Ναι της ΚΕΔΕ στο νομοσχέδιο για τα ΣΒΑΚ

Το μεγάλο στοίχημα της τετραετίας στον χώρο της Αυτοδιοίκησης είναι το αν θα μπορέσουν να πειστούν οι δήμαρχοι να φτιάξουν ΣΒΑΚ. Ο πρωθυπουργός ποδηλάτης, ο Γενικός Γραμματέας χωροταξίας του ΥΠΕΝ μέλος της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ μελετητής με 20 και πλέον χρόνια αγώνες για την καθιέρωση του ποδηλάτου, με τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ από τους πρωτοπόρους δημάρχους και φανατικούς υποστηρικτές της Βιώσιμης Κινητικότητας και με τον πρόεδρο της Επιτροπής χωροταξίας της ΚΕΔΕ επίσης φανατικό και υποστηρικτή που εφαρμόζει στο δήμο του ολοκληρωμένο σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας, δεν είναι τολμηρό να πει κανείς ότι αν δεν εφαρμοστούν ΣΒΑΚ αυτήν την τετραετία στους δήμους, τότε θα πρέπει να εγκαταλείψουμε την ιδέα στην Ελλάδα ως μη εφαρμόσιμη.
Διότι μέχρι σήμερα οι δήμοι αν και χρηματοδοτήθηκαν, αρνούνται να φτιάξουν ΣΒΑΚ και βαφτίζουν τις κυκλοφοριακές μελέτες σε ΣΒΑΚ για να πάρουν τα χρήματα.
Το θέμα συζητήθηκε στην ΚΕΔΕ καθώς το νομοσχέδιο με τίτλο «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα–Μικροκινητικότητα-Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» έχει αναρτηθεί για διαβούλευση στην διεύθυνση http://www.opengov.gr/yme/?p=4589.
Σύμφωνα με την εισήγηση του προέδρου της Επιτροπής Χωροταξίας και Υποδομών, Δημάρχου Κατερίνης κ. Κώστα Κουκοδήμου, το νομοσχέδιο βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση και προέκυψε μετά από στενή συνεργασία και αλληλοκατανόηση με τη ΚΕΔΕ. Ο κ. Κουκοδήμος επεσήμανε ότι είναι ένα παράδειγμα καλή πρακτικής – συνεργασίας του Υπουργείου με την ΚΕΔΕ. Το μόνο που απομένει σημείωσε ο κ. Κουκοδήμος είναι να ξεκαθαριστούν αρμοδιότητες ΣΒΑΚ μεταξύ Περιφερειών και Δήμων διότι οι σχέσεις μεταξύ Περιφερειακών και Δημοτικών αρχών δεν είναι παντού καλές και αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα.

Σημαντική επισήμανση έκανε και ο Δήμαρχος Λαρισαίων κ. Απόστολος Καλογιάννης ο οποίος αναφέρθηκε σε μια διαμάχη μεταξύ πολεοδόμων και συγκοινωνιολόγων που μεταφέρεται στους δήμους με μήλο της έριδος τις μελέτες για τα ΣΒΑΚ και ξεκαθάρισε ότι το θέμα είναι καθαρά συγκοινωνιακό και θα είναι καταστροφικό να μπλεχτούν πολεοδομικά ζητήματα.
Επισήμανση έκανε και ο τ. Δήμαρχος Αιγάλεω κ. Μπίρμας στο θέμα του συντονισμού με τους δημόσιους φορείς των ΜΜΜ. Όπως είπε ο κ. Μπίρμπας πρέπει να υπάρχει χρονοδιάγραμμα στις απαντήσεις που περιμένει ένα δήμος από αυτούς καθώς τα ΣΒΑΚ περιλαμβάνουν απαραιτήτως και τον σχεδιασμό τους.

