Ομιλία Κικίλια στην Βουλή για τον νομοσχέδιο Πολιτικής Προστασίας

Ομιλία Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του Σχεδίου Νόμου: «Αναδιάρθρωση Πολιτικής Προστασίας – Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών και άλλες επείγουσες διατάξεις».

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κυρία Πρόεδρε. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτό είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό νομοσχέδιο και ως τέτοιο θα το αντιμετωπίσουμε.

Προ αυτού όμως θα ήθελα να πω, ότι ειδικά έχοντας την εμπειρία, την τύχη και την τιμή να προΐσταμαι του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη το 2014 και να ξέρω από πρώτο χέρι το ρίσκο, τις δυσκολίες, τις μάχες και τους αγώνες που δίνουν οι Έλληνες αστυνομικοί, αλλά και οι πυροσβέστες, επικοινώνησα χθες το βράδυ με τη Διοίκηση του Γενικού Κρατικού Νικαίας για να έχω μία εικόνα για το πώς είναι, γιατί είναι σε κρίσιμη κατάσταση ο Έλληνας αστυνομικός, ο οποίος τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια του καθήκοντος. Και θέλω να εκφράσω σε αυτούς τους ανθρώπους τη στήριξή του, για κουράγιο, δύναμη στην οικογένειά του.

Ξαναμπήκε στο χειρουργείο από ότι μαθαίνω, ελπίζω η περιπέτειά του να έχει αίσιο τέλος. Είναι σε βαριά κατάσταση πράγματι ο άνθρωπος, και θέλω να πω ότι υπάρχουν αυτοί οι συνάνθρωποί μας που τα επαγγέλματά τους είναι διαφορετικά από τα δικά μας.

Γιατί πηγαίνουν, όπως όλοι εμείς, το πρωί στη δουλειά τους, αλλά η φύση και η υφή του επαγγέλματος αυτού- οι Έλληνες αστυνομικοί, οι πυροσβέστες και οι ένοπλες δυνάμεις- είναι τέτοια που ενδεχομένως να μη γυρίσουν στο σπίτι τους το βράδυ.

Απαιτεί λοιπόν ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση, προσωπικότητα και χαρακτήρα, γι΄ αυτά τα παιδιά, γι΄ αυτούς τους νέους ανθρώπους κατά κύριο λόγο, για να ασκούν αυτό το λειτούργημα. Ενώνω λοιπόν τη φωνή μου με όλων των υπολοίπων.

Τώρα, υπάρχει μια βασική αρχή στη διαχείριση των κρίσεων, γιατί περί κρίσεων μιλάμε, αυτό είναι το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, ένα Υπουργείο διαχείρισης μόνιμων κρίσεων, που γεννά δυστυχώς αυτή την εποχή κατά κύριο λόγο ο πλανήτης.

Δεν είμαστε στη φάση της κλιματικής αλλαγής, είμαστε στη φάση της κλιματικής κρίσης, ενώ υπάρχουν επιστήμονες που με δομημένα στοιχεία μιλούν για κλιματική κατάρρευση. Η ακριβής πρόγνωση των πιθανών κινδύνων και η πρόληψη με μέτρα και ενέργειες πριν την εκδήλωση μίας κρίσης, καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα του επιχειρησιακού βραχίονα κατά τη διαχείριση της κρίσης.

Κοινώς, όσο πιο πολύ επενδύουμε στην πρόγνωση και στην πρόληψη, τόσο πιο πολλές πιθανότητες έχουμε να «λειάνουμε», να μειώσουμε τις επιπτώσεις των φαινομένων και άρα να μπορέσουμε να τις διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. «Ασφάλεια εστί το προνοείν και προλαμβάνειν» έλεγαν και είναι αλήθεια.

Τώρα, επειδή και στις επιτροπές της Βουλής και εδώ στην Ολομέλεια και στην ακρόαση των φορέων και στις 14 μέρες που ήταν σε διαβούλευση το νομοσχέδιο, όλοι είχαν την ευκαιρία να τοποθετηθούν.

Και σας διαβεβαιώ ότι είδα πολύ κόσμο και συζήτησα με πολύ κόσμο, υπηρεσιακούς, επιστήμονες, τον Πρόεδρο του Αστεροσκοπείου, τον Νομικό Σύμβουλο, εκπροσώπους, συνδικαλιστές, την ΚΕΔΕ, πυροσβέστες και ούτω καθεξής, αλλά και άκουσα κι εσάς πάρα πολύ προσεκτικά.

