16 Σεπτεμβρίου ξεκινάει η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας

Με το σύνθημα Shared Public Space σε λίγες ημέρες ανοίγει η αυλαία της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας για την προώθηση και την καθιέρωση των εναλλακτικών μετακινήσεων αι την μείωση της χρήση του I.X. στις Ευρωπαϊκές Πόλεις.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του EUROPEANMOBILITYWEEK με πάνω από το 70% των Ευρωπαίων να ζουν σε αστικές περιοχές, ο δημόσιος χώρος έχει γίνει σπάνιος σε πολλές πόλεις. Ένα μέρος όπου όλοι οι άνθρωποι, τα μέσα μεταφοράς και οι δραστηριότητες έχουν επαρκή χώρο προσφέρει περισσότερη κοινωνική ισότητα, περισσότερη οδική ασφάλεια, λιγότερο θόρυβο, λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση και καλύτερη ποιότητα ζωής. Επομένως, η κοινή χρήση του δημόσιου χώρου αποφέρει πολλά οφέλη στην κοινωνία.
Οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου είναι τα θύματα του 70% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στις πόλεις, επομένως είναι απαραίτητο να δοθεί προτεραιότητα σε αυτήν την ομάδα κατά την κατανομή του δημόσιου χώρου. Για να ενθαρρυνθούν οι άνθρωποι να περπατούν και να ποδηλατούν πιο συχνά, θα πρέπει να υπάρχει περισσότερη υψηλής ποιότητας ειδική υποδομή και κανόνες κυκλοφορίας που να δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Οι δημόσιες αρχές διαθέτουν τα εργαλεία για να εφαρμόσουν αλλαγές πολιτικής και υποδομής που υποστηρίζουν μια μόνιμη στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα. Τελικά, οι πόλεις στις οποίες ζούμε διαμορφώνονται από τις ατομικές επιλογές που κάνουμε.
Ας εργαστούμε μαζί για να βελτιώσουμε τον κοινόχρηστο δημόσιο χώρο!

• Βελτίωση της ποιότητας της αστικής ζωής και προώθηση υποδομών με επίκεντρο τον άνθρωπο
• Συμπλήρωση άλλων πρωτοβουλιών της ΕΕ, όπως το REPowerEU και η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία
• Διευκόλυνση της χρήσης καθαρότερων μέσων μεταφοράς και προώθηση της αλλαγής συμπεριφοράς με την παροχή κατάλληλων υποδομών, δικτύων, συνθηκών και προορισμών για ενεργή κινητικότητα και δημόσιες συγκοινωνίες.

  1. Βιώνοντας τον δημόσιο χώρο με διαφορετικό τρόπο
    Ο δημόσιος χώρος είναι για όλους! Θα πρέπει να είναι διαθέσιμος σε όλους για ασφαλή χρήση και απόλαυση, επιτρέποντας την προσωπική κινητικότητα καθώς και την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Κοινόχρηστος δημόσιος χώρος και οι στόχοι της EUROPEANMOBILITYWeek:

Κάντε ορατή τη βιώσιμη κινητικότητα: Προωθήστε εναλλακτικές λύσεις αντί της ιδιοκτησίας του αυτοκινήτου και εκπαιδεύστε σχετικά με τις επιλογές μεταφοράς που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επίτευξη των ίδιων στόχων, π.χ. κοινή χρήση περιουσιακών στοιχείων (ποδήλατα, αυτοκίνητα, ηλεκτρονικά σκούτερ, κ.λπ.), ποδήλατα φορτίου, δημόσια μέσα μεταφοράς και, ειδικότερα, περπάτημα. Οι βιώσιμοι τρόποι λειτουργίας και η αρχή “χρησιμοποιήστε το – μην το κατέχετε” συμβάλλουν στη μείωση της συμφόρησης του δρόμου, της εξάρτησης από τα αυτοκίνητα και του χώρου που απαιτείται για τη στάθμευση όλων των τύπων προσωπικών μεταφορών. Μπορούν επίσης να εφαρμοστούν δυναμικά σχέδια διαχείρισης πεζοδρομίου για αποτελεσματική χρήση του χώρου, ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διάφορους σκοπούς.

Δώστε το παράδειγμα: Το προσωπικό των δημόσιων αρχών, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι και οι διαμορφωτές της πόλης θα πρέπει να χρησιμοποιούν κίνητρα που ενθαρρύνουν βιώσιμες και ενεργές επιλογές μεταφορών. Αυτό τους επιτρέπει να δίνουν το παράδειγμα, να βιώνουν τη βιώσιμη πολιτική μεταφορών σε δράση και να ευαισθητοποιούν σχετικά με την ανάγκη για υψηλής ποιότητας ειδική υποδομή. Οι δημοτικοί στόλοι και οι δημόσιες συγκοινωνίες θα πρέπει επίσης να λάβουν επαρκή χρηματοδότηση για την αναβάθμιση σε καθαρότερα και αποτελεσματικότερα οχήματα.
Προστασία, σεβασμός: Οι εκστρατείες, ο χωροταξικός σχεδιασμός και οι κανονισμοί πρέπει να εφιστούν την προσοχή στον σεβασμό των πιο ευάλωτων – όπως τα παιδιά, οι πεζοί, τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα και οι ενεργοί χρήστες των μεταφορών.

Διαμορφώστε τον δημόσιο χώρο γύρω από προτεραιότητες για το μέλλον: Ο δημόσιος χώρος υπήρχε μέσα σε πόλεις και κωμοπόλεις ανά τους αιώνες. Μπορεί να εξελιχθεί για να δώσει προτεραιότητα στην πιο βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς κινητικότητα, ιδίως στο περπάτημα και το ποδήλατο.

2. Ανακατασκευή αστικού χώρου από κοινού
Κατά την αναδιαμόρφωση του αστικού χώρου, πρέπει να συμμετέχει η τοπική κοινότητα και να λαμβάνονται υπόψη οι διαφορετικοί χρήστες και οι τρόποι μεταφοράς. Αυτό θα βοηθήσει στην κατανομή χώρου στα δίκτυα μεταφορών, ώστε να ταιριάζει στο τοπικό πλαίσιο και να συνυπάρχουν όλοι οι τρόποι.

Δικαίωμα διέλευσης: Τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων των ενεργών χρηστών των μεταφορών, των ατόμων με αναπηρίες και των ευάλωτων ομάδων γενικά δεν πρέπει να είναι διαπραγματεύσιμα. Ο χώρος πρέπει να μοιράζεται με δίκαιο τρόπο και, ειδικότερα, όλοι οι μη πεζοί θα πρέπει να διασφαλίζουν τον σεβασμό των πεζών και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.

Συνδημιουργία: Συνδημιουργία σημαίνει να φέρουμε την κοινότητα, τους ενδιαφερόμενους φορείς και το ευρύ κοινό στη διαδικασία συνεργασίας. Στην ιδανική περίπτωση, αυτό γίνεται από την αρχή. Η συζήτηση με τους γείτονες για το πλαίσιο και τις επιθυμίες της τοπικής κοινότητας ενθαρρύνει τη δέσμευση. Αυτό βοηθά επίσης να συγκεντρώσει μια σειρά από προοπτικές, ιδέες, πιθανά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και γενικά αυξάνει τις πιθανότητες αποδοχής.

Επανίδρυση των «Τρίτων θέσεων»: Οι τρίτες θέσεις παρέχουν ευκαιρίες για άνετη, χαμηλού κόστους κοινωνικοποίηση εκτός του σπιτιού και του εργασιακού περιβάλλοντος, όπως πάρκα, κοινοτικά κέντρα, παμπ και καφετέριες. Τέτοιοι χώροι είναι ολοένα και πιο σημαντικοί στο δημόσιο χώρο για την ποιότητα ζωής και την ψυχική ευεξία.

3. Σχολικοί δρόμοι: Δημιουργία ασφαλούς χώρου για ενεργές μετακινήσεις. Η δημιουργία ασφαλών σχολικών δρόμων δεν είναι σημαντική μόνο για την ασφάλεια των παιδιών μας – αυτές οι πρωτοβουλίες υποστηρίζουν τη μετάβαση των γενεών προς την ασφαλέστερη ενεργό κινητικότητα.

Μετατόπιση της τοπικής κυκλοφορίας μακριά από τα σχολεία: Δημιουργήστε μια πρωτοβουλία μεταξύ του δήμου και των τοπικών σχολικών περιφερειών για την υποστήριξη της πρόσβασης για πεζούς, ποδηλάτες και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η βαριά κυκλοφορία με μηχανοκίνητα οχήματα γύρω από τα σχολεία θα πρέπει να αποθαρρύνεται.

