Πανελλαδική Στάση Εργασίας την Τετάρτη 23 Μαρτίου για τις Πολεοδομίες

Οι Ομοσπονδίες (Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α., Π.Ο.Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. και Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.) που συνυπογράφουn το ακόλουθο κείμενο, μετά από σειρά κοινών δράσεων, δηλώνουν την κοινή τους θέληση να αντισταθούν στη γενικευμένη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης κρίσιμων Δημόσιων Λειτουργιών, να ενημερώσουν την κοινωνία για τις επιπτώσεις τους και να προγραμματίσουν νέες κοινές δράσεις.

Δώδεκα (12) ολόκληρα έτη μετά τον «Καλλικράτη», η μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης στους Δήμους απέτυχε. Οι υπηρεσίες συρρικνώθηκαν, τα προβλήματα διογκώθηκαν. Η μετάβαση με τον «Καλλικράτη» (Ν.3852/2010) των Πολεοδομικών αρμοδιοτήτων απ’ τις Νομαρχίες στους Δήμους έγινε άτακτα, χωρίς κριτήρια και χωρίς καμία προδιαγραφή (με- ταφορά προσωπικού, υλικού, μηχανογράφησης, αρχείου, κ.λπ.) με αποτέλεσμα τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα Διοικητικής φύσεως (κυρίως υποστελέχωσης) να έχουν διογκωθεί. Οι αιρετοί ή αποφεύγουν να αναλάβουν τις σχετικές ευθύνες ή επιδιώκουν τον έλεγχο των Υπηρεσιών Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.). Έκτοτε, παρά τις συνεχείς νομοθετικές αλλαγές, δίνεται κυρίως βάρος στις συνεχείς παρατάσεις διοικητικής υποστήριξης των ήδη υπολειτουργούντων Υπηρεσιών Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.).
Η πιο πρόσφατη έληξε στις 28 Φεβρουαρίου 2022, πιστοποιώντας και διαιωνίζοντας ουσιαστικά τη δυσλειτουργία τους επί δώδεκα (12) έτη.
Η στελέχωση και η λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης πανελλαδικά, σύμφωνα με τα περσινά στοιχεία της Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε., (τα πράγματα έχουν χειροτερέψει έκτοτε) είναι τραγική. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από τους 332 Δήμους της χώ- ρας, οι 168 μόλις Δήμοι (51%) διαθέτουν Υπη- ρεσία Δόμησης, ενώ οι 164 (49%) όχι. Από τις 168 Υπηρεσίες Δόμησης, οι 16 (10%) λειτουρ- γούν μερικώς, λαμβάνοντας υποστήριξη από άλλες Υ.ΔΟΜ. Επίσης, από τη Μελέτη προκύπτει ότι:

• Η μεγάλη πλειοψηφία των Δήμων κάτω των 10.000 κατοίκων δεν διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης.
• Τριάντα τρείς (33) Δήμοι άνω των 25.000 κατοίκων δεν διαθέτουν Υπηρεσίες Δόμησης,εκ των οποίων οι 16 είναι άνω των 40.000 κατοίκων
• Περισσότεροι από τους μισούς μεσαίους Δήμους δεν διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης.
Από τις εκατό εξήντα οκτώ (168), οι τέσσερις (4) δε διαθέτουν καθόλου προσωπικό, είκοσι δυο (22) δεν έχουν καθόλου Μηχανικό Π.Ε., είκοσι οκτώ (28) απασχολούν μόνο 1 Μηχανικό Π.Ε. ή Τ.Ε., άλλες είκοσι οκτώ (28) μονάχα δυο (2) και δεκαέξι (16) διαθέτουν τρεις (3) Μηχανικούς. Οι ενενήντα οκτώ (98) από τις εκατό εξήντα οκτώ (168) Υπηρεσίες Δόμησης λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό, πολύ κάτω ακόμη και από τα ελάχιστα κριτήρια του Νόμου.
Επιπρόσθετα, απουσιάζουν και οι απαιτούμενες ειδικότητες μιας και είκοσι (20) από αυτές δεν διαθέτουν Πολιτικό Μηχανικό, εβδομήντα έξη (76) δεν διαθέτουν Αρχιτέκτονα Μηχανικό, εβδομήντα τέσσερις (74) δεν διαθέτουν Τοπογράφο Μηχανικό και ενενήντα τέσσερις (94) δεν διαθέτουν Ηλεκτρο- λόγο ή Μηχανολόγο Μηχανικό.

Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει παρέμβει επανειλημμένα στα όργανα εξουσίας του κράτους κοινοποιώντας διάφορα πορίσματα, ενώ ειδικότερα με το υπ ́ αριθμ. πρωτ.: Φ.1300.2/48622/3-11-2017 έγγραφο του κάνει πολύτιμες διαπιστώσεις, ενώ καταλήγει ότι πρέπει να στελεχωθούν άμεσα οι Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) των Δήμων διότι παραβιάζονται οι αρχές της νομιμότητας και της χρηστής Διοίκησης (επί της ουσίας παραβίαση του άρθρου 10 του Συντάγματος που αναφέρεται στο δικαίωμα αναφοράς προς τις Αρχές αλλά και της παρ.2 του άρθρου 24 του Συντάγματος). Πολύ σημαντική επίσης είναι η αναφορά… «χρήζει προσοχής το γεγονός ότι δεν προβλέπονται συγκεκριμένες νομικές συνέπειες στους Δήμους που δεν έχουν προβεί μέχρι το 2016 στην οργάνωση και στελέχωση των Υ.ΔΟΜ.».

Οι αρμοδιότητες που περιγράφονται στην Πολεοδομική Νομοθεσία απαιτούν κατ’ ελάχιστον τέσσερα Τμήματα σε επίπεδο ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ (Πολεοδομικών και Τοπογραφικών Εφαρμογών, Τμήμα Ελέγχου Κατασκευών (Αυθαίρετα), Τμήμα Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών, Γραμματειακή Υποστήριξη-Αρχείο) και όταν οι Υπηρεσίες Δόμησης λειτουργούν σε επίπεδο Τμήματος υποχρεωτικά στελεχώνονται τουλάχιστον από έναν (1) Αγρονόμο Τοπογράφο Μηχανικό, έναν (1) Αρχιτέκτονα Μηχανικό, έναν (1) Χωροτάκτη-Πολεοδόμο Μηχανικό, έναν (1) Πολιτικό Μηχανικό και έναν (1) Μηχανολόγο ή Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, (περ.α, παρ.2, άρθρο 97Α του Ν.3852/2010, όπως προστέθηκε από το άρθρο 181 του Ν.4555/2018, αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 376 του Ν.4700/2020 και το άρ- θρο 43 του Ν.4735/2020).

Εξάλλου, όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν, για να είναι εύρυθμη η λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης, θα πρέπει για την επάρκειά τους να εισαχθούν προς εξέταση κι άλλα κριτήρια, όπως έκταση χωρικής αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Δόμησης, μορφολογία, πληθυσμός, νησιωτικότητα, πλήθος εκδιδομένων πράξεων, κ.λπ. Η ελάχιστη στελέχωση συνεπώς κάθε Υπηρεσίας Δόμησης (Διεύθυνσης ή και Τμήματος) πρέπει να είναι συνάρτηση και των παραπάνω παραγόντων, με Μηχανικούς Π.Ε. και Τ.Ε. όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων.

Πλέον αυτών, με τον Ν.4759/2020 ανατέθηκε στις Υπηρεσίες Δόμησης η αρμοδιότητα να συστήσουν ΣΥΠΟΘΑ Β’. Αντιλαμβανόμαστε ότι, η εκτίμηση πως το στελεχιακό δυναμικό των πέντε (5) Μηχανικών (Π.Ε. ή Τ.Ε.) δεν επαρκεί ούτε κατ ́ ελάχιστον σε επίπεδο Τμήματος. Πόσο μάλλον σε επίπεδο Διεύθυνσης, όπως προκύπτει από τα παραπάνω.

Θεσμοθετήθηκαν επίσης ασφυκτικές προθεσμίες για τον έλεγχο των υποβαλλόμενων δικαιολογητικών και συγκεκριμένα, μείωση από τις τριάντα (30) ημέρες του Ν.4495/2017, στις δέκα πέντε (15) ημέρες, με τις δυο (2) ημέρες να είναι υποχρεωτικές για τον έλεγχο σε κάθε στάδιο, εκτός από το διάγραμμα κάλυψης, προς έκδοση Οικοδομικής Αδείας. Δηλαδή, κατ’ ουσία, απαγορεύεται ο υπάλληλος της Υπηρεσίας Δόμησης να απουσιάζει από την υπηρεσία του για οποιοδήποτε λόγο, αφού δεν έχει αντικαταστάτη, μιας και οι πέντε (5) Μηχανικοί ανά κλάδο ειδικότητας που ορίζονται δεν έχουν αντικαταστάτη (τροποποίηση του άρθρου 38, παρ.5 του Ν.4495/2017). Και χωρίς να συνυπολογίσουμε τα τυχόν παράλληλα καθήκοντα που τους ανατίθενται ή τη συμμετοχή τους σε διάφορες Επιτροπές, Συμβούλια ή και το Μη.Μ.Ε.Δ.

Τέλος, οι νέοι φορείς που προβλέπει το Τμήμα Α’ (άρθρο 1 έως 6) του Ν.4495/2017 μετά από τέσσερα (4) έτη δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί (Περιφερειακά και Τοπικά Τμήματα Παρατηρητηρίων και Ελέγχου Δό- μησης), προφανώς για λόγους αδυναμίας στελέχωσης μιας και απαιτούνται πολλα- πλάσιοι Μηχανικοί από αυτούς που υπηρε- τούν σήμερα στις Υπηρεσίες Δόμησης.
Οι παραπάνω πολιτικές έχουν συντριπτικά αποτελέσματα στις υπηρεσίες, το Περιβάλλον, στο Δημόσιο συμφέρον, στα λαϊκά συμφέροντα.

Οι συνυπογράφουσες Ομοσπονδίες (Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α., Π.Ο.Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. και Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.) δηλώνουμε τη ριζική μας αντίθεση στην πολιτική που υποβαθμίζει τις Δημόσιες Υπηρεσίες και εκχωρεί αρμοδιότητες σε ιδιώτες. Παλεύουμε για το σταμάτημα αυτών των πολιτικών και από κοινού διεκδικούμε:
Επαρκή στελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης με Μηχανικούς Π.Ε. και Τ.Ε. όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων, καθώς και με το αναγκαίο προσωπικό • όλων των εμπλεκομένων κλάδων.
• Νέες προσλήψεις Μηχανικών Π.Ε. και Τ.Ε. μέσω του Α.Σ.Ε.Π. όλων των ειδικο- τήτων, καθώς και του λοιπού αναγκαί- ου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας και κατά αποκλειστικότητα στις Υπηρεσίες Δόμησης, με την ρητή απαγόρευση ότι οι Δήμαρχοι δεν θα μπορούν να τους μετακινούν στις Τεχνικές ή άλλες Υπηρεσίες των Δήμων.
• Εξοπλισμό των Υπηρεσιών Δόμησης με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την αποτελεσματική εργασία τους. Υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, οθόνες, συνδέσεις στο διαδίκτυο, το απαραίτητο λογισμικό και ότι άλλο απαιτείται.
• Κατάργηση του Νομικού πλαισίου που επιτρέπει τις προσωρινές και νομικά επισφαλείς ή αμφισβητούμενες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε Συμβασιούχους Έργου, ή στην Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε. ή στους «Αναπτυξιακούς Οργανισμούς» με τις οποίες θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κ.λπ.).
Επανεξέταση των επιπέδων της λειτουργίας των Υπηρεσιών Δόμησης από τους Δήμους σε συνάρτηση με τη λειτουργία των Παρατηρητηρίων Δόμησης.
Κωδικοποίηση και απλοποίηση της Πολεοδομικής Νομοθεσίας, προσβάσιμης σε όλους.
Νομική Υποστήριξη σε κάθε Υπηρεσία Δόμησης από εξειδικευμένους Νομικούς, καθώς και Νομική κάλυψη των Υπαλλήλων για τις υπηρεσιακές διώξεις που υφίστανται.
Απαλλαγή από τις αποκλειστικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που προβλέπει κατά περίπτωση ο νέος Πολεοδομικός Νόμος 4759/2020, οι οποίες είναι ανε- φάρμοστες και ανεδαφικές, μέχρι να συγκροτηθούν και να στελεχωθούν οι υπηρεσίες.
Υποχρεωτική προέγκριση άδειας και στην κατηγορία 3 από την αρμόδια Υπη- ρεσία Δόμησης.
Κάλυψη εξόδων μετακίνησης εντός και εκτός έδρας.

