Με ΠΟΕ και τέλος ταφής αυξάνονται, οι εισφορές του ΕΔΣΝΑ


Πανικόβλητοι είναι οι δήμαρχοι της Αττικής με την ξαφνική υπερδιπλάσια αύξηση των τιμολογίων του ΕΔΣΝΑ,. Ανάλογες όμως διαμαρτυρίες έχουμε και με τους ΦΟΣΔΑ της περιφέρειας καθώς τα καινούργια συστήματα μηχανικής επεξεργασίας και ανακύκλωσης αποδεικνύονται υπερβολικά κοστοβόρα και το Τέλος Ταφής δυσβάσταχτο.

Οι δήμαρχοι βρίσκονται στα πρόθυρα εγκεφαλικού με τις νέες χρεώσεις, αλλά η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση. Οι χρεώσεις συμπεριλαμβάνουν για πρώτη φορά ακέραιο το έτος, συμπεριλαμβάνουν και χρεώσεις παρελθόντων ετών που δεν πληρώθηκαν και συμπεριλαμβάνουν και το τέλος ταφής που από φέτος ανέρχεται στα 35 ευρώ τον τόνο και που μέχρι σήμερα πληρωνόταν από το Υπ.Ες. Ίσως βέβαια συμβεί και φέτος το ίδιο.

Ετσι ο λογαριασμός του ΕΔΣΝΑ από τα 203 εκ που χρεώθηκε ως τελικό ποσό, ουσιαστικά σε πραγματική ετήσια βάση βρίσκεται στα 93 εκ ευρώ . Τα υπόλοιπα θα γίνουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης.

Με ανάρτησή του ο Δήμαρχος Χαλανδρίου κ. Σίμος Ρουσσος επισημαίνει:
«Ανατινάζει τα οικονομικά των δήμων η τελευταία επαίσχυντη απόφαση του ΕΣΔΝΑ για τις εισφορές και τα τέλη ταφής.
Σήμερα έγινε γνωστό ότι στις 27 Δεκεμβρίου με έκτακτη κατεπείγουσα συνεδρίαση της Εκτελεστικής επιτροπής του ΕΣΔΝΑ που διοικείται ουσιαστικά από την Περιφέρεια Αττικής, αποφασίστηκε μια εξωφρενική αύξηση των εισφορών των δήμων της Αττικής στον Σύνδεσμο.
Όπως φαίνεται από τα πρώτα στοιχεία από τα περίπου 93 εκατομμύρια του 2024 οι εισφορές εκτινάσσονται σε πάνω από 203 εκατομμύρια το 2025.
Για το Χαλάνδρι όπως φαίνεται στον πίνακα οι εισφορές υπερδιπλασιάζονται από τα 1.745.000 στα 3.650.000 ευρω.
Πρόκειται για τραγική εξέλιξη αφού οι δήμοι καλούνται να πληρώσουν καταβάλλοντας τρομακτικά ποσά, που φυσικά δεν υπάρχουν, για την πλήρη κατάρρευση του ΕΣΔΝΑ και του μοντέλου της διαχείρισης των απορριμμάτων που έχει επιβάλλει.
Επιπλέον η απόφαση προβλέπει την παρακράτηση των ποσών ανά μήνα κατευθείαν από την ΔΕΗ,πράγμα που σε απλά ελληνικά σημαίνει τεράστια παρακράτηση ρευστότητας στούς δήμους από τον πρώτο κιόλας μήνα του 2025.
Αν πάρει κανείς υπόψη η ΔΕΗ δεν ελέγχει πάνω από το 50% των παροχών και ότι οι ιδιώτες πάροχοι είτε δεν πληρώνουν καθόλου στους δήμους, είτε πληρώνουν με τεράστια καθυστέρηση τα ποσά που αναλογούν στα δημοτικά τέλη γίνεται σαφές το πλήρες αδιέξοδο που οδηγείται η κατάσταση.
Όποιος έχει την υπομονή να συγκρίνει την πρώτη στήλη που αναγράφει τα ποσά ανα δήμο του 2024 και την πράσινη στήλη με τα ποσά ανα δήμο το 2025 ζαλίζεται από το μέγεθος των αυξήσεων.
Πιστεύουν στα σοβαρά ότι μπορούν να παρακρατήσουν τέτοια ποσά απο τους δήμους και αυτοί να συνεχίσουν να λειτουργούν,να πληρώνουν μισθοδοσίες στους εργαζόμενους και να παρέχουν υπηρεσίες στους δημότες;
Έφτασε η ώρα των μεγάλων αποφάσεων για όλους τους αυτοδιοικητικούς κάθε απόχρωσης.
Η με τους Πολίτες τους η με τα κόμματά τους.

