν από την πρώτη στιγμή αίτηση για τους εθελοντές, εγκατέστησαν ταΐστρες και ποτίστρες, εκπόνησαν μεγάλες καμπάνιες και προμηθεύτηκαν μεγάλες ποσότητες φαγητού για τα ζώα. Δυστυχώς υπήρξαν και πολλοί δήμοι που αδιαφόρησαν πλήρως.

Τεράστια είναι και συνεισφορά των δήμων στην οργάνωση των εθελοντικών ομάδων που συνέδραμαν στην αλληλεγγύη των ευάλωτων ομάδων στο lockdown. Αρκετοί δήμοι διέθεταν ήδη ένα πολύ σοβαρό τμήμα, κάνουν συνεχώς καμπάνιες για την προσέλκυση εθελοντών και διαθέτουν ειδική σελίδα στο διαδίκτυο με πλήρως αυτοματοποιημένες και ενημερωτικές εφαρμογές. Αυτοί οι δήμοι ενεργοποίησαν από την πρώτη κι όλα μέρα τις εκπαιδευμένες ομάδες τους και στελέχωσαν κυρίως τις υπηρεσίες διανομής ειδών πρώτης ανάγκης και τα τηλεφωνικά κέντρα. Άλλοι δήμοι άδραξαν την ευκαιρία και δημιούργησαν σοβαρό μηχανισμό εθελοντών τις ημέρες του lockdown λόγο του ότι και ο κόσμος βρέθηκε ξαφνικά με ελεύθερο χρόνο, διάθεση για προσφορά και ανάγκη δράσης.
Ηταν και είναι τεράστιας δυναμικής και προσφοράς, το εθελοντικό σώμα που δημιουργήθηκε από τους δήμους.
Να σημειώσουμε εδώ ότι πολλοί δήμοι από αυτούς εξασφάλισαν και βεβαιώσεις μετακίνησης σε ψηφιακά αναλφάβητους και άτομα της τρίτης ηλικίας διανέμοντας τα έντυπα και υποδεικνύοντας τον τρόπο κατ΄οίκον. Ειδικά τις πρώτες ημέρες η υπηρεσία αυτή ήταν ίσως η σημαντικότερη που μπορούσαν να προσφέρουν οι δήμοι.

Επίσης σημαντικό να θυμίσουμε ότι η ΚΕΔΕ διέθεσε αυτοκίνητα με οδηγούς σε όλους τους δήμους για το «Βοήθεια στο Σπίτι» και την κατ΄οίκον διανομή όπως και να πούμε και για τον θεσμό «Λευκό Ταξί» που αξιοποίησαν κάποιοι δήμοι για την μεταφορά ΑμεΑ κλπ.

Κάποιο δήμοι εξασφάλισαν και ειδικά ασθενοφόρα για την μεταφορά ασθενών τα οποία τα εξόπλισαν με όλα τα απαραίτητα μέσα για τον κορονοϊό.
Ιδιαίτερη ενεργοποίηση ανέπτυξαν αρκετοί δήμοι στο θέμα των χορηγιών ενισχύοντας τον θεσμό της κοινωνικής εταιρικής ευθύνης και δίνοντας την ευκαιρία σε αρκετές τοπικές εταιρείες να ενισχύσουν το εταιρικό τους προφίλ αλλά και να αναπτύξουν δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.

Επίσης αρκετοί δήμοι διοργάνωσαν ενημερωτικές τηλεδιασκέψεις σε σύνδεση με τα Social Media που αφορούσαν στους εμβολιασμούς, την τηλεκπαίδευση, τα μέτρα προστασίας κ.α.

Τέλος να πούμε ότι ο Δήμος Πετρούπολης υποστήριξε και πρόβαλε την πρωτοβουλία «antivirus crowdhackathon», που αφορούσε τον 1ο απομακρυσμένο μαραθώνιο καινοτομίας και τεχνολογίας για εφαρμογές – μεθοδολογίες για την οικονομία και την κοινωνία, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.

Αναμφισβήτητα η προσφορά της Αυτοδιοίκησης Α βαθμού στην στήριξη της κοινωνίας στην κρίση της πανδημίας ήταν τεράστια και απαράμιλλη. Ειδικά στο θέμα της «κατ’ οίκον εξυπηρέτησης» με την επέκταση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». Και αυτό έγινε σχεδόν καθολικά σε όλους τους δήμους σε μεγάλο ή μικρό βαθμό.
Υπήρξαν και άλλες όμως πολλές ανάγκες στις οποίες οι Δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν καθολικά και αυτό δεν συνδέεται με το μέγεθος ή την οικονομική ευρωστία κάθε δήμου, αλλά πολύ περισσότερο με την ικανότητα και την φαντασία των δημοτικών αρχών. Δημοτικά Ιατρεία, ΚΑΠΗ, Ψηφιακή μετάβαση, δομές ψυχικής υγείας, κ.α. παρουσίασαν τεράστιες ελλείψεις επιχειρησιακής ετοιμότητας και δημιούργησαν πολίτες δύο ταχυτήτων όπου κάποιοι δημότες είχαν έναν δήμο δίπλα τους να τους στηρίξει και κάποιοι άλλοι έμειναν εντελώς μόνοι.