Την καθιερωμένη του ενημέρωση έκανε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάχζαρος Κυρίζογλου στην συνεδρίαση του ΔΣ.
Ενημέρωσε κατ΄αρχήν ότι η επόμενη συνεδρίαση θα γίνει στις 24/10/24 και ότι στις 10 του μηνός οργανώνεται ο προσυνεδριακός διάλογος στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Στην συνέχεια αναφέρθηκε στην τεράστια σημασία που είχε η διημερίδα για το δημογραφικό που διοργανώθηκε στην Ξάνθη , αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ να αλλάξει την κατανομή των ΚΑΠ υπέρ των μικρών δήμων που συρρικνώνονται και αναφέρθηκε επίσης και στην μελέτη του ΙΤΑ που θα διανεμηθεί σε όλους τους δήμους.
Για το Τέλος Ταφής ενημέρωσε για τις εξελίξεις σημειώνοντας ότι πρέπει στην Κυβέρνηση να αντιληφθούν ότι τα περισσότερα προβλήματα για τους δήμους προέρχονται από το ΥΠΕΝ.
Ανέφερε ότι μετά τις 15 Μαΐου θα γινόταν συζήτηση επί της προσφυγής 164 δήμων η δίκη όμως αναβλήθηκε καθώς το ΥΠΕΝ δεν κατέθεσε προτάσεις για τις 8 Οκτωβρίου.
Πριν από πέντε μέρες όμως ο ΕΟΑΝ κατέθεσε παρέμβαση στην δίκη υπέρ του δημοσίου. Ο εισηγητής ανέβαλε την συζήτηση για τις 3 Δεκεμβρίου με το αιτιολογικό ότι έπρεπε να ενημερωθεί.
Αναφέρθηκε επίσης στο σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε στην Βουλή και κάλεσε την Επιτροπή Οικονομικών να το μελετήσει και να ετοιμάσει εμπεριστατωμένη πρόταση διεκδικητικού χαρακτήρα, για να συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του ΔΣ στις 24 Οκτωβρίου.
Αναφέρθηκε και στην σημερινή συζήτηση στην Βουλή όπου θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τους συνοριακούς σταθμούς και άλλες διατάξεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση με διατάξεις τις οποίες χαρακτήρισε πολύ θετικές προσθέτοντας ότι υπάρχουν αρκετές τροπολογίες μεταξύ άλλων και αυτή για το πρόβλημα με τα ξενόγλωσσα βιβλία με την οποία παρέχεται η δυνατότητα με αναφορά από τις αντιδημαρχίες προς διευθύνσεις εκπαίδευσης να έρθουν τα χρήματα να γίνει η αγορά.
Αναφέρθηκε και σε τροπολογία τελευταίας στιγμής όπου λύνεται και ένα ακόμη πρόβλημα για την σύνταξη και το κλείσιμο των προϋπολογισμών όπου στο άρθρο 2 αναφέρει:
«Ρύθμιση θεμάτων προϋπολογισμού δήμων – Κάλυψη δαπανών καθορισμού σχολικών μονάδων από ανταποδοτικά τέλη.
- Η παραγραφή 1,2 του άρθρου 15 του νόμου 4915/2022 (Α’ 6)3 και το τριακοστό άρθρο του νόμου 4917/2022 (Α 67) περί προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων εφαρμόζονται και για την κατάρτιση και την αναμόρφωση του προϋπολογισμού των δήμων οικονομικού έτους 2025.
- Το σύνολο ή μέρος της μισθολογικής δαπάνης του προσωπικού των δήμων που απασχολείται με κάθε είδους σχέση εργασίας για τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων, δύναται να καλύπτεται από το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 του νόμου 25/1975 (Α’ 74) περί του υπολογισμού του τρόπου εισπράξεις δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου»
Στο τέλος του άρθρου αναφέρουμε τα συγκεκριμένα άρθρα των νόμους 4915/2022 και 4917/2022 στα οποία αναφέρται η τροπολογία.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ αναφέρθηκε και στο νομοσχέδιο για τις προσλήψεις ΑΣΕΠ που κατετέθηκε επίσης στην Βουλή, σημειώνοντας ότι υπάρχει μοριοδότηση αλλά με υποχρέωση παραμονής για 15 χρόνια.
Τέλος αναφέρθηκε στην ΚΥΑ του ΥΠΕΝ που έχει κυκλοφορήσει χωρίς να έχει ενημερωθεί η ΚΕΔΕ όπως σημείωσε και αφορά τον καθορισμό γενικών κανόνων κοστολόγησης των υπηρεσιών ύδατος. Η ΚΥΑ δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 5438 Τεύχος Β 27/9/24.
Ο κ. Κυρίζογλου ενημέρωσε ότι πρόκειται για διόρθωση παλιότερης Υ.Α. του 2017 που ακυρώθηκε στο ΣτΕ, όμως παρατήρησε ότι και η νεότερη είναι τόσο πολυδαίδαλη και δυσνόητη που δεν είναι δυνατόν να την κατανοήσει κανείς ακόμη και αν έχει ιδιαίτερες μαθηματικές γνώσεις. Η ΚΕΔΕ θα συζητήσει την τροπολογία στην επόμενη συνεδρίαση του ΔΣ 24 του Οκτωβρίου.
Παρακάτω τα αναφερόμενα άρθρα στην τροπολογία για τους προϋπολογισμούς:
Νόμος 4915 Άρθρο 15
Προϋπολογισμοί Ο.Τ.Α. και νομικών τους προσώπων
- Ειδικά για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού έτους 2022, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) επενδυτικών δαπανών των δήμων, καθώς και το ειδικό τέλος της παρ. Α’1 του άρθρου 25 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), μπορούν να διατίθενται προς αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών που διαπιστώνονται από την έναρξη ισχύος της παρούσας και δεν μπορούν να καλυφθούν από το χρηματικό υπόλοιπο, τα τακτικά ή έκτακτα έσοδά τους. Από την εφαρμογή της παρούσας δεν δύναται να προέλθει καθ’ οιονδήποτε τρόπο, άμεση ή έμμεση, επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
- Σε περιπτώσεις αδυναμίας κάλυψης λειτουργικών ή επενδυτικών αναγκών των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα, κατά την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού του έτους 2022, η οικονομική επιτροπή του δήμου δύναται να συντάσσει το σχέδιο του προϋπολογισμού, ή να εισηγείται την αναμόρφωση αυτού, με μεταφορά πάσης φύσεως ανειδίκευτων πιστώσεων, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων της παρ. 1, ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών. Η απόφαση της οικονομικής επιτροπής και η σχετική απόφαση τεχνικού προγράμματος, όπου απαιτείται, αποτελούν δεσμευτική εισήγηση για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο.
Άρθρο τριακοστό του νόμου 4917/2022
Ρύθμιση θεμάτων προϋπολογισμού Ο.Τ.Α.
Κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 25/ 1975 (Α΄ 74), περί της χρήσης του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, έως την 30ή.6.2022, οι δήμοι μπορούν να χρησιμοποιούν έσοδα από ανταποδοτικά και πάσης φύσεως τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών τους, συμπεριλαμβανομένης της ισοσκέλισης ανταποδοτικών υπηρεσιών τους, κατά την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού τους. Η απόφαση της οικονομικής επιτροπής και η σχετική απόφαση τεχνικού προγράμματος, όπου απαιτείται, αποτελούν δεσμευτική εισήγηση για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο.