Αδιέξοδο με τα δίκτυα διανομής που καταστρέφουν τους δρόμους

Αναπάντητα έμειναν τα δύο μεγάλα ερωτήματα που βάζουν οι πολίτες καθολικά σε όλη την Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την Εταιρεία Διανομής Αερίου και τα δίκτυα, στο ΔΣ της ΚΕΔΕ με την συμμετοχή του Διευθύνοντος Συμβούλου κ. Λεωνίδα Μπακούρα.
Πρόκειται για το μεγάλο ζήτημα της καταστροφής που προκαλούν στους δρόμους οι εργολαβίες διάνοιξης δικτύων.
Και οι πολίτες αναρωτιόνται κατά χιλιάδες καθημερινά στα Social Media απευθυνόμενοι στους Δημάρχους:
1) Καλά είναι τόσο δύσκολος ένας προγραμματισμός, ώστε να συνεννοούνται οι δήμοι με την εταιρεία και όταν γίνεται μια ασφαλτόστρωση να μην περνάνε την επόμενη μέρα τα δίκτυα και τα ξηλώνουν όλα;
2) Καλά είναι τόσο δύσκολο να υπάρχουν προδιαγραφές αποκατάστασης και να υποχρεούνται οι εργολάβοι να αποκαθιστούν πλήρως τον δρόμο και με σταθερά υλικά έτσι ώστε να μην υπάρχουν καθιζήσεις μετά από μια εβδομάδα;

Και η απάντηση που πήρε όποιος πολίτης παρακολούθησε της συζήτηση είναι: Ναι είναι δύσκολο έως αδύνατο.

Ο κ. Μπακούρας εισαγωγικά ενημέρωσε ότι κατ΄αρχήν ότι η ΕΔΑ έχει καταβάλει κανονικά τα χρήματα για τα δικαιώματα διέλευσης στο Υπουργείο Εσωτερικών, 2,5 εκατομμύρια για την Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία και 2,4 εκατομμύρια για την Αττική.
Με την υποσημείωση «είμαστε φιλοξενούμενοι από τους Δήμους» ενημέρωσε ότι ενώ στην Θεσσαλονίκη η διείσδηση του δικτύου έχει φτάσει στο 70%, στην Αθήνα είναι ακόμη πολύ χαμηλή και περιορισμένη στο 20%.
Σήμερα στην Αττική τροφοδοτούνται οι 56 δήμοι και στα επόμενα χρόνια προβλέπεται η επέκταση σε άλλους 6, ενώ σε εθνικό επίπεδο θα μείνουν έξω συνολικά 62 δήμοι (νησιά κλπ που δεν μπορούν να τροφοδοτηθούν).
Είπε ότι η ΕΔΑ συνεχίζει να κατασκευάζει δίκτυα τα οποία είναι έτοιμα να δεχτούν και μελλοντικά υλικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως το βιομεθάνιο και αργότερα το υδρογόνο.
Είπε ότι την επόμενη εβδομάδα, όπου υπάρχει προγραμματισμός για κατασκευή νέου δικτύου θα αποσταλεί στους δήμους αναλυτικό το πρόγραμμα για όλες τις επενδύσεις του 2023.
Είπε ότι γίνεται προσπάθεια πίεσης προς τους εργολάβους για την κακή αποκατάσταση των οδοστρωμάτων και κάλεσε τις δημοτικές αρχές να έρχονται σε επικοινωνία μαζί του για να τον ενημερώνουν. «Κουμάντο στους εργολάβους κάνουν οι εταιρείες» είπε και πρόσθεσε ότι η ΕΔΑ λειτουργεί με υψηλά στάνταρτς και νέες τεχνολογίες. Παρουσίασε μάλιστα και ένα όχημα που ελέγχει την κατάσταης του δικτύου.


Ο κ. Μπακούρας αναφέρθηκε στην Αθήνα όπου πρέπει να αντικατασταθούν 50 χιλιόμετρα χυτοσιδήρου του παλιού δικτύου, σημείωσε ότι υπάρχει κανονισμός και εγχειρίδιο αλλά και δομή της εταιρείας για την εγγύηση της ασφαλούς διανομής, αλλά τόνισε ότι τα δίκτυα διανομής φτάνουν μέχρι και τον μετρητή και ότι μετά από εκεί την ευθύνη φέρουν οι δημοτικές αρχές για τα δημοτικά κτήρια και οι ιδιοκτήτες για τα σπιτια όπου πρέπει να γίνονται τακτικά οι συντηρήσεις από πιστοποιημένους τεχνικούς για την ασφαλή χρήση αλλά και την κατανάλωση. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα σχολεία και στους διευθυντές λέγοντας π.χ. ότι την Παρασκευή πρέπει να κλείνουν τους θερμοστάτες και ανέφερε ότι υπάρχουν για αυτό και νέες τεχνολογίες.

Ενημέρωσε ότι στην Ελλάδα ιδιωτικοποιήθηκαν τα δίκτυα διανομής με έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτές, την Italgas.

