Μουράτογλου: Συν 550 εκατομμύρια στους Δήμους αν εφαρμοζόταν ο νόμος

Αν το κράτος εφάρμοζε τον νόμο 3852 και απέδιδε κανονικά στους δήμους το ποσοστό που αναλογεί για τους ΚΑΠ από τον φόρο εισοδήματος, το ΦΠΑ και τον ΕΝΦΙΑ, τότε οι δήμοι θα είχαν στα ταμεία τους μόνο από το 2022, 550 εκατομμύρια επιπλέον σύμφωνα με όσα είπε ο Πρόεδρος της Επιτροπής των Οικονομικών της ΚΕΔΕ κ. Γιάννης Μουράτογλου στο Συνέδριο.

Ο κ. Μουράτογλου ανέφερε τα στοιχεία του Οικονομικού Παρατηρητηρίου σύμφωνα με τα οποία το μισθολογικό κόστος όλων των δήμων συνολικά ανέρχεται στα 1,8 δις και η επιχορήγηση του κράτους ανέρχεται στο 1,869 δις. Ουσιαστικά όπως είπε το κράτος καλύπτει ίσα – ίσα τους μισθούς των δήμων.

Δείχνοντας τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού ανέφερε ότι ο ΦΠΑ από 17,175 δις το 2021 ανεβαίνει στα 18,752 το 2022. Αντίστοιχα η φορολογία των Φυσικών και Νομικών προσώπων από 11,8 δις το 2021 ανεβαίνει στα 13,7 το 2022 ενώ τα έσοδα από ΕΝΦΙΑ παραμένουν σταθερά στα 2,5 δις περίπου.
Για άλλη μια φορά λοιπόν έθεσε το ερώτημα ο πρόεδρος της Ο.Ε. της ΚΕΔΕ «πως είναι δυνατόν οι ΚΑΠ που σύμφωνα με το νόμο χρηματοδοτούνται από ΦΠΑ, τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ να παραμένουν σταθεροί, ενώ τα φορολογικά έσοδα του κράτους, αυξάνονται;»

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των υπηρεσιών της ΚΕΔΕ αν εφαρμοζόταν ο νόμος η αύξηση των ΚΑΠ για το 2022 θα υπερέβαινε τα 550 εκ που σημαίνει ότι πέραν του μισθοδοτικού κόστους θα μπορούσαν να γίνουν και έργα.
Ο κ. Μουράτογλου σημείωσε ότι την περίοδο της κρίσης η Αυτοδιοίκηση περιόρισε τις διεκδικήσεις της, σήμερα όμως είπε, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία εκ μέρους της κυβέρνησης να μην εφαρμόζει τον νόμο.
Παράλληλα, στον Κρατικό Προϋπολογισμό προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 6,1% για το 2021 και 4,5% για το 2022. Είναι λοιπόν η στιγμή είπε, σε μια περίοδο ανάπτυξης όχι μόνο να εφαρμοστεί ο νόμος, αλλά να ξεκινήσει και η διαδικασία απόδοσης της νέας γενιάς των παρακρατηθέντων, όπως έγινε και το 2007.

Το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αναμένεται για το 2022 στο 1,2 δις. Από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπονται 3,2 δις. Για το Υπουργείο Εσωτερικών όμως προβλέπονται μόνο 16,3 εκ συνεπώς το ποσό είναι πολύ μικρό σημείωσε για να στηρίξει την Αυτοδιοίκηση. Παράλληλα σε όλους αυτούς του χρηματοδοτικούς μηχανισμούς ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης δεν είναι καθόλου ξεκάθαρος και όλοι γνωρίζουμε είπε, ότι για να εντάξουμε ένα έργο στο ΠΔΕ θα πρέπει να περάσουμε από το γραφείο του Περιφερειάρχη και κάποιου άλλου αρμόδιου παρά το γεγονός ότι από το Σύνταγμα δεν προβλέπεται καμία τέτοια ιεραρχική σχέση.

Ο κ. Μουράτογλου αναφέρθηκε και στα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Αυτοδιοίκησης που όπως είπε υλοποιεί το 44,3% των συνολικών δημόσιων επενδύσεων και ζήτησε και το Ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να εξορθολογιστεί, να απαλλαγεί από μικροκομματικές σκοπιμότητες και να συμπεριλάβει την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση διακριτά.

