Πανελλαδική διαδήλωση ποδηλατών ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΜΑΪΟΥ 2025

Πανελλαδική διαδήλωση ποδηλατών για τη θέσπιση Εθνικής Στρατηγικής – Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο, καλύτερες υποδομές και ασφάλεια στους δρόμους ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΜΑΪΟΥ 2025

Θέλετε να κυκλοφορείτε με το ποδήλατο, το ηλεκτρικό ποδήλατο ή το πατίνι για δουλειές, μαθήματα, ψώνια, βόλτες αλλά διστάζετε γιατί φοβάστε «μην σας φάνε λάχανο»; Δεν είστε μόνες, δεν είστε μόνοι.

Την Κυριακή 11 Μαΐου 2025 ποδηλάτες από δεκάδες πόλεις της Ελλάδας ενώνουν τις φωνές τους και κατεβαίνουν στους δρόμους.
Ζητούν υποδομές για να κινούνται με ασφάλεια.
Ζητούν να μπει η χαρά του ποδηλάτου στη ζωή όλων.
Και ζητούν κυρίως κάτι που ακούγεται γραφειοκρατικό, αλλά είναι η βάση όλων:
Η Εθνική Στρατηγική/Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο.
Όλες οι χώρες που αντιμετωπίζουν με υπευθυνότητα τη βιώσιμη κινητικότητα και σέβονται τους πολίτες τους έχουν τέτοια στρατηγική, ορισμένες εδώ και χρόνια. Χώρα με Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο σημαίνει χώρα που ενδιαφέρεται πραγματικά για την αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης και όχι για ασύνδετα και άσχετα έργα “βιτρίνας”. Η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο μετρά ποια είναι η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης στην Ελλάδα σήμερα και θέτει στόχους και δράσεις για την αύξησή της τα
επόμενα χρόνια.

Το αρμόδιο υπουργείο είναι το Υπουργείο Μεταφορών.
Το Μάρτιο του 2023, το Υπουργείο Μεταφορών υιοθέτησε τον «Οδηγό Δημόσιας Πολιτικής για το Ποδήλατο». Είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Μεταφορών υιοθετεί ένα κείμενο πολιτικής για την Αστική Ποδηλασία. Το κείμενο του Οδηγού προετοιμαζόταν αρκετούς μήνες από το Υπουργείο Μεταφορών και κινείται σε επίπεδο αρχών και κατευθύνσεων. Σε μεγάλο βαθμό ο Οδηγός ακολουθεί το κείμενο του λεγόμενου «ΠΕΠ» («PEP») (Πανευρωπαϊκό Γενικό Σχέδιο για την Προώθηση του Ποδηλάτου) του 2021, όσον αφορά στους κεντρικούς άξονες – όχι όμως στο σύνολό
του. Είναι ένα φλύαρο και γενικόλογο κείμενο το οποίο όμως έχει μία χρησιμότητα γιατί καταλήγει, ίσως για πρώτη φορά σε αυτό το επίπεδο, στο ότι το ποδήλατο είναι ένα μεταφορικό μέσο εντασσόμενο πλήρως στο πλαίσιο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Η μεγαλύτερη αξία του Οδηγού είναι η τελευταία του σελίδα (η σελίδα 23) η οποία προβλέπει την εκπόνηση Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης είναι στην ουσία η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο – απλώς το Υπουργείο Μεταφορών για δικούς του λόγους το ονομάζει «Σχέδιο Δράσης» – στο οποίο όλα αυτά τα οποία προβλέπει ο Οδηγός θα μετουσιωθούν σε μέτρα με χρονοδιαγράμματα. Το 2023 δεν υπήρξε Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο. Στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Μεταφορών για το 2024 προβλέπεται η Συγκρότηση Διυπουργικής ομάδας εργασίας για την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Ποδήλατο.

Η Ομάδα Εργασίας έχει συσταθεί και η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας έχει προσκληθεί να συμμετέχει και έχει αποδεχθεί την πρόσκληση. Όμως ακόμα δεν έχει γίνει η πρώτη συνεδρίαση… Η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας στέκεται και θα σταθεί αρωγός στο Υπουργείο με την τεχνογνωσία της σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο όπως ήδη έχουμε κάνει μέχρι σήμερα ώστε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης να εκπονηθεί έχοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες της ποδηλατικής μετακίνησης λαμβάνοντας υπόψη την ευρωπαϊκή εμπειρία από την εφαρμογή των εθνικών
στρατηγικών στις ευρωπαϊκές χώρες και μεταφέροντας τις καλές πρακτικές.

Οι χρόνοι είναι ασφυκτικοί. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Ψήφισμά του το Φεβρουάριο του 2023 μιλάει για διπλασιασμό των χιλιομέτρων μετακίνησης με ποδήλατο στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι το 2030, ενώ στην Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την Ποδηλασία οι Υπουργοί Μεταφορών των Μελών-Κρατών που την υπέγραψαν, μεταξύ αυτών κι ο κ. Χ. Σταϊκούρας, δεσμεύονται να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την όσο το δυνατόν ταχύτερη εφαρμογή των πολιτικών και στρατηγικών για το ποδήλατο.

Στην Αθήνα, την πανελλαδική ποδηλατοπορεία συντονίζει η Ποδηλαττική Κοινότητα η οποία σας προσκαλεί να συναντηθούμε στην Πλατεία Κοτζιά στις 10:00 π.μ.
Ειδικά για το Δήμο Αθηναίων ζητάμε την εφαρμογή του ψηφισμένου Σχεδίου
Αστικής Κινητικότητας του Δήμου και συγκεκριμένα την προτεραιότητα 7 αυτού. (σελ. 42 επ. του Σχεδίου Δράσης). Το ΣΒΑΚ (μέτρο 7.1) προβλέπει δημιουργία ασφαλών διαδρομών ποδηλάτου από τις γειτονιές του Δήμου στο κέντρο της πόλης και τη δημιουργία συνεκτικού δικτύου με αναφορά σε συγκεκριμένες οδούς απ’ όπου θα περνά το δίκτυο. Επισημαίνει δε ότι «
Διεθνώς έχε αποδειχθεί ότι η δημιουργία ποδηλατικών υποδομών που δημιουργούν ασφαλείς διαδρομές για την κίνηση του ποδηλάτου μεταξύ
όλων των τμημάτων μίας πόλης είναι ο μόνος τρόπος για την αύξησης της κίνησης του ποδηλάτου». Επίσης προβλέπει την υλοποίηση του μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου που προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας και την πύκνωση του δικτύου (μέτρο 7.2), την αδειοδότηση 150 σημείων σε όλο τον Δήμο για τοποθέτηση 900 κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς σταθερό σταθμό (dockless), 30% ηλεκτρικά με έμφαση σε σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς (μέτρο 7.3) και την είσοδο του ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες. (μέτρο 7.4).

