Η εξάλειψη των πλαστικών μίας χρήση είναι η πρώτη επιλογή για την μείωση των απορριμάτων που αποτελεί και πρώτο στόχο στην διαχείριση των αποβλήτων. Ειδικά οι δήμοι έχουν κάθε λόγω να είναι πρωτοπόροι στην ευαισθητοποίηση των δημοτών τους για να μειώσουν έως και 20% την παραγωγή των απορριμμάτων. Είναι η πιο φτηνή δράση αλλά με τεράστιο όφελος καθώς η παραγωγή σκουπιδιών πληρώνεται τοπικά.
Με την εξάλειψη των πλαστικών μιας χρήσης από τους κάδους, αυξάνεις την χωρητικότητα και μειώνεις τα δρομολόγια, μειώνεις το κόστος αποκομιδής, απελευθερώνεις πόρους για άλλες δράσεις και ταυτόχρονα μειώνεις και το κόστος μεταφοράς και ταφής.
Ολες οι αυτοδιοικήσεις αλλά και οι κυβερνήσεις της Ευρώπης έχουν επιδοθεί σε έναν λυσσαλέο αγώνα για την μείωση των πλαστικών μιας χρήσης.
Σύμφωνα με την The Guardian: οι λιανοπωλητές και τα σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους για να βγάλουν τα πλαστικά από τις συσκευασίες την εορταστική περίοδο, προωθώντας για μια φιλική προς το περιβάλλον ανατροπή, στις συσκευασίες για τις χριστουγεννιάτικες πουτίγκες, τα επιδόρπια, τροφές για πάρτι και σοκολάτες, και με πολλές ευχετήριες κάρτες και κράκερ τώρα απαλλαγμένα τα στρας που λάμπουν .
Οι δήμοι έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα να πείσουν τους τοπικούς λιανοπωλητές να μην χρησιμοποιούν πλαστικά μιας χρήσης ενώ ευαισθητοποιούν και τον κόσμο να διαλέγει μαγαζιά που δεν τους φορτώνουν με πλαστικά.
Μόνο η εταιρεία Tesco, έχει αφαιρέσει φέτος, περισσότερα από 20 εκατομμύρια ήδη πλαστικού μίας χρήσης από τη σειρά των Χριστουγέννων – συμπεριλαμβανομένων των κράκερ, των φώτων, των καρτών και της συσκευασίας για πουτίγκες – ως μέρος μιας εθνικής προσπάθειας για τη μείωση της ρύπανσης από πλαστικά μίας χρήσης.
Από τους ανταγωνιστές της, η ειδική κατεψυγμένων τροφίμων Ισλανδία, προσφέρει στους πελάτες της «Χριστούγεννα χωρίς πλαστικά» για δεύτερη χρονιά, με 24 προϊόντα σε φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες, στην γιορτινή γκάμα της. Η γκάμα περιλαμβάνει περισσότερα φαγητά για πάρτι, επιδόρπια, vegan και χριστουγεννιάτικο κέικ χωρίς το παραδοσιακό πλαστικό περιτύλιγμα. Για τα Marks & Spencer, αυτά είναι τα πρώτα Χριστούγεννα που δεν χρησιμοποιεί μαύρο πλαστικό για εορταστικές πουτίγκες ως μέρος του στόχου του να διασφαλίσει ότι όλες οι συσκευασίες του είναι ανακυκλώσιμες έως το 2022.
Στους λιανοπωλητές επίσης έχει επιβληθεί νέος φόρος μέχρι το 2022 αν στις συσκευασίες τους δεν περιλαμβάνουν ένα ελάχιστο όριο τουλάχιστον 30% ανακυκλωμένου περιεχομένου.
Ωστόσο, οι υπερασπιστές του κινήματος αναφέρουν ότι η πλαστική παλίρροια δεν έχει ανακοπεί πλήρως και ότι η προσπάθεια μείωσης των πλαστικών έχει εξασθενήσει.
Μια πρόσφατη έκθεση, από ένα Εθελοντικό Σύμφωνο Πλαστικών στο Ηνωμένο Βασίλειο αποκαλύπτει ότι μεταξύ του 2018 και του 2019 τα μέλη του – συμπεριλαμβανομένων των λιανοπωλητών – μείωσαν τον αριθμό των πλαστικών ειδών που θεωρούνται προβληματικά ή περιττά κατά 40%. Ανησυχητικά, το ποσοστό των ανακυκλώσιμων συσκευασιών που διατίθενται στην αγορά παρέμεινε ουσιαστικά στατικό, στο 64% σε σύγκριση με το 63% ένα χρόνο νωρίτερα. Τα νέα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν την αποτυχία που προκλήθηκε από τον κορανοϊό και τις συνθήκες της νέας μόλυνσης.
Υπάρχουν βέβαια και καινοτομίες που ανοίγουν το δρόμο για νέες πράσινες θέσεις εργασίας. Από τις εταιρείες τροφίμων και ποτών, το αλκοολούχο ποτό Seedlip, για παράδειγμα, εισήγαγε ένα νέο κουτί δώρου από μυκήλιο, που προέρχεται από τη ριζική δομή των μανιταριών.
Η αλυσίδα ομορφιάς Lush High Street χρησιμοποιεί επίσης – για πρώτη φορά – επαναχρησιμοποιήσιμους δίσκους από μυκήλιο, μαζί με σαπούνια κατασκευασμένα από 80% ανακυκλωμένο πηλό και τη συνεχώς διευρυνόμενη γκάμα κόμπων περιτυλίγματος, τα οποία είναι φτιαγμένα από πολύχρωμα υφάσματα.
Η εθνική υπηρεσία βιολογικών φρούτων και λαχανικών Riverford θα ολοκληρώσει αυτόν τον μήνα μια διετή επιχείρηση να αλλάξει τη συσκευασία της σε μορφή οικιακής λιπασματοποίησης. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι ακολούθησε «μια εκτεταμένη διαδικασία έρευνας και μια επένδυση περίπου 300.000 λιρών το χρόνο. Οι πελάτες που δεν μπορούν να λιπασματοποιήσουν τη συσκευασία τους στο σπίτι μπορούν να το αφήσουν για τη συλλογή του Riverford.
Ένα τεράστιο πρόβλημα πάντως έχει δημιουργηθεί με τις μάσκες λόγω κορονοϊού. ΜΚΟ στο Ηνωμένο Βασίλειο μέτρησαν 53.000.000 μάσκες σε λίμνες και ποτάμια.
Και μην ξεχνάμε βέβαια το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Το σωστό είναι οι δήμοι να ορίσουν ημέρες για τους δημότες τους μετά τις γιορτές να βγάλουν τα δέντρα έξω και να περάσουν τα συνεργεία να τα μαζέψουν για να πάνε κατευθείαν στην κομποστοποίηση.