Διεκδικούμε δηλαδή Υπηρεσίες Δόμησης που δεν θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά θα είναι πλήρως στελεχωμένες και εξοπλισμένες, ώστε να προστατεύουν αποτελεσματικά το Περιβάλλον και το Δημόσιο συμφέρον, όπως το Σύνταγμα επιτάσσει.
Δηλώνουμε ότι από κοινού θα αγωνιστούμε για την αποτροπή των παραπάνω δυσμενών εξελίξεων και θα υπερασπιστούμε το αντικείμενο της εργασίας μας και τη λειτουργία των Υπηρεσιών προς όφελος του λαού και του Περιβάλλοντος.

Και αποφασίζουμε:

  1. Απεργία-Αποχήτων Μελών μας από:
    Α. Το πληροφοριακό σύστημα του e-Άδειες και άλλες αρμοδιότητες (έλεγχο πληρότητας, βεβαίωση όρων δόμησης, έλεγχο μελετών όπου είναι απαιτητός, προεγκρίσεις, έκδοση προστίμων, αυτοψίες αυθαιρέτων κατασκευ- ών και έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής Π.Ε.Κ.) για όλες τις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας, με σκοπό να αναδείξουμε τα τεράστια προ- βλήματα στη στελέχωση και στη λειτουργία τους από 14 ΜΑΡΤΙΟΥ έως και 24 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022.
    Β. Τη σύνταξη πράξεων προσκυρώσεων – τακτοποιήσεων και αναλογισμού, υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας, πράξεων εφαρμογής, πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα, βεβαιώσεων αρτιότητας-οικοδομησιμότητας, πρωτόκολλα αδυνάτου τακτοποιήσεων, κ.λπ.
    Γ. Τησυμμετοχή των Μελών μας στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.), ΣΥ. ΠΟ.ΘΑ. Α’ και Β’.
  2. Προκήρυξη Πανελλαδικής Στάσης Εργασίας την ΤΕΤΑΡΤΗ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022, από 9.00 το πρωί έως 12.00 το μεσημέρι και διεξαγωγή Συγκέντρωσης Διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Λεωφ. Μεσογείων 119-Αθήνα).

Από την Απεργία-Αποχή εξαιρούνται οι πράξεις που έχουν να κάνουν με έργα και δράσεις τα οποία σχετίζονται με θέματα διαχείρισης της Δημόσιας Υγείας, την πρόληψη και προστασία από την πανδημία του κορωνοϊού, καθώς και της αντιμετώπισης – αποκατάστασης φυσικών καταστροφών και επικινδύνων κατασκευών.

Παράλληλα, επισημαίνουμε ότι για το διάστημα από 14 έως και 24 Μαρτίου 2022, οι Πρωτοβάθμιες Ενώσεις και Σύλλογοι μας μπορούν με Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου τους και απλή Ανακοίνωση στην περιοχή ευθύνης τους, να πραγματοποιήσουν Στάσεις Εργασίας, Συγκεντρώσεις εάν κρίνουν σκόπιμο, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας λόγω της πανδημίας (COVID-19), και να προβούν σε οποιαδήποτε δράση κρίνουν, όπως αποκλεισμούς της λειτουργίας Πολεοδομικών Γραφείων, ενημερωτικές συσκέψεις, κ.λπ.