Η διατήρηση της ασφάλειας των αυτοκινητοδρόμων είναι ένα εξαιρετικά απαιτητικό έργο. Εκτός από τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους, οι απότομες διακυμάνσεις του καιρού και η ένταση των καιρικών φαινομένων θέτουν περαιτέρω προκλήσεις για τους φορείς λήψης αποφάσεων. Για να διασφαλιστεί η ασφαλής κυκλοφορία, οι ακριβείς πληροφορίες για τις καιρικές συνθήκες στις οδικές αρτηρίες είναι πιο σημαντικές από ποτέ.
Ένα δίκτυο Συστημάτων Πληροφοριών Οδικού Καιρού (RWIS) σε συνδυασμό με κινητούς αισθητήρες σας επιτρέπει να παρακολουθείτε τις καιρικές συνθήκες των οδικών δικτύων στα σωστά σημεία και σε πραγματικό χρόνο.
Υπάρχουν τρεις τύποι αισθητήρων παρακολούθησης συνθηκών οδοστρώματος και οδικού καιρού: επεμβατικοί, μη επεμβατικοί και κινητοί αισθητήρες. Κάθε τύπος έχει τα πλεονεκτήματα του. Ιδανικά, ένα δίκτυο παρακολούθησης οδικού καιρού διαθέτει όλους τους τύπους αισθητήρων.
Επεμβατικοί αισθητήρες (invasive sensors)

Οι επεμβατικοί αισθητήρες είναι αισθητήρες που ενσωματώνονται στο οδόστρωμα. Για τη μέτρηση ενός ευρέος φάσματος παραμέτρων, είναι απαραίτητος ο συνδυασμός παθητικών και ενεργών αισθητήρων. Οι παθητικοί αισθητήρες ανιχνεύουν τη θερμοκρασία της επιφάνειας του οδοστρώματος, το ύψος του νερού έως και 4 mm, το ποσοστό πάγου και τη θερμοκρασία πήξης του νερού (freezing point), την τριβή (πρόσφυση) και την κατάσταση του οδοστρώματος (ξηρό/υγρό/υγρό/με πάγο ή χιόνι/ υγρό με αλάτι/βρεγμένο με αλάτι). Ο σχεδιασμός του περιβλήματος των αισθητήρων επιτρέπει την εύκολη συντήρηση/εκ νέου βαθμονόμηση και την χαμηλή κατανάλωση ενέργειας (χρήση ηλιακής ενέργειας). Ο συνδυασμός ενός παθητικού+ενεργού αισθητήρα χρησιμοποιείται για να υπολογίσει το σημείο πήξης του νερού (freezing point) για διάφορα αντι-παγωτικά υλικά εκτός του NaCl (MgCl, CaCl).
Αισθητήρες απομακρυσμένης παρακολούθησης (non-invasivesensors)

Ένα μόνο σημείο μέτρησης συχνά δεν αντικατοπτρίζει τις πραγματικές συνθήκες του δρόμου. Η χρήση οπτικών αισθητήρων δίνει δεδομένα για μια μεγαλύτερη επιφάνεια αντί για σημειακή μέτρηση. Οι αισθητήρες μπορούν να τοποθετηθούν οπουδήποτε, αρκετά μέτρα πάνω από το έδαφος και χρησιμοποιούνται ευρέως στην παρακολούθηση γεφυρών όπου η χρήση επεμβατικών αισθητήρων είναι πολλές φορές απαγορευτική. Μετρούν τις συνθήκες που επικρατούν στην επιφάνεια του οδοστρώματος όπως η υγρασία, ο πάγος, το χιόνι ή ο παγετός καθώς και τα ύψη κάλυψης με νερό, το ποσοστό πάγου στο νερό και τη θερμοκρασία του σημείου πήξεως του νερού (freezing point). Αυτές οι μετρήσεις καθορίζουν τον συντελεστή τριβής στο δρόμο. Τα μεγάλα πλεονεκτήματα των αισθητήρων οπτικής παρακολούθησης είναι η εύκολη εγκατάσταση και ενσωμάτωσή τους σε υπάρχοντα δίκτυα αλλά και η ακρίβεια των μετρήσεων τους.
Σημείωση: το ύψος του φιλμ νερού μετριέται σε μικρόμετρα. Από μόλις 10 μικρόμετρα, ένας δρόμος δεν είναι πλέον στεγνός. Με περισσότερα από 700 μικρόμετρα (0,7 mm), υπάρχει κίνδυνος υδρολίσθησης
Φορητοί αισθητήρες (mobile sensors)

Ένα πυκνό δίκτυο σταθερών αισθητήρων είναι απαραίτητο για την αξιόπιστη παρακολούθηση των δρόμων σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Ωστόσο, πάντα θα υπάρχουν μέρη που δεν καλύπτονται ούτε από επεμβατικούς ούτε από οπτικούς αισθητήρες. Για την κάλυψη αυτών των περιοχών ή για τον εντοπισμό κρίσιμων σημείων ο Lufft MARWIS είναι μια τέλεια προσθήκη σε κάθε δίκτυο παρακολούθησης. Ο βραβευμένος αυτός αισθητήρας μπορεί να τοποθετηθεί σε σχεδόν, κάθε αυτοκίνητο ή μεγαλύτερο όχημα. Μετρά έως και 100 φορές το δευτερόλεπτο εν κινήσει και αναφέρει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Με τους κινητούς αισθητήρες έχετε πλήρη εικόνα της κατάστασης του δρόμου σε πραγματικό χρόνο, συμπληρώνετε με ακρίβεια τα δεδομένα από το δίκτυο σας και οδηγείστε σε ορθότερες αποφάσεις (ποσότητα αλατιού το δρόμο, προειδοποιήσεις κλπ).
Η χρησιμότητα των αισθητήρων παρακολούθησης κατάστασης οδοστρώματος στις προκλήσεις των σύγχρονων οδικών δικτύων
Επικίνδυνες Οδικές συνθήκες καιρού
- Ενημέρωση αρμόδιων Υπηρεσιών
- Live Ενημέρωση – ασφάλεια πολιτών (Smart Cities)
- Άμεση επέμβαση των Υπηρεσιών στα κρίσιμα και επικίνδυνα σημεία
- Αυξημένη ασφάλεια του οδικού δικτύου
Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις
- Χρήση λιγότερων χημικών για αποχιονισμό
- Προστασία Περιβάλλοντος
Καθυστερήσεις
- Καλύτερος σχεδιασμός ταξιδιών για επισκέπτες
- Καλύτερος σχεδιασμός δρομολογίων για αστικές συγκοινωνίες
Πόροι
- Εξοικονόμηση σε υλικά αποχιονισμού & δρομολόγια οχημάτων
- Μείωση επιπτώσεων βάση πρόληψης
- Αποδεικτικά στοιχεία σε περίπτωση ατυχημάτων λόγω κακοκαιρίας.