Ξέρετε εγώ γενικώς αποφεύγω τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς, δεν το έκανα ούτε στις πολύ δύσκολες εποχές στο Υπουργείο Υγείας φέρνοντας ένα πάρα πολύ σοβαρό νομοσχέδιο, προ της πανδημίας, το νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία που άλλαξε ουσιαστικά την υφή και τη λειτουργία του ΚΕΕΛΠΝΟ σε ΕΟΔΥ, Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας.

Και αυτός ήταν ένα βραχίονας επέμβασης στο έκτακτο που έδωσε τεράστιες δυνατότητες, μεταξύ των οποίων Κινητές Μονάδες, προκειμένου να τεστάρουμε σε όλη την Ελλάδα, να ενημερώνουμε όλο τον κόσμο, να επεμβαίνουμε και να μπορούμε να δίνουμε λύσεις σε περιστατικά, να πολλαπλασιάσουμε το testing και ούτω καθεξής.

Αξιολογώ αυτό το νομοσχέδιο ως πάρα πολύ σοβαρό, πολύ κρίσιμο, καίριο και μη κομματικό. Πολιτικό ναι, όμως μη κομματικό. Πολιτικό γιατί όλοι εδώ έχουμε ορκιστεί να εκπροσωπούμε τους πολίτες, να προσπαθούμε να υποστηρίζουμε τα συμφέροντά τους και το ανώτερο όλων που είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Άρα, επαναλαμβάνω αυτό που είπα στις Επιτροπές, υπάρχουν συνάδελφοι, επαναλαμβάνω τους σέβομαι όλους, ένας από αυτούς ήταν ο εισηγητής της ΝΙΚΗΣ ο οποίος μίλησε απρεπώς για εμένα σε προσωπικό επίπεδο στις Επιτροπές και τώρα στην Ολομέλεια. Εντάξει, τόσο καταλαβαίνει ο άνθρωπος.

Όλοι οι υπόλοιποι με ευγένεια, με σύνεση κλπ. είπαν τα επιχειρήματά τους. Παρόλα αυτά θα ήθελα να πω ότι είναι κομβικό να δούμε τι ψηφίζουμε και τι δεν ψηφίζουμε.

Τι είπαμε εμείς; Ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλαπλές κρίσεις και θέματα, καθώς εντείνονται τα καιρικά φαινόμενα. Εντείνονται οι πλημμύρες, οι mega πυρκαγιές, αυξάνει η θερμοκρασία στη Μεσόγειο κατά 2,5 μονάδες, δημιουργείται πρόβλημα το οποίο έρχεται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Τι μπορούμε να κάνουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Να έρθουμε να επενδύσουμε στην πρόληψη και στην πρόγνωση και με αυτό τον τρόπο να δώσουμε τη δυνατότητα να μειωθούν οι επιπτώσεις.

Άρα το 2020 δεν ψηφίσατε την υποχρεωτικότητα στις εκκενώσεις μέσω του 112. Εδώ ερχόμαστε να αναβαθμίσουμε το 112. Ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Γιατί; Γιατί είναι ένα εργαλείο το οποίο πρέπει να παραδεχθούμε όλοι μαζί ότι βοήθησε στο να σωθούν ανθρώπινες ζωές. Χρησιμοποιήθηκε επαρκώς από το Κέντρο Επιχειρήσεων, το ΕΣΚΕΔΙΚ. Ένα Κέντρο Επιχειρήσεων στο οποίο υπάρχουν όχι μόνο η Πολιτική Προστασία και οι πυροσβέστες, αλλά και οι επιστήμονες ο ΔΕΔΔΗΕ, ο ΑΔΜΗΕ, οι Ένοπλες Δυνάμεις, τα Σώματα Ασφαλείας και ούτω καθεξής.

