Ανακαλύψτε τον ρόλο των τοπικών αρχών ως παρόχων δεδομένων και επαναχρησιμοποιητών δεδομένων στην Ευρώπη
Παραδοσιακά, οι δημόσιες διοικήσεις θεωρούνται ως προμηθευτές δεδομένων. Ωστόσο, στην πρόσφατη εργασία «Μέτρηση της ζήτησης δεδομένων εντός του δημόσιου τομέα», ακολουθούμενη από το διαδικτυακό σεμινάριο και το blogpost του data.europa, το data.europa.eu έδωσε έμφαση στην πλευρά της ζήτησης – στον ρόλο του δημόσιου τομέα ως χρηστών ανοιχτών δεδομένων. Το site θα συνεχίσει αυτήν την εξερεύνηση εξετάζοντας την συγκεκριμένη περίπτωση της τοπικής αυτοδιοίκησης, για να μεγεθύνει την ευαισθησία των δήμων και των περιφερειών στο να χρησιμοποιούν τα ανοιχτά δεδομένα και να υποστηρίζουν τη χρήση των δεδομένων, όχι μόνο από φορείς του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα;
Γιατί αυτή η εστίαση στην τοπική παροχή δεδομένων;
Επειδή τα δεδομένα σε τοπικό επίπεδο είναι ιδιαίτερα σημαντικά στην ενιαία αγορά δεδομένων. Η καινοτομία που βασίζεται στα δεδομένα έχει ως επί το πλείστον μεγαλύτερη αξία δεδομένων – έχοντας πιο ακριβή και συγκεκριμένα δεδομένα για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Τα εξαιρετικά αναλυτικά τοπικά δεδομένα μπορούν να ανοίξουν το δρόμο για την καινοτομία τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, όπως ακριβέστερα μετεωρολογικά δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον ακριβή σχεδιασμό της χρήσης πόρων στη γεωργία ή δεδομένα πρόβλεψης της κυκλοφορίας που βοηθούν τόσο τον σχεδιασμό των κυκλοφοριακών υποδομών όσο και της ατομικής μετακίνησης. Τα δεδομένα υψηλής ανάλυσης, έξυπνων μετρητών βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση της διανομής ενέργειας και διευκολύνουν την αλλαγή συμπεριφοράς.
Ένα σαφές παράδειγμα σχετικά με τη σημασία των τοπικών δεδομένων είναι ο πρόσφατος εκτελεστικός κανονισμός για σύνολα δεδομένων υψηλής αξίας,
από τις έξι κύριες κατηγορίες που περιλαμβάνονται, τέσσερις (γεωχωρική, γεωσκόπηση, μετεωρολογική, κινητικότητα) αναφέρονται σε πολύ λεπτομερή τοπικά σύνολα δεδομένων κάτω από την περιφερειακή ( NUTS 2) Nomenclature of Territorial Units for Statistics επίπεδο. Με άλλα λόγια, τα τοπικά δεδομένα έχουν μεγάλη αξία τόσο για το δημόσιο όσο και για τον ιδιωτικό τομέα, είτε κατέχονται από εθνικές είτε τοπικές αρχές.
Οι τοπικές αρχές διαδραματίζουν στρατηγικό ρόλο στο οικοσύστημα ανοιχτών δεδομένων, τόσο ως πάροχος δεδομένων όσο και ως χρήστες δεδομένων. Η επόμενη ενότητα θα επεξηγήσει γιατί συμβαίνει αυτό μέσω της χρήσης περιπτώσεων επαναχρησιμοποίησης και περαιτέρω παραδειγμάτων.
Ο ρόλος των τοπικών κυβερνήσεων ως παρόχων δεδομένων
Οι τοπικές αυτοδιοικήσεις διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο ως πάροχοι δεδομένων επειδή συλλέγουν, δημιουργούν και διαχειρίζονται τεράστιο όγκο δεδομένων από τη συγκεκριμένη περιοχή στην οποία βρίσκονται. Διατηρούν και δημοσιεύουν όλο και περισσότερο σύνολα δεδομένων που επαναχρησιμοποιούνται από τις εθνικές κυβερνήσεις, ενώ αξιοποιούν δεδομένα για την αντιμετώπιση περιφερειακών προκλήσεων όπως η δημόσια ασφάλεια, οι υποδομές και η περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Η τοπική αυτοδιοίκηση θεωρείται παραδοσιακά ως πιο προσανατολισμένη στους χρήστες και πιο κοντά στους ψηφοφόρους της, και αυτό αντανακλάται επίσης στο πεδίο των ανοιχτών δεδομένων. Η σύγχρονη αντίληψη σχετικά με τα ανοιχτά δεδομένα έχει τονίσει τη σημασία της δημοσίευσης ανοιχτών δεδομένων με στόχους και με επίκεντρο τον χρήστη, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της επαναχρησιμοποίησης και, τελικά, ενός συγκεκριμένου αντίκτυπου. Για παράδειγμα, η στρατηγική του Χάρτη Ανοικτών Δεδομένων του 2018, μια συλλογική προσπάθεια 170 κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο για τον καθορισμό κοινών αρχών σχετικά με τη δημοσίευση ανοιχτών δεδομένων, έχει τον εύστοχο τίτλο «Δημοσίευση με σκοπό». Στην πραγματικότητα, πολλοί δήμοι έχουν υιοθετήσει μια τέτοια προσέγγιση. Για παράδειγμα, 11 από τις 13 πόλεις που έχουν χαρτογραφηθεί από τον πίνακα ελέγχου UserCentriCities, μια κοινοπραξία κορυφαίων ευρωπαϊκών δήμων που υποστηρίζεται από το πρόγραμμα Horizon, παρέχουν API σε άλλες διοικήσεις και σε ιδιωτικές εταιρείες για να διευκολύνουν την επαναχρησιμοποίηση των δεδομένων τους. Τα εθνικά ενιαία σημεία πρόσβασης που προβλέπονται από τον πρόσφατο νόμο για τη διακυβέρνηση δεδομένων θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο ακριβώς στη διευκόλυνση της πρόσβασης και της επαναχρησιμοποίησης δεδομένων, και οι τοπικές αρχές θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας τέτοιων μέσων παρέχοντας έγκαιρες πληροφορίες σχετικά με τα δεδομένα που είναι διαθέσιμα για επαναχρησιμοποίηση .
Οι πρωτοπόρες τοπικές αρχές χρησιμοποιούν μια σειρά μεθόδων για να μετρήσουν τη ζήτηση των επαναχρησιμοποιητών δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από τον ίδιο τον δημόσιο τομέα. Οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης που συμμετείχαν στο διαδικτυακό σεμινάριο data.europa.eu για την κατανόηση της ζήτησης δημόσιων δεδομένων στον δημόσιο τομέα ανέφεραν την ανάλυση στατιστικών στοιχείων των site ως τη δημοφιλέστερη μέθοδο, ακολουθούμενη από έρευνα χρηστών και τη διοργάνωση εκδηλώσεων.

Η κατανόηση της επεναχρησιμοποίησης είναι απαραίτητη σε όλη τη διαδικασία. Μαθαίνοντας για τους επαναχρησιμοποιητές από τον δημόσιο τομέα, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους, οι τοπικές αρχές μπορούν να υιοθετήσουν μια πρακτική ανοιχτών δεδομένων που βασίζεται περισσότερο στη ζήτηση και να διαμορφώσουν τις στρατηγικές τους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ρίχνει επίσης φως στις ανάγκες της τοπικής κοινότητας προς τις εθνικές κυβερνήσεις για καλύτερη λήψη αποφάσεων. Αξίζουν να αναφερθού παραδειγμάτα που συζητήθηκαν στην πρόσφατα δημοσιευμένη έκθεση του 2023 data.europa.eu Rethinking Open Data Impact
Η πύλη ανοιχτών δεδομένων της Περιφέρειας του Ελσίνκι, όπου τέσσερις πόλεις έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους σε μια ενιαία πύλη. Δημοσιεύουν 175 API για να διευκολύνουν την επαναχρησιμοποίηση δεδομένων και μπορεί κανείς να βρει 301 περιπτώσεις επαναχρησιμοποίησης με φίλτρα για τον τύπο και την πλατφόρμα και ετικέτες για διάφορα θέματα. Υπάρχει επίσης μια ενότητα στατιστικών που παρουσιάζει εκτεταμένη χρήση ποσοτικών μετρήσεων σε δημοσιευμένα σύνολα δεδομένων και περιπτώσεις χρήσης. Όπως έγινε σαφές κατά την παρουσίαση της Ημέρας Ανοικτών Δεδομένων της ΕΕ για το 2021 από τη Minna Joensuu, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Έρευνας για την πόλη του Espoo (Φινλανδία) σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές 10 χρόνων, μπορούν να επιτευχθούν περισσότερα με τη συνεργασία, όχι μόνο μεταξύ παρόχων δεδομένων σε τοπικό επίπεδο αλλά και μεταξύ παρόχων και επαναχρησιμοποιητών. Υπογράμμισε επίσης ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η οικοδόμηση μιας κοινότητας δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη και ότι τα διαλειτουργικά δεδομένα κάνουν την επαναχρησιμοποίηση των δεδομένων πολύ πιο εύκολη.
