Με μια ουσιαστική εκπαιδευτική επίσκεψη στις Κοινωνικές Δομές του Δήμου Σαρωνικού, οι μαθήτριες και οι μαθητές του Λυκείου Αναβύσσου ήρθαν σε άμεση επαφή με τον πυρήνα της κοινωνικής προσφοράς και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η πρωτοβουλία αυτή δεν αποτέλεσε μόνο μια απλή ξενάγηση, αλλά ένα σημαντικό μάθημα ζωής, με επίκεντρο την κοινωνική ευαισθησία, τον εθελοντισμό και την κατανόηση του ρόλου του πολίτη μέσα στο κοινωνικό σύνολο.
Γιατί είναι σημαντικό οι μαθητές να γνωρίζουν τις δομές και τις λειτουργίες του Δήμου τους;
Σε μια εποχή που η αποστασιοποίηση των νέων από τα κοινά προβληματίζει έντονα, η σύνδεση των σχολείων με τους θεσμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποκτά καθοριστικό ρόλο. Η εξοικείωση των μαθητών με τις κοινωνικές δομές και τις αρμοδιότητες των δήμων:
• Καλλιεργεί την έννοια της ενεργού πολιτειότητας από νωρίς. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι οι Δήμοι δεν είναι απρόσωπα γραφεία, αλλά ζωντανοί οργανισμοί που υπηρετούν τις ανάγκες των ανθρώπων.
• Ενισχύει την κοινωνική ενσυναίσθηση, φέρνοντάς τους σε επαφή με το έργο που γίνεται για τις ευπαθείς ομάδες: άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, κοινωνικό αποκλεισμό, προβλήματα υγείας ή μοναξιά.
• Δείχνει την αξία της συνεργασίας μεταξύ Δήμου, σχολείου και τοπικής κοινωνίας, δημιουργώντας γέφυρες για μελλοντικές δράσεις και ενεργό συμμετοχή.
• Αφυπνίζει το ενδιαφέρον για τον εθελοντισμό, δείχνοντας στους μαθητές πώς ακόμα και μια μικρή προσφορά – όπως η συλλογή τροφίμων – μπορεί να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο.
Μαθητές και Δομές: Μια Ανταλλαγή Γνώσης και Ανθρωπιάς
Οι επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν σε δύο φάσεις. Πρώτα, το Α1 τμήμα του Λυκείου, συνοδευόμενο από τις καθηγήτριες Χαρίκλεια Πάλλη και Χριστίνα Τσεκούρα, συναντήθηκε με την Εντεταλμένη Σύμβουλο Κοινωνικών Υπηρεσιών κα Κατερίνα Κοροβέση, η οποία παρουσίασε με απλό και ουσιαστικό τρόπο το έργο των κοινωνικών δομών του Δήμου. Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τις υπηρεσίες του Κοινωνικού Παντοπωλείου, του Κέντρου Κοινότητας, της Βοήθειας στο Σπίτι και άλλων κρίσιμων προγραμμάτων που στόχο έχουν την ανακούφιση και υποστήριξη ευάλωτων συμπολιτών.
Σε δεύτερη φάση, και τα υπόλοιπα τμήματα της Α’ Λυκείου συμμετείχαν σε συζήτηση με θέμα τη «Μηδενική Πείνα», κατανοώντας πώς η κοινωνική ανισότητα δεν είναι μια θεωρητική έννοια αλλά μια υπαρκτή πρόκληση που αφορά και τη δική τους κοινότητα.
Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με μια συμβολική αλλά πολύτιμη πράξη: την προσφορά τροφίμων από τους μαθητές προς το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου. Μια πράξη που επιβεβαίωσε ότι η παιδεία δεν περιορίζεται μόνο στη σχολική ύλη, αλλά περιλαμβάνει και την καλλιέργεια αξιών, ήθους και υπευθυνότητας.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως Πυλώνας Εκπαίδευσης και Συμμετοχής
Η γνωριμία των παιδιών με τις δημοτικές δομές συμβάλλει καθοριστικά στη δημοκρατική τους παιδεία. Μαθαίνουν να σέβονται τους θεσμούς, να κατανοούν τη λειτουργία της τοπικής δημοκρατίας, να εμπιστεύονται τη συλλογική δράση και – ίσως το σημαντικότερο – να βλέπουν τον εαυτό τους ως αναπόσπαστο μέρος της κοινότητας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες, δεν λειτουργεί μόνο ως διαχειριστής υπηρεσιών, αλλά και ως φορέας παιδείας και κοινωνικής ενδυνάμωσης.
Ένα μικρό βήμα για τους μαθητές, ένα μεγάλο βήμα για το μέλλον της κοινωνίας
Η ευαισθητοποίηση των μαθητών του Λυκείου Αναβύσσου αποτελεί έμπνευση για κάθε σχολική κοινότητα. Όταν τα νέα παιδιά εκπαιδεύονται να βλέπουν τον συνάνθρωπο, να αναγνωρίζουν τη δύναμη της τοπικής δράσης και να κατανοούν τις κοινωνικές ανάγκες γύρω τους, τότε μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον.
Η κοινωνική παιδεία χτίζεται με βιώματα. Και αυτή η επίσκεψη θα μείνει βαθιά χαραγμένη στη μνήμη και στην ψυχή των μαθητών ως ένα τέτοιο, πολύτιμο βίωμα.
Οι φωτογραφίες των παιδιών δημοσιεύονται κατόπιν γονικής και εκπαιδευτικής συναίνεσης προς την Εντεταλμένη Σύμβουλο Κοινωνικών Δομών, Κατερίνα Κοροβέση.