Τί είπαν στην ΚΕΔΕ για την κοστολόγηση του νερού ενόψει ΣτΕ

Η επικείμενη εκδίκαση της προσφυγής των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για τη νέα υπουργική απόφαση σχετικά με την τιμολόγηση του νερού αποτέλεσε θέμα συζήτησης στη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ. Ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας, έθεσε το ζήτημα, προτείνοντας την υιοθέτηση ενός ομόφωνου ψηφίσματος που θα διασφαλίζει ότι το νερό δεν θα μετατραπεί σε χρηματιστηριακό προϊόν.
Ο κ. Δούκας, προειδοποιώντας για τις πιθανές επιπτώσεις της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), τόνισε ότι η νέα τιμολόγηση του νερού, όπως προβλέπεται, μπορεί να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών που θα επιβαρύνουν τόσο τους δήμους όσο και τους πολίτες. «Πάνε δηλαδή να κάνουν το νερό ρεύμα, χρηματιστηριακό προϊόν», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας την ανάγκη η ΚΕΔΕ να τοποθετηθεί ξεκάθαρα, όπως έκανε και με τη στήριξη των ΔΕΥΑ.
«Το νερό είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα», τόνισε, καλώντας τους συναδέλφους του στην ΚΕΔΕ να προχωρήσουν άμεσα σε ψήφισμα που θα δηλώνει τη στήριξη της αυτοδιοίκησης στη δημόσια διαχείριση του νερού.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, από την πλευρά του, υποστήριξε ότι η αυτοδιοίκηση έχει ήδη κάνει συζητήσεις με το αρμόδιο υπουργείο και αναμένει τη νομοθετική πρωτοβουλία που υποσχέθηκε η κυβέρνηση. Ωστόσο, ο κ. Δούκας επέμεινε ότι το ΣτΕ εκδικάζει άμεσα την προσφυγή των εργαζομένων, γεγονός που καθιστά αναγκαία την τοποθέτηση της ΚΕΔΕ «πριν είναι αργά» όπως είπε.

Στη συζήτηση παρενέβησαν και άλλα στελέχη της ΚΕΔΕ, όπως ο κ. Μουράτογλου, ο οποίος υποστήριξε ότι το νερό οφείλει να κοστολογείται, καθώς οι διαφορετικές συνθήκες υδροληψίας μεταξύ των δήμων επηρεάζουν το κόστος παροχής του. «Δεν μπορεί ο κάθε δήμος να χρεώνει ό,τι θέλει», ανέφερε χαρακτηριστικά. Άλλος έχει πηγές, άλλος το κάνει από γεωτρήσεις και άλλος το φέρνει από μακρυά. Κάθε μέθοδος έχει το δικό της ιδιαίτερο κόστος.

Ο κ. Παπαναστασίου διευκρίνισε ότι το νερό είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα υπηρεσία, όπως και ο φωτισμός ή η καθαριότητα στους δήμους, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος του πρέπει να καλύπτεται από τους καταναλωτές. Ωστόσο, συμφώνησε ότι η διαδικασία κοστολόγησης που επέβαλε η ΚΥΑ ήταν ελλιπώς διαβουλευμένη και υπερβολικά πολύπλοκη.