Η πύλη ανοιχτών δεδομένων του Βερολίνου επισημαίνει τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα σύνολα δεδομένων σε μια ξεχωριστή ενότητα της πύλης της για να διευκολύνει την πρόσβαση και παραθέτει 67 περιπτώσεις επαναχρησιμοποίησης με περιγραφή, χρησιμοποιημένο σύνολο δεδομένων, θεματικές ετικέτες και σύνδεσμο προς την εφαρμογή/ιστότοπο. Η γερμανική πρωτεύουσα διεξήγαγε επίσης μια δημόσια έρευνα λαμβάνοντας υπόψη την αντιληπτή σημασία των ανοιχτών δεδομένων και της ευκολίας χρήσης και διοργάνωσε εργαστήρια με ενδιαφερόμενους φορείς για την ενημέρωση της στρατηγικής ανοιχτών δεδομένων.
Η πύλη ανοιχτών δεδομένων της Σαραγόσα διαθέτει μια ενότητα υποστήριξης επαναχρησιμοποίησης στην αρχική σελίδα της πύλης ανοιχτών δεδομένων της. Ο πίνακας εργαλείων στατιστικών στοιχείων της πύλης παρακολουθεί τις μορφές και τις μεθόδους http πρόσβασης σε δεδομένα, καθώς και τον αριθμό των καθημερινών συμβουλών δεδομένων. Η πρωτεύουσα της Αραγονίας παρουσιάζει επίσης 55 εμπνευσμένες περιπτώσεις επαναχρησιμοποίησης ανοιχτών δεδομένων, με σύντομη περιγραφή και ετικέτες σύμφωνα με τις πλατφόρμες, τις συσκευές και τις θεματικές λέξεις-κλειδιά.
Ο ρόλος των τοπικών αρχών ως επαναχρησιμοποιητές δεδομένων
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό είναι ότι οι τοπικές αρχές θα πρέπει να θεωρούνται καταναλωτές, αλλά και επαναχρησιμοποιητές των δεδομένων. Τα δεδομένα έχουν γίνει ένα κρίσιμο πλεονέκτημα στη χάραξη πολιτικής, σημαντικό για την παροχή χρήσιμων και έγκαιρων αποτελεσμάτων. Οι δημοτικές και οι περιφερειακές αρχές εξακολουθούν να είναι ελλιπώς τεκμηριωμένες, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο διαφορετικές πηγές δεδομένων για την καλύτερη αντιμετώπιση των σημερινών προκλήσεων. Αν και μπορεί να μην υπάρχουν πολλά γνωστά παραδείγματα επαναχρησιμοποίησης ανοιχτών δεδομένων – μόνο 6 από τους 26 συμμετέχοντες σε διαδικτυακό σεμινάριο από τοπικό επίπεδο ανέφεραν ότι έχουν ενεργήσει ως επαναχρήστες ανοιχτών δεδομένων – η δημόσια αξία του είναι αναμφισβήτητη, όπως δείχνουν αρκετά παραδείγματα:
Το data.europa.eu Use Case Observatory παραθέτει επίσης παραδείγματα επαναχρησιμοποίησης δεδομένων στον δημόσιο τομέα. Ο δήμος του Aarhus μαζί με την υπηρεσία παροχής δεδομένων και υποδομών της Δανίας ανέπτυξαν μια βασισμένη σε μια εκδοχή object-based ή ενός τρισδιάστατου μοντέλου πόλης για το Aarhus που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο ανάλυσης, οπτικοποίησης και επικοινωνίας σχετικά με την προσαρμογή του κλίματος, την πράσινη μετατροπή, τον αστικό σχεδιασμό διαχείριση γης και πολλά άλλα. Το μοντέλο βασίζεται κυρίως σε ανοιχτά δεδομένα, δηλαδή γεωγραφικά δεδομένα από το Geo Denmark. Αυτά τα δεδομένα συμπληρώνονται από δεδομένα για την κατανάλωση ενέργειας των κτιρίων από τα δεδομένα ύψους κτιρίου της Δανίας Footprints από το Pointcloud.

