Συνεχίζεται με πολύ μεγάλη συχνότητα η διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα»
Η διαβούλευση που λήγει την Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 20:15 συγκέντρωσε μέχρι σήμερα συνολικά 336 σχόλια από πολίτες και πολλά από αυτά αφορούν ευθέως τους δήμους.
Τα σχόλια κατανέμονται ως εξής:
- Μέρος Α’ (Σκοπός – Αντικείμενο, άρθρα 1-2): 52 σχόλια
- Μέρος Β’ (Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, άρθρα 3-102): 265 σχόλια
- Μέρος Γ’ (Τελικές, Μεταβατικές και Καταργούμενες Διατάξεις, άρθρα 103-105): 3 σχόλια
- Μέρος Δ’ (Έναρξη Ισχύος, άρθρο 106): 16 σχόλια
Οι πολίτες εκφράζουν απόψεις και προτάσεις για διάφορα θέματα, όπως:
- Αυστηροποίηση των ποινών για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
- Εκσυγχρονισμό των διατάξεων για την ασφαλή κινητικότητα.
- Βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω νέων ρυθμίσεων.
- Ενίσχυση της επιτήρησης και της εφαρμογής των νόμων.
Σχετικά εστιάζουν πολύ στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω νέων ρυθμίσεων όπως Εκπαίδευση Οδηγών: Πολλοί προτείνουν ενίσχυση της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των οδηγών, τόσο μέσω αναβαθμισμένων μαθημάτων οδήγησης όσο και μέσω προγραμμάτων ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια.
Υποδομές: Τονίζεται η ανάγκη για καλύτερη συντήρηση και αναβάθμιση των οδικών υποδομών, όπως φωτισμός, διαγραμμίσεις και ασφαλτοστρώσεις, ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι για τους οδηγούς και τους πεζούς.
Τεχνολογία και Καινοτομία: Πολλοί υποστηρίζουν την εισαγωγή τεχνολογικών μέτρων, όπως η τοποθέτηση έξυπνων φαναριών, καμερών παρακολούθησης ταχύτητας και συστημάτων αυτόματης ειδοποίησης σε επικίνδυνες περιοχές.
Αυστηρότερες Κυρώσεις: Υπάρχουν πολλές προτάσεις για αυστηρότερες ποινές σε περιπτώσεις παραβάσεων, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα και η χρήση κινητών κατά την οδήγηση.
Ενίσχυση Αστυνόμευσης: Οι πολίτες ζητούν ενισχυμένη αστυνόμευση στους δρόμους για την πρόληψη επικίνδυνων συμπεριφορών, καθώς και τη συχνότερη διεξαγωγή ελέγχων.
Προστασία Ευάλωτων Χρηστών: Αναδεικνύεται η ανάγκη για μέτρα που προστατεύουν τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι ποδηλάτες, οι πεζοί και τα άτομα με κινητικά προβλήματα.
Η γενική κατεύθυνση των σχολίων υποστηρίζει τη θέσπιση ενός ολιστικού πλαισίου που συνδυάζει εκπαίδευση, υποδομές, κυρώσεις και επιτήρηση για τη δραστική μείωση των ατυχημάτων.
Αρκετά όμως σχόλια αναφέρονται και στον ρόλο των δήμων και προτείνουν συγκεκριμένες ενέργειες που μπορούν να αναλάβουν για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της βιώσιμης κινητικότητας.
Μερικά βασικά σημεία που προκύπτουν είναι:
Διαχείριση Υποδομών:
- Οι πολίτες ζητούν από τους δήμους να επενδύσουν στη βελτίωση και συντήρηση των τοπικών οδικών δικτύων, πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων.
- Αναφέρουν την ανάγκη για καλύτερο φωτισμό και σαφείς διαγραμμίσεις, ειδικά σε επικίνδυνες διασταυρώσεις.
Προώθηση Βιώσιμης Κινητικότητας: - Προτάσεις περιλαμβάνουν τη δημιουργία περισσότερων χώρων για πεζούς και ποδηλάτες, καθώς και τη μείωση των χώρων στάθμευσης για αυτοκίνητα σε κεντρικές περιοχές.