Στην συνέχεια της συζήτησης τον λόγο πήραν οι δήμαρχοι με πρώτο τον Δήμαρχο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και Πρόεδρο της Επιτροπής Θεσμών της ΚΕΔΕ, ο οποίος εξέφρασε τα παράπονα του ότι οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης εξαιρέθηκαν από το νέο ΔΣ της ΕΔΑ με την ιδιωτικοποίησή της, με αποτέλεσμα να κοπεί η άμεση επικοινωνία.
Συμπληρωματικά είπε ότι υπάρχει ειδικό πρωτόκολλο αποκατάστασης των δρόμων που έχει εκδώσει το ΤΕΕ, αλλά κανένας εργολάβος δεν το τηρεί.

Ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη εστίασε στην πολύ μεγάλη επιβάρυνση των δρόμων και τις αστοχίες των έργων, λέγοντας ότι μετά τα προγράμματα ασφαλτοστρώσεων, οι δρόμοι θα γίνουν και πάλι “κουρελούδες”.
Πρότεινε:
1) Να αυστηροποιηθούν οι προδιαγραφές στο νομικό πλαίσιο.
2) Η παραλαβή των έργων να γίνεται από μια ανεξάρτητα εξειδικευμένη αρχή.
3) Να δημιουργηθεί μια Black list κακών εργολάβων.

Ο κ. Μπακούρας εδώ απάντησε ότι έχουν βάλει ποινικές ρήτρες καθώς και τον όρο ότι σε δύο χρόνια μπορεί να κληθούν να αποκαταστήσουν τις ζημιές χωρίς πληρωμή για να μπορέσουν να τους σιμώξουν όπως χαρακτηριστικά είπε, αλλά χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο κ. Κεφαλογιάννης Δήμαρχος Λαρισαίων, ο οποίος τόνισε ότι χρειάζεται επίβλεψη από πλευράς ΕΔΑ καθώς δεν τηρούνται τα πρωτόκολα από τους εργολάβους και σημείωσε ότι ο ίδιος τους έχει πιάσει να ρίχνουν τα μπάζα των εκσκαφών αντί 3Α όπως προβλέπεται και σημείωσε ότι η ΕΔΑ είναι η μόνη εταιρεία που δεν παίρνει άδεια από τον δήμο για να σκάψει και αυτό έχει δραματικές επιπτώσεις. Σημείωσε επίσης ότι παρά το γεγονός ότι στέλνει πλήρες πρόγραμμα για τις ασφαλτοστρώσεις, δεν υπάρχει καμία ανταπόκριση.
Τέλος ο κ. Κεφαλογιάννης σημείωσε την αναγκαιότητα να φτάνει το δίκτυο μέχρι το πεζοδρόμιο όπως κάνουν οι ΔΕΥΑ και να μην μένει το δίκτυο στο κέντρο του δρόμου.
Το ίδιο για την επέκταση μέχρι το πεζοδρόμιο υποστήριξαν και ο Α’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Κυρίζογλου, αλλά και ο κ. Μπίρμπας πρώην δήμαρχος Αιγάλεω.
Ο κ. Μπίρμπας μάλιστα πρότεινε να προχωράει σε άμεση αποκατάσταση ο Δήμος και να στέλνει σε συνεννόηση τον λογαριασμό στην ΕΔΑ, η οποία στη συνέχεια θα κρατάει το ποσό από τις εγγυητικές. Ο κ. Μπακούρας δήλωσε απόλυτα σύμφωνος.

Τέλος τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Νεάπολης Συκεών κ. Σίμος Δανιηλίδης ο οποίος ζήτησε να γίνεται ηλεκτρονική ανάρτηση πού και πότε θα γίνει τομή στους δρόμους, για να μπορεί ο δήμος να κάνει επίβλεψη και να μην χρησιμοποιούνται φθαρτά υλικά και τα ίδια τα μπάζα στην αποκατάσταση.

Το αποτέλεσμα της συζήτησης ήταν μάλλον απογοητευτικό, καθώς η δημόσια αυτή συζήτηση όπως φάνηκε δεν γινόταν για πρώτη φορά, αφού ο κ. Μπακούρας ήταν ένα πολύ γνώριμο πρόσωπο στους δημάρχους που μάλιστα πολλοί από αυτούς που λειτουργούν στην Βόρεια Ελλάδα, εκφράστηκαν και με τα καλύτερα λόγια για την προσπάθεια που καταβάλει και το επίπεδο συνεργασίας που έχουν. Το πρόβλημα όπως φάνηκε είναι καθαρά νομικό. Το νομικό πλαίσιο δεν υποχρεώνει τελικά και αποτελεσματικά τους εργολάβους να τηρούν τα πρωτόκολλα και οι δήμαρχοι είναι έρμαια της προσπάθειας μείωσης του κόστους.

Παρακολουθήστε την συζήτηση απο το 58′:11” έως το 1:35’56”