Αν θέλουμε βιώσιμη μετακίνηση στην Αθήνα, πρέπει να περάσουμε στην πράξη.
Υπάρχει ψηφισμένο ΣΒΑΚ, οι χρόνοι δράσης είναι ασφυκτικοί και η επιδόσεις της Αθήνας στην ποδηλατική μετακίνηση είναι ουσιαστικά μηδενικές (π.χ. 800 μ. ποδηλατοδρόμων σε όλη την πόλη).
Η Ποδηλαττική Κοινότητα εκφράζει την ικανοποίησή της για τις πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο του Κλιματικού Φόρουμ και ιδιαίτερα την έναρξη δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου ποδηλατικού δικτύου στην Αθήνα. Η αναγγελία δημιουργίας 15 χλμ.
Δημοτικού Δικτύου ασφαλών ποδηλατικών διαδρομών που θα γίνει με ευθύνη του Δήμου με χρηματοδότηση μέσω OXE, και 2 χλμ. στην Ιερά Οδό, στο πλαίσιο της διπλής ανάπλασης, δημιουργίας Μητροπολιτικού Δικτύου που θα υλοποιηθεί από την Περιφέρεια και περιλαμβάνει τμήμα περίπου 8 χλμ. αποκλειστικής λωρίδας ποδηλατόδρομου στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Βόρειου Ποδηλατικού Άξονα, της κατάληξης στην Αθήνα των Ευρωπαϊκών ποδηλατικών διαδρομών Eurovelo 8 και Eurovelo 11, ώστε να ενταχθεί και η Αθήνα στις μεγάλες ποδηλατικές διαδρομές της Ευρώπης και δημιουργίας δικτύου 50 σταθμών στάθμευσης ποδηλάτων και φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων προς ενοικίαση, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση που προέρχεται από το πρόγραμμα Smart Cities, είναι μία αρχή προς τη σωστή κατεύθυνση.

Επειδή όμως οι ποδηλάτες είμαστε οι πλέον απογοητευμένοι χρήστες των οδών όσον αφορά στη σχέση εξαγγελιών με υλοποιήσεις, με αποκορύφωμα τον Μεγάλο Περίπατο στον οποίο δημιουργήθηκε ποδηλατόδρομος, ο οποίος στη συνέχεια ξηλώθηκε, θα σταθούμε με επιφύλαξη περιμένοντας έργα και όχι λόγια και σχέδια που μπαινοβγαίνουν από τα συρτάρια.

Οτιδήποτε έχει κερδηθεί για το ποδήλατο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια – η είσοδος ποδηλάτων στο μετρό, οι λιγοστοί ποδηλατόδρομοι που υπάρχουν, αυτοί που δρομολογούνται π.χ. στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής- έχει κερδηθεί επειδή κάποιοι μπαίνουν στον κόπο να το ζητήσουν. Εσείς που ακούτε και θα θέλατε πολύ να υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στην περιοχή σας πρέπει να ξέρετε ότι αν δεν εμφανιστείτε, για αυτούς που αποφασίζουν είναι σαν να μην υπάρχετε.

Την Κυριακή 11 Μαΐου 2025 οι ποδηλάτες υπάρχουν. Και θέλουν περισσότερα.

Πρακτικές πληροφορίες:
Δυο λόγια για τους οργανωτές:
Λίγα λόγια για την Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας
Οι συμμετέχοντες έχουν την αποκλειστική ευθύνη της συμμετοχής τους. Τυχόν ανήλικοι θα πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται από ενήλικους που επίσης θα έχουν την ευθύνη τους.

Η Ελληνική Ομοσπονδία Αστικής Ποδηλασίας ιδρύθηκε το 2020 με σκοπό την
προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στο πλαίσιο μιας βιώσιμης πολιτικής για τις αστικές και περιαστικές μετακινήσεις στην Ελλάδα. Η Ομοσπονδία έχει μέλη Σωματεία Αστικής Ποδηλασίας από όλη την Ελλάδα και είναι πλήρες μέλος της ECF – European Cyclists’ Federation

Ο Σύλλογος Αστικών Ποδηλατών Αττικής «Ποδηλαττική Κοινότητα»
ιδρύθηκε το 2014 με σκοπό να δώσει φωνή στους αστικούς ποδηλάτες της Μητροπολιτικής Αθήνας. Σκοπός του η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στα πλαίσια μιας βιώσιμης πολιτικής για τις αστικές μετακινήσεις. Έχει 200 μέλη.
Η Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία είναι ετήσια ποδηλατοπορεία διεκδίκησης που διοργανώνεται την δεύτερη Κυριακή του Μαΐου.

Στοιχεία επικοινωνίας:
Ιστοσελίδα: www.eoap.org.gr
Ηλ. ταχυδρομείο: [email protected] Τηλ: Παναγιώτης Πιτσιλός: 6958053132