Οκτώβριος, Μήνας Ευαισθητοποίησης Cybersecurity: Θέμα στρατηγικής για κάθε επιχείρηση η προστασία από onlineαπειλές
Η κυβερνοασφάλεια αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν επιχειρήσεις, φορείς και κυβερνήσεις σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Με την ψηφιοποίηση υπηρεσιών και υποδομών να εντείνεται, οι κίνδυνοι που προέρχονται από το Διαδίκτυο αυξάνονται, ενώ η συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και κυβερνήσεων για την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και την προώθηση ενεργειών κατά των κυβερνοαπειλών, γίνεται επιτακτική ανάγκη. Η επιτυχής εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής Cybersecurity είναι ζωτικής σημασίας για κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτου μεγέθους, καθώς η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ανταλλαγή ευαίσθητων δεδομένων και πληροφοριών και η αυξανόμενη χρήση του cloud δημιουργούν έδαφος για πιο σύνθετες cyber απειλές.
Οι εταιρείες στην Ελλάδα – όπως και διεθνώς – κάνουν πράγματι επίμονες προσπάθειες για να ανταποκριθούν στις υψηλές και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις Cybersecurity, όμως συχνά αντιμετωπίζουν και πολλά εμπόδια στον δρόμο προς την ψηφιακή τους προστασία. Σύμφωνα με την έρευνα της Metron Analysis για λογαριασμό της Vodafone, τα πιο σημαντικά μεταξύ αυτών είναι η ελλιπής γνώση των κινδύνων, η έλλειψη εκπαίδευσης και τα περιορισμένα μέτρα ασφαλείας.
Ειδικά στην ελληνική αγορά, όπου η πλειονότητα των εταιρειών ανήκει στην κατηγορία των μικρομεσαίων, το αίτημα για ένα ισχυρό «δίχτυ προστασίας» είναι ακόμη πιο πιεστικό, αν λάβουμε υπόψη ότι οι μικρές και μεσαίες εταιρείες είναι πιο ευάλωτες σε κυβερνοαπειλές και γίνονται πιο συχνά στόχος cyberattacks. Ενδεικτικά, οι περισσότερες από αυτές έχουν γίνει αποδέκτες παραπλανητικών emails ή τηλεφωνικών κλήσεων σε ποσοστό 62%.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 65% έχει εντοπίσει κακόβουλο λογισμικό στις συσκευές του, ενώ το 44% έχει υποστεί χακάρισμα στα κοινωνικά δίκτυα ή στα email του.
Επίγνωση των κινδύνων
Σήμερα, συνολικά 8 στις 10 επιχειρήσεις στην Ελλάδα απαντούν ότι αναγνωρίζουν τους κινδύνους του Διαδικτύου. Αυτό αποτελεί ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της ευαισθητοποίησης, ωστόσο εγείρει το ερώτημα αν οι επιχειρήσεις είναι πραγματικά προετοιμασμένες να αναλάβουν δράση και να μειώσουν τον κίνδυνο.
Με την παράνομη δραστηριότητα, όπως το κακόβουλο λογισμικό και η εξαπάτηση στις συναλλαγές, να βρίσκονται σε άνοδο, οι επιχειρήσεις καλούνται να κάνουν ένα μεγάλο βήμα προς την κυβερνοασφάλεια, αφού ήδη 2 στις 3 πιστεύουν ότι είναι πολύ πιθανό να υποστούν στο μέλλον μια κυβερνοεπίθεση.
Αυτή η ψηφιακή εγρήγορση των ελληνικών εταιρειών φαίνεται ότι έχει φέρει αποτελέσματα, αφού όσον αφορά, για παράδειγμα, τα προσωπικά δεδομένα, οι επιχειρήσεις της χώρας -ειδικά οι μεγαλύτερες και όσες είναι εγκατεστημένες στην Αττική- δηλώνουν μια μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας σε σχέση με πέντε χρόνια νωρίτερα.
Μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης
Από το σύνολο των ελληνικών εταιρειών, οι οποίες αν και λαμβάνουν επιμέρους μέτρα για την ψηφιακή τους τους ασφάλεια, όπως στις ηλεκτρονικές αγορές/συναλλαγές με την εγκατάσταση λογισμικού προστασίας, μόνο το 57% απαντά σήμερα ότι έχει ένα συνολικό σχέδιο πρόληψης και αντιμετώπισης των κυβερνοεπιθέσεων. Βέβαια, πολλές περισσότερες (85%) -όπως δείχνει η έρευνα- αναγνωρίζουν την ανάγκη λήψης μέτρων κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, με το ποσοστό να είναι ακόμη υψηλότερο για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις (94%). Στις περισσότερες περιπτώσεις, για παράδειγμα, η εγκατάσταση λογισμικού προστασίας είναι το πρώτο μέτρο που λαμβάνεται.
Προφανώς, η ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας δεν αφορά μόνο την προστασία από επιθέσεις. Η υιοθέτηση προληπτικών μέτρων δημιουργεί επίσης εμπιστοσύνη μεταξύ των πελατών και των επιχειρήσεων. Η ασφάλεια αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη φήμη και τη βιωσιμότητα κάθε brand.Όμως, μόλις το 19% των επιχειρήσεων έχει αξιοποιήσει εθνική ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τεχνολογική αναβάθμιση που αφορά την κυβερνοασφάλεια.
Πώς να δράσουμε
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, πάντως, δείχνουν να έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος Γίνεται σαφές όμως, ότι χρειάζεται να προχωρήσουν σε πιο πρακτικές ενέργειες και, ανεξαρτήτως μεγέθους, να έχουν όχι μόνο την κατάλληλη γνώση γύρω από κυβερνοαπειλές, αλλά κυρίως να κάνουν το βήμα υιοθέτησης μιας στρατηγικής, καθώς και λύσεων που θα τις βοηθήσει στην προστασίατους και κατά επέκταση τη βιωσιμότητά τους..
Με δεδομένο ότι το πιο ευάλωτο σημείο των εταιρειών σε θέματα Cybersecurity είναι η ελλιπής γνώση των συναφών κινδύνων και η έλλειψη κουλτούρας/εκπαίδευσης, οι μικρές εταιρείες είναι αυτές που αντιμετωπίζουν τα πιο έντονα προβλήματα και άρα είναι αυτές που πρέπει να αναλάβουν πιο άμεσα πρωτοβουλίες.
Στην κινητοποίησή τους για την ανάληψη δράσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να επισκεφτούν το V-Hub, όπου υπάρχουν διαθέσιμα άρθρα και συμβουλές σχετικά με την κυβερνοασφάλεια, ενώ μπορούν να κλείσουν ραντεβού με έναν Σύμβουλο για να ανακαλύψουν και συζητήσουν μαζί, ποιά θα μπορούσαν να είναι τα επόμενα βήματά τους στην περιοχή του Cybersecurity, αλλά και του Digital κόσμου εν γένει. Το Vodafone Business, με αποστολή να γίνει ο πιο έμπιστος τεχνολογικός συνεργάτης των μικρομεσαίων, και όχι μόνο, επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς, στέκεται έμπρακτα δίπλα σε όλες τις επιχειρήσεις και επενδύει στην ανάπτυξή τους, τόσο μέσα από τις λύσεις, όσο και μέσα από τη Δωρεάν Ψηφιακή Συμβουλευτική του V-Hub.
Πώς θα κερδίσουν τώρα αυτό το στοίχημα του Cybersecurity; Ποιες είναι οι τάσεις που θα διαμορφώσουν τον τρόπο εργασίας και συνεργασίας τα επόμενα χρόνια; Με αφορμή το μήνα Οκτώβριο που είναι αφιερωμένος και στην ευαισθητοποίηση γύρω από το Cybersecurity, παραθέτουμε περαιτέρω insights και συμβουλές που πιστεύουμε ότι θα σας συνοδεύσουν στην πορεία σας προς ένα πιο ασφαλές μέλλον. Διαβάστε περισσότερα εδώ.