Το 112 περιλαμβάνει προληπτικά μέτρα για την απαγόρευση της κυκλοφορίας. Το θεωρείτε αυταρχικό, σας λέω ότι το να προστατεύσουμε τους ανθρώπους είναι υπέρτατο. Όπως και η μερική αναστολή υποχρέωσης σε εργασία. Δηλαδή να απαγορεύσουμε την κυκλοφορία, αλλά ταυτόχρονα να μπορούμε να ενημερώνουμε τον κόσμο ότι δεν πρέπει να πάει στην εργασία του και άρα να μην έχουν και καμία κύρωση οι εργαζόμενοι από τους εργοδότες.

Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων που υπάρχει τα τελευταία χρόνια και το βλέπουμε αυτό δια των τηλεοράσεων, ραδιοφώνων κλπ., ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων να ξέρουν οι γονείς, η μαμά και ο μπαμπάς τι θα κάνουν με τα παιδιά τους. Απόλυτα λογικό.

Και κάποιος κριτίκαρε και την αναστολή υπαίθριων εκδηλώσεων και συναυλιών όταν είχαμε περιστατικά το προηγούμενο χρονικό διάστημα που υπήρχε συναυλία στην Αττική σε μεγάλο στάδιο, την οποία ψάχναμε να βρούμε τρόπο πως νομικά ή νομοθετικά θα μπορέσουμε να ενημερώσουμε ότι δεν μπορεί να γίνει χωρίς να υπάρχουν κυρώσεις.

Ήτανε 60.000 – 70.000 άνθρωποι σε αυτή τη συναυλία και υπήρχε μία πρόγνωση για ακραία καιρικά φαινόμενα στην Αττική, τέτοια που ενδεχομένως θα δημιουργούσαν πρόβλημα.

Είναι ένα εργαλείο λοιπόν, δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί από ποιους; Πάμε τώρα να δούμε. Από έναν Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας που μέχρι τώρα όριζε ο νόμος, ο οποίος διορίζεται από την Ελληνική Κυβέρνηση.

Έρχομαι, ακούγοντάς και την κριτική σας, να νομοθετήσω ώστε να υπάρχει Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου για ακραία καιρικά φαινόμενα.

Αυτά τα οποία λέτε να γίνονται μελέτες πριν και λοιπά, δεν υπάρχουν στο έκτακτο. Στο έκτακτο όταν υπάρχει πρόγνωση από τη Μετεωρολογική Υπηρεσία, το Αστεροσκοπείο και ούτω καθ’ εξής, από τους μετεωρολόγους οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με την Πολιτική Προστασία, πρέπει να υπάρχει μία εισήγηση άμεσα, γρήγορα για να παρθούν αποφάσεις κρίσιμες, όπως απαιτήθηκε και σε άλλες κρίσεις.

Άρα λοιπόν, το να υπάρχει η δυνατότητα μια Επιτροπή- επιστημονική στο μεγαλύτερο κομμάτι της- να μπορεί τεκμηριωμένα να κάνει μία εισήγηση, είναι κέρδος, είναι πλούτος, είναι επιστημονικά δεδομένα και γνώση χρόνων σε σύντομο χρονικό διάστημα για να αποφασίσει το ΕΣΚΕΔΙΚ και οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Πολιτικής Προστασίας και της Πυροσβεστικής τι θα κάνει.

Με τη λογική αυτή, λοιπόν, όπως ο ΟΑΣΠ επικρέμεται ως Οργανισμός κάτω από την Πολιτική Προστασία και η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία και το Αστεροσκοπείο.

Άκουσα θα υποβαθμιστεί η ΕΜΥ. 100 εκατομμύρια ευρώ σε προγράμματα έχει δώσει η Πολιτική Προστασία στην ΕΜΥ τα τελευταία χρόνια.

Όχι θα την υποβαθμίσουμε, θα την αναβαθμίσουμε εννοείτε. Στο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ στο οποίο η Κυβέρνησή μας και ο Πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης για πρώτη φορά αναβαθμίζοντας μία Γενική Γραμματεία και κάνοντάς την Υπουργείο και ναι, φυσικά, το Π.Δ. είναι ακόμα στην εισηγήτρια στο ΣτΕ, γιατί μπαίνει και η Αρωγή που πρέπει να υπάρχει, οι αποζημιώσεις και είναι σωστό. Να δημιουργηθεί επιτέλους ένα Υπουργείο που η ανάγκη των κρίσεων το έχει γεννήσει και που ένας πολιτικός το οραματίστηκε νωρίτερα.