Κατά τα άλλα ο κ. Κουκοδήμους περίεγραψε το νομοσχέδιο όπου θεσπίζεται το πλαίσιο κατάρτισης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και ειδικότερα οι διαδικασίες εκπόνησης, εξέτασης, έγκρισης, παρακολούθησης και εποπτείας τους, όπως και καθορισμός του πεδίου εφαρμογής του νόμου από τους φορείς εκπόνησης και από τις αρμόδιες υπηρεσίες εξέτασης των ΣΒΑΚ. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις εξασφαλίζεται ενιαίος τρόπος σχεδιασμού της κινητικότητας, με βάση τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού.
Στο δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου, εισάγονται συνολικές ρυθμίσεις για την προώθηση της μικροκινητικότητας, όπως ο ορισμός των οχημάτων που ανήκουν στην κατηγορία των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), θέσπιση κανόνων για την κυκλοφορία τους, ρύθμιση θεμάτων αναφορικά με τον εξοπλισμό τους, τα απαραίτητα έγγραφα του χρήστη καθώς και τις προδιαγραφές κατασκευής τους, τη διάθεσή τους στην αγορά και τη δυνατότητα παροχής προς κοινόχρηστη χρήση τους.
Στο Μέρος Γ’ του σχεδίου νόμου ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2018/645 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Απρίλιου 2018, με την οποία εισάγονται ρυθμίσεις για τους επαγγελματίες οδηγούς στα πλαίσια ενιαίας ρύθμισης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης των διαδικασιών που διέπουν τις άδειες οδήγησης.
Η ΚΕΔΕ υπό την προεδρία του Δημάρχου Τρικαίων κ. Παπαστεργίου έχει βάλει πολύ ψηλά στην ατζέντα το θέμα της Βιώσιμης Κινητικότητας και του ποδηλάτου εκπονώντας μάλιστα και σχετική εκστρατεία.
Όπως σημείωσε και ο κ. Κουκοδήμος αποτελεί μια αναγκαιότητα για πιο ανθρώπινες πόλεις γειτονιάς που όμως απαιτεί τόλμη από τους δημάρχους, καθώς μεταξύ όλων των άλλων έχουν να αντιμετωπίσουν και την αντίληψη μιας κοινωνίας που δεν είναι έτοιμη να δεχτεί τις απαιτούμενες αλλαγές.
Ο ίδιος δήλωσε αποφασισμένος και ανέφερε ότι ήδη έχει ξεκινήσει πολιτικές για να μετατρέψει την πόλη του σε ένα πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας αλλά δεν συμβαίνει δυστυχώς το ίδιο και σε άλλους δήμους. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ δήλωσε ευχαριστημένος διότι πάνω από 100 δήμοι έχουν προχωρήσει στην εκπόνηση ΣΒΑΚ. Το myota όμως διατηρεί πολλές επιφυλάξεις κατά πόσο όλα αυτά που δηλώνονται και χρηματοδοτούνται ως ΣΒΑΚ εξυπηρετούν πραγματικά τους στόχους και ακολουθούν τις προδιαγραφές που βάζει και το νομοσχέδιο όπως διαβάζουμε στην παρ 12 του 2ου άρθρου: 12. «Στόχοι», οι μετρήσιμοι στόχοι, οι οποίοι συνδέονται με τους σκοπούς της παρ. 1 του άρθρου 3 και με τις προτεραιότητες του Σ.Β.Α.Κ.. Οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, υλοποιήσιμοι και με σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Και όπως διαβάζουμε στο Άρθρο 3 Σκοπός και αρχές κατάρτισης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

  1. Σκοπός των Σ.Β.Α.Κ. είναι η δημιουργία βιώσιμων συστημάτων αστικών μεταφορών μέσω: α) της ενίσχυσης των δημόσιων μέσων μεταφοράς,
    β) της προώθησης των μη μηχανοκίνητων τρόπων μετακίνησης, όπως πεζή, ποδήλατο, Ε.Π.Η.Ο.,
    γ) της εξασφάλισης της προσβασιμότητας, της ασφάλειας και προστασίας στο δίκτυο μεταφορών για τους χρήστες,
    δ) της προαγωγής της οδικής ασφάλειας των χρηστών και ευάλωτων χρηστών της οδού,
    ε) της μείωσης της κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων, κυρίως ιδιωτικής χρήσης, στ) της προώθησης της ηλεκτροκίνησης και εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών,
    ζ) της καλύτερης διαχείρισης της πρόσβασης των οχημάτων διανομής,
    η) της οργάνωσης της στάθμευσης,
    θ) της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της χρήσης του οδικού δικτύου, την υποστήριξη της συνδυασμένης χρήσης των μέσων μεταφοράς και τον σχεδιασμό των αστικών μεταφορών.
    Όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές στο myota το βασικό πρόβλημα είναι επικοινωνιακό. Αν δεν δοθεί έμφαση στην σημασία και τα πλεονεκτήματα της Βιώσιμης Κινητικότητας όπως εξειδικεύονται σε κάθε πόλη, πολύ δύσκολα οι πολίτες – δημότες θα δεχτούν αλλαγές που τους ξεβολεύουν και μάλιστα τους υποχρεώνουν να εγκαταλείψουν τοτέμ το Ι.Χ. . Και όταν οι πολίτες είναι απέναντι ακόμη πιο δύσκολα οι δήμαρχοι θα επιχειρήσουν να το επιβάλλουν. Δυστυχώς το κομμάτι που λέγεται επικοινωνία αγνοείται και δεν προετοιμάζεται σωστά από τους δήμους με αποτέλεσμα τα ΣΒΑΚ να μένουν στα συρτάρια ή να αποτελούν κυκλοφοριακές μελέτες που εξυπηρετούν την κίνηση των Ι.Χ. περιλαμβάνοντας συμβολικά και έναν πεζόδρομο που ποτέ δεν θα γίνει.