Μοιραστείτε παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών: Υπάρχουν πολλά αξιοσημείωτα παραδείγματα που βοηθούν στη δημιουργία ασφαλών σχολικών δρόμων, όπως οδικές πινακίδες σε εθνικό επίπεδο και παροχή επαρκή ενεργού χώρου στάθμευσης και πρόσβασης στα μέσα μεταφοράς. Αυτά θα μπορούσαν να αναπαραχθούν σε τοπικό επίπεδο.
Εκπαιδεύστε τους γονείς και τους παρόχους παιδικής μέριμνας: Η παραλαβή και η αποχώρηση από το σχολείο συχνά διαιωνίζουν προβλήματα κυκλοφορίας, τα οποία θα μπορούσαν να επιλυθούν μιλώντας με τους γονείς. Μπορούν να δημιουργηθούν ασφαλείς χώροι για παιδιά με την εισαγωγή ζωνών χωρίς αυτοκίνητα ή άλλων στοχευμένων πολιτικών.

Διδάξτε την επόμενη γενιά: Είναι σημαντικό να μάθουμε για την οδική ασφάλεια και να ενθαρρύνουμε ομάδες μαθητών και γονέων να μοιραστούν την απόλαυση του περπατήματος και του ποδηλάτου στο σχολείο, χρησιμοποιώντας ασφαλείς διαδρομές.

4. Σχεδιασμός και σχεδιασμός ασφαλέστερων δρόμων
Ο σχεδιασμός ασφαλέστερων δρόμων περιλαμβάνει την συμπερίληψη όλων των κατοίκων και των μέσων μεταφοράς.
Οι πολεοδόμοι θα πρέπει να (επαν)εκπαιδεύονται για να εξισορροπούν την κατανομή του οδικού χώρου και να προστατεύουν τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Οι οργανισμοί θα πρέπει επίσης να το λάβουν υπόψη όταν προετοιμάζουν σχέδια διαχείρισης κινητικότητας.

Διασφάλιση προσβασιμότητας για όλους τους χρήστες: Όταν σχεδιάζετε δρόμους, διασταυρώσεις και πολυτροπικούς κόμβους, διασφαλίζετε την προσβασιμότητα για όλους τους χρήστες, συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών όλων των ηλικιών και των ατόμων με αναπηρίες. Αυτό περιλαμβάνει ζητήματα όπως το πλάτος του χώρου, η εγγύτητα και η ταχύτητα κυκλοφορίας, καθώς και φυσικά στοιχεία των δημόσιων συγκοινωνιών (π.χ. ανελκυστήρες, επίπεδο πλατφορμών, πρόσβαση οχημάτων κ.λπ.).

Αναβαθμισμένη πολιτική οδικής ασφάλειας: Εξετάστε τις χώρες με επιτυχημένες εθνικές στρατηγικές για την προστασία των ευάλωτων χρηστών και την υποστήριξη των συλλογικών και ενεργών μεταφορών. Εφαρμόστε σχετικές έννοιες τοπικά, όπου είναι δυνατόν.

Επιβολή κανόνων στάθμευσης: Οι κανόνες κυκλοφορίας πρέπει να διατηρούνται ώστε να ταιριάζουν στο πλαίσιο και πρέπει να διατίθενται κατάλληλοι πόροι για την επιβολή των κανονισμών στάθμευσης. Αυτό περιλαμβάνει χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων και ασφαλή στάθμευση για ηλεκτρονικά σκούτερ και ποδήλατα – για να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση για όλους.

Ισορροπημένη κατανομή του οδικού χώρου: Αποφύγετε την υποδομή που εμποδίζει ή αφαιρεί χώρο από την ενεργό μεταφορά για να εξυπηρετήσει άλλους τρόπους μεταφοράς. Αυτό περιλαμβάνει σήμανση, φωτισμό, πάρκινγκ και σταθμούς φόρτισης.

Υποστήριξη σε επίπεδο γειτονιάς: Μειώστε τις ταχύτητες στα 30 km/h. Δημιουργήστε ασφαλείς ποδηλατικές διαδρομές που να προστατεύονται φυσικά από μηχανοκίνητα οχήματα. Αύξηση της χωρητικότητας και των ωρών λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς. Συγκεντρώστε σχόλια από το κοινό. Απευθυνθείτε σε τοπικούς οργανισμούς για να αναπτύξετε σχέδια διαχείρισης κινητικότητας.

Ολο το απαραίτητο υλικό
https://mobilityweek.eu/campaign-resources/