Δεν πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα αυτοί που είναι οι φορείς κατεξοχήν αρμόδιοι να λειτουργούν και να επικρέμονται κάτω από αυτό; Γιατί, τους πειράζει κανένας; Υπηρεσία ήταν η ΕΜΥ στο Αμύνης, Υπηρεσία θα είναι και στο Πολιτικής Προστασίας.

Ό,τι ζήτησαν στη διαβούλευση συμπεριλήφθηκε. Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου το Αστεροσκοπείο ήταν στο Παιδείας, Νομικό Πρόσωπο στο Ανάπτυξης, νομικό πρόσωπο στο Πολιτικής Προστασίας.

Ο ίδιος ο κύριος Πρόεδρος μίλησα μαζί του, ακούσαμε όλα τα επιχειρήματά του, φέραμε τη Νομική του Υπηρεσία, υιοθετήσαμε τα πιο σημαντικά από αυτά τα οποία ζήτησε. Τι ζήτησε; Κατά κύριο λόγο για το επιστημονικό έργο τα προγράμματα και ούτω καθεξής να επικρέμονται από τη Γενική Γραμματεία τη ΓΕΓΕΚ. Το δεχτήκαμε και με νομοτεχνική το φέραμε.

Επίσης άκουσα “θα τους πάρουμε τα χρήματα, τα προγράμματα κλπ”. Δηλαδή το Υπουργείο Ανάπτυξης από το οποίο δόθηκε RRF από την Κυβέρνηση στο Ανάπτυξης και από το Ανάπτυξης στο Αστεροσκοπείο δεν είναι κομμάτι της Κυβέρνησης; Ή η Πολιτική Προστασία δεν έχει τη δυνατότητα αν θέλει να χρηματοδοτήσει και άλλα προγράμματα στο Αστεροσκοπείο;

Άρα είναι επίπλαστο το επιχείρημα. Και οι επιστήμονες και η επιστήμη στην υπηρεσία της επιστήμης και των επιστημόνων ή των ανθρώπων. Εγώ λέω μια που είναι το μείζον θέμα στον πλανήτη είναι, και θα είναι δυστυχώς για πολλά χρόνια η κλιματική κρίση, πρώτα απ΄ όλα είναι η αξία της ανθρώπινης ζωής και η προστασία των πολιτών.

Ό,τι επιστήμονες έχουμε λοιπόν, ό,τι κεφάλαιο υπάρχει, ό,τι δυνατότητες υπάρχουν, να ενσωματωθούν εκεί. Υδρολόγοι, ειδικοί γεωλόγοι, το οτιδήποτε μπορεί να υπάρξει, προκειμένου να ενδυναμώσει αυτή την προσπάθεια. Και ακόμα και μεταβατικά δε θα υπήρχε περίπτωση να δημιουργηθεί πρόβλημα στα προγράμματα τα οποία παίρνουν, στο προσωπικό το οποίο έχουν.

Και ναι, αν θέλετε να δείτε το πιο προβεβλημένο κομμάτι του είναι αυτό που αφορά τη μετεωρολογία. Έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ότι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι συνάπτουν σχέσεις συνεργασίας και πληρώνουν αδρά για τις Υπηρεσίες του Αστεροσκοπείου- και καλώς κάνουν- και στο εξωτερικό επίσης αναγνωρίζουν το έργο του κι εγώ επίσης το αναγνωρίζω και θα ήθελα να συμβάλλω στην προσπάθειά μας.

Αν θα είναι μνημόνιο ή αν θα επικρέμεται από κάτω έχει καμία σημασία στην ουσία στην υφή του νομοσχεδίου; Καταλαβαίνουμε όλοι μας, νομίζω, ότι δεν έχει σημασία. Αυτό το οποίο έχει σημασία είναι να προσπαθήσουμε να σώσουμε ανθρώπινες ζωές.

Πάμε παρακάτω, καθαρισμοί οικοπέδων.

