Αντιπυρική περίοδος 2021 – Συνέντευξη Τύπου

Πραγματοποιήθηκε σήμερα συνέντευξη Τύπου από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, με θέμα την αντιπυρική περίοδο 2021, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, Βασίλειου Παπαγεωργίου, του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγου Στέφανου Κολοκούρη και του ο Γενικού Διευθυντή Συντονισμού της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Φοίβου Θεοδώρου.

Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ανέφερε:
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Καλησπέρα σε όλους. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που βρίσκομαι σήμερα εδώ – μαζί με τον Υφυπουργό μας, τον κ. Νίκο Χαρδαλιά, τον Γενικό Γραμματέα μας, κ. Βασίλη Παπαγεωργίου, τον Αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγο Στέφανο Κολοκούρη.
Θα ήθελα, πρώτα από όλα, να υπογραμμίσω ότι έχει γίνει μια εξαιρετικά πρότυπη δουλειά για την αντιπυρική προστασία της χώρα μας, μια πραγματική τομή φέτος, όχι μόνο όσον αφορά τα μέσα και τους εξοπλισμούς, αλλά και το προσωπικό μας – αυτά είναι στοιχεία που θα σας παρουσιάσει σε λίγο αναλυτικά ο κ. Χαρδαλιάς. Ωστόσο, θέλω να επισημάνω ότι έχει γίνει μια πρότυπη δουλειά όσον αφορά την αντίληψη και την κατανόηση του προβλήματος για την πυροπροστασία στη χώρα μας. Έχουμε πλέον μια νέα προσέγγιση – με επίκεντρο την πρόληψη, την ετοιμότητα και την προσπάθεια παρέμβασης πριν εκδηλωθεί το κακό. Σκοπός όλων μας είναι, στο μέτρο του δυνατού, η αποτροπή του κινδύνου. Όχι η εκ των υστέρων μεμψιμοιρία για το τι θα μπορούσε να είχε γίνει.
Με αυτή την αντίληψη, κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να θωρακίσουμε τη χώρα μας. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να επιταχύνουμε διαδικασίες, να απαλλαγούμε από γραφειοκρατικά βαρίδια. Να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς, με τον καλύτερο, αποδοτικότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο.
Με μέθοδο, οργάνωση, σχεδιασμό, προχωράμε. Η Επιχείρηση Δρυάδες της Πολιτικής Προστασίας που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πλήρη εξέλιξη, σε όλη την Ελλάδα, για τον προληπτικό καθαρισμό εύφλεκτης ύλης και τη διάνοιξη δασικών δρόμων και διόδων πρόσβασης πυροσβεστικών οχημάτων σε 18 περιοχές της Αττικής με χαρακτηριστικά επικινδυνότητας, όπως είναι το Τατόι, η Ιπποκράτειος Πολιτεία, το Σέιχ Σου στη Θεσσαλονίκη, και σε άλλες περιοχές της χώρας – αυτό λοιπόν εγγράφεται σε αυτή ακριβώς τη νέα αντίληψη, τη νέα προσέγγιση πρόληψης και ετοιμότητας, συνεργασίας και άμεσης απόκρισης!
Είναι μια μεγάλη προσπάθεια αυτή που έχει γίνει εδώ στην Πολιτική Προστασία. Μια προσπάθεια πραγματικά πρωτόγνωρη. Μια προσπάθεια για την οποία θα ήθελα στο σημείο αυτό να σημειώσω την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει κι από το Πυροσβεστικό μας Σώμα, ώστε να είμαστε όσο πιο έτοιμοι γίνεται σε αυτή την αντιπυρική περίοδο.
Και θα ήθελα με αυτή την ευκαιρία να το επισημάνω και να το τονίσω ακόμα μια φορά – το λέει συνέχεια η Πολιτική Προστασία, το λέει συνέχεια η Πυροσβεστική: Πολλή προσοχή από όλους το καλοκαίρι! Δεν ανάβουμε φωτιά στην ύπαιθρο για κανένα λόγο! Από εμάς εξαρτάται, είναι στο δικό μας χέρι να κρατήσουμε και τα δάση μας ασφαλή, αλλά κυρίως τους πολίτες, τους συνανθρώπους μας απόλυτα ασφαλείς!
Δεν θα ήθελα να επεκταθώ, θα μιλήσει αναλυτικά ο Νίκος Χαρδαλιάς για όσα έχουν ήδη υλοποιηθεί κι όσα έχουν δρομολογηθεί και θα εξελίσσονται το επόμενο χρονικό διάστημα. Θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου, τα συγχαρητήρια, στον καθένα και την καθεμιά στέλεχος της Πολιτικής Προστασίας, στους άνδρες και τις γυναίκες του Πυροσβεστικού Σώματος και να σας διαβεβαιώσω ότι αυτή η δουλειά που γίνεται εδώ σήμερα είναι πραγματική παρακαταθήκη ασφάλειας για τη χώρα μας, για την Ελλάδα. Να σας διαβεβαιώσω ότι θα παραμείνουμε όλο το επόμενο χρονικό διάστημα άγρυπνοι φρουροί εκτελώντας το καθήκον μας.
Καλή δύναμη σε όλους. Σας ευχαριστώ.

Εν συνεχεία, το λόγο πήρε ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, ο οποίος σημείωσε:
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Καλησπέρα σας. Διανύουμε την αντιπυρική περίοδο και θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το σχεδιασμό μας. Ένα σχεδιασμό στην καρδιά του οποίου βρίσκονται ο γρήγορος εντοπισμός και η άμεση απόκριση. Καθώς όσο πιο άμεση είναι η επέμβαση τόσο πιο γρήγορα ολοκληρώνεται και η κατάσβεση, πριν προλάβει η φωτιά να εξαπλωθεί.
Στην προσπάθεια αυτή, κομβικό ρόλο διαδραματίζουν τα εναέρια μέσα. Για αυτό και ο στόλος αεροπυρόσβεσης-επιτήρησης έχει ενισχυθεί σε σχέση με πέρσι, αριθμώντας συνολικά 69 ελικόπτερα και αεροσκάφη.
Τα εναέρια μέσα κατανέμονται σε 25 βάσεις, που καλύπτουν το σύνολο της επικράτειας, καθώς η γεωγραφική διασπορά αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση της άμεσης απόκρισης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος για πρώτη φορά εδρεύει στη Θεσσαλονίκη ένα ελικόπτερο βαρέως τύπου (Erickson), το οποίο ενισχύει την επιχειρησιακή δυνατότητα αεροπυρόσβεσης στην Βόρεια Ελλάδα.