- Οι πολίτες ζητούν οι δήμοι να εφαρμόζουν πολιτικές που ενισχύουν τη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, όπως τα δημόσια ποδήλατα ή τα ηλεκτρικά πατίνια.
Παράλληλα βέβαια και αρκετά σχόλια εστιάζουν στη σημασία της προστασίας και της προώθησης του ποδηλάτου και του περπατήματος ως βιώσιμων και ασφαλών τρόπων μετακίνησης. Ορισμένα κύρια σημεία περιλαμβάνουν:
Εφαρμογή Ζωνών Χαμηλής Κυκλοφορίας:
Υπάρχουν προτάσεις για τη δημιουργία ζωνών ήπιας κυκλοφορίας (30 χλμ/ώρα) σε κατοικημένες περιοχές, ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια πεζών και ποδηλατών.
Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση:
Οι δήμοι καλούνται να διοργανώσουν εκστρατείες ενημέρωσης για την οδική ασφάλεια, τόσο για ενήλικες όσο και για παιδιά, σε σχολεία και δημόσιους χώρους.
Συνεργασία με την Κεντρική Κυβέρνηση:
Αναφέρεται η ανάγκη για καλύτερο συντονισμό μεταξύ των δήμων και της κεντρικής διοίκησης, ειδικά σε ζητήματα χρηματοδότησης και θεσμοθέτησης ρυθμίσεων για τις τοπικές υποδομές.
Κυκλοφοριακή Μελέτη και Σχεδιασμός:
Πολλοί πολίτες ζητούν από τους δήμους να εκπονήσουν σύγχρονες κυκλοφοριακές μελέτες που λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Τα σχόλια καταδεικνύουν ότι οι πολίτες αναμένουν πιο ενεργό ρόλο από τους δήμους στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων οδικής ασφάλειας και κινητικότητας.
- Δημιουργία και Συντήρηση Ποδηλατοδρόμων: Πολλοί πολίτες ζητούν περισσότερους και καλύτερα σχεδιασμένους ποδηλατοδρόμους, που να είναι σαφώς διαχωρισμένοι από την κυκλοφορία οχημάτων, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των ποδηλατών.
- Εκπαίδευση και Καμπάνιες Ευαισθητοποίησης: Τονίζεται η ανάγκη ενημέρωσης τόσο των οδηγών όσο και των πεζών για τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στους ποδηλάτες, καθώς και εκπαίδευσης των ίδιων των ποδηλατών για τους κανόνες κυκλοφορίας.
- Ασφαλείς Διαδρομές για Πεζούς: Οι πολίτες υπογραμμίζουν τη σημασία της κατασκευής ευρύχωρων και καλά φωτισμένων πεζοδρομίων, χωρίς εμπόδια, για την ασφαλή μετακίνηση των πεζών.
- Μείωση Χρήσης Αυτοκινήτων: Υπάρχουν προτάσεις για πολιτικές που προωθούν το περπάτημα και το ποδήλατο, όπως η εφαρμογή περιοχών χαμηλής κυκλοφορίας (low traffic zones) και η μείωση της ταχύτητας των οχημάτων σε κατοικημένες περιοχές.
- Συνδυασμός με Δημόσιες Συγκοινωνίες: Προτάσεις κατατέθηκαν για τη δημιουργία υποδομών που διευκολύνουν τη σύνδεση ποδηλάτου και περπατήματος με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως ποδηλατοστάσια σε σταθμούς λεωφορείων και τρένων.
- Προστασία Ευάλωτων Χρηστών: Επισημαίνεται η ανάγκη ενίσχυσης των μέτρων προστασίας για πεζούς και ποδηλάτες, ιδίως στις διαβάσεις και σε δρόμους με υψηλή κυκλοφορία.
Η γενική διάθεση των σχολίων υποστηρίζει τη δημιουργία μιας αστικής κινητικότητας που θα δίνει προτεραιότητα στον άνθρωπο και το περιβάλλον, με έμφαση στις υποδομές περιορίζοντας την κυριαρχία των αυτοκινήτων στις πόλεις και αυτό ο δημοτικές αρχές πρέπει να το συνυπολογίσουν στους σχεδιασμούς τους. Το κλίμα αλλάζει σιγά – σιγά.