Λεπτές ισορροπίες στην ΚΕΔΕ για την κατανομή ΚΑΠ μεταξύ των δήμων

Σε λεπτές ισορροπίες για πολύ δύσκολους λύτες μπαίνει εν΄όψη συνεδρίου η ΚΕΔΕ, καθώς στο ΔΣ παρουσιάστηκε η μελέτη που έγινε σε συνεργασία με την ΕΕΤΑΑ για ένα νέο μοντέλο κατανομής των ΚΑΠ μεταξύ των δήμων.

Η βάση του μοντέλου όπως ξεκινάει είναι ότι μετά το 2010 όπου υιοθετήθηκε ο σημερινός αλγόριθμος, δημιουργήθηκαν παράλληλα κανάλια χρηματοδοτήσεων, νέες μη οριζόντιες αρμοδιότητες και συνθήκες σε πολλούς μικρούς δήμους, που ανέτρεψαν την πληθυσμιακή λογική αλλά και άφησαν πολλούς πολύ πίσω, με πολλές αλλαγές μέχρι το 2013.
Είναι κοινή διαπίστωση ότι ενώ το μοντέλο όταν ξεκίνησε ήταν δίκαιο και αναλογικό, σήμερα είναι άδικο. Επίσης άλλαξε και ο ορισμός του πληθυσμού από defacto σε μόνιμο.
Ετσι παρουσιάστηκε ένα τοπίο έντονων διαφοροποιήσεων που φτάνει το 40%, ακόμη και μεταξύ όμοιων δήμων.

Το δεύτερο σημείο παραδοχής του νέου μοντέλου είναι ότι υπάρχει ένα μίνιμουμ κόστους λειτουργίας ακόμη και για τους πολύ μικρούς δήμους, που πρέπει να εξασφαλίζεται.

Το προβληματικό σημείο του νέου μοντέλου όμως, είναι ότι η Επιτροπή των Οικονομικών της ΚΕΔΕ πήρε ως προϋπόθεση εφαρμογής την αύξηση των ΚΑΠ κατά 300 εκατομμύρια ευρώ και κατένειμε αυτήν την αύξηση αφήνοντας απ΄έξω 22 δήμους και κλιμακωτά και πολλούς άλλους που παίρνουν ελάχιστα. Η παραδοχή ήταν κανένας δήμος να μην λάβει λιγότερα χρήματα απο ότι λαμβάνει σήμερα, δεν απαντάει όμως στις περιπτώσεις ανάγκης ενίσχυσης των δήμων.

Το μοντέλο δεν καλύπτει οριζόντια έκτακτες επιχορηγήσεις που θα έρθουν να καλύψουν έκτακτες πρόσθετες δαπάνες που θα παρουσιαστούν όπως η ενεργειακή κρίση, αφού σε μια τέτοια περίπτωση οι 22 δήμοι κυρίως της Αττικής, αλλά και άλλοι μεγάλοι δήμοι της περιφέρειας, θα λαμβάνουν από 0 έως ελάχιστες ενισχύσεις όταν παρουσιάζεται ανάγκη. Κάτι τέτοιο θα συνέβαινε και στις επιχορηγήσεις του Covid 19 όπου οι πρώτες κατανομές έγιναν με βάσει της κατανομή των ΚΑΠ.

Επίσης το μοντέλο δεν καλύπτει την τεράστια μείωση που έχουν υποστεί οι δήμοι στις χρηματοδοτήσεις ΚΑΠ που ήταν 5 δις περίπου το 2011 και μειώθηκαν κατά 55%. Πρόβλημα όμως προκαλεί και η μείωση της ΣΑΤΑ κατά 85% που ήταν βασικό στήριγμα για τους δήμους της περιφέρειας. Ετσι είτε οι δήμοι που προβλέπεται για αυτούς μηδέν συμμετοχή στην επιπλέον χρηματοδότηση, είτε μικρή συμμετοχή, δεν προβλέπεται να αναπληρώσουν αυτήν την απώλεια ακόμη και στις περιπτώσεις έκτακτων επιχορηγήσεων.

Τι θα γινόταν π.χ. σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε να δώσει τα παρακρατηθέντα; Σε μια τέτοια περίπτωση οι 22 δήμοι δεν θα συμμετείχαν στην κατανομή, ενώ αρκετοί άλλοι θα έπαιρναν ψίχουλα την στιγμή που εκείνοι είναι οι δήμοι που έχουν συνεισφέρει περισσότερο στο καλαθι αυτό.

Το νέο μοντέλο όπως τελικά θα διαμορφωθεί, θα πρέπει να υιοθετηθεί από το Συνέδριο.

Δείτε το video με την συζήτηση και παρουσίαση της νέας κατανομής από το σημείο 1 ώρα και 45 λεπτά.