Αν λοιπόν οι πολλοί συμπολίτες μας στις περιοχές τις οποίες είναι ημιαστικές ή ημιδασικές- υπάρχουν πολλές τέτοιες στην Αττική και σε όλη την Ελλάδα- οι πιο πολλοί προσπαθούν, καθαρίζουν τα οικόπεδά τους, εκεί που έχουν και το σπίτι τους, έχουν τα παιδιά τους, το σκυλάκι τους, τη γιαγιά τους, τον παππού τους, και αγωνιούν κάθε βράδυ για τον έναν ή δυο που δεν καθαρίζουν το οικόπεδό τους και αυτό δημιουργεί ένα τεράστιο ρίσκο για όλες αυτές τις περιοχές.

Τέτοιες περιοχές, σαν το Μάτι, υπάρχουν άλλες 50 στην Αττική που με διάταξη που έχουμε μέσα, με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Δασών, του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και του Αρχηγού της Πυροσβεστικής θα μπαίνουμε να κάνουμε αντιπυρικές ζώνες, ενώ δεν επιτρεπόταν μέχρι τώρα προληπτικά.

Γιατί λοιπόν το ελληνικό κράτος να μην ελέγξει τους δύο που θεωρούν ότι μπορούν να διαβιούν εις βάρος όλων των άλλων και ρισκάρουν τις ζωές όλων των άλλων ανθρώπων;

Δεν θα το ελέγξουν οι δήμοι, ψηφιακά θα γίνεται. Ζητάτε τις νέες τεχνολογίες να μπουν στη ζωή μας. Σε ένα ψηφιακό μητρώο, λοιπόν, θα είναι η υπογραφή του καθενός πολίτη με ένα κλικ (ότι έχει καθαρίσει το οικόπεδό του) και θα υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου βεβαίως και από την Ελληνική Αστυνομία, τη Δημοτική Αστυνομία και από τους υπαλλήλους της Πολιτικής Προστασίας και της Πυροσβεστικής που στο σύνολό τους όλοι αυτοί θα μπορούν στο διάστημα των μηνών προ της αντιπυρικής περιόδου να ελέγχουν ποιοι έχουν καθαρίσει ή όχι τα οικόπεδά τους.

Και κάποια, όπως είπατε σωστά και επισημάνατε, γιατί πάντα υπάρχει περιθώριο και για άλλη βελτίωση, δεν ανήκουν σε κάποιον ή ανήκουν σε δύο, κάποιος έχει αποβιώσει. Σε αυτές τις περιπτώσεις με συνδυασμό του Κτηματολογίου και με το Ε9 μπορούμε να βρούμε κάποιους από αυτούς και κάποιους ενδεχομένως μπορεί να μην μπορούμε να τους βρούμε.

Για φανταστείτε όμως, αυτή τη στιγμή είμαστε στο μηδέν. Η δυνατότητα να πάμε στο 95% ή στο 97% δεν είναι πρόοδος; Ακούω συστηματικά και λέτε ο ένας πίσω από τον άλλον, έχοντας διαβάσει κάποια σχόλια προφανώς στη διαβούλευση, ότι είναι πρόχειρο το νομοσχέδιο.

Πρόχειρο το νομοσχέδιο; Τα ίδια λέγατε και στην πανδημία για το νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία. Και μετά κινήθηκε πάνω σε αυτό και στην πολιτική μας στην Υγεία, μια ολόκληρη χώρα για να καταφέρει στον πρώτο κύκλο της πανδημίας που δεν ήξερε κανένας τι του έρχεται και τι πλησιάζει και τι είναι αυτός ο ιός κλπ., να σταθούμε όρθιοι ως χώρα πολύ καλύτερα από όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποδεδειγμένα και μετρήσιμα.

Για να δούμε λοιπόν, άνοιγμα αντιπυρικών ζωνών. Μου είπατε για τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΑΔΜΗΕ. Δηλαδή να μην υπάρχει η υποχρέωση με βάση το μνημόνιο το οποίο θα υπογράψουμε και με τους δύο μετά την ψήφιση αυτού του νόμου, να μπαίνουν και να κάνουν αντιπυρικές ζώνες, να καθαρίζουν όπου υπάρχουν υψηλής τάσης καλώδια, να συντηρούν τους μετασχηματιστές και να μπαίνουν και τα πυροσβεστικά- αν και εφόσον χρειάζεται- ώστε να μπορούμε να σώσουμε χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα δάσους.