Η έκθεση Open Data Maturity επισημαίνει παραδείγματα επαναχρησιμοποίησης δεδομένων στον δημόσιο τομέα στην Ισπανία και το Βέλγιο. Στην Ισπανία, το Δημοτικό Συμβούλιο της Βαλένθια έχει αναπτύξει ένα εργαλείο καταγραφής δεδομένων
για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας πολιτικής και τη βελτίωση της πρόσβασης σε δημόσιες πληροφορίες.
Θυμίζουμε ότι και το myota.gr έχει δημιουργήσει ειδική πλατφόρμα για τα δημοτικά συμβούλια όπου μεταξύ άλλων παράγονται Ανοιχτά Δεδομένα.
Στο Βέλγιο, πέντε φλαμανδικές επαρχίες ένωσαν τις δυνάμεις τους για να παράσχουν ανοιχτά δεδομένα στον πίνακα ελέγχου «Επαρχίες σε αριθμούς»
με στόχο να επιτρέψουν στους πολίτες και τους τοπικούς πολιτικούς να συγκρίνουν στατιστικά στοιχεία για διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές παραμέτρους (π. κτήματα, χρήση ενέργειας) σε όλους τους δήμους, ώστε να μπορούν να δρομολογήσουν σχέδια για τη βελτίωση της τοπικής οικονομίας και της κοινωνίας.

Η ολλανδική επαρχία της Βόρειας Ολλανδίας συμμετείχε σε μια start-up για την ανάπτυξη της διαδικτυακής εφαρμογής Zonnedakje για να δείξει ποιες στέγες στην περιοχή έχουν ηλιακούς συλλέκτες και ποιες όχι. Τα δεδομένα προέρχονται από διάφορες πηγές, μεταξύ των οποίων αεροφωτογραφίες, το ολλανδικό βασικό μητρώο διευθύνσεων και κτιρίων (BAG) και τον Ολλανδικό Χάρτη Hight (AHN). Η επαρχία χρησιμοποιεί την εφαρμογή για να παρακολουθεί την αύξηση των ηλιακών συλλεκτών.
Συμπεράσματα
Το τοπικό επίπεδο είναι το σημείο όπου η ζήτηση ανοικτών δεδομένων συναντά την προσφορά. Εκεί αναπτύσσονται τα οικοσυστήματα. Και τέλος, η ευαισθησία των τοπικών αρχών είναι ιδιαίτερα σημαντική, διότι εκεί τα ανοιχτά δεδομένα έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, όπου συμβαίνει η καινοτομία. Δεν είναι τυχαίο ότι οι νέες θεωρίες για την πολιτική καινοτομίας
που βασίζεται στον τόπο που διατυπώθηκαν από τον καθηγητή Soete επικεντρώνονται στη σημασία των δήμων ως κόμβων καινοτομίας. Λόγω του πυκνού πληθυσμού τους, των διαδικασιών λήψης αποφάσεων σε επίπεδο πόλης και της συμμετοχής των τοπικών ενδιαφερομένων, οι τοπικές αρχές παρέχουν εξαιρετικές δοκιμές για καινοτομία. Τα ανοιχτά δεδομένα αποτελούν θεμελιώδες συστατικό της τοπικής πολιτικής για την καινοτομία και οι πόλεις πρέπει να διαδραματίσουν πιο σημαντικό ρόλο τόσο στη συζήτηση για τα ανοιχτά δεδομένα όσο και στην πολιτική καινοτομίας.
Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι εξακολουθούμε να γνωρίζουμε πολύ λίγα για το πώς η πύλη ανοιχτών δεδομένων μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα τις ανάγκες των δημόσιων διοικήσεων.
Πόσο σημαντική είναι η χρήση ανοικτών πυλών δεδομένων από άλλους οργανισμούς του δημόσιου τομέα;
Πώς πρέπει να σχεδιαστούν οι υπηρεσίες ανοιχτών δεδομένων για να βοηθήσουν καλύτερα τις ανάγκες άλλων δημόσιων διοικήσεων; Ποιες καλές πρακτικές υπάρχουν;
Πώς μπορεί το data.europa.eu να υποστηρίξει τις αρχές ως παρόχους ανοιχτών δεδομένων και επαναχρησιμοποιητές;
Αυτή τη στιγμή διεξάγουμε μια έρευνα για να βρούμε μια απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις.
ΠΗΓΗ: https://data.europa.eu An official website of the European Union
ΕΔΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ Συλλογή άρθρων του myota.gr για τα ανοιχτά δεδομένα στους Δήμους