Τι σημαίνει για τους Δήμους ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2023

Δημοσιεύουμε την εισήγηση – ομιλία του Γιάννη Μουράτογλου Πρόεδρου της Επιτροπής Οικονομικών ΚΕΔΕ και Αντιδημάρχου Έδεσσας στην συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ:

Τα καλά νέα.
Μία από τις μνημονιακές παρεμβάσεις που έθεταν εμπόδια στην ομαλή εφαρμογή του Ν. 3852/2010, ήταν ο λεγόμενος «κόφτης». Με διάφορες τροπολογίες καθόριζαν το μέγιστο ύψος των εσόδων της ΤΑ, από τους ΚΑΠ.
Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής σε νομοσχέδιο που κατατέθηκε, από το Υπουργείο Οικονομικών και στο άρθρο 29 αναφέρονταν:
« Το συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται σύμφωνα με τα άρθρα 259 και 260 του νόμου 3852 2010 από τον τακτικό προϋπολογισμό στους δήμους και τις περιφέρειες δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία δισεκατομμύρια πεντακόσια είκοσι οκτώ εκατομμύρια (3.528.000.000) ευρώ».

Τελικά, στο άρθρο 75 του Νόμου 5000/2022 ψηφίστηκε: «Μεταβίβαση συνολικού ποσού κατ’ έτος από τον τακτικό προϋπολογισμό στους Δήμους και τις Περιφέρειες – Κατάργηση άρθρου 80Α ν. 4472/2017
Το άρθρο 80Α του ν. 4472/2017 (Α’ 74), περί του συνολικού ποσού μεταβίβασης κατ’ έτος προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καταργείται».
Γνωρίζουμε ότι βραχυπρόθεσμα αυτή η κατάργηση δεν λέει πολλά, αφού ούτως ή άλλως τα ποσά που θα λάβουμε από το Τακτικό Προϋπολογισμό, εξαρτώνται από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Σε βάθος χρόνου όμως το να φύγει η δαμόκλεια σπάθη που επικρέμεται περισσότερο από μια δεκαετία πάνω από τα οικονομικά των Δήμων είναι σημαντική ανάσα. Το κυριότερο όμως στοιχείο, κατά τη γνώμη μου, είναι συμβολικό και πολιτικό. Για πρώτη φορά καταργείται μία
απαράδεκτη μνημονιακή υποχρέωση. Νομίζω ότι την επιτυχία αυτή θα πρέπει να τη χρεώσουμε στις εργασίες του Συνεδρίου μας.
Ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2023
Τα περισσότερα για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2023 και την ΤΑ, τα είπαμε στο Συνέδριο μας.

Οι συνολικές μεταβιβάσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για τους Δήμους, ήταν το 2022, 2.258 εκατ.€ και το 2023 προβλέπεται να είναι 2.253 εκατ.€.
Η αύξηση των 120 εκατ.€ στους ΚΑΠ, που εμφανίζεται στη δεύτερη γραμμή, αποτελεί λογιστική τακτοποίηση. Μετέφεραν στους ΚΑΠ τις έκτακτες επιχορηγήσεις για το ενεργειακό κόστος και τις λοιπές επιχορηγήσεις. Για του λόγου το αληθές στην εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023 αναφέρεται ότι: «Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης (των ΚΑΠ) ποσού ύψους 128 εκατ. ευρώ, έναντι του 2022, οφείλεται στις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης και στις αυξημένες πληθωριστικές πιέσεις».
Στον ενοποιημένο προϋπολογισμό των ΟΤΑ επιβεβαιώνονται τα παραπάνω συμπεράσματα, αφού αναφέρεται αύξηση των επιχορηγήσεων 36 εκατ. €, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων οφείλεται στην αύξηση που προβλέπεται το 2023, στους ΚΑΠ των Περιφερειών.

