Εκτεταμένες εργασίες υπογειοποίησης των καλωδίων και των υποσταθμών μέσης και χαμηλής τάσης μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος βρίσκονται σε εξέλιξη στο Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Οι εργασίες που είναι χωρισμένες σε δύο φάσεις.
Η πρώτη φάση που έχει ολοκληρωθεί επικεντρώθηκε στην ευρύτερη περιοχή της Βάρης και συγκεκριμένα από τον υποσταθμό της ΔΕΔΔΗΕ στο Χέρωμα, επί της Λεωφόρου Ευελπίδων και εντός του οικιστικού ιστού της Βάρης.
Η δεύτερη φάση βρίσκεται αυτές τις μέρες σε εξέλιξη με τα έργα να αφορούν στην πευκόφυτη περιοχή του Καβουρίου. Η συγκεκριμένη υπογειοποίηση των καλωδίων εντάσσεται σε πρόγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ με στόχο την πρόληψη και αποφυγή πυρκαγιών, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπουν τη βελτίωση του οδοφωτισμού και συμβάλλουν στην αισθητική αναβάθμιση της περιοχής.
Οι εργασίες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο στο Καβούρι αφορούν τους εξής δρόμους:
Μέρος Α: Διαδρομή 1.070 μ. επί της λεωφόρου Καβουρίου (500 μ.) και επί της Οδού Δημ. Λαμπράκη (570 μ.). Συνολικά στη διαδρομή του Α μέρους θα αποξηλωθούν 13 φωτιστικά σώματα και ιστοί και θα τοποθετηθούν 44 νέα ισχύος 60W σε ιστούς 6 μέτρων και σε απόσταση 25 μέτρα μεταξύ τους, αποκαθιστώντας μεταξύ άλλων την έλλειψη φωτισμού που υπάρχει σήμερα σε 350 μέτρα της διαδρομής.
Μέρος Β: Διαδρομή 815 μ. επί των οδών Λητούς (225 μ.), Ζεφύρου (170 μ.), Αρεθούσας (75 μ.), Νηλέως (75 μ.) και Βάκχου (270 μ.). Θα αντικατασταθούν συνολικά 33 ιστοί οδοφωτισμού με καινούργιους.
Μέρος Γ: Διαδρομή 2.000 μ. επί των οδών Ακτής (900 μ.), λεωφόρος Καβουρίου (90 μ.), Θέσπιδος (350 μ.), Αρχιμήδους (420 μ.), Αριστοτέλους (120 μ.) και Ανέμων (120 μ.). Στη διαδρομή του μέρους Γ αποξηλώνονται 85 φωτιστικά σώματα και ιστοί και τοποθετούνται 153 καινούργιοι. Συνολικά, 7.045 εναέρια καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος θα υπογειοποιηθούν και θα αποξηλωθούν 112 τσιμεντένιες πανύψηλες κολώνες.
Το συνολικό κόστος των έργων στο Καβούρι ανέρχεται σε περίπου 900.000 ευρώ. Από αυτά, οι 600.000 ευρώ καλύπτονται από τον ΔΕΔΔΗΕ και οι υπόλοιπες 300.000 ευρώ από δημοτικούς πόρους. Το κόστος των εργασιών στη Βάρη ανήλθε σε 1,4 εκ. ευρώ που χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τον ΔΕΔΔΗΕ.
Εκτός από την υπογειοποίηση των καλωδίων, ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης έχει προχωρήσει στην αντικατάσταση των πελώριων εναέριων μετασχηματιστών που αποτελούσαν οπτικό ρύπο σε μικρούς επίγειους υποσταθμούς compact μηδενικών πεδίων.
Μέχρι σήμερα, έχουν αντικατασταθεί έξι επίγειοι υποσταθμοί, τρεις στη Βάρκιζα, ένας στη Μηλαδέζα Βάρης, ένας στη Βούλα επί της Βασιλέως Παύλου και ένας στη Βουλιαγμένη επί των οδών Λητούς και Απόλλωνος.
Ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ήδη από το 2015 έχει ξεκινήσει την διαδικασία υπογειοποίησης των καλωδίων μέσης και χαμηλής τάσης μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος.
Πιο συγκεκριμένα στην πλατεία Ιμίων στη Βούλα έχουν υπογειοποιηθεί όλα τα καλώδια μεταφοράς ρεύματος, καθώς επίσης απομακρύνθηκαν και οι υπέργειοι σταθμοί ηλεκτροδότησης. Επίσης, από το 2017 έχουν υπογειοποιηθεί τα καλώδια σε όλο το μήκος του κέντρου της Βάρκιζας. Χωρίς εναέρια καλώδια είναι η πλατεία 25ης Μαρτίου στη Μηλαδέζα Βάρης και φυσικά η νέα πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη.
Ουραγός η Ελλάδα στις υπογειοποιήσεις καλωδίων
Ένα από τα προβλήματα που παρουσιάζεται στην υπογειοποίηση των γραμμών ηλεκτρικής ενέργειας είναι ότι κοστίζουν πιο ακριβά από τις εναέριες γραμμές. Η ελλιπής χαρτογράφηση των υπόλοιπων δικτύων (επικοινωνίες, ύδρευση, υγραέριο) μπορεί να φέρει προβλήματα στην περάτωση των έργων υπογειοποίησης.
Τα υπόγεια καλώδια όμως δεν είναι «ευαίσθητα» σε καταιγίδες και είναι πολύ λιγότερο πιθανό να προκαλέσουν θάνατο ή τραυματισμό λόγω τυχαίας επαφής με τις γραμμές που μεταφέρουν ηλεκτρικά φορτία (χαμηλή, μέση, υπερυψηλή τάση). Για τα καλώδια χαμηλής τάσης, το ελάχιστο βάθος των ορυγμάτων για τη διέλευση των σωληνώσεων είναι στα 0,70 μ. Το αντίστοιχο βάθος για την υπερυψηλή τάση είναι στο 1,40 μ.
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα από τα 242.000 χλμ. που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ, τα υπόγεια καλώδια αποτελούν μόλις το 11% του δικτύου, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 50% και σε αναπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνονται σε ποσοστά 70% ή 80% (ζημιές από καταιγίδες σε εναέριες γραμμές σε όλη την Ευρώπη είναι συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα σε χαμηλές/μεσαίες τάσεις).
Συνολικά, τα έργα που υλοποιεί ο ΔΕΔΔΗΕ για την αναβάθμιση του εναέριου δικτύου, την υπογειοποίηση των καλωδίων και την αύξηση της δυναμικότητας των υποσταθμών, προκειμένου να ενισχυθεί η διείσδυση των ΑΠΕ και να συνδεθούν νέοι σταθμοί, αγγίζουν τα 400 εκατ. ευρώ. Η συμμετοχή στη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ξεπερνά το 40%.
Τα έργα υπογειοποίησης και αναβάθμισης του δικτύου 1.845,2 χιλιομέτρων, που έχουν ως στόχο και την προστασία του περιβάλλοντος, είναι προϋπολογισμού 199,3 εκατ. ευρώ, ενώ η διάρκεια υλοποίησης του έργου εκτιμάται σε 5 έτη.
ΠΗΓΗ: εφημερίδα Δημοσιογράφος