Το myota.gr έχει επισημάνει εδώ και πολύ καιρό τις υπερχρεώσεις και υπερδεσμεύσεις του ΕΔΣΝΑ, και την αποτυχία της ανακύκλωσης που οδηγούν σε κατάρρευση τα συστήματα αποκομιδής των δήμων. Οι ευθύνες μεγάλες και για την ΠΕΔ Αττικής που προεκλογικά δεχόταν όλες τις πράσινες γωνιές και τα σπιτάκια ανακύκλωσης με χρεώσεις που ξεπερνούσαν τα 500 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να υπολογίζουν ποιος θα τα πληρώσει όλα αυτά.

Να σημειώσουμε βέβαια ότι τα τέλη είναι ανταποδοτικά και δεν επηρεάζουν τους προϋπολογισμούς των δήμων, αλλά επιβαρύνουν απ’ ευθείας τα νοικοκυριά. Εκτός και αν οι δήμαρχοι δεν θελήσουν να κάνουν αυξήσεις στα ανταποδοτικά και χρησιμοποιήσουν κωδικούς του υπόλοιπου προϋπολογισμού τους ως κοινωνική πολιτική.

Το περιγράφει στην απόφασή του ο ΕΔΣΝΑ:

Η παρακράτηση της ετήσιας εισφοράς από το 2025 αρχίζει από την αρχή του τρέχοντος έτους και όχι από τον Μήνα Μάιο όπως ίσχυε μέχρι σήμερα άρα η τιμολόγηση περιλαμβάνει και ένα τετράμηνο που δεν υπήρχε στις προηγούμενες χρεώσεις.

Επίσης περιλαμβάνονται και προηγούμενα έτη που δεν χρεώθηκαν. Όπως σημειώνεται στην απόφαση, εντός της οικονομικής χρήσης 2025 θα πρέπει να αποσταλεί προς παρακράτηση από τη ΔΕΗ Α.Ε. το ποσό των 93.058.907,00 € που αφορά στο διαχειριστικό κόστος του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έτους 2020.
Επίσης επισημαίνεται ότι « στην παρούσα εισήγηση συνυπολογίστηκε το ποσό των 23.264.727,25 € αναφορικά με τα «Έσοδα από εισφορές Δήμων μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α» για το 4ο τρίμηνο του έτους 2024 που δεν αποδόθηκε εντός της οικονομικής χρήσης 2024

Επίσης αναφέρει: «θα πρέπει να επισημανθεί ιδιαιτέρως ότι για τους τέσσερις
πρώτους μήνες του έτους, το ποσό που προτείνεται να διαβιβαστεί προς παρακράτηση από την ΔΕΗ Α.Ε. είναι αυξημένο σε σχέση αφενός με τα προηγούμενα χρόνια αλλά και αφετέρου με τους υπόλοιπους μήνες του έτους, αφού πρέπει να εφαρμοστεί τόσο η προϊσχύουσα νομοθεσία
όσο και η νέα»

Ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. δεν έχει προβεί σε αποστολή προς παρακράτηση από την ΔΕΗ Α.Ε. της Περιβαλλοντικής εισφοράς (τέλους ταφής) των Δήμων – μελών του από το έτος 2022 και εφεξής ούτε έχει λάβει κάποια σχετική απόφαση για την παρακράτηση και την απόδοσή του. Για τον λόγο αυτό, το Υπουργείο Εσωτερικών με σχετικές αποφάσεις του, έχει αποδώσει στον Ε.Ο.ΑΝ. την Περιβαλλοντική Εισφορά έως και κάποιο μέρος του α’ εξαμήνου του έτους 2023 παρά το γεγονός ότι αποτελούσε υποχρέωσή του Ε.Δ.ΣΝ.Α. ως Φ.Ο.Δ.ΣΑ. όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία. Έως τη λήψη της παρούσης, δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση από το Υπουργείο Εσωτερικών για την απόδοση προς τον Ε.Ο.ΑΝ. αναφορικά με το τέλος ταφής του υπολοίπου του α΄εξαμήνου και του β΄εξαμήνου του έτους 2023 καθώς και για το α΄εξάμηνο του 2024. Δεδομένων των προαναφερθέντων, και προκειμένου να υπάρξει κάποια ομαλοποίηση σε σχέση με τις αποδόσεις προς τον αρμόδιο φορέα αλλά και τα έτη που αφορά αυτή, προτείνεται η συμπερίληψη στην παρούσα με την οποία θα διαβιβαστεί σχετικό αίτημα προς τη ΔΕΗ
Α.Ε. παρακράτησης της Περιβαλλοντικής Εισφοράς για το β’ εξάμηνο του έτους 2024 καθώς και της συνολικής για το έτος 2025.
Επομένως, στην παρούσα έχει συμπεριληφθεί το ποσό των 26.292.265,00 € της Περιβαλλοντικής Εισφοράς αναφορικά με το β΄εξάμηνο του 2024 που προέκυψε με 30€ ανά τόνο.
Επιπλέον, έχει συμπεριληφθεί η Περιβαλλοντική Εισφορά (τέλος ταφής) προς απόδοση στον Ε.Ο.ΑΝ., συνολικού ποσού 61.348.618,00 €, ως εκτίμηση του τέλους ταφής για το α’ και β΄εξάμηνο του έτους 2025 του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. για το α΄εξάμηνο του έτους 2024 από τα οποία προέκυψε πως το tn 2* 35€ τον τόνο.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι: «όλα τα προαναφερθέντα θα πρέπει να τεθούν σε εκκαθάριση με βάση τις πραγματικές ποσότητες απορριμμάτων του έτους που αφορούν και εδώ είναι η πραγματική αδυναμία του ΕΔΣΝΑ που δεν έχει κάνει εκκαθάριση».

Επισημαίνεται, ότι το εν λόγω ποσό δύναται να μεταβληθεί όταν συγκληθεί το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα προκειμένου να ληφθούν όλες οι σχετικές αποφάσεις (εκκαθάρισης των εισφορών ετών 2021-2024, καθορισμού των αντισταθμιστικών ετών 2023-2025, διαχειριστικού κόστους ετών 2021-2024, οριστικών Κανονισμών Τιμολόγησης ετών 2022-2024 και προσωρινού Κανονισμού Τιμολόγησης έτους 2025)

Έτσι η κανονική εισφορά είναι προσωρινά 93.058.907, ενώ γίνεται 203.964 και οι δήμοι θα κληθούν στο τέλος να πληρώσουν ανάλογα με την ανακύκλωση που κάνουν.

Για την υπόθεση των υπεραυξήσεων ανακοίνωση εξέδωσε και ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας που καλείται να πληρώσει 12 εκατομμύρια ευρώ.
Ο κ. Δούκας μιλάει για επαχθή τετελεσμένα και επιρρίπτει τις ευθύνες στους εκπροσώπους της Περιφέρειας στον ΕΔΣΝΑ.

