Παροχή πρόσθετων οδηγιών εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών αναφορικά με την σύσταση και απόδοση της πάγιας προκαταβολής στους/στις διευθυντές/ριες των σχολικών μονάδων. Το έγγραφο πήρε αρ πρωτ 79560 της 27/11/24.
Τα σχετικά έγγραφα στα οποία αναφέρεται το Υπουργείο είναι 1) η υπ’αριθμ. 45118-3/5/24 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών (Β’ 3409) όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ 67257-1/10/2024 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών (Β’ 5515).
2) Τα υπ’ αριθμόν 49121-21/6/2024 & 68257-4/10/24 έγγραφα του Υπουργείου
Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος τέθηκε εγκαίρως (σχετικό 2) υπόψη των υπηρεσιών σας το πλαίσιο σύστασης και απόδοσης της πάγιας προκαταβολής στους/στις διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων.
Επειδή έχουν παρατηρηθεί επιμέρους καθυστερήσεις στην εφαρμογή των ανωτέρω σας επισημαίνουμε καταρχάς ότι η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής περί συστάσεις και απόδοσης της πάγιας προκαταβολής στους/στις διευθυντές/τριες των οικείων σχολικών μονάδων αρμοδιότητας του εκάστοτε Δήμου, είναι υποχρεωτική. Εξυπακούεται ότι μη εφαρμογή της ισχύουσας κάθε φορά νομοθεσίας, δύναται να επιφέρει και ανάλογες πειθαρχικές κυρώσεις στα εκάστοτε υπεύθυνα διοικητικά και αιρετά όργανα.
Περαιτέρω δεδομένο ότι βάσει της παραγράφου 4 της Υπουργικής Απόφασης (σχετικό 1):
«4. Από την πάγια προκαταβολή μπορεί να αντιμετωπίζεται οποιαδήποτε δαπάνη σχετίζεται με τις λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας υπό την προϋπόθεση ότι η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το ποσό της πάγιας προκαταβολής και δεν έχει προβλεφθεί η αντιμετώπιση της από τον οικείο Δήμο», καθίσταται αρκούντως σαφές ότι η εφαρμογή της αποσκοπεί στην εύρυθμη και ομαλή λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων της χώρας ιδίως σε ό,τι αφορά καθημερινές μικρο δαπάνες οι οποίες απαιτούν την δέουσα προς τούτο ευελιξία.
Με σκοπό την ομαλή εφαρμογή των ανώτερων σας επισημαίνουμε επιπροσθέτως σε σχέση με τον εκτελούμενο προϋπολογισμό καθώς και τον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό για το οικονομικό έτος 2025 τα εξής:
1 Οφείλει να επιδειχθει μέγιστη δυνατή επιμέλεια ώστε να υπάρξουν προβλέψεις πιστώσεων για την σύσταση της πάγιας προκαταβολής, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των σχολικών μονάδων στις οποίες αντιστοιχεί, καθώς και το ύψος αυτής βάσει των αιθουσών διδασκαλία όπως αυτό περιγράφεται στην έν λόγω Υπουργική Απόφαση.
2. Σημειώνεται ειδικότερα και σύμφωνα με προηγούμενες απαντήσεις της υπηρεσίας μας σε σχετικά ερωτήματα ότι ως αίθουσα διδασκαλίας προσμετράται κάθε αίθουσα στην οποία λαμβάνει χώρα εκπαιδευτική διαδικασία συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν συγκεκριμένες εκπαιδευτικές διαδικασίες όπως λ.χ. πληροφορική, γυμναστική, εργαστήρια, μουσική κ.λ.
3. Πέραν της πρόβλεψης εγγραφής των συνολικών πιστώσεων στον ΚΑΕ 8251 «Πάγια προκαταβολή» (με ανάπτυξη στην υπηρεσία 15 «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ» η στην υπηρεσία 70 λοιπές υπηρεσίες για το έτος 2024 και με ανάπτυξη στη νέα Υπηρεσία 70 «ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» για το έτος 2024 και με την ανάπτυξη στην νέα Υπηρεσία 70 «ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΟΠΟΥ ΚΑΤΑΝΕΜΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ» υποχρεωτικά από το 2025 και εφεξής) της πάγιας προκαταβολής ανά σχολική μονάδα, απαιτείται και η ανάλογη εγγραφή πιστώσεων στους επιμέρους ΚΑ δαπανών, στους οποίους θα γίνει η ενταλματοποίηση των δαπανών που πραγματοποιούνται σε βάρος αυτής, για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων. Το είδος των δαπανών αυτών προκύπτει καταρχάς από τα βιβλία εσόδων – εξόδων και τα δικαιολογητικά δαπανών των καταργηθέντων σχολικών επιτροπών, αλλά, προφανώς και κατόπιν συνεννόησης με τους/τις διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων.
4. Τέλος ίδια επιμέλεια στις προβλέψεις ως προς τις εγγραφές πιστώσεων στον προϋπολογισμό, θα πρέπει να υπάρξει προκειμένου να καταστεί δυνατή η απρόσκοπτη έναρξη των απαιτούμενων διαδικασιών και να συναφθεί εγκαίρως κάθε δημόσια σύμβαση μεταξύ Δήμου και αναδόχου για έργο, εργασία, προμήθεια ή μελέτη που αφορά στις σχολικές μονάδες.