Ανεξάρτητα από τις ασκήσεις δημιουργικής λογιστικής το τελικό συμπέρασμα είναι ότι προβλέπεται οι Δήμοι το 2023 να μην λάβουν από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, ούτε ένα € παραπάνω.
Ένα ανησυχητικό στοιχείο στον ΚΠ 2023 είναι ότι για το Υπουργείο Εσωτερικών προβλέπεται συνολική αύξηση δαπανών 88 εκατ. €. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2023 κατά πάσα πιθανότητα θα έχουμε τρεις, να μην πω τέσσερις, εκλογικές αναμετρήσεις (δύο εθνικές και μία τοπικές και περιφερειακές). Το 2019 που είχαμε εθνικές, ευροεκλογές και τοπικές το συνολικό κόστος ανήλθε στα 150 εκατ. €. Ελπίζω το υπερβάλλον κόστος να μην το πληρώσει πάλι η «συνήθης ύποπτος»..

Ο Νόμος 5003/2022
Το μνημόνιο είναι μία ίωση που αφήνει μακροχρόνια κουσούρια. Στο άρθρο 93 του πρόσφατα ψηφισμένου Νόμου 5003 αναφέρεται: «
Η προβλεπόμενη στην παρ. 5 του άρθρου 259 και στην παρ. 7 του άρθρου 260 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) τελική εκκαθάριση της απόδοσης των εσόδων στους Ο.Τ.Α. από τον τακτικό προϋπολογισμό, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων του αντίστοιχου έτους, δεν εφαρμόζεται για τα έτη 2016 και εφεξής και για όσο χρόνο ισχύει η παρ. 4 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 (Α’152). Ως τελικές αποδόσεις εσόδων από τον τακτικό προϋπολογισμό στους Ο.Τ.Α. στα αντίστοιχα οικονομικά έτη, λογίζονται τα ποσά που αποδόθηκαν με προκαταβολές βάσει των προεκτιμώμενων εσόδων ανά έτος.»
Το άρθρο αυτό αποτελεί μία ακόμα πληγή στα οικονομικά των Δήμων.
Κάποιοι «εγκέφαλοι» πρόσεξαν ότι την περίοδο 2016 έως 2022, τα απολογιστικά έσοδα μόνο του Φόρου Εισοδήματος και του ΦΠΑ, είναι μεγαλύτερα των αντίστοιχων προϋπολογισθέντων εσόδων κατά 9,911 δις ευρώ. Πιο συγκεκριμένα για τον ΦΠΑ η διαφορά είναι 3,126 δις ευρώ και για το Φόρο Εισοδήματος, η διαφορά μεταξύ απολογιστικών και προϋπολογισθέντων εσόδων, ανέρχεται στα 6,785 δις ευρώ. Μόνο σε αυτή τη διαφορά, εάν εφαρμοστεί ο νόμος 3852/2010, οι Δήμοι της χώρας έχουν λαμβάνειν 1,4 δις ευρώ.
Οπότε τι πιο απλό; Αποφάσισαν ότι οι διαφορές αυτές δεν υπάρχουν. Σκεφτείτε τι θα έκαναν εάν τα στοιχεία ήταν εις βάρος των Δήμων.

ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΘΕΝΤΑ- ΑΠΟΛΟΓΙΣΘΕΝΤΑ ΦΠΑ ΚΑΙ ΦΕΦΝΠ 2016-2022

Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία έρχεται ακόμα μία προσπάθεια περιορισμού των οικονομικών των Δήμων με σημαντικές επιπτώσεις στην απρόσκοπτη λειτουργία τους και στην προσφορά των υπηρεσιών τους στους δημότες της χώρας.
Όσον αφορά το διεκδικητικό πλαίσιο της ΚΕΔΕ, ο ΚΠ 2023 δεν προσφέρει ευκαιρίες για αλλαγές. Τα πάγια αιτήματα μας ισχύουν χωρίς καμία παρέκκλιση.