Αναλυτικά η επιστολή του Χάρη Δούκα
Στις 27/12/2024 η εκτελεστική επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) έλαβε μια πρωτοφανή και σκανδαλώδη απόφαση, η οποία με βεβαιότητα θα οδηγήσει στην οικονομική εξόντωση τους ΟΤΑ, καθώς αυξάνει υπερβολικά τα ποσά που πρέπει να καταβληθούν για τα τέλη ταφής και εισφορές υπέρ του ΕΔΣΝΑ εντός του 2025. Η απόφαση αυτή μάλιστα φέρει το χαρακτηρισμό της κατεπείγουσας, επιφέροντας επαχθή τετελεσμένα στους Δήμους, ενώ δεν υπήρξε καμία διαδικασία διαβούλευσης και ενώ έχουν ήδη καταρτισθεί και εγκριθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια οι δημοτικοί προϋπολογισμοί του έτους 2025.
Η εξέλιξη αυτή προκαλεί απόλυτη οικονομική ασφυξία στους ΟΤΑ της Αττικής, οι οποίοι έχουν ήδη τεράστια χρηματοδοτική δυσχέρεια λόγω της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, ο Δήμος Αθηναίων θα κληθεί να καταβάλει το 2025 επιπλέον δώδεκα εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 50% αύξηση σε σχέση με τα ισχύοντα το 2024. Ανάλογη προφανώς είναι και η επιβάρυνση και των δήμων της υπόλοιπης Περιφέρειας.
Η ευθύνη για την απόφαση βαρύνει καταρχάς την Περιφέρεια, σύμβουλοι της οποίας μετέχουν στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΔΣΝΑ και ένας εξ αυτών φέρει την ιδιότητα του Προέδρου της. Ευθύνη φέρει επίσης και ο πρώην Αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων επί Δημαρχίας Μπακογιάννη, κ. Αβραμίδης, ο οποίος πλέον φέρει και την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ.
Ζητώ την άμεση σύγκλιση σε κοινή συνεδρίαση των αρμοδίων οργάνων της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔΑ, προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για την αναστολή της εκτέλεσης της απόφασης και την προσφυγή στην δικαιοσύνη.

Στην επιστολή του ο κ. Δούκας μιλάει λανθασμένα για ευθύνη της Περιφέρειας στο Τέλος Ταφής, ενώ δεν πρόκειται περί αυτού, δίνοντας την ευκαιρία για απάντηση εκτός θέματος στον Πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ κ. Σιάτρα

Συγκεκριμένα ο κ. Σιάτρας αναφέρει:
Καμία αύξηση στα τέλη ταφής από την Περιφέρεια Αττικής και τον ΕΔΣΝΑ – Το ψέμα και η παραπληροφόρηση δεν μπορούν να κρύψουν την άγνοια και τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες
Μια οφειλόμενη απάντηση στον Δήμαρχο Αθηναίων για τις υποτιθέμενες αυξήσεις στα τέλη ταφής από την Περιφέρεια Αττικής

Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει το περιεχόμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων προς την ΚΕΔΕ και την ΠΕΔΑ, με την οποία κατηγορεί την Περιφέρεια Αττικής (!) για “στραγγαλισμό” των ΟΤΑ μέσω της – υποτιθέμενης – αύξησης των τελών ταφής και των εισφορών από τον ΕΔΣΝΑ.
Θλίψη και γνήσια απορία, καθώς κανείς δεν μπορεί να καταλάβει το αν η επιστολή αυτή αποτελεί προϊόν βαθύτατης άγνοιας ή εμπαθούς σκοπιμότητας.
Δυστυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται ισχύουν και τα δύο.
Και επειδή εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε μόνο τη γλώσσα της αλήθειας, υπεύθυνα και καθαρά, ας δούμε πώς έχουν τα πράγματα στην ορθή τους διάσταση:
Είναι απολύτως αναληθές ότι υπήρξε αύξηση στα τέλη ταφής με πρωτοβουλία του ΕΔΣΝΑ και μάλιστα με τη μορφή του κατεπείγοντος. Το συγκεκριμένο κόστος επιβάλλεται κλιμακωτά και προκύπτει από την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων φαίνεται να αγνοεί ή να παραβλέπει το γεγονός ότι, όχι με απόφαση της Περιφέρειας, αλλά βάσει του Ν. 4819/2021, από την 1η Ιανουαρίου 2022 έχει επιβληθεί τέλος ταφής για τους Δήμους όλης της χώρας.
Το τέλος αυτό, βάσει του ίδιου νόμου, ορίστηκε σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο, έως την τιμή των 35 ευρώ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2026 ορίζεται σε 45 ευρώ για να φτάσει στα 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, τιμή στην οποία σταθεροποιείται για τα επόμενα έτη.
Τέλος για το οποίο τόσο η ΚΕΔΕ όσο και 165 Δήμοι της χώρας έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Το τέλος ταφής δεν αποτελεί έσοδο του ΕΔΣΝΑ ή της Περιφέρειας, αλλά αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον Ε.Ο.ΑΝ. Εν κατακλείδι, ο ΕΔΣΝΑ είναι σύμφωνα με το νόμο ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ, υπόχρεος καταβολής του τέλους ταφής, το οποίο οφείλει να υπολογίσει και να εισπράξει από τους Δήμους και εν συνεχεία να αποδώσει στον ΕΟΑΝ σύμφωνα με τον Ν 4819/2021. Και είναι αυτονόητο, ότι η ετήσια τιμή του τόνου αποβλήτων έχει ορισθεί από τον ίδιο τον Νόμο και ΜΟΝΟ!
Σε καμία περίπτωση λοιπόν, δεν αποτελεί ευθύνη της Περιφέρειας, ούτε του ΕΔΣΝΑ η αδυναμία των υπευθύνων του Δήμου Αθηναίων να συμπεριλάβουν στον προϋπολογισμό ένα κόστος που προβλέπεται στον Νόμο και βέβαια που θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί και στον προϋπολογισμό του Δήμου.
Θα έπρεπε επίσης ο Δήμαρχος Αθηναίων – ή όσοι τον συμβουλεύουν, παρέχοντάς του προφανώς κακές υπηρεσίες – να γνώριζε καλά ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ δεν θα μπορούσε ποτέ να επιβάλλει την οποιαδήποτε αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική. Για κάτι τέτοιο, είναι απαραίτητη η λήψη απόφασης από το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ – και ανάλογη απόφαση ΠΟΤΕ δεν δρομολογήθηκε και γι’ αυτό ΔΕΝ υπάρχει!
Ασφαλώς, είναι πρόδηλη η εργαλειοποίηση του όλου θέματος από πλευράς του Δημάρχου, γι αυτό άλλωστε στοχοποιεί και τον Αντιπρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, Δημοτικό Σύμβουλο Αθηναίων, που ανήκει στη μείζονα αντιπολίτευση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που αφορά τον ίδιο και όχι την Περιφέρεια ή τον ΕΔΣΝΑ – πολλώ δε μάλλον τους ίδιους τους πολίτες.
Άγνοια ή σκοπιμότητα; Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμαρχος Αθηναίων είναι και πάλι έκθετος. Γιατί η τεκμηριωμένη αλήθεια διαλύει την παραφιλολογία. Και, δυστυχώς, με φτηνούς εντυπωσιασμούς δεν λύνεται το πρόβλημα της καθαριότητας στην Αθήνα.
Είναι λυπηρό, την ώρα που οι πολίτες απαιτούν από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης σκληρή, συνεχή και συνεπή δουλειά για να δοθούν οριστικές λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα – όπως αυτό της διαχείρισης απορριμμάτων – ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της καθημερινής ζωής, ο Δήμαρχος Αθηναίων επιλέγει να κρύβεται πίσω από τις ευθύνες του, με επικοινωνιακά τρικ μικροκομματικής έμπνευσης, που παραπέμπουν σε τακτικές του παρελθόντος.
Δεν ξέρουμε αν αυτή η σύγχυση που αποπνέει το κείμενο της επιστολής του Δημάρχου Αθηναίων οφείλεται σε άγνοια βασικών λειτουργιών της αυτοδιοίκησης λόγω απειρίας ή σε σκόπιμη διαστρέβλωση της αλήθειας λόγω επιλογής.
Άλλο είναι η έλλειψη γνώσης και άλλο η παραπληροφόρηση που αγγίζει το όριο της εμπάθειας.
Δυστυχώς, στο θέμα της ανακοίνωσής του Δημάρχου Αθηναίων συνδυάζονται και τα δυο.
Στον ΕΔΣΝΑ γνωρίζουμε τα προβλήματα και δουλεύουμε καθημερινά για να τα λύσουμε. Να επουλώσουμε πληγές του χθες που ταλαιπωρούν τις προσπάθειες ανάκαμψης του σήμερα.
Το πρόβλημα του κόστους των απορριμμάτων θα λυθεί μόνο μέσα από ένα ολιστικό και οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ένα σχέδιο που η Περιφερειακή Αρχή, μαζί με τον ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια Υπουργεία προετοιμάζει και σύντομα θα παρουσιαστεί, δίνοντας οριστικό τέλος σε σκοπιμότητες, καθυστερήσεις, δικαιολογίες και παθογένειες δεκαετιών που δεν επιτρέπουν την οριστική λύση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων στην Μητροπολιτική Αττική.