Προβληματίζει το ποσό των 84.444 ευρώ που πλήρωσε με 12 απ΄ευθείας αναθέσεις η «Αναπτυξιακή Αθήνας Α.Ε.» για την διοργάνωση της Ημέρας χωρίς Αυτοκίνητο και κατά πόσο αυτή εκπλήρωσε τελικά τον σκοπό της.
Η ΠοδηλΑττική Κοινότητα η οποία δεν κλήθηκε να συμμετάσχει, έγραψε σε ανάρτησή της στο facebook. “Τα είπαμε και στον δήμαρχο: ´Οχι. Αυτό δεν είναι δράση για την βιώσιμη κινητικότητα. Το να μετατρέπεις ένα κομμάτι ενός δρόμου σε παιδότοπο μπορεί να είναι μια καταπληκτική εκδήλωση, αλλά δεν θα οδηγήσει κανέναν στο να πάει αύριο το πρωί στην δουλειά του ή στο σχολείο με το ποδήλατο, τα πόδια ή το λεωφορείο.”
Και όντως ήταν μια διοργάνωση που απείχε πολύ από τους οδηγούς που έχει εκδώσει η το mobilityweek.
Οι εμπλεκόμενοι αναρωτιόνται: μήπως με 84.444 ευρώ ο Δήμος Αθήνας θα μπορούσε να εκπονήσει μια καμπάνια ενημέρωσης με πολύ καλύτερα αποτελέσματα για να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο, με καλά παραδείγματα και αποτελέσματα άλλων πόλεων;
Το Λονδίνο την ίδια μέρα έκλεισε 200 δρόμους. Για να κάνει τους κατοίκους του να δοκιμάσουν και άλλους τρόπους μετακίνησης. Να τους δείξει ότι γίνεται και καλύτερα, γρηγορότερα και πιο άνετα να μετακινηθούν αν το επιλέξουν. Οι δοκιμές και οι αλλαγές συνήθειας άλλωστε είναι ο σκοπός της Ημέρας.
Η Αθήνα άλλωστε είναι μέσα στις 16 Ελληνικές πόλεις που εντάχθηκαν στις 100 Κλιματικά ουδέτερες πόλεις με στόχο να μηδενίσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ως το 2030. Πρόσφατα μάλιστα υπέβαλε και το Κλιματικό Σύμφωνο που υπέγραψε με φορείς της πόλης, στην Ευρωπαϊκή Αποστολή για τις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις για να λάβει το σήμα NetZeroCities. Θα μπορέσει να το πετύχει με τέτοιους είδους εκδηλώσεις;
Την ίδια ώρα η «ΠοδηλΑττική Κοινότητα» μοίραζε φυλλάδια στην Ερμού και στην Δημοτική Αγορά της Κυψέλης που παρακινούσαν τους πολίτες να πάνε με το ποδήλατο για ψώνια και τους καταστηματάρχες να εγκαταστήσουν υποδομές ποδηλάτου και να μπουν στην κατηγορία bike friendly shops. 3.000 φυλλάδια με κόστος 130 ευρώ.
Μήπως μια ανάλογη καμπάνια του Δήμου Αθήνας Χ 1.000 θα ήταν πολύ πιο αποδοτική και πολύ χαμηλότερη σε κόστος από τα 84.444 ευρώ;
Θυμίζουμε ότι η ΠοδηλΑττική Κοινότητα έβγαλε οδηγίες προς τους δήμους όπου αναφέρει τα εξής:
Η εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας δεν είναι φιέστα.
Είναι εβδομάδα εκεχειρίας έτσι ώστε να δοκιμαστούν νέα μοντέλα μετακίνησης.
Είναι εβδομάδα προβληματισμού και διαλόγου.
Είναι εβδομάδα παρακίνησης επί του πραγματικού πεδίου και όχι σε μια εικονική πραγματικότητα της ουτοπίας.
Οι δήμοι καλούνται να μοιράσουν το δημόσιο χώρο ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΑ για να εξετάσουν εναλλακτικά σενάρια μετακίνησης και να δείξουν στους πολίτες τα οφέλη παρακινώντας τους να συμμετάσχουν στην δοκιμή.
Οι δήμοι καλούνται να συλλέξουν την εμπειρία και τις ιδέες των πολιτών για να βγάλουν συμπεράσματα και να βελτιώσουν τις προτάσεις
Οι δήμοι καλούνται να ενημερώσουν του πολίτες για σχέδια και μελέτες και να τα βγάλουν σε διαβούλευση.
Οι δήμοι καλούνται να απολογηθούν για το τί έκαναν μέχρι σήμερα και να ενημερώσουν τί προγραμματίζουν να κάνουν για την επόμενη χρονιά και στο μέλλον.
Πολύ θετική η συμβολή της διοργάνωσης εκδηλώσεων για τη συμμετοχή του κόσμου σε όλα τα παραπάνω. Όμως η Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητα δεν έχει στόχο το κοινό που περπατάει, ποδηλατεί και μετακινείται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εχει στόχο όλους τους υπόλοιπους, να κατανοήσουν τα οφέλη μια πόλης που λειτουργεί με όρους Βιώσιμης Κινητικότητας είτε τους χρησιμοποιούν είτε όχι και να παρακινηθούν να τολμήσουν και αυτοί να μετακινηθούν με εναλλακτικές μετακινήσεις.
Και έστειλε και επιστολή προς τους δημάρχους με την οποία τους δηλώνει ότι διατίθεται να βοηθήσει σε μια ετήσια υποστήριξη για την προώθηση των παρεμβάσεων ΣΒΑΚ. Αφιλοκερδώς βέβαια.
Είναι ένα σημείο προβληματισμού καθώς αν και φέτος η συμμετοχή των ελληνικών δήμων μειώθηκε δραματικά από 82 το 2020 σε 24 το 2024, οι περισσότεροι περιορίστηκαν σε εκδηλώσεις μιας ημέρας που διαμόρφωνε ένα τοπίο αξιοποίησης του δημόσιου χώρους, που δεν εντάσσεται στα σχέδια τους για την αστική βιώσιμη κινητικότητα.