Δυναμική απάντηση στην κατάργηση του ποδηλατόδρομου της Αθήνας

Ηταν πολλές χιλιάδες. Επί 25 λεπτά εκκινούσαν από την πλατεία Συντάγματος, τουλάχιστον 10 ποδηλάτες το δευτερόλεπτο, ενώ άλλοι τόσοι μπήκαν και βγήκαν κατά τη διάρκεια της διαδρομής του Ποδηλατικού Γύρου της Αθήνας, που διοργάνωσε ο ΟΠΑΝΔΑ.

Η διοργάνωση, είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, που μάλλον αιφνιδίασε ακόμη και τους διοργανωτές, ταυτόχρονα όμως έστειλε και ένα βροντερό μήνυμα, την στιγμή που καταργείται ο ποδηλατόδρομος στον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας: «οι ποδηλάτες διεκδικούν ένα μέρος του δρόμου». 

Ποδήλατα κάθε μορφής και σύνθεσης (ηλεκτροκίνητα, συμβατικά, σπαστά και cargo) και ποδηλάτες κάθε ηλικίας βγήκαν να ποδολατοδρομήσουν σε μια άλλη Αθήνα, φιλική στο ποδήλατο, χωρίς καυσαέρια και χωρίς κόστος μετακίνησης. Βγήκαν να κάνουν βόλτα με ασφάλεια στους δρόμους.

Πολύ εντυπωσιακή ήταν και η παρουσία ποδηλατών που δεν συμμετείχαν στον Γύρο, αλλά βρήκαν την ευκαιρία να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές με ασφάλεια και χωρίς Ι.Χ. 

Να σημειώσουμε βέβαια ότι ο Ποδηλατικός Γύρος διεξάχθηκε υπό συνθήκες μίνι καύσωνα, πράγμα πολύ αποτρεπτικό για την συμμετοχή, καθώς πολλοί δεν το τόλμησαν αλλά και άλλοι προτίμησαν μια έξοδο στις παραλίες. 

Η συμμετοχή και η εικόνα της Αθήνας έδειξε ότι οι δημοτικές αρχές και η Κυβέρνηση έχει υποτιμήσει πολύ την επιθυμία του κόσμου, να μετακινηθεί με το ποδήλατο. Οι χιλιάδες ποδηλάτες απλά δεν το τολμούν διότι δεν υπάρχουν υποδομές. Οι μελέτες που δημοσιεύονται έχουν ελλειπή στοιχεία και αυτό φάνηκε στον Γύρο της Αθήνας.

Όπου βρεθείς και όπου σταθείς ακούς την επιθυμία αρκετών ανθρώπων να μετακινηθούν με το ποδήλατο, (όλοι διαθέτουν από ένα στο σπίτι τους) αλλά φοβούνται να το κάνουν ελλείψει υποδομών. Η τεράστια πλειοψηφία το θεωρεί μια άκρως επικίνδυνη επιλογή. Πολύ περισσότερο να αφήσουν τα παιδιά τους να πάνε με το ποδήλατο στο σχολείο. 

Ο Περίπατος της Αθήνας αποτέλεσε ποδηλατικά ένα κλειστό σύστημα χωρίς άξονες και πρόσβαση από τα προάστια και γι αυτό σημείωσε μικρή συμμετοχή (χωρίς πρόσβαση ούτε με το Μετρό λόγω Covid) και γι αυτό απέτυχε, αφήνοντας λανθασμένες εντυπώσεις. 

Εδώ χρειάζεται και η συμβολη της Περιφέρειας Ατιτκής που δεν δείνχνει να κινείται.

Το παράδειγμα όμως του Παρισιού στέλνει ένα άλλο μήνυμα. Οσο η Πράσινη Δήμαρχος Μ. Indalgo κλείνει δρόμους και φτιάχνει υποδομές, τόσο μεγαλύτερη συμμετοχή παρουσιάζεται και δημιουργείται μια κρίσιμα μάζα που κυριαρχεί. Το αποτέλεσμα της δημιουργίας υποδομών την οδήγησε στην απόφαση να κλείσει όλη την ευρύτερη περιοχή του κέντρου του Παρισιού.

Στην Ελλάδα πριν από πέντε χρόνια όταν κάποιος έκανε διαδρομές καθημερινά στους δρόμους, συναντούσε έναν ποδηλάτη την εβδομάδα. Σήμερα συναντάς 2-3 ποδηλάτες σε κάθε διαδρομή. Και η συμμετοχή στον Γύρο της Αθήνας το απέδειξε.

Το μήνυμα ήταν σαφές και προς τις δημοτικές αρχές και προς την Κυβέρνηση. Δώστε ασφαλή χώρο και στους ποδηλάτες. Αποτελεί αίτημα χιλιάδων πολιτών που περιμένουν να βγουν στους δρόμους.