Πέραν όμως της στέρησης των νόμιμων εσόδων, η Αυτοδιοίκηση καλείται να προσφέρει σύμφωνα με τον προϋπολογισμό και πλεόνασμα 150 εκ. την ίδια στιγμή που η Γενική Κυβέρνηση θα παρουσιάζει ελλείμματα. «Σε μια περίοδο που η Γενική Κυβέρνηση λόγω πανδημίας παρουσιάζει ελλείμματα με την ανοχή των θεσμών, γιατί η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να παρουσιάζει πλεονάσματα;» αναρωτήθηκε.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό η Τοπική Αυτοδιοίκηση παρουσιάζει και αυξημένες δαπάνες λόγω πανδημίας ενώ αυξάνονται τα φορολογικά έσοδα των δήμων κατά 188 εκ μετατρέποντάς τους εμμέσως σε φοροεισπράκτορες του κεντρικού κράτους.
Δεν είναι δυνατόν τόνισε ο κ. Μουράτογλου το κράτος να κάνει φοροελαφρύνσεις και ταυτόχρονα να υποχρεώνει τους δήμους να επιβάλουν φόρους στους πολίτες.

Μέσα σ΄αυτό το οικονομικό πλαίσιο μπαίνει και η συζήτηση για την ανακατονομή των ΚΑΠ. «Ποιος δήμος θα δεχτεί να πάρει λιγότερες επιχορηγήσεις αν το συγκεκριμένο καλάθι μείνει σταθερό;» αναρρωτήθηκε και τόνισε ότι δεν μπορεί να ανοίξει καμία συζήτηση αν πρώτα δεν διασφαλιστούν και τα παραπάνω χρήματα.

Αναφερόμενος στο Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο ο κ. Μουράτογλου ανέφερε ότι το 2019 η φορολογία εισοδήματος, ο ΦΠΑ και ο ΕΝΦΙΑ ανέρχονται στα 36 δις και το 2025 φτάνουμε το 46 δις, ενώ για την αυτοδιοίκηση το 2019 προβλέπονται 2,324 δις και το 2025 τα 2,500. Το 2020 οι δήμοι ήραν 2,549 δις την στιγμή λοιπόν που δεν αλλάζει τίποτα πως μπορούμε να μιλάμε για ανακατανομή των ΚΑΠ; Σημείωσε.

Οι Προτάσεις της Επιτροπής Οικονομικών που αναμένεται να εγκριθούν από το Συνέδριο:
Εφαρμογή του 3852 στην απόδοση των πόρων
Συμμετοχή των δήμων στην μεγέθυνση του ΑΕΠ
Διαπραγμάτευση των παρακρατηθέντων με βάση τους υπολογισμούς των 12-13 δις
Διακριτή συμμετοχή της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης στο 30% του ΠΔΕ
Κάλυψη όλων των έκτακτων δαπανών και απωλειών των δήμων για το 2020 που σύμφωνα με στοιχεία Παρατηρητηρίου υπάρχει άνοιγμα 569 εκ έναντι των 170 που έλαβαν το 2020.
Ανακατανομή των ΚΑΠ

Τα κριτήρια που προτείνει η Επιτροπή για την επαναξιολόγηση και τη αναδιάρθρωση των ΚΑΠ
Η κατανομή να γίνεται με βάση:
Τον Πληθυσμό, την έκταση, την πληθυσμιακή πυκνότητα, την δημογραφική εξέλιξη, τις κοινότητες, το ελάχιστο κόστος λειτουργίας, την αγροτική οδοποιία, την διοικητική υποστήριξη, τη νησιωτικότητα, την ορεινότητα και την τουριστικότητα.
Επίσης για τα κριτήρια της ΣΑΤΑ προτείνεται να μπουν κριτήρια σε σχέση με τις αρμοδιότητες σε πολεοδομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές υποδομές.

Ως Οδικό χάρτη για την ανακατανομή των ΚΑΠ η Επιτροπή προτείνει στο Συνέδριο να ληφθεί απόφαση, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 να συγκροτηθούν Επιτροπές με υποστηρικτικούς μηχανισμούς, τεχνοκράτες της ΚΕΔΕ, της ΕΕΤΑΑ και του Υπουργείου, να ολοκληρωθούν οι προτάσεις μέχρι τον Φεβρουάριο και από τις ΠΕΔ και να γίνει η απογραφή μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2022 και το Φθινόπωρο του 2022 να γίνει θεματικό συνέδριο για τα οικονομικά με τον νέο τρόπο κατανομής έτσι ώστε να ξεκινήσει το 2023.

Δείτε στο 4:01 την τοποθέτηση του κ. Μουράτογλου
https://www.youtube.com/watch?v=44QDhOvDEks