Αυτό ήταν απόλυτο ταμπού για πολλά – πολλά χρόνια. Να καταλάβουμε ότι πρέπει να μπορέσουμε να μπούμε μέσα στο δάσος, να είναι οι επιστήμονες, οι δασάρχες, οι ειδικοί δασολόγοι σε συνεργασία με το Πυροσβεστικό Σώμα, να καταλάβουμε πώς μπορούμε να το προστατεύσουμε με έναν διαφορετικό τρόπο και να το εκμεταλλευτούμε.

Να έχει λιγότερη καύσιμη ύλη, να γίνουν προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση. Και δεν πρέπει να καθαρίζονται σε διάμετρο 100 μέτρων γύρω – γύρω από τα στρατόπεδα, μετά τα περιστατικά του καλοκαιριού; Όλα αυτά πιστεύετε ότι δεν θα συμβάλλουν προληπτικά;

Προφανώς και θα συμβάλουν προληπτικά, γιατί μόνο πρόληψη είναι σε αυτό το νομοσχέδιο. Λέτε καταστολή. Μα είναι μόνο πρόληψη. Μόνο πρόληψη.

Η καθετοποίηση των διαδικασιών κάποιοι λένε, ξέρετε κάτι; Είναι πολυκερματισμένο και πολυδιασπασμένο να καταργήσουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

On the spot να μην υπάρχει δυνατότητα σε ορεινούς Δήμους, όπως είπατε κύριοι συνάδελφε, να υπάρχει εκπρόσωπος της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του Δασαρχείου, ο Δήμαρχος και ο Διευθυντής της Τεχνικής Υπηρεσίας, να μπορεί να υπάρξει ένα πλήρως στελεχωμένο τμήμα Πολιτικής Προστασίας ή Διεύθυνση και να μπορούν να αξιολογούν τον κίνδυνο και να ενημερώνουν;

Την αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων των εξουσιών και τη δυνατότητα να είμαστε κοντά στον πολίτη δια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θέλετε να την καταργήσουμε; Προς χάριν της καθετοποίησης;

Μα και επιστημονικά όταν ερωτήθηκαν όλοι οι ειδικοί και οι φορείς σε όλες τις προηγμένες χώρες, μας είπαν ότι ακριβώς το αντίθετο πρέπει να γίνει. Απλά απλοποιείται η δομή με την έννοια ότι η υφή των ανθρώπων οι οποίοι αποτελούν τα ΤΕΣΟΠ και τα ΠΕΣΟΠ είναι τέτοια που να είναι συμβατή με την πραγματικότητα την καθημερινή.

Να έχουν και τη δυνατότητα και την υποχρέωση οι άνθρωποι να ξέρουν στην περιοχή τους τι συμβαίνει και να ενημερώνουν κεντρικά και να είναι πια απόφαση μετά ότι πρέπει να συνδράμουμε από τις διπλανές Περιφέρειες για να τους βοηθήσουμε ή στο σύνολο του κράτους.

Η δυνατότητα να επιτάξουμε από τους ιδιώτες τα μηχανήματά τους και από τις μεγάλες κατασκευαστικές; Ούτε με αυτό συμφωνείτε; Δηλαδή οι μεγάλες κατασκευαστικές που εκπονούν έργα και έχουν κερδίσει έργα σε όλη την Ελλάδα, όταν υπάρχει κίνδυνος να μην υπάρχει δυνατότητα από το κεντρικό κράτος με επίταξη να παίρνουμε τα μηχανήματά τους; Τους εκσκαφείς τους;

Να μπορούμε στους παραχωρησιούχους οι οποίοι ελέγχουν πότε ανοίγουν ή κλείνουν τις οδούς, οι οποίες τους έχουν παραχωρηθεί μετά από διαγωνισμούς μαζί με την τροχαία.

Να μπορούμε να εκτιμήσουμε ένα περιστατικό με ένα φορτηγό με υγραέριο το οποίο έχει διαρροή ή σε μια βαριά χιονόπτωση, πότε και σε ποια στιγμή πρέπει να κλείσει τι, να μην έχει λόγο η Πολιτική Προστασία;

Ζητάτε η Πολιτική Προστασία να αναβαθμιστεί, να μπορεί να ελέγξει και να συντονίσει πάνω όλους αυτούς τους φορείς κι όταν έρχονται εδώ τα εργαλεία θεωρείτε ότι είναι αποσπασματικό, πρόχειρο κι ότι δε θα οδηγήσει σε μετρήσιμα αποτελέσματα.

