Μπαίνει σε εφαρμογή το σύστημα παρακολούθησης επιδόσεων των δήμων με οικονομικά κίνητρα

Το άρθρο 33 του νόμου 5056/2023 βάζει σε εφαρμογή η Κυβέρνηση όπως αποκαλύπτει με ρεπορτάζ από το Υπουργικό Συμβούλιο ο δημοσιογράφος της Καθημερινής Σταύρος Παπαντωνίου.
Ενα σύστημα αυστηρής αξιολόγησης της τοπικής αυτοδιοίκησηςπάνω σε 12 πυλώνες, ώστε να μετριούνται οι επιδόσεις δήμων και περιφερειών πάνω σε τομείς που αφορούν τη ζωή των πολιτών.

Ο Πρωθυπουργός μάλιστα προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής, ότι θα αξιολογηθούν όλοι και οι πόροι θα εξαρτηθούν από την αξιολόγηση.

Η «Κ» παρουσίασε αποκλειστικά το σχέδιο που προχωράει υπό την επίβλεψη του αν. υπουργού Θοδωρή Λιβάνιου αναλύοντας ποιοι θα είναι οι δείκτες αυτοί για δήμους και περιφέρειες, τους οποίους όχι μόνο θα «ελέγχει» η κυβέρνηση, ώστε να κατανέμονται ανάλογα οι πόροι, αλλά θα είναι δημόσια αναρτημένοι, ώστε να μπορούν να τους βλέπουν οι πολίτες.

Δημοσιοποίηση οικονομικών στοιχείων

Η πρώτη κατηγορία αφορά τα οικονομικά στοιχεία, που μεταξύ άλλων οι δήμοι θα πρέπει να δημοσιοποιούν, όπως τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού, τα τέλη ακίνητης περιουσίας, τα βεβαιωμένα έσοδα από ΤΑΠ, τα τέλη επί καθαριστών εσόδων, τον προϋπολογισμό των δαπανών τους, αλλά και τη χρηματοοικονομική θέση τους, η οποία περιλαμβάνει τα χρηματικά διαθέσιμα των ταμείων, τις υποχρεώσεις προς τρίτους, υποχρεώσεις από δάνεια, υποχρεώσεις προς φορείς γενικής κυβέρνησης, ληξιπρόθεσμες οφειλές, αλλά και τις αναθέσεις συμβάσεων.

Επενδύσεις και ακίνητη περιουσία

Η δεύτερη κατηγορία αφορά τις επενδύσεις και την αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας. Ο πυλώνας αυτός περιλαμβάνει τα εκτελεστέα έργα, τόσο εκείνα που γίνονται με κρατικό προϋπολογισμό όσο και εκείνα που γίνονται με πόρους του δήμου. Στην ίδια κατηγορία ο δήμος υποχρεούται να αναρτά όλη την ακίνητη περιουσία του, τόσο αυτή που χρησιμοποιείται για τη στέγαση υπηρεσιών του όσο και εκείνη που εκμισθώνεται.

Πολιτική προστασία και σχέδια εκτάκτου ανάγκης

Τρίτος πυλώνας είναι η πολιτική προστασία, µια πολύ σηµαντική κατηγορία, για την οποία, όπως προειπώθηκε, έγινε μεγάλη συζήτηση το καλοκαίρι με τις πυρκαγιές. Το πλήθος καθαρισμών ιδιωτικών και δημοσίων οικοπέδων, η βεβαίωση προστίμων και η ύπαρξη τοπικού επιχειρησιακού συντονιστικού οργάνου πολιτικής προστασίας, αλλά και η ύπαρξη σχεδίου διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, είναι μέσα στις υποχρεώσεις που θα οφείλουν να παρουσιάζουν οι δήμοι στην κατηγορία αυτή.

Περιβάλλον, διαχείριση των απορριμμάτων

Τέταρτος πυλώνας είναι το περιβάλλον και η διαχείριση των απορριµµάτων. Στα στοιχεία που πρέπει να αναρτώνται στη σχετική πλατφόρμα είναι το συνολικό βάρος των παραγόμενων απορριμμάτων, το βάρος που μεταφέρεται σε ΧΥΤΑ και το βάρος των απορριμμάτων που ανακυκλώνονται. Επίσης, στα στοιχεία που πρέπει να δίνονται στη δημοσιότητα είναι το πόσους πράσινους, μπλε και καφέ κάδους έχει κάθε δήμος. Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται η έκταση των πάρκων που διαθέτει κάθε δήμος, το μήκος των ποδηλατοδρόμων και το μήκος των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.

