Τι απαντάει το ΥΠΕΝ για το κόστος του νέου ΕΣΔΑ για τον πολίτη

Όπως αναφέρει το ΥΠΕΝ στην έκθεση για την διαβούλευση σχετικά με το κόστος (10 σχόλια) που συνεπάγεται για τον πολίτη η υλοποίηση του νέου ΕΣΔΑ, και εκφράστηκαν φόβοι για την αύξησή του. Ως διευκρίνιση και επί της αρχής έγινε σχετική προσθήκη στο ΕΣΔΑ σύμφωνα με την οποία αφενός επισημαίνεται ότι το κόστος διαχείρισης των αποβλήτων είναι φαινομενικά χαμηλό αν δεν υπάρχει ορθολογική περιβαλλοντική διαχείριση π.χ. όταν γίνεται μόνο ταφή αποβλήτων, όμως το συνολικό κόστος της μη ορθολογικής διαχείρισης είναι πολύ μεγαλύτερο αν συνυπολογιστούν και τα έμμεσα κόστη, όπως η υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής κ.α. Κατά συνέπεια, αυτό που συμβαίνει μέχρι σήμερα είναι η διατήρηση του κόστους διαχείρισης σε πλασματικά χαμηλά επίπεδα, καθώς παρατηρείται εξωτερίκευση του πραγματικού κόστους (σε επιπτώσεις στο περιβάλλον, πρόστιμα από την Ε.Ε., επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, κλπ.). Προκειμένου η χώρα να περάσει σε μια αναβαθμισμένη διαχείριση αστικών αποβλήτων με έμφαση στην ανακύκλωση, στην ανάκτηση από ΜΕΑ και ΜΕΒΑ και στην παραγωγή ενέργειας, απαιτείται ανάπτυξη υποδομών που συνεπάγεται υψηλότερο κόστος διαχείρισης. Όμως αυτό το κόστος μετριάζεται, αν συνυπολογιστεί ότι μέρος του κόστους θα αναληφθεί από τους παραγωγούς στο πλαίσιο συστημάτων ευθύνης παραγωγού, όπως επίσης και ότι η επεξεργασία των χωριστά συλλεγέντων ρευμάτων, όπως των προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων, έχει αισθητά χαμηλότερο κόστος από αυτή των σύμμεικτων αποβλήτων στις ΜΕΑ. Συνεπώς η προώθηση της χωριστής συλλογής θα μειώσει το κόστος για τον πολίτη. Ο δίκαιος επιμερισμός αυτού του κόστους στους πολίτες, πρέπει να γίνει με την μορφή “πληρώνω όσο πετάω” και στη βάση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Αναφορικά με τα σχόλια που διατυπώθηκαν για την επιβολή τέλους ταφής στο σύνολο των αποβλήτων που οδηγούνται προς ταφή, δεδομένου ότι περιλαμβάνεται στα βασικά μέτρα που προτείνει το νέο ΕΣΔΑ, δεν απαιτείται τροποποίηση αυτού. Το σχόλιο για τη μη συμπερίληψη στο τέλος ταφής των υπολειμμάτων επεξεργασίας δεν έγινε αποδεκτό γιατί θα πρέπει να υπάρχει αντικίνητρο προκειμένου να μεγιστοποιείται η ανακύκλωση – ανάκτηση και περαιτέρω η ελαχιστοποίηση των υπολειμμάτων.
Διευκρινίστηκε στο ΕΣΔΑ ότι ο υπολογισμός των ανακυκλωμένων αστικών αποβλήτων, δηλαδή η επαν-εισαγωγή ανακυκλώσιμων υλικών από τα απόβλητα στον παραγωγικό κύκλο ως δευτερογενών πρώτων υλών, υπολογίζεται ως το βάρος των αποβλήτων που αποδεδειγμένα καταλήγουν σε εργασία ανακύκλωσης στη βιομηχανία (Απόφαση 2019/1004 για τη θέσπιση κανόνων με σκοπό τον υπολογισμό, την επαλήθευση και την υποβολή στοιχείων σχετικά με τα απόβλητα σύμφωνα με την οδηγία 2008/98/ΕΚ).
Εδώ μπορείτε να δείτε όλη την έκθεση διαβούλευσης