Άρα δεν έχει υποστηριχθεί το Πυροσβεστικό Σώμα, η Πολιτική Προστασία και αντίθετα ενώ φέρνουμε κι άλλες υποχρεώσεις και δημιουργούμε και άλλες δομές, δεν παίρνουμε κόσμο και λοιπά, έφερα την διάταξη για να έχουν 3,5 μήνες να εκπαιδευτούν, για 650 δασοπυροσβέστες ΕΜΟΔΕ.

Δημιουργώντας άλλες 10 μονάδες δασικών επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα. Υπήρχαν στην Ελευσίνα της Αττικής, στη Θεσσαλονίκη, στο Ηράκλειο της Κρήτης, στη Λαμία, στα Γιάννενα και στην Πάτρα και δημιουργούμε στην Αλεξανδρούπολη, στην Κοζάνη, στην Τρίπολη, στο Βόλο, στη Ρόδο, στη Μυτιλήνη, στη Χίο, στη Σάμο, στην Κέρκυρα και στην Κεφαλονιά. Και 50 ειδικές θέσεις οδηγών ή ειδικών τεχνικών.

Να πάτε να πείτε κύριε συνάδελφε στους πολίτες της Αλεξανδρούπολης, της Κοζάνης, της Τρίπολης, του Βόλου, της Ρόδου, της Μυτιλήνης, της Χίου, της Σάμου της Κέρκυρας και της Κεφαλονιάς ότι θα έχουν τη δυνατότητα να έχουνε μονάδες ΕΜΟΔΕ δίπλα στα δάση τους και άρα η παρέμβαση είτε εναερίως είτε οδικώς να είναι πολύ πιο γρήγορη;

Γιατί πώς πιστεύετε ότι αντιμετωπίζεται η πυρκαγιά; Αν μπορούμε να προλάβουμε πιο γρήγορα να φτάσουμε εκεί, είναι κάτι αμελητέο; Θεωρώ ότι είναι κάτι πάρα πολύ σοβαρό και όχι αμελητέο, γι΄ αυτό και σχολίασα αυτό το οποίο είπατε.

Κύριοι συνάδελφοι, δε θέλω να μακρηγορήσω, θέλω όμως να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε για το μίνιμουμ, γιατί και το σύνταγμά μας προβλέπει για βασικά πράγματα τα οποία δεν είναι αν θέλετε πολιτικής υφής ή κομματικής, να υπάρχει δυνατότητα συγκλίσεων και σε όλα γενικώς.

Θα συνεχίσουμε να έχουμε ακραία καιρικά φαινόμενα, θα ενταθούν και άλλο. Είπε ο κύριος συνάδελφος, ο κύριος Κεδίκογλου “τα τελευταία δύο-τρία χρόνια”. Δεν είναι τα τελευταία δύο-τρία χρόνια, ξεχάσατε το Μάτι, ξεχάσατε και το 2007, ξεχάσατε και άλλες χρονιές που ήταν ανυπέρβλητες οι κλιματολογικές συνθήκες και πιο παλιά, μόνο που δυστυχώς επιβαρύνεται το κλίμα στον πλανήτη. Και αυτό γεννά πιο ακραία φαινόμενα.

Η οργάνωση που υπάρχει σε ένα Υπουργείο το οποίο δεν υπήρχε, ήταν μια γενική γραμματεία και μάλιστα απαξιωμένη, η αναβάθμιση και η προσπάθεια να έχουμε το σύνολο των επιστημών που μπορούν να βοηθήσουν και επιχειρησιακά να εισηγούνται.

Επιχειρησιακά επίσης- γιατί ούτε ο Υπουργός με τον κύριο Υφυπουργό, ούτε οι προηγούμενοι σβήνουν τις πυρκαγιές- αλλά το πυροσβεστικό σώμα, το αρχηγείο, το επιτελείο και σε ό,τι έκτακτο υπάρχει να μπορέσουμε να τους δώσουμε στους ανθρώπους αυτούς όλα τα εργαλεία.