Ο κ. Μαΐστρος πήρε τον λόγο και επισήμανε ένα κρίσιμο σημείο που αφορά την τιμολόγηση του νερού, τονίζοντας ότι στην κοστολόγηση της υπηρεσίας ύδρευσης δεν θα πρέπει να συνυπολογίζονται τα έργα υποδομής που πραγματοποιούνται σε διαδημοτικό ή υπερτοπικό επίπεδο. Όπως εξήγησε, αυτά αποτελούν υποχρεώσεις υπερκείμενων φορέων και δεν πρέπει να επηρεάζουν το τελικό κόστος του νερού για τους πολίτες.
Αναφέρθηκε, επίσης, στην ανάγκη να συμπληρωθεί η υπάρχουσα απόφαση της ΚΕΔΕ, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι αποσβέσεις των έργων δεν θα επιβαρύνουν την τιμή του νερού. «Αν βάλουμε αυτό το κόστος, τότε η ανταποδοτικότητα γίνεται άδικη», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η τοποθέτησή του κ. Μαΐστρου βρήκε σύμφωνο τον κ. Κυρίζογλου, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει σαφής διαχωρισμός μεταξύ του κόστους ύδρευσης και των γενικότερων έργων υποδομής που γίνονται για τη βελτίωση του δικτύου.
Η ΚΕΔΕ φαίνεται να συμφωνεί στην ανάγκη να προστατευθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του νερού, με την πρόταση του κ. Δούκα να βρίσκει ανταπόκριση. Παράλληλα, ζητήθηκε να υπάρξει σαφής διαχωρισμός μεταξύ της κοστολόγησης της υπηρεσίας ύδρευσης και της ενδεχόμενης μετακύλισης κόστους σε έργα υποδομής, όπως ανέδειξε ο κ. Μαΐστρος.

Η Εκδίκαση στο ΣτΕ και η Προσφυγή των Εργαζομένων στις ΔΕΥΑ για την ΚΥΑ
Η υπόθεση της εκδίκασης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αφορά την προσφυγή που έχουν καταθέσει οι εργαζόμενοι στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ενάντια στη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για την τιμολόγηση του νερού. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η απόφαση αυτή οδηγεί σε μετατροπή του νερού σε χρηματιστηριακό προϊόν, κάτι που αντιβαίνει στον δημόσιο χαρακτήρα της ύδρευσης και της αποχέτευσης.
Να σημειώσουμε ότι υπήρξε παλιότερη ΚΥΑ η οποία καταργήθηκε με προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ και το ΥΠΕΝ την επενέφερε με άλλο τρόπο.
Η ΚΥΑ, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Οκτώβριο, προβλέπει ότι έως τον Δεκέμβριο οι ΔΕΥΑ και οι υπηρεσίες ύδρευσης των δήμων έπρεπε να ολοκληρώσουν την κοστολόγηση του νερού, βάσει ενός συγκεκριμένου αλγορίθμου που καθορίζει τις νέες τιμές. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της, η τιμή του νερού δεν θα εξαρτάται μόνο από το κόστος παροχής της υπηρεσίας αλλά και από άλλους οικονομικούς παράγοντες, γεγονός που έχει εγείρει έντονες αντιδράσεις.

Οι εργαζόμενοι στις ΔΕΥΑ θεωρούν ότι η ΚΥΑ εισάγει μια λογική τιμολόγησης παρόμοια με αυτήν που εφαρμόζεται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις για τους πολίτες. Επισημαίνουν, επίσης, ότι η απόφαση λήφθηκε χωρίς επαρκή διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες.

Τα Νομικά Επιχειρήματα της Προσφυγής
Η προσφυγή των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ στηρίζεται σε μια σειρά νομικών επιχειρημάτων που αφορούν:
• Την αντισυνταγματικότητα της ΚΥΑ, καθώς, όπως υποστηρίζουν, η διαχείριση του νερού ως κοινωνικού αγαθού δεν μπορεί να υπόκειται σε καθαρά οικονομικούς όρους.
• Τη νομιμότητα της κοστολόγησης, αφού η νέα μέθοδος τιμολόγησης δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε δήμου και μπορεί να οδηγήσει σε άνισες χρεώσεις.
• Την έλλειψη διαβούλευσης, δεδομένου ότι η απόφαση επιβλήθηκε χωρίς ουσιαστική διαπραγμάτευση με την ΚΕΔΕ και τους αρμόδιους φορείς.
Το ΣτΕ αναμένεται να εξετάσει την υπόθεση στις 7 Φεβρουαρίου, με την απόφαση να θεωρείται κρίσιμη για το μέλλον της διαχείρισης του νερού στην Ελλάδα.

Δείτε εδώ το video

Διαβάστε και την αντιπρόταση της ΚΕΔΕ για να διασώσει το δημόσιο χαρακτήρα του νερού