Ο Αντιδήμαρχος Γ. Σούλτης περιγράφει πως υλοποιείται το όραμα της Λάρισας

dav

Το myota.gr εγκαινιάζει μια χαρτογράφηση της ανάπτυξης που προσδοκά να έχει η Ελλάδα με τα έργα των υποδομών που σχεδιάζουν οι δήμοι. Ξεκινάμε με τον Αντιδήμαρχο του Δήμου Λαρισαίων κ. Γιώργο Σούλτη που μας περιγράφει την περίπτωση της Λάρισας. Πως ήταν η πόλη, πως εξελίσσεται, πως σχεδιάζει η δημοτική αρχή να αντιμετωπίσει τα προβλήματα αλλά και να υλοποιήσει ένα όραμα για την πόλη.

Myota.gr: Περιγράψτε μας λίγο το όραμα της πόλης. Τι μεγάλο έγινε τα τελευταία δέκα χρόνια, πως εξελίσσεται η πόλη και τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα;

Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Η Λάρισα είναι μια πόλη η οποία για 4000 χρόνια ζει στο ίδιο ακριβώς σημείο στις όχθες του Πηνειού. Μέχρι και τη δεκαετία του 1970 η ιστορία αυτή ήταν εν πολλοίς άγνωστη στους κατοίκους της ίδιας της πόλης. Mέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 70 η Λάρισα ήταν μια «προβληματική» πόλη, αφού το παλιό «μεσαιωνικό» πολεοδομικό συγκρότημα χειροτέρεψε με την άναρχη μεταπολεμική δόμηση. Οι πολλοί και καταστροφικοί σεισμοί όπως και η βομβαρδισμοί στο Β παγκόσμιο πόλεμοι κατέστρεψαν σχεδόν όλα τα ιστορικά κτήρια. Πέραν αυτών η Λάρισα αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα με τις πλημμύρες του ποταμού.
Τότε την δεκαετία του 70-80 έγιναν τρία πράγματα που άλλαξαν ριζικά το μέλλον της πόλης.