Είναι επίσης η πρώτη φορά που στον εναέριο στόλο εντάσσονται 6 αεροσκάφη ελαφρού τύπου (AirTractors), τα οποία θα αναπτυχθούν σε 3 ζεύγη (από 1 ζεύγος στο Τατόι, την Αγχίαλο και την Ανδραβίδα), καλύπτοντας τους άξονες του Αιγαίου, του Ιονίου καθώς και μέρος του ηπειρωτικού κορμού. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη αποτελούν ό,τι πιο σύγχρονο στον τομέα της αεροπυρόσβεσης και η ένταξή τους στον εναέριο στόλο έρχεται να καλύψει ανάγκες που αναδείχθηκαν από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Τα AirTractors είναι πιο ευέλικτα και αποδοτικά, καθώς ανταποκρίνονται καλύτερα στις ιδιαιτερότητες του ελληνικού ανάγλυφου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος πτήσης φτάνει τις 5 ώρες έμφορτο, ενώ έχουν τη δυνατότητα να κάνουν υδροληψία από λίμνες ή τη θάλασσα, μειώνοντας έτσι τον κύκλο ρίψεων (δηλαδή το χρόνο που απαιτείται για μετάβαση από το σημείο συμβάντος στο σημείο υδροληψίας και επιστροφή στο συμβάν).
Επίσης, μια νέα προσθήκη σε σχέση με την περσινή αντιπυρική είναι η ένταξη στον εναέριο στόλο ενός αμφίβιου μεσαίου τύπου αεροσκάφους (Beriev), το οποίο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 12 τόνους νερού και να κάνει χρήση επιβραδυντικού αφρογόνου. Ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη μεταφορά προσωπικού. Το αεροσκάφος είναι τύπου jet, μπορεί δηλαδή να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα, αλλά και να προσθαλασσωθεί, συμβάλλοντας αποφασιστικά στη μείωση του χρόνου απόκρισης σε περίπτωση συμβάντος.
Και φέτος, για δεύτερη χρονιά, σε συνέχεια του ν. 4662/2020, ο οποίος αναδιαμορφώνει το μηχανισμό της Πολιτικής Προστασίας, έχουν ενταχθεί στον εναέριο στόλο για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς των αερομεταφερόμενων πεζοπόρων τμημάτων Ιονίου και Αιγαίου, 2 ελικόπτερα μεσαίου τύπου (Β214), τα οποία έχουν και δυνατότητα αεροπυρόσβεσης.
Και φέτος, όπως και πέρσι, η δυνατότητα αεροπυρόσβεσης στα νότια της χώρας, περιλαμβάνει και ένα ελικόπτερο βαρέως τύπου (Erikson) με έδρα τα Χανιά, το οποίο καλύπτει το σύνολο της Κρήτης αλλά και άλλες περιοχές στα νότια της χώρας, όπως τα Κύθηρα.
Με στόχο την επίτευξη των μέγιστων επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης, ενισχύεται το δίκτυο υδατοδεξαμενών, καθώς η αξιοποίησή τους για υδροληψία, μπορεί να παρέχει επιχειρησιακό πλεονέκτημα στον ανεφοδιασμό των ελικοπτέρων, συντομεύοντας τον κύκλο ρίψεων και μεγιστοποιώντας τον όγκο νερού για την προσβολή της πυρκαγιάς.
Σε αυτό το πλαίσιο, τοποθετούνται σε 13 θέσεις, οι οποίες υποδείχθηκαν από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, διπλές δεξαμενές 40.000 λίτρων η κάθε μία, σε περιοχές όπως η Αττική, η Αρκαδία, η Ηλεία, η Ευρυτανία, η Λάρισα, τα Ιωάννινα και η Πέλλα. Στόχος να πετύχουμε τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα για κάθε εναέριο μέσο, γιατί όσο μεγαλύτερη η απόσταση από το σημείο υδροληψίας, τόσο λιγότερες ρίψεις προλαβαίνει να κάνει το κάθε μέσο.
Μαζί με τα εναέρια μέσα, στην πρώτη γραμμή του αντιπυρικού μηχανισμού βρίσκονται και οι επίγειες δυνάμεις, οι οποίες αριθμούν φέτος 820 δασικά περίπολα στο σύνολο της επικράτειας, όταν πέρσι ήταν 764. Έχουν δηλαδή αυξηθεί κατά 56 στην πλήρη ανάπτυξή τους, προκειμένου να διασφαλιστεί η αμεσότητα της απόκρισης και άρα η γρήγορη επέμβαση σε περίπτωση συμβάντος.
Η παρουσία των επίγειων δυνάμεων ενισχύεται και η απόκριση γίνεται αμεσότερη -καθώς μειώνεται ο χρόνος επέμβασης των πρώτων οχημάτων της Πυροσβεστικής κατά την εκδήλωση πυρκαγιάς- με τα 80 Πυροσβεστικά Κλιμάκια εποχικής λειτουργίας τα οποία δημιουργούνται σε περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας. Πέρσι λειτούργησαν τα 70 από αυτά, ενώ φέτος προβλέπεται πλήρης λειτουργία του συνόλου τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εποχικά κλιμάκια έρχονται να θωρακίσουν περιοχές που το έχουν ανάγκη. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Χαλκιδική έχει 6 εποχικά κλιμάκια, η Εύβοια 8, η Πελοπόννησος 20.
Έμφαση δόθηκε και στη νησιωτική Ελλάδα, καθώς στο Αιγαίο υπάρχουν συνολικά 15 (4 στις Σποράδες, 3 στις Κυκλάδες, 2 στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, 4 στα Δωδεκάνησα, και από 1 στις Σπέτσες και στη Θάσο), και στο Ιόνιο 7 (3 στη Ζάκυνθο, 2 στην Κεφαλονιά, από 1 στην Κέρκυρα και τα Κύθηρα).
Την ίδια στιγμή το Πυροσβεστικό Σώμα έχει ενισχυθεί και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.
Από πέρσι έχουν προσληφθεί συνολικά 2.500 εποχικοί πυροσβέστες, η πλειοψηφία των οποίων έχει αναλάβει καθήκοντα ήδη από τις αρχές Μαΐου, ενώ ένα μικρό ποσοστό, ήτοι 127 από αυτούς, οι οποίοι αναπλήρωσαν κενά που δημιουργήθηκαν, θα ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους και θα αναλάβουν υπηρεσία εντός των επόμενων ημερών.
Η ετοιμότητα είναι αναμφίβολα απαραίτητη για να προστατεύσουμε τους συνανθρώπους μας και το φυσικό μας πλούτο. Εξίσου όμως σημαντικός είναι και ο τομέας της πρόληψης.
Σε αυτή την κατεύθυνση θέτουμε σε εφαρμογή την Επιχείρηση Δρυάδες η οποία αφορά σε έργα που έχουν ως στόχο την αντιπυρική θωράκιση περιοχών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά επικινδυνότητας για εκδήλωση πυρκαγιάς. Ένα πρόγραμμα που ευελπιστούμε ότι θα αποτελέσει προπομπό μιας οργανωμένης προσπάθειας σε ολόκληρη τη χώρα.