Και όσον αφορά το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ, μέχρι τις 31/12/23 θα έχουν δημοπρατηθεί έργα 847 εκατομμυρίων ευρώ για βαρέως και μεσαίου τύπου ελικόπτερα, για τα καναντέρ, για drones, για σένσορες, για κάμερες, για ανιχνευτές, για νέες υδροφόρες και πυροσβεστικά οχήματα. Κάποια δεν θα ευοδωθούν σε αυτή την αντιπυρική περίοδο, αλλά τα πιο πολλά, η συντριπτική πλειονότητα στην επόμενη.

Είναι ένα έργο το οποίο θα αφήσει προίκα για το Πυροσβεστικό Σώμα και για τις επόμενες γενιές σε κάτι το οποίο δεν έχει ξαναγίνει ποτέ. Αυτό είναι καίριο και πάρα πολύ σημαντικό. Δείχνει την ιεράρχηση που έχει κάνει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση σε αυτό που λέγεται Πολιτική Προστασία.

500 προσλήψεις πέρυσι, άλλες 700, (650 συν 50) φέτος. Διπλοί αξιωματικοί από 17, 34. Διπλάσιοι αξιωματικοί θα μπουν στις σχολές μας. Διπλάσιοι εισαγόμενοι στις σχολές, 240 στο σύνολο φέτος, οι οποίοι θα βγουν σε τέσσερα χρόνια.

Η δυνατότητα να ενισχύσουμε τους εθελοντές μας. Είχαμε 4.000, είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι πλέον είναι 5.500. θα κάνουμε καμπάνια σε όλη την Ελλάδα για να εμπλέξουμε όσους περισσότερους γίνεται. Για του λόγου του αληθές θέλω να είμαι ειλικρινής και να πω, να ευχαριστήσω την παράταξή σας, κύριε συνάδελφε, γιατί συνεισέφερε με εθελοντές στις πυρκαγιές του καλοκαιρού. Θα το κάνουμε παντού και για όλους. Όποιος θέλει θα έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει, να βοηθήσει γιατί; Γιατί είναι το πιο πατριωτικό θέμα το οποίο υπάρχει να μπορούμε να προστατεύσουμε τις ανθρώπινες ζωές, τα δάση μας, τις περιουσίες των ανθρώπων, το φυσικό κάλλος κλπ.

Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Πιστεύω, κύριοι συνάδελφοι εισηγητές με όλο το σεβασμό σε πολιτικό επίπεδο ότι κάνετε λάθος που δεν το ψηφίζετε. Ελπίζω να βρείτε το θάρρος να ψηφίσετε αρκετές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου.

Το νομοσχέδιο αυτό προσπαθήσαμε να εμπεριέχει την αγωνία και τα αιτήματα των πυροσβεστών πολλές δεκαετίες, των δασαρχών που θέλουν και αυτοί να συνεργαστούν και των δασολόγων και της δασικής υπηρεσίας με το πυροσβεστικό σώμα και να του δώσουμε τη δυνατότητα να συναποφασίζει.

Και εμείς επίσης από το πυροσβεστικό σώμα να έχουμε τους εκπροσώπους μας και να συναποφασίζουμε μαζί τους για παράδειγμα πού πρέπει να δημιουργηθούν αντιπυρικές ζώνες προληπτικά, πώς πρέπει να παρέμβουμε, ποια είναι η στρατηγική σε μια μεγάλη πυρκαγιά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα έχουμε και άλλες κρίσεις στο μέλλον. Το Υπουργείο στο οποίο έχω την τιμή να προΐσταμαι και με έχει διορίσει ο Πρωθυπουργός έχει αυτή την υφή. Θα κάνουμε τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε να μειώνονται οι επιπτώσεις πάντα με σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή.

Θεωρώ όμως ότι αυτές είναι ευκαιρίες στο ελληνικό κοινοβούλιο και βλέπω μετά λύπης μου ότι δεν παρουσιάζονται πολλές τα τελευταία χρόνια ή μήνες αν θέλετε, να ομονοούμε και να δείχνουμε στην κοινωνία και στον κόσμο ότι στα σημαντικά, στα βασικά, σε αυτά τα οποία η αντιπαράθεση μπορεί να είναι επίπλαστη μερικές φορές, δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει όταν για τα πιο βασικά είναι αδήριτη ανάγκη, μπορούμε να ψηφίζουμε όλοι και να συμφωνούμε.

Σας ευχαριστώ πολύ».