  1. Το αποχετευτικό σύστημα και τα αντιπλημμυρικά έργα του Πηνειού που έκαναν την Λάρισα μια από τις πιο ασφαλείς πόλεις σε φαινόμενα πλημμύρας.
  2. Η αποκάλυψη του άριστα διατηρημένου Αρχαίου θεάτρου το κέντρο της πόλης
  3. Η μεγάλης έκτασης πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης μια τεράστια καινοτομία την εποχή εκείνη και όχι μόνο για την Ελλάδα.
    Όλες οι δημοτικές αρχές μετά την μεταπολίτευση έπαιξαν θετικό ρόλο σε όλα αυτά, αλλά οι καινοτόμες τολμηρές αποφάσεις που άλλαξαν το μέλλον της πόλης ανήκουν στη Δημαρχία του Αριστείδη Λαμπρούλη.
    Σήμερα μπαίνοντας στην Πέμπτη δεκαετία μετά από το τέλος αυτών των τολμηρών αλλαγών του 1980 έχουμε για την πόλη ένα νέο όραμα το οποίο θα δημιουργήσει τη Λάρισα των επόμενων δεκαετιών. Επιγραμματικά το όραμα μας συνοψίζεται στους εξής άξονες:
    • Αναβάθμιση του δημόσιου χώρου έτσι ώστε να γίνει η Λάρισα μια αξιοβίωτη για τον πολίτη και τις επιχειρήσεις πόλη. Επίσης μιλάμε για μια ανθεκτική πόλη στα θέματα της κλιματικής Αλλαγής, της ενεργειακής φτώχιας και της βιώσιμης ανάπτυξης.
    • Ανάδειξη της μακραίωνης ιστορία της Λάρισας και το σημαντικού πολιτιστικού πλούτου που παράγεται στην πόλη
    • Ανάδειξη της βιοποικιλότητας και του φυσικού πλούτου και ομορφιάς του Πηνειού και του Θεσσαλικού κάμπου
    Τα κύρια έργα τα οποία εντάσσονται στη φιλοσοφία των παραπάνω αξόνων και που ξεκίνησαν και συνεχίζονται τα τελευταία χρόνια είναι:
    Η εκπόνηση μελέτης Σχεδίου Βιώσιμής Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και η έναρξη της υλοποίησης του. Η μελέτη περιλαμβάνει μια τεράστια περιοχή που βρίσκεται μέσα στο εσωτερικό δακτύλιο της πόλης και περικλείει 5 μεγάλες συνοικίες της πόλης. Το ΣΒΑΚ προβλέπει κατασκευή βασικών συλλεκτήριων δρόμων, δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, πεζοδρόμους και ποδηλατόδρομους. Η μελέτη ανατέθηκε το 2014 τμηματικά και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Δεν περιμέναμε την ολοκλήρωση της μελέτης αλλά παράλληλα από 2016 άρχισε τμηματικά η υλοποίηση του ΣΒΑΚ. Σήμερα έχει υλοποιηθεί ένα ποσοστό περίπου 30% του τεράστιου έργου του ΣΒΑΚ. Παράλληλα από την Περιφέρεια Θεσσαλία ολοκληρώνονται σε μεγάλο βαθμό οι περιφεριακοί δακτύλιοι της πόλης. Η Λάρισα είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που υλοποιεί σε τόσο προχωρημένο στάδιο και τόσο μεγάλη έκταση ΣΒΑΚ. Το έργο χρηματοδοτήθηκε μέχρι το 2019 από ίδιους πόρους (περίπου 15 εκατ.) και συνεχίζει σήμερα με το ΕΣΠΑ (πρόγραμμα Βιώσιμης Ανάπτυξης 15 εκ.) αλλά και από το πράσινο ταμείο και από τις υποβολές προτάσεων στο πρόγραμμα «Τρίτσης». Σημαντικό επίσης και βραβευμένο έργο είναι το έργο βιοκλιματικής αναβάθμισης του ιστορικού κέντρου. Το έργο ΣΒΑΚ είναι ένα δύσκολο στην υλοποίησή του έργο στο οποίο όμως πιστεύουμε και είμαστε σίγουροι ότι θα αλλάξει την μορφή της πόλης, όπως και οι πεζόδρομοι του 80.
    Συστήματα ενεργειακά και έξυπνης πόλης. Σε αυτά περιλαμβάνονται έργα όπως: Το έξυπνο σύστημα ελέγχου του πεζοδρομημένου κέντρου με βυθιζόμενες «μπάρες” το οποίο ήδη έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία. Η δρομολόγηση αλλαγής όλου του φωτισμού με φωτιστικά οικονομίας. Σε εξέλιξη είναι θέματα ενεργειακών κοινοτήτων και η μελέτη για μεγάλο έργο φωτοβολταικών 4 ΜW. Επίσης έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης και των περιφερειακών πάρκιν, όπως και την προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων.
    Διάσωση και ανάδειξη της ιστορίας μέσω επανάχρισης μνημειακών χώρων. Σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα της επανάχρησης της Τούρκικης Αγοράς (Μπεζεστένι) και του Γενί Τζαμί, όπως και του πανέμορφου κτηρίου του Αβρααμ Μουσόν, και της ανάδειξης της ιστορίας και των καλλιτεχνικών τάφων του παλαιού κοιμητηρίου της πόλης. Επίσης είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδότησης για την επανάχρηση του ιστορικού κτιρίου του «ΚΟΝΑΚΙ ΑΦΕΡΩΦ». Επίσης εκτελείτε μελέτη για την επανάχριση μεγάλης έκτασης αποθηκών του παλιού ΕΘΙΑΓΕ για την μετατροπή τους σε πολιτιστικό χωρίο.
    Με 3 εκ ίδιους πόρους και 5 από το ΠΕΠ ολοκληρώνουμε το ΠΡΟΣΚΗΝΕΙΟ ΠΟΛΤΙΣΜΟΥ ένα σύγχρονο θέατρο και όπερα 500 θέσεων, στο κέντρο της πόλης
    Από τα σημαντικότερα έργα είναι ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τον ευρύτερο περιβάλλοντα χώρο του Αρχαίου θεάτρου και τη διαδικασία απαλοτρίωσης όλου του οικοδομικού τετραγώνου μπροστά από το αρχαίο θέατρο (ήδη χρηματοδοτημένο από το πράσινο ταμείο) . Παράλληλα εκπονούνται μελέτες για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων (δυο αρχαία θέατρα, λόφος φρουρίου, Γενι τζαμί , χαμάμ) στα πλαίσια του προγράμματος ΠΟΛΙΣ (ΔΙΑΖΩΜΑ), αλλά και ανάδειξης του μνημείου και του περιβάλλοντα χώρου στο μνημείο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ.
    Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν και τα έργα της ΔΕΥΑΛ η οποία αλλάζει σε όλη την πόλη το παλιό δίκτυο ύδρευσης και με αφορμή αυτό ασφαλτοστρώνεται όλος ο δρόμος έχουν ήδη υλοποιηθεί έργα 15. εκ.

Myota.gr: Ποια είναι τα πέντε σημαντικότερα προβλήματα και πώς σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε ως δημοτική αρχή

Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Η εφαρμογή του ΣΒΑΚ δημιουργεί την πιεστική ανάγκη για την διευθέτηση των χώρων πάρκιν. Σύντομα μέσα το 2021 θα προκηρυχτεί η μελέτη για την έξυπνη ελεγχόμενη στάθμευση και για δημοτικούς χώρους πάρκιν τόσο στο κέντρο όσο και περιφεριακά,
Myota.gr: Ποιες προτάσεις καταθέτετε στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»;
Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Καταθέσαμε πρόταση σε όλες τις προσκλήσεις, ο συνολικός προυπολογισμός είναι περίπου 30 εκ. μετά την ύπαρξη του πλαφόν για το δήμο και προτεραιοποιήσαμε τις προτάσεις ώστε να φτάσουμε στα 16 εκ
Την προτεραιότητα σε όλο αυτό έχει το έργο της ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗΣ με αιτούμενο προυπολογισμό 15 εκ (10 του Τρίτση και 5 ίδιοι πόροι). Το έργο περιλαμβάνει 2 υποέργα : 1) Ανακατασκευή και ολοκλήρωση του εσωτερικού δακτυλίου της πόλης με τις ανάλογες διανοίξεις και απαλλοτριώσεις 2) ολοκλήρωση του Γραμμικού πάρκου στις όχθες του πηνειου (μέσα στην πόλη) με ήπιες παρεμβάσεις
Σημαντικό έργο στο οποίο έχουμε ήδη ένταξη είναι η μελέτη για την δημιουργία ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ όλων των βαθμίδων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) εγκρίθηκε η χρηματοδότηση της μελέτης με 1,3 εκ για την μελέτη.

Myota.gr: Ποιος είναι ο προϋπολογισμού του Δήμου και πόσο είναι το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021 Ποιο ποσό του Τεχνικού Προγράμματος θα χρηματοδοτήσετε από ίδιους πόρους και ποιο θα προέρθει από επιδοτήσεις.

Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Ο προϋπολογισμός 146 εκ τεχνικό πρόγραμμα 28 εκ.
Στο ΠΕΠ εντάξαμε 15 εκ και ίδιοι πόροι περίπου ανέρχονται σε 5 εκ. Στο ΕΣΠΑ, πράσινο ταμείο και το παλιό πρόγραμμα φιλόδημος περίπου έχουμε εντάξει 8 εκ.

Myota.gr: Ποια έργα έχετε εντάξει στο ΕΣΠΑ και στο ΠΕΠ.

Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Στο ΠΕΠ έχουμε τα έργα της Βιώσιμης αστικής κινητικότητας τα οποία προαναφέραμε δηλαδή κατασκευή – υλοποίηση του ΣΒΑΚ, την μετατροπή μια αποχετευτικής τάφρου σε πάρκο, το Προσκήνιο πολιτισμού, την μετατροπή του ΓΕΝΙ ΤΖΑΜΙ σε κέντρο πολιτιμού (προυπολογισμός 15 εκ) στο ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης το ΜΠΕΖΕΣΤΕΝΙ (2 από το ΕΣΠΑ και 3 από ίδιους πόρους).

Myota.gr: Ποια έργα εκτιμάτε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου 2020-2027;

Γ. ΣΟΥΛΤΗΣ: Τά έργα του του ΠΕΠ και του ΕΣΠΑ όπως τα περιγράψαμε στη ερώτηση 1 θα υλοποιηθούν