Εκπαίδευση και προσχολική αγωγή

Πέμπτος πυλώνας είναι η εκπαίδευση και η προσχολική αγωγή, ιδιαίτερα κρίσιµος για την ποιότητα ζωής μιας οικογένειας. Σ’ αυτή την κατηγορία εντάσσονται το πλήθος βρεφικών σταθμών, νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων, αλλά και το πλήθος των μαθητών που φοιτούν σε αυτά.

Συνθήκες για ΑμεΑ και πρόνοια

Εκτος πυλώνας είναι οι συνθήκες για τα ΑµεΑ και η πρόνοια, που θα περιλαµβάνει το πλήθος των δηµοτικών ΚΔΑΠ, ραμπών ΑμεΑ και δημοτικών γηροκομείων, αλλά και κοινωνικά παντοπωλεία.

Παιδικές χαρές και αθλητισμός

Εβδομος πυλώνας είναι ευρύτερα η ποιότητα ζωής, ο αθλητισμός και ο πολιτισμός. Οι δημότες θα πρέπει να γνωρίζουν πόσες παιδικές χαρές, δημοτικά θέατρα, γήπεδα ποδοσφαίρου, μπάσκετ, γυμναστήρια, ΚΑΠΗ, αλλά και δημοτικές βιβλιοθήκες λειτουργούν στον δήμο τους.

Πάρκα για αδέσποτα ζώα και κτηνιατρεία

Ογδοος πυλώνας είναι η διαχείριση αδέσποτων ζώων, που θα περιλαμβάνει πάρκα για ζώα αλλά και συμβεβλημένα κτηνιατρεία.

Υποδομές και ενεργειακή κατανάλωση

Ενατος πυλώνας είναι οι υποδοµές και η ενεργειακή κατανάλωση, που περιλαµβάνει μεταξύ άλλων το μήκος του οδικού δικτύου αρμοδιότητας του δήμου με τα έργα συντήρησης που πραγματοποιούνται.

Ανθρώπινο δυναμικό και δράσεις

Οι άλλοι τρεις πυλώνες που συμπληρώνουν τη δωδεκάδα των δεικτών που θα αναρτώνται είναι το ανθρώπινο δυναμικό του κάθε δήμου, οι δράσεις για τη δημιουργία έξυπνης πόλης, όπως είναι οι υπηρεσίες του δήμου που προσφέρονται ψηφιακά και τέλος τα δημογραφικά στοιχεία, όπως ο πληθυσμός ανδρών – γυναικών ανά ηλικία, η έκταση του δήμου, αλλά και ο διαχωρισμός των δημοτικών κοινοτήτων σε πεδινές, ημιορεινές και ορεινές.

Εξι δείκτες στις περιφέρειες

Πηγαίνοντας στους δείκτες που αφορούν τις περιφέρειες συναντάμε λιγότερες κατηγορίες και συγκεκριμένα έξι. Πρόκειται για τα οικονομικά στοιχεία της περιφέρειας και τα ταμειακά διαθέσημα, τις επενδύσεις και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, την πολιτική προστασία, τις υποδομές και την ενεργειακή θωράκιση, το ανθρώπινο δυναμικό και τα δημογραφικά στοιχεία, όπου είναι πανομοιότυπα με τους δήμους, αλλά και την εκπαίδευση που διαφέρει από τους δήμους, καθώς περιλαμβάνει άλλες υποχρεώσεις. Συγκεκριμένα στην κατηγορία αυτή βλέπουμε πώς θα μετριούνται τα δρομολόγια μεταφοράς μαθητών, το πλήθος μαθητών που μεταφέρονται και τελικά το κόστος.

Συγκεκριμένα το άρθρο 33 αναφέρει:

Για τη χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και για την παρακολούθηση των επιδόσεων των Ο.Τ.Α. και των νομικών προσώπων τους, δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών διαδικτυακός κόμβος παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο deiktesOTA.gov.gr.

Ο κόμβος σύμφωνα με το ρεπορταζ της «Κ» θα ανακοινωθει το Μάρτιο.