Η επιχείρηση αφορά σε εργασίες καθαρισμών, απομάκρυνσης καύσιμης ύλης, καθώς και διάνοιξης και συντήρησης δρόμων πρόσβασης για τα οχήματα πυρόσβεσης και αρχικά εντάχθηκαν σε αυτή οι ακόλουθες 18 περιοχές: Κάτω Ποσειδωνία και Διόνυσος Κερατέας του Δήμου Λαυρεωτικής, Αυλάκι και Χαμολιά του Δήμου Μαρκοπούλου, Αγία Κυριακή – Αγία Τριάδα του Δήμου Σπάτων/Αρτέμιδας και του Δήμου Ραφήνας/Πικερμίου, όπως και Διώνη, Καλλιτεχνούπολη του Δήμου Ραφήνας/Πικερμίου, Άγιος Ανδρέας και Σχινιάς – Δικαστικά του Δήμου Μαραθώνα, Δροσιά – Διόνυσος – Εκάλη του Δήμου Διονύσου και Δήμου Κηφισιάς, Πανόραμα Αγίων Αποστόλων, Βλαστός Καλάμου, Ιπποκράτειος Πολιτεία του Δήμου Ωρωπού, Θρακομακεδόνες του Δήμου Αχαρνών, Αγία Σωτηρία, Οικισμός ΤΙΤΑΝ, Πόρτο Γερμενό και Άγιος Νεκτάριος Βιλίων του Δήμου Μάνδρας/Ειδυλλίας, καθώς και Περιστέρια του Δήμου Σαλαμίνας.
Στις παραπάνω παρεμβάσεις, έρχονται να προστεθούν τρεις νέες εντός Αττικής: στο Τατόι, τον Υμηττό και την Ιπποκράτειο Πολιτεία, και ισάριθμες στην υπόλοιπη επικράτεια, και πιο συγκεκριμένα στο Σέιχ Σου, στην Αρχαία Ολυμπία και σε -συνεργασία με την Περιφέρεια- στη Χαλκιδική.
Από το Σάββατο οι εργασίες είναι σε εξέλιξη στην πλειοψηφία των παραπάνω σημείων, ενώ οι εργασίες στο Σέιχ Σου ξεκινούν σήμερα, αύριο το πρωί αρχίζει το έργο της διάνοιξης δρόμου διαφυγής στην οδό Απόλλωνος στην Ιπποκράτειο Πολιτεία και το Σάββατο 19 Ιουνίου ξεκινούν τα έργα στον Υμηττό και τη Χαλκιδική. Ειδικά στον Υμηττό το έργο αφορά σε συντήρηση δασικού δικτύου 17 χλμ., καθώς και καθαρισμούς και απομάκρυνσης εύφλεκτης ύλης και σκουπιδιών σε συνολική έκταση εκατοντάδων στρεμμάτων.
Παράλληλα, εργασίες σε επίπεδο πρόληψης πραγματοποιούνται από τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ, οι οποίες πέρα από την υπογειοποίηση των καλωδίων στο Τατόι περιλαμβάνουν και εκτεταμένους καθαρισμούς και κλαδεύσεις στο δίκτυό τους. Παρακολουθούμε από κοντά και σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς τα εν λόγω έργα. Στην περίπτωση του ΔΕΔΔΗΕ μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των κλαδεύσεων στο δίκτυο μέσης τάσης των δασικών περιοχών, το οποίο εκτείνεται σε 50.000 χλμ. Ενώ στο δίκτυο μέσης τάσης του αστικού ιστού έχει ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής το 50% των κλαδεύσεων. Στο δίκτυο υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ που διέρχεται από περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας, σε σύνολο μήκους 59 χλμ. και 167 πύργων έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες κλαδεύσεις και καθαρισμοί σε ποσοστό μεγαλύτερο από 67%.
Πρέπει να είναι ξεκάθαρο κάτι. Με την επιχείρηση Δρυάδες, η Πολιτική Προστασία, με εντολή του Πρωθυπουργού και τη στήριξη του Υπουργού μας, εμπλέκεται και αναλαμβάνει μία ευθύνη που δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές της, υλοποιώντας το νέο της δόγμα: όπου ελλοχεύει κίνδυνος, προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις. Γιατί το έχουμε ξαναπεί: η ανθρώπινη ζωή, η ανθρώπινη περιουσία, το φυσικό περιβάλλον είναι πέρα και πάνω από οποιαδήποτε συζήτηση περί αρμοδιοτήτων και διαδικασιών.
Είναι η στιγμή να αφήσουμε πίσω μας αρρυθμίες και αγκυλώσεις που ταλανίζουν χρόνια το σύστημα πρόληψης στη χώρα μας, και να επιλυθούν επιτέλους θέματα επικάλυψης αρμοδιοτήτων, με τη συμβολή και συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων και αυτών που τους εποπτεύουν.
Ήδη έχει γίνει το πρώτο βήμα, καθώς το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών «Ιόλαος» αποτυπώνει ξεκάθαρα σε ποιον ανήκει αυτή τη στιγμή η αρμοδιότητα. Το ερώτημα που τίθεται τώρα είναι το ποιος μπορεί να κάνει τι -αν δηλαδή κάποιος έχει τη δυνατότητα να φέρει εις πέρας την αρμοδιότητα που έχει. Την ίδια στιγμή, είναι απαραίτητη η μείωση της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών, ώστε όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις για την προστασία των δασών μας να μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα -όταν αυτό απαιτείται.
Η επιχείρηση Δρυάδες αποτελεί μία έκτακτη παρέμβαση στον τομέα της πρόληψης. Στόχος μας είναι κάθε χρόνο να υπάρχει συγκεκριμένο ολιστικό πρόγραμμα καθαρισμών σε όλη τη χώρα. Ένα πρόγραμμα σταθερό σε ετήσια βάση που θα υλοποιείται με τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες καθενός από αυτούς, και πάντα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και με τη συνδρομή και τη συντονιστική αρωγή της Πολιτικής Προστασίας, όταν αυτό απαιτείται. Με ένα και μόνο στόχο, να προστατεύσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους συνανθρώπους μας και το φυσικό πλούτο της πατρίδας μας.
Τέλος, στο πλαίσιο της πρόληψης και της ευαισθητοποίησης των πολιτών, δημιουργήσαμε μία νέα ενημερωτική καμπάνια ενόψει της φετινής αντιπυρικής περιόδου.
Με κεντρικό μήνυμα: Μπορούμε να σβήσουμε μια φωτιά, αλλά δεν μπορούμε να σβήσουμε τις τραγικές συνέπειές της. Γι’ αυτό, δεν παίζουμε με τη φωτιά – γιατί η φωτιά δεν παίζει μαζί μας!, η καμπάνια αναδεικνύει τις συχνότερες αιτίες εκδήλωσης πυρκαγιάς, υπενθυμίζοντας σε όλους μας τι πρέπει να κάνουμε -ή ορθότερα να αποφύγουμε- για να προστατεύσουμε το δάσος.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Ακολούθησαν ερωτήσεις δημοσιογράφων:
Μ. ΑΡΑΜΠΑΤΖΟΓΛΟΥ: Βλέπουμε ότι έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην προμήθεια των Air Tractors φέτος, ακούγονται όμως κάποιες επιφυλάξεις από ανθρώπους που γνωρίζουν περισσότερα ως προς την αποτελεσματικότητά τους. Θα ήθελα ένα σχόλιο γι’ αυτό και θα ήθελα να μου πείτε και τι απαντάτε στις αναφορές για ιδιαίτερα υψηλές δαπάνες δασοπυρόσβεσης φέτος.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Θα ξεκινήσω από το δεύτερο, το είπα και στη Βουλή. Όταν το ζήτημα αφορά στην ανθρώπινη ζωή, στην ανθρώπινη περιουσία και στην πρόληψη, δεν πρέπει να μιλάμε για οικονομικά ζητήματα. Αν κάποιος μου πει πόσο κοστίζει μια ανθρώπινη ζωή, μπορούμε τότε να ξεκινήσουμε τη συζήτηση για το κόστος της δασοπυρόσβεσης και της πρόληψης – γιατί για εμένα είναι μαζί αυτά- για το ύψος των δαπανών αυτών ώστε να μπουν στη ζυγαριά κόστους-ωφέλειας.
Θεωρώ λοιπόν άτοπη οποιαδήποτε συζήτηση για το κόστος που δαπανά η κυβέρνηση – δαπανούμε τα χρήματα που χρειάζονται με βάση τις δυνατότητες που έχουμε και με βάση τα δεδομένα του εναέριου στόλου μας. Αυτή τη στιγμή, ο εναέριος μας στόλος, ο ιδιόκτητος, είναι ένας γερασμένος στόλος δεκαετιών και θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι την ώρα που θα αντιμετωπίζουμε παράλληλα συμβάντα, δεν θα υπολειπόμαστε των μέσων που θα χρειάζονται οι επίγειες δυνάμεις μας για να έχουμε άμεση απόκριση.
Τώρα, για τα Air Tractors – δεν υπάρχουν πολλοί που, θα μου επιτρέψετε να πω, διαφωνούν σε σχέση με την αποτελεσματικότητά τους. Ένας υπάρχει, ο οποίος γυρνάει τα κανάλια και αρθρογραφεί. Θέλω να πιστεύω ότι οι Αμερικάνοι, οι Αυστραλοί, οι Ισπανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Πορτογάλοι, οι Κύπριοι που τα χρησιμοποιούν, μάλλον έχουν δίκιο. Οι δυνατότητες που έχουν τα Air Tractors είναι εξαιρετικές. Πρώτον, είναι ένα μέσο φθηνό σε σχέση με ένα Canadair. Τις δυνατότητές τους μάλιστα τις είδαμε και στην άσκηση «Δια Πυρός 2021» και ήταν εντυπωσιακές. Τι θετικό έχουν τα Air Tractors; Ότι μπορούν να πάρουν νερό είτε από θάλασσα, όπου στις περιπτώσεις αυτές χρησιμοποιούμε τα υδατοδρόμια, είτε από λίμνες, ακόμα και από κωπηλατοδρόμιο. Προχθές στην άσκηση, πήραν νερό από το κωπηλατοδρόμιο. Αυτό τι σημαίνει; Ότι ο χρόνος απόκρισης είναι άμεσος.
Το δεύτερο πολύ σημαντικό που έχουν είναι ότι έμφορτοι, δηλαδή με το φορτίο τους, μπορούν να περιπολούν από 3 μέχρι 5 ώρες. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι στον πιλοτικό σχεδιασμό προβλέπεται να είναι στον αέρα και να περιπολούν – στην Αττική, σε περιοχές όπου έχουμε κατηγορία κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς 4 ή 5, όταν είμαστε δηλαδή σε έκτακτη ανάγκη. Σημαίνει ότι τα απαραίτητα 15-20 λεπτά ετοιμότητας μπορούμε να τα μειώσουμε στα 7-8 λεπτά, με ό,τι σημαίνει αυτό για την αμεσότητα της πρώτης απόκρισης. Άρα, έχει κριθεί η αποτελεσματικότητα των συγκεκριμένων μέσων παγκοσμίως και δεν είναι συμπτωματικό ότι η εισήγηση για την αξιοποίησή τους, έστω με καθυστέρηση, γίνεται από τον επιτελικό σχεδιασμό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Άρα, αν κάποιοι τις φωτιές τις βλέπουν από τις ειδήσεις, καλό είναι να αφήσουν αυτούς που πραγματικά ασχολούνται στο πεδίο σε όλο τον κόσμο να κρίνουν τι χρειάζεται και τι δεν χρειάζεται. Τα Air Tractors χρησιμοποιούνται όχι επειδή το λέει ο Υφυπουργός ή ο Υπουργός ή ο Γενικός. Χρησιμοποιούνται διότι έχουν δοκιμαστεί παγκοσμίως. Γι’ αυτό και η εισήγηση στη Διυπουργική Επιτροπή που θα συνεδριάσει αύριο, θα είναι να αποκτήσουμε έναν ικανό αριθμό, έτσι ώστε και τα PZL που είναι αρκετών δεκαετιών, σταδιακά να αρχίσουν να αντικαθίστανται.
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ήθελα να προσθέσω δύο λόγια στο ερώτημα για το ποιον λόγο ο προϋπολογισμός φέτος είναι μεγαλύτερος για τη δασοπυρόσβεση. Είχαμε μια ή πολλές μεγάλες καταστροφές, πρόσφατα, πριν από τρία χρόνια, οι οποίες κόστισαν σε ανθρώπινες ζωές – δεκάδες ανθρώπινες ζωές. Το ερώτημα λοιπόν είναι, σε μια εύφλεκτη χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, πόσες κρίσεις μπορεί κανείς να διαχειρίζεται ταυτόχρονα; Σε περιόδους έκτακτης ανάγκης, όταν έχουμε μεγάλη κρίση, όταν έχουμε πολύ υψηλό βαθμό επικινδυνότητας, πόσες κρίσεις μπορεί να διαχειρίζεται αποτελεσματικά ο μηχανισμός; Και σε αυτό απάντησε φέτος η κυβέρνηση. Σε περίπτωση που έχουμε παραπάνω από μία κρίση, να μπορούμε να απαντήσουμε.
Και ταυτόχρονα σας διαβεβαιώ ότι υπάρχει κι ένα πολύ μεγάλο κόστος, τώρα, αυτές τις μέρες – αυτό που περιέγραψε προηγουμένως ο κ. Χαρδαλιάς, δηλαδή, οι καθαρισμοί. Έχουν διατεθεί κάποια εκατομμύρια από το Υπουργείο Εσωτερικών προς εμάς ή προς τους Δήμους, ώστε να γίνουν οι καθαρισμοί. Θέλω να σας πω ότι πριν από ένα μήνα περίπου, ίσως και παραπάνω, πετάξαμε με τον κ. Χαρδαλιά, την ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος και τον κ. Γενικό, εδώ πάνω από την Αττική και είδαμε με τρόμο τι ακριβώς συμβαίνει και τι θα μπορούσε να συμβεί. Εάν δεν πάρουμε μέτρα, μπορούν να συμβούν νέες τραγωδίες.
Η στόχευση μας λοιπόν, είναι να μπορούμε να διαχειριστούμε πάνω από μια κρίση, να μπορούμε να είμαστε άμεσα παρόντες σε οποιαδήποτε κρίση εμφανιστεί, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα αποτροπή τις μέρες αυτές. Θέλω να σας πω ότι είναι τόσο μεγάλη η προσοχή που δίνουμε στην άμεση ανταπόκριση, ούτως ώστε ενεργοποιούμε ήδη ένα ανενεργό ελικοδρόμιο στο Κοτρώνι κοντά στη Νέα Μάκρη, προκειμένου ένα βαρέως τύπου ελικόπτερο να είναι εκεί παρόν, εάν εμφανιστεί στην πολύ επικίνδυνη νοτιοανατολική Αττική οποιοδήποτε συμβάν, οποιαδήποτε πυρκαγιά.
Μ. ΚΑΡΑΜΗΤΡΟΥ: Είπατε τη μαγική φράση, την ακούμε κάθε χρόνο, «ο γερασμένος στόλος». Νομίζω ότι στο τέλος της απάντησης του κ. Χαρδαλιά, άκουσα για μια Διυπουργική Επιτροπή αύριο, άρα θα γίνει κάποια συζήτηση. Μπορείτε να μας πείτε τι θα γίνει τελικά με αυτόν τον γερασμένο στόλο; Έχει ξεκινήσει, έχει ανοίξει η συζήτηση, κάποια στιγμή να αρχίσουμε να αντικαθιστούμε αυτά τα γερασμένα αεροσκάφη της Πυροσβεστικής; Αυτή η συζήτηση θα ανοίξει αύριο στη Διυπουργική; Έχετε κάτι παραπάνω να μας πείτε για αυτό;
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Μεσούσης της πανδημίας, η Πολιτική Προστασία και με εντολή του Υπουργού, αλλά και βασισμένη στη δέσμευση του Πρωθυπουργού, δουλεύει νυχθημερόν ώστε όλα αυτά που κατά καιρούς συζητάμε να αρχίσουν να υλοποιούνται. Αύριο ναι, το ανακοινώνουμε και επίσημα, συνεδριάζει η Διυπουργική Επιυτροπή της Πολιτικής Προστασίας. Είναι η πρώτη της συνεδρίαση, με αποκλειστικό θέμα την έγκριση του προγράμματος «Αιγίς». Το πρόγραμμα αυτό, θα είδατε ότι, σύμφωνα και με το άρθρο 225 του Ν.4782 που περάσαμε πρόσφατα στη Βουλή, θα εισαχθεί στο ΚΥΣΕΑ και αποτελεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενίσχυσης και εξοπλισμών για μη στρατιωτική χρήση. Ύψους 1,76 δις με τρία χρηματοδοτικά εργαλεία: 595 εκ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, 408 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και 757 εκ. από το ΕΣΠΑ, καθώς η Πολιτική Προστασία, γνωρίζετε πολύ καλά, ότι έχει ειδικό πρόγραμμα με δική της επιτελική αρχή. Αυτό αφορά συνολικά σε 4 άξονες, 7 κατηγορίες παρεμβάσεων και 39 δράσεις, μεταξύ των οποίων είναι τα πάντα: Η αντικατάσταση των Canadair – δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, δεν θέλω να προκαταβάλω τις αποφάσεις της Διυπουργικής αύριο, αλλά και του ΚΥΣΕΑ. Όμως είναι σίγουρο ότι επιτέλους για όλα αυτά που κατά καιρούς συζητούσαμε, έχουν ολοκληρωθεί οι αιτιολογικές εκθέσεις, έχουν ολοκληρωθεί τα τεχνικά δελτία, έχουν προχωρήσει όλες οι διαπραγματεύσεις και η χώρα αποκτά ολοκληρωμένο εθνικό μηχανισμό αντιμετώπισης κινδύνων. Μένει αυτά να τα ανακοινώσουμε βήμα βήμα και σε σχέση με τις προτεραιότητες τις οποίες θα μπουν.
Γ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Παρ’ όλα αυτά, συγχωρέστε με αν επιμένω λίγο, αν έχετε την καλοσύνη μπορείτε απλά να μας αποσαφηνίσετε ποιο είναι το κόστος φέτος για τη μίσθωση των εναερίων μέσων σε σύγκριση με πέρσι; Και αν έχετε τη δυνατότητα, η διαδικασία αυτή έγινε με επέκταση των προηγούμενων συμβάσεων ή έγινε νέος διαγωνισμός κι αν έγινε νέος διαγωνισμός, αυτός έγινε μέσω ενός μηχανισμού του ΝΑΤΟ όπως συνέβαινε παλαιότερα ή με διαφορετικό τρόπο;
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Για οτιδήποτε καινούριο, ζητάμε από τον μηχανισμό του ΝΑΤΟ να προχωρήσει. Όταν ο μηχανισμός του ΝΑΤΟ για τους δικούς του λόγους δεν μπορεί να προχωρήσει, ενεργοποιούμε το άρθρο 54 του Νόμου 4662/2020, το οποίο αφορά στην απευθείας διαπραγμάτευση, είτε government to government είτε government to business, έτσι ώστε να κάνουμε τις απαραίτητες προμήθειες. Αντιλαμβάνεστε ότι όταν έχει ζητηθεί κάτι, η οποιαδήποτε μη συμμόρφωσή μας με το ζητούμενο, δηλαδή την ενίσχυση του στόλου, φτάνει στα όρια της αμέλειας εκ μέρους μας. Ως εκ τούτου, είναι άμεση προτεραιότητα να προχωρήσουμε σε αυτή τη διαδικασία.
Το κόστος σε απόλυτους αριθμούς δεν τα έχω αυτή τη στιγμή, μπορούμε να σας τα στείλουμε, όμως υπάρχει μια αύξηση της τάξης του 17% σε σχέση με πέρσι μόνο για τις μισθώσεις. Τα 9 Ericson έγιναν 10, έχουμε τα Air Tractors, έχουμε το Beriev και εξασφαλίσαμε τα ελικόπτερα τα οποία χρειάζονται για τα αερομεταφερόμενα τμήματα.
Δ. ΠΕΡΡΟΣ: Σε μία από τις τελευταίες συσκέψεις που είχατε κάνει με τους δημάρχους εδώ της Αττικής είχατε μιλήσει για ένα πρόγραμμα σε βάθος 5ετίας. Είναι αυτό που μας είπατε τώρα ή πρόκειται για κάτι διαφορετικό, κάτι άλλο, που αφορά την αντιμετώπιση όλων των φυσικών καταστροφών;
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Το είπε κι ο Υπουργός, είναι και πλέον και θέμα προτεραιότητας και θέμα στοιχήματος για την Πολιτική Προστασία. Αναλάβαμε την επιχείρηση «Δρυάδες», ένα κομμάτι ευθύνης που δεν αφορά στις αρμοδιότητές μας. Τι είδαμε στη «Μήδεια»; Είδαμε, ενώ περιγράφεται ξεκάθαρα κι από το σχέδιο «Ιόλαος» κι από τα υπόλοιπα Γενικά Σχέδια, ότι πέρα από να περιγράφεται ποιος έχει την αρμοδιότητα ξεκάθαρα, υπάρχει ένα ζήτημα: Αν αυτός που έχει την αρμοδιότητα μπορεί, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να την εφαρμόσει, να την ακολουθήσει και να την υποστηρίξει. Αποδείχθηκε ότι υπάρχουν πάρα πολλές αρρυθμίες σε αυτό το κομμάτι.
Εμείς ερχόμαστε, λοιπόν, και εδώ και ενάμιση μήνα με εντολή του Υπουργού και τη σύμφωνη γνώμη του Πρωθυπουργού, και επεξεργαζόμαστε ένα κομμάτι που αφορά στις επικίνδυνες περιοχές. Ξεκινά και η συζήτηση, η οποία από τον Σεπτέμβριο θα γίνει ακόμα πιο εντατική, κατά πόσο το υπάρχον σύστημα γεννά αρρυθμίες και παθογένειες αντί να φέρνει αποτελέσματα. Απλά εμείς δεν μπορούμε να περιμένουμε γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από οτιδήποτε άλλο. Τον Σεπτέμβριο θα οριστικοποιηθούν κάποια πράγματα και με γνώμονα τις διαδικασίες που έχουμε προβλέψει στον Νόμο 4662/2020. Και μου κάνει εντύπωση ότι μας ψέγουν κάποιοι γιατί δεν προχωράμε γρήγορα τον 4662 την ίδια ώρα που τον έχουν καταψηφίσει στη Βουλή, αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν αφορά τη σημερινή συζήτηση. Το ζήτημα είναι, λοιπόν, πως κηρύσσοντας κάποιες περιοχές σε έκτακτη ανάγκη επαπειλούμενου κινδύνου -δυνατότητα που απαντά στο ζήτημα της πρόληψης και δεν υπήρχε ως εργαλείο πριν τον 4662- ταυτόχρονα, μπορούμε να αναλάβουμε δράση, με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Χωρίς τις παθογένειες και τα προβλήματα του παρελθόντος, όταν δεν μπορούσαν οι υπηρεσίες να συνεννοηθούν μεταξύ τους και χωρίς τα προβλήματα υποστελέχωσης και χρηματοδότησης που υπήρχαν.
Εμείς ερχόμαστε, λοιπόν, σαν ομπρέλα να συντονίσουμε αυτές τις ενέργειες. Κάθε χρόνο, μέσα από ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μέσα την επόμενη 5ετία θα ξέρουμε κάθε χρόνο ότι στις περιοχές αυτές, θα γίνονται σταθερά συγκεκριμένοι καθαρισμοί και θα λαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα. Το Τατόι είχε να καθαριστεί 20 χρόνια. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Μία επίσκεψη, μια αυτοψία δική σας, θα έρθει να αναδείξει ποια ήταν η κατάσταση και ποια είναι αυτή τη στιγμή. Δεν μπορούμε να καλύψουμε προφανώς τα πάντα, προσπαθούμε όμως να δώσουμε λύσεις.
Στο Σέιχ Σου, τη συζήτηση αυτή την παρακολουθώ από το 2017. Πρέπει να ξεφύγουμε από τη λογική ότι με μια επιστολή «πετάμε το μπαλάκι», πρέπει να ξεφύγουμε από τη λογική ότι με Δελτία Τύπου και ανακοινώσεις λύνουμε το πρόβλημα και να σκύψουμε όλοι τα κεφάλια, να συνεργαστούμε και να φέρουμε αποτελέσματα. Ο πολίτης αυτό ζητάει.
Κι εντέλει, αν είναι να αφήσουμε κάτι σαν παρακαταθήκη, στα παιδιά μας είναι όχι απλά να νιώθουν, αλλά να είναι και πιο ασφαλή. Αν δεν αφήσουμε στην άκρη όλα αυτά που δημιουργούσαν προβλήματα και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις κι ο καθένας οχυρώνεται πίσω από τσιτάτα, διαδικασίες, πρωτόκολλα, προεδρικά διατάγματα, πάλι θα βρεθούμε να κλαίμε πάνω από τα καμένα. Κι εγώ είμαι περιχαρής, το λέω ξεκάθαρα και δημόσια, διότι στη συζήτηση αυτή έχουμε δίπλα μας και τον Υπουργό μας, όπως και τις δασικές μας υπηρεσίες, τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, τους Δήμους,. Δεν μας ενδιαφέρει ποιος κάνει τι, μας ενδιαφέρει ότι ήρθε η ώρα όλοι να συνεννοηθούμε για να φέρουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, πολλές φορές κηρύσσονται περιοχές σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης αφού συντελεστεί μια καταστροφή. Τώρα ακολουθήθηκε η ανάστροφη διαδικασία. Κηρύχθηκαν περιοχές κατά κάποιο τρόπο σε έκτακτη ανάγκη, υπό την έννοια ότι μπορεί να προκύψουν καταστροφές σε αυτές τις περιοχές κι έτσι δόθηκε η δυνατότητα να παρέμβουμε. Αυτή τη στιγμή συντελείται μια δουλειά εξαιρετικά σπουδαία σε ό,τι αφορά την πρόληψη. Για πρώτη φορά στην ιστορία της δασικής πολιτικής και της πολιτικής πρόληψης στη χώρα μας. Ήταν αδύνατο, σας διαβεβαιώ, να γίνουν καθαρισμοί με το καθεστώς που υπήρχε μέχρι σήμερα. Και βεβαίως αυτό σημαίνει ότι μοιραία -από τύχη δεν έγινε μέχρι σήμερα- αλλά μοιραία, θα συμβεί πάλι μια καταστροφή και θα έχουμε ανθρώπινες απώλειες εάν δεν πάρουμε μέτρα. Και αυτό κάναμε.
Θέλω να σας πω επίσης ότι λόγω της καταστροφής της Μήδειας, υπάρχουν χιλιάδες τόνοι δένδρων και κλαδιών στις περιοχές της Αττικής που προέκυψαν από το χιόνι τον χειμώνα. Αυτή τη στιγμή γίνεται μια τεράστια προσπάθεια, μαζί με τους Δήμους, για να φύγουν αυτά όλα και να διατεθούν σε ανάλωση από τις ανάλογες βιομηχανίες κι έτσι να αποσοβηθεί ο κίνδυνος στις περιοχές αυτές. Φέτος, λοιπόν, εφαρμόζουμε μια έκτακτη πολιτική που θα εξελιχθεί σε μονιμότερη τα επόμενα χρόνια, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.
Π. ΜΠΟΥΣΙΟΣ: Είναι φανερό ότι έχει γίνει μια προσπάθεια, υπάρχουν περισσότερα εναέρια μέσα, άκουσα για 2.500 περισσότερους εποχικούς πυροσβέστες σε σχέση με πέρυσι. Θέλω να ρωτήσω, υπάρχουν σημερινά δημοσιεύματα που λένε ότι το προσωπικό, αυτό που τελικά σβήνει τις φωτιές, φαίνεται να είναι γερασμένο. Στους αξιωματικούς μέσος όρος ηλικίας τα 45,69 έτη, στο χαμηλόβαθμο προσωπικό τα 44,19 έτη και στους πενταετούς υποχρέωσης τα 49,29-50 έτη. Είναι οι άνθρωποι οι οποίοι θα ανέβουν και θα κατέβουν το βουνό και θα επιχειρήσουν σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Υπάρχει κάποιο σχόλιο για αυτό; Και δεύτερον, αν για όλα αυτά που έχουν γίνει, υπάρχει κάτι το οποίο δεν έχετε προλάβει και θεωρείτε ότι σε αυτή την αντιπυρική περίοδο που διανύουμε αποτελεί μειονέκτημα.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Να ξεκινήσω από το τελευταίο, προφανώς οι παθογένειες δεκαετιών γεννούν και προβλήματα. Και προφανώς υπάρχουν σημεία, τα οποία μπορεί να χρήζουν ακόμα μεγαλύτερων καθαρισμών. Η επιλογή των 18 σημείων έγινε με βάση το σχέδιο προσομοιώσεων της Πυροσβεστικής και το οποίο απαντά στο ερώτημα, υπό δυσμενείς συνθήκες και σε συνδυασμό αρνητικών συγκυριών και παράλληλων περιστατικών, ποιες περιοχές μπορούν να γίνουν ένα καινούργιο Μάτι. Αυτή ήταν η ερώτηση που κάναμε στις προσομοιώσεις. Σαφώς, δεν θα λύσουμε όλα τα προβλήματα. Αυτό που είναι όμως πολύ σημαντικό, είναι ότι αλλάζει η νοοτροπία.
Τώρα, σε σχέση με τον μέσο όρο ηλικίας στο Πυροσβεστικό Σώμα. Και αυτό δεν προέκυψε τώρα. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια εξελισσόταν ως πρόβλημα και πάλι το κράτος απλά το παρακολουθούσε. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Όμως, είναι πολύ σημαντικό ότι εδώ και ένα χρόνο περίπου και με την πρωτοβουλία του Υπουργού μας, έχει ξεκινήσει συζήτηση σε σχέση με το ζητούμενο αυτό. Άρα θα περιμένετε εξελίξεις. Θα μείνουμε μονάχα σε αυτό που λέμε, ότι πλέον οι υποχρεώσεις του Πυροσβεστικού Σώματος και οι ανάγκες που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή, δεν είναι εποχικές. Αυτό ας μην το εκλάβουν κάποιοι ως διαδικασία μετατροπής συμβάσεων. Το θέμα στο οποίο πρέπει να απαντήσουμε είναι με τα δεδομένα της εποχής μας τι χρειάζεται ένα σύγχρονο σύστημα πυρόσβεσης; Αυτό δεν αφορά μόνο τί προσωπικό μόνιμο θα έχουμε. Θα πρέπει να δούμε τι χαρακτηριστικά θα έχει αυτό το προσωπικό και αν η υπάρχουσα χωροταξική κατανομή των Πυροσβεστικών Σταθμών, η οποία είχε γίνει δεκαετίες πριν, έρχεται να απαντήσει στα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για μια σύνθετη διαδικασία. Προχωράμε σε μια αναδιοργάνωση και επικαιροποίηση του σχεδιασμού μας σε όλη τη χώρα. Μέσα από αυτή θα προκύψουν και οι πραγματικές ανάγκες για τις οποίες ναι, η κυβέρνηση έχει ως προτεραιότητά της να προχωρήσει σχετικά άμεσα στην κάλυψή τους – όχι σε εποχικό επίπεδο, σε μόνιμο επίπεδο, ώστε σταδιακά να πέσει και ο μέσος όρος ηλικίας των πυροσβεστών μας.
Ν. ΚΟΥΝΤΟΥΡΗΣ: Αν η επιχείρηση «Δρυάδες» είχε ξεκινήσει νωρίτερα με καθαρισμούς, διανοίξεις δασικών δρόμων και έχοντας περάσει αρκετό διάστημα από την πυρκαγιά στο Αλεποχώρι και στα Γεράνεια, θεωρείτε ότι το αποτέλεσμα θα ήταν διαφορετικό; Ή τι έφταιξε και είχαμε στη Δυτική Αττική, στα σύνορα με την Κορινθία, αυτή την κατάσταση;
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Καταρχάς να πω το εξής. Μέχρι τώρα υπήρχε ένα ζήτημα έλλειψης προληπτικών μέτρων και καθαρισμών. Τώρα η κριτική που ασκείται και εσείς εύλογα κάνετε το ερώτημα, είναι γιατί δεν έχει ξεκινήσει νωρίτερα. Η ανάγκη να απαντήσουμε στο αν όσοι έχουν τις αρμοδιότητες μπορούν να τις εκτελέσουν, σας το λέω ευθαρσώς, προέκυψε μετά τη «Μήδεια». Εμείς μετά τη «Μήδεια» εργαζόμαστε καθημερινά στο ζήτημα αυτό. Και χαιρόμαστε που σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ό,τι δεν μπορούσε να λυθεί στη διάρκεια ενός χρόνου όπου θα έπρεπε να γίνουν οι καθαρισμοί, έχει λυθεί μέσα σε 45 μέρες. Μέσα σε 45 μέρες έγιναν οι αποτυπώσεις, τα τεχνικά δελτία, οι τεχνικές εκθέσεις, ελήφθησαν οι εγκρίσεις που χρειάζονταν από την τεχνική μας υπηρεσία και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, καθώς και με κάποιους από τους εμπλεκόμενους φορείς. Σε 45 μέρες έγιναν οι διαπραγματεύσεις, καταφέραμε να έχουμε αναδόχους και ήδη να εκτελούνται οι εργασίες.
Για το θέμα των Γερανείων έχω απαντήσει. Προφανώς, η απόκρισή μας ήταν άμεση κι αυτό φάνηκε. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, με πρωτόγνωρα καιρικά δεδομένα – ανάλογα είχαμε αντιμετωπίσει την ίδια περίοδο πριν από 20 χρόνια στη Σάμο. Το γεγονός ότι ήμασταν άμεσοι στην ανταπόκριση φάνηκε στο γεγονός ότι δεν θρηνήσαμε θύματα. Γιατί εκείνη την ώρα οι ίδιοι οι κάτοικοι θα σας πούνε ότι ήμασταν παρόντες. Και δώσαμε μία μεγάλη μάχη μέσα σε δύσκολα ανάγλυφα, κάτω από δύσκολες συνθήκες. Σε 48 ώρες, κατάφεραν οι Πυροσβέστες μας και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να περιορίσουν μια τέτοιας έντασης πυρκαγιά. Προφανώς όταν χάνουμε και ένα ακόμη στρέμμα, δεν είμαστε ευτυχείς. Προφανώς και μετά από αυτή τη μάχη που δόθηκε συζητήσαμε αν κάτι πήγε λάθος, αν θα μπορούσαμε να προλάβουμε κάποια πράγματα. Αλλά επανέρχομαι στο ζήτημα των παθογενειών, καθώς επρόκειτο για ιδιωτικά δάση. Και την ευθύνη των αντιπυρικών καθαρισμών, με βάσει τον νόμο, την έχουν δασοκτήμονες – αν είναι δυνατόν, αλλά και όμως αυτό ισχύει. Πρόκειται για ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να ανοίξουμε. Δεν είναι όμως ώρα να το αναδείξουμε, δεν είναι ώρα για δικαιολογίες.
Ήμασταν εκεί από την πρώτη στιγμή. Βράδυ, κάτω από δύσκολες συνθήκες, με πρώτη μας εντολή να μην κινδυνεύσει ανθρώπινη ζωή. Οι εκκενώσεις και η απομάκρυνση πολιτών, εκείνη την ώρα, γίνονταν όταν η φωτιά ήταν μέσα στα σπίτια. Όποιος γνωρίζει το ανάγλυφο, όποιος έχει επισκεφθεί την περιοχή μπορεί να το επιβεβαιώσει. Σε κάθε περίπτωση, μέσα από την κάθε μάχη που δίνουμε, γινόμαστε κι εμείς σοφότεροι σε σχέση με τις τακτικές μας, σε σχέση με τις δυνατότητές μας και σε σχέση με τα αποτελέσματα που πρέπει να φέρουμε.
Γ. ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ: Είναι η συνέχεια της ερώτησης για το γερασμένο προσωπικό. Τι έχει γίνει εφέτος σε σχέση με τον τεχνολογικό εξοπλισμό της Πυροσβεστικής; Έχουμε παλιά οχήματα; Είναι λειτουργικά; Λάστιχα, επισκευές; Και σε σχέση με τον εξοπλισμό των ίδιων των ανδρών, μάσκες, στολές κλπ. Έχει προχωρήσει αυτό το θέμα καθόλου φέτος;
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Ναι, βλέπετε και ανάλογες ανακοινώσεις από το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος. Έχει προχωρήσει ένας σημαντικός αριθμός προμηθειών που αφορά μέσα ατομικής προστασίας και έχουν εξοπλιστεί τα στελέχη μας. Πέρυσι -και πρέπει να το πούμε αυτό, δεν το αναδείξαμε, αλλά έχει μια αξία- 33% των οχημάτων ήταν ανενεργά. Με τα επιδόματα τα οποία δώσαμε στις ΔΙΠΥΝ, αυτή τη στιγμή έχουμε μόλις το 14% των οχημάτων αυτών ασυντήρητα και εκτός επιχειρησιακής δυνατότητας. Είναι όμως γεγονός ότι ο στόλος της Πυροσβεστικής είναι γερασμένος. Έχουμε καινούργια οχήματα και μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα και μέσα από τη συνεργασία μας και με τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα της κάθε Περιφέρειας. Επίσης, στο Πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ πάνω από 160 εκ. θα διατεθούν για 900 και πλέον ειδικά οχήματα της Πυροσβεστικής μέσα από government to government διαδικασίες. Επίσης, το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ αφορά και στην ενίσχυση όχι μόνο του Πυροσβεστικού Σώματος, αλλά και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, καθώς και των Δήμων, με 102 εκ. για μηχανήματα έργου, τα οποία θα ενταχθούν στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας και στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα EΝGAGE.
Δ. ΒΥΘΟΥΛΚΑΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Τι γίνεται με τα ακαθάριστα οικόπεδα των ιδιωτών. Κάθε χρόνο οι Δήμοι στέλνουν κάποιες επιστολές στους ιδιώτες, ζητώντας να καθαρίσουν τα οικόπεδα των σπιτιών τους ή τα οικόπεδα όπου δεν υπάρχουν σπίτια. Τελειώνει η αντιπυρική περίοδος και υπάρχουν καταγγελίες ότι σε αρκετές περιοχές τα οικόπεδα παραμένουν ακαθάριστα και βοηθούν στην εξάπλωση των πυρκαγιών. Θα ήθελα να μιλήσουμε γι’ αυτό το θέμα, αν προτίθεστε να αυξηθούν ενδεχομένως οι ποινές για όσους διαπιστώνεται ότι έχουν ακαθάριστα οικόπεδα.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ: Έχει ξεκινήσει αυτή η συζήτηση. Είναι μια συζήτηση που κάνει το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο έχει δείξει και εξαιρετικά αντανακλαστικά, σε συνεργασία με τους Δήμους και με την ΚΕΔΕ, ώστε να υπάρξει πολύ σύντομα νομοθετική ρύθμιση που θα αυστηροποιεί τις ποινές και να δίνει λύση σε ένα θέμα το οποίο -επιτρέψτε μου- ήταν υπό συζήτηση από τότε που ήμουν Δήμαρχος και πολλά χρόνια πιο πριν. Είναι κι αυτό ενταγμένο μέσα στα προβλήματα τα οποία όλοι περιγράφουν, όλοι αποδέχονται, όλοι παρατηρούν, αλλά τελικά όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουν λυθεί.
Σας ευχαριστώ.