Στο ρεπορτάζ αναφέρεται επίσης ότι «Για να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα και το πόσο σημαντική είναι η εξυγίανση της τοπικής αυτοδιοίκησης, αρκούν δύο στοιχεία: μεσοσταθμικά την τελευταία πενταετία ούτε ένας δήμος δεν κατάφερε να εκπληρώσει όσα έργα είχε προαναγγείλει σε ποσοστό άνω του 80%, ενώ μόνο το 27% κατάφερε να υλοποιήσει τα έργα σε ποσοστό άνω του 50%. Σε ό,τι αφορά τους προϋπολογισμούς επενδύσεων, μόνο το 1% των δήμων τους τήρησαν σε ποσοστό άνω του 50%».

Διαβάστε όλο το άρθρο 33:

ΜΕΡΟΣ Δ’
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Άρθρο 33
Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης

  1. Για τη χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και για την παρακολούθηση των επιδόσεων των Ο.Τ.Α. και των νομικών προσώπων τους, δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών διαδικτυακός κόμβος παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο deiktesOTA.gov.gr, στον οποίο: α) Συλλέγονται στοιχεία που αφορούν στην οι- κονομική και διοικητική λειτουργία και δραστηριότητά τους, σύμφωνα με το άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)] περί άσκησης αρ- μοδιοτήτων δήμων και το άρθρο 10 του ν. 4830/2021 (Α’ 169) περί αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων δήμων για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όσον αφορά στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, και σύμφωνα με το άρθρο 186 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) περί αρμοδιοτήτων Περιφερειών, όσον αφορά στους Ο.Τ.Α. β’ βαθμού και β) δημοσιεύονται, κατόπιν επεξεργασίας, δείκτες μέτρησης και αξιολόγησης των επιδόσεών τους.
  2. Τα στοιχεία που υποβάλλονται στον ανωτέρω Κόμβο εξάγονται απευθείας από τα πληροφοριακά συστήματα των δήμων και των περιφερειών και είναι διαθέσι- μα ως ανοικτά δεδομένα που δημοσιοποιούνται στο data.gov.gr με βάση τις απαιτήσεις του άρθρου 63 του ν. 4727/2020 (Α’ 184).
  3. Ο οικείος Ο.Τ.Α. είναι αρμόδιος για τη συγκέντρωση και αποστολή στοιχείων και για νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχει. Με ευθύνη του Γενικού Γραμματέα του δήμου ή του Εκτελεστικού Γραμματέα της περιφέρειας και, σε περίπτωση έλλειψης αυτών, με ευθύνη του Προϊστάμενου Οικονομικής Υπηρεσίας ή του ασκούντος χρέη Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας συλλέγονται και αποστέλλονται τα απαραίτητα προς δημοσιοποίηση στοιχεία. Για τους συνδέσμους Ο.Τ.Α. και τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), αρμόδιος για την αποστολή των στοιχείων είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, ο οποίος μπορεί να εξουσιοδοτήσει αρμόδιο προϊστάμενο οργανικής μονάδας για την ευθύνη αποστολής των στοιχείων.
  4. Τα πρόσωπα της παρ. 3 φέρουν την ευθύνη για την ακρίβεια, την εγκυρότητα και την έγκαιρη αποστολή αυτών των στοιχείων.
  5. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών ή των Προέδρων και Διοικητών Ανεξάρτητων Αρχών, δύνανται να συμπεριλαμβάνονται στα δεδομένα του παρόντος και δεδομένα από βάσεις δεδομένων του ελληνικού Δημοσίου, εφόσον έχουν γεωγραφική αναφορά σε επίπεδο δήμου ή περιφέρειας.
  6. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, μπορούν να θεσπίζονται ετήσια βραβεία για τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, οι οποίοι έχουν επιδείξει βελτίωση των δεικτών επιδόσεων σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα βραβεία δύνανται να συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο, το συνολικό ύψος των οποίων μπορεί να φτάσει έως ποσοστό μηδέν κόμμα δύο τοις χιλίοις (0,2‰) επί του συνολικού ετήσιου ύψους των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των δήμων και των περιφερειών αντίστοιχα.
  7. Για την υλοποίηση της προετοιμασίας άντλησης των δεδομένων των δήμων και των περιφερειών που υποβάλλονται στον κόμβο της παρ. 1 του παρόντος, οι Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα δύνανται να χρηματοδοτούνται από τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα των άρθρων 69 έως και 71 του ν. 4509/2017 (Α’ 201), καθώς και από οποιουσδήποτε άλλους